Gospodarowanie potencjałem pracy zorientowane na interesy pracobiorców

Gospodarowanie potencjałem pracy zorientowane na interesy pracobiorców

1 ocena

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

W książce podjęto próbę poszerzenia, a zarazem zespolenia wiedzy o gospodarowaniu potencjałem pracy z perspektywy stosunków pracy w przedsiębiorstwie. Znalazło to wyraz m.in. w określeniu wytycznych dotyczących „budowania pomostów” pomiędzy pracobiorcami i pracodawcą. Ukazując skomplikowaną materię gospodarowania potencjałem pracy, uwypuklono przede wszystkim zasadność uwzględniania interesów pracobiorców.


Rok wydania2022
Liczba stron166
KategoriaZarządzanie zasobami ludzkimi (HR)
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
ISBN-13978-83-7695-945-0
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp     9
  Część I Układ interesów – jego rola i znaczenie w przedsiębiorstwie 23
  1. Spojrzenie na organizację przez pryzmat interesów    25
    1.1. Interesy w procesie gospodarowania    25
    1.2. Koncepcje zarządzania ludźmi a kategoria interesów    28
    1.3. Rozkład interesów wewnątrz przedsiębiorstwa     38
    1.4. Modele i wymiary stosunków pracy oraz zmiany w tym obszarze     42
  2. Stosunki pracy w kontekście gospodarowania potencjałem pracy w przedsiębiorstwie     47
    2.1. Stosunki pracy – aspekty podmiotowe i przedmiotowe    47
    2.2. Zatrudnienie jako element kształtowania przedmiotu stosunków pracy w przedsiębiorstwie    50
      2.2.1. Podstawy ochrony zatrudnienia     50
      2.2.2. Bezpieczeństwo zatrudnienia oraz jego uwarunkowania     52
    2.3. Formowanie architektury warunków pracy w przedsiębiorstwie    56
    2.4. Narzędzia budowania porozumienia pomiędzy podmiotami stosunków pracy     62
  Część II Podstawy dbałości o realizację interesów pracobiorców 71
  3. Kreowanie relacji pracodawca–pracobiorcy 73
    3.1. Interesariusze wewnętrzni przedsiębiorstwa w koncepcjach zarządzania    73
      3.1.1. Koncepcja interesariuszy oraz koncepcje pokrewne    73
      3.1.2. Kategoryzacja interesariuszy w świetle literatury przedmiotu     80
    3.2. Znaczenie wartości w zarządzaniu przedsiębiorstwem    85
    3.3. Zachowania ludzi w procesie pracy – perspektywa realizacji interesów pracobiorców     88
      3.3.1. Założenia systemu zarządzania przedsiębiorstwem z wykorzystaniem kategorii interesów    88
      3.3.2. Sytuacja pracy a zachowania pracobiorcy     93
    3.4. Interesy w procesie kształtowania zachowań innowacyjnych     96
  4. Prawne i organizacyjne podstawy respektowania interesów pracobiorców     100
    4.1. Wytyczne wspólnotowe dotyczące kształtowania obszaru człowiek i praca     100
    4.2. Interesy pracobiorców w świetle ustawodawstwa polskiego     103
    4.3. Warunki zatrudnienia w Polsce    107
      4.3.1. Zatrudnienie pracownicze i związana z nim pewność posiadania pracy     107
      4.3.2. Niepewność jako cecha niepracowniczych form zatrudnienia     112
    4.4. Niejednoznaczność miejsca i sposobu świadczenia pracy    117
    4.5. Instytucjonalne aspekty realizacji interesów pracobiorców     130
      4.5.1. Związki zawodowe i rady pracowników    130
      4.5.2. Układy zbiorowe w przedsiębiorstwie jako rezultat negocjacji     136
  Część III Przeobrażenia w obszarze interesów pracobiorców -faktyczne i pożądane kierunki zmian    139
  5. Interesy pracobiorców w polskich realiach gospodarowania – prezentacja badań empirycznych 141
    5.1. Założenia metodyczne prowadzonych badań    141
      5.1.1. Zmiany w okolicznościach funkcjonowania przedsiębiorstw jako podstawa kształtowania procesu badawczego    141
      5.1.2. Problem badawczy i pytania badawcze oraz metody badań    148
      5.1.3. Charakterystyka etapów i narzędzi postępowania badawczego     150
      5.1.4. Próba badawcza i jej kształtowanie w latach 2010-2020     154
    5.2. Interesy pracobiorców w kontekście architektury przedmiotu stosunków pracy oraz narzędzi ich kształtowania – wyniki badań empirycznych    161
      5.2.1. Akcent na wynagradzanie, zatrudnianie oraz bezpieczeństwo i higienę pracy (lata 2010-2014)    161
      5.2.2. Interesy pracobiorców w świetle przeobrażeń na rynku pracy (lata 2015-2017)     166
      5.2.3. Interesy pracobiorców i pracodawców – rozpoznanie powiązań i rozbieżności w latach 2018-2020     170
    5.3. Podsumowanie wyników badań empirycznych – poszukiwanie bezpieczeństwa pracy i współdziałanie    183
  6. W kierunku zwiększania mocy i znaczenia pracobiorców w przedsiębiorstwie193
    6.1. Monitoring interesów podstawą działań zorientowanych na współdziałanie     193
    6.2. Formowanie architektury przedmiotu stosunków pracy w przedsiębiorstwie z perspektywy bezpieczeństwa pracy    200
    6.3. Stosunki pracy jako fundament organizacji sprzyjającej pracobiorcom     213
  Podsumowanie     223
  Załącznik    228
  Bibliografia     235
  Spis rysunków    255
  Spis tabel    257
  Abstract    259
RozwińZwiń