INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Format:
ibuk
Książka traktuje o ważnych i aktualnych problemach związanych z kompetencjami młodych Polaków. Dynamiczne zmiany ostatnich lat wpłynęły niekorzystnie na rynek pracy, sprawiając, że trafiają tam osoby, których profil zawodowy nie odpowiada oczekiwaniom pracodawców. Problem badano na przykładzie województwa lubuskiego na podstawie danych ze szkół zawodowych, przedsiębiorstw oraz instytucji samorządowych. Stwierdzono, że największą trudnością w kształceniu młodych ludzi jest dostosowanie procesu kształcenia do potrzeb pracodawców. W książce opisane zostały problemy związane z doskonaleniem kompetencji indywidualnych uczniów oraz absolwentów szkół zawodowych. Szczególną uwagę zwrócono na zgodność kształcenia z potrzebami pracodawców jako najważniejszy czynnik umożliwiający młodym ludziom znalezienie pracy. Książka skierowana jest do przedstawicieli instytucji samorządowych i administracyjnych sprawujących kontrolę nad szkołami zawodowymi, do pracodawców, nauczycieli i młodych ludzi poszukujących pracy oraz polityków, zainteresowanych kwestią doskonalenia kompetencji młodych, których profil zawodowy nie odpowiada oczekiwaniom pracodawców.
Marcin Kęsy jest doktorem nauk ekonomicznych w zakresie zarządzania (Uniwersytet Jagielloński, 2006), uczestnikiem seminarium habilitacyjnego w Instytucie Ekonomii i Zarządzania UJ i członkiem Stowarzyszenia Absolwentów UJ. Pełni funkcję Prorektora ds. Nauczania w Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej w Wałczu i prowadzi zajęcia z Technologii Informacyjnych. Jest animatorem współpracy PWSZ w Wałczu z przedsiębiorcami regionu i tutorem organizacji studenckich. Zajmuje się problematyką zarządzania zasobami ludzkimi, a w szczególności kompetencjami zawodowymi młodych pracowników. W swoich badaniach naukowych podejmuje problematykę zarządzania firmą. Jest autorem lub współautorem 27 publikacji naukowych. W swoich publikacjach zajmuje się analizą potrzeb pracodawców oraz diagnostyką sytuacji w szkolnictwie zawodowym.
Rok wydania | 2008 |
---|---|
Liczba stron | 110 |
Kategoria | Zarządzanie zasobami ludzkimi (HR) |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego |
ISBN-13 | 978-83-233-2502-4 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Przedmowa | 9 |
Wstęp | 11 |
Rozdział I. Wybrane aspekty zarządzania kompetencjami | 13 |
1.1. Kompetencje w nauce o zarządzaniu zasobami ludzkimi | 13 |
1.2. Podstawowe pojęcia i definicje kompetencji | 15 |
1.2.1. Definicje kompetencji | 15 |
1.2.2. Pojęcie kompetencji | 16 |
1.3. Typologia kompetencji | 18 |
1.4. Zarządzanie kompetencjami | 21 |
1.4.1. Zarządzanie kompetencjami organizacji | 24 |
1.4.2. Zarządzanie kompetencjami indywidualnymi | 27 |
1.5. Doskonalenie kompetencji przez organizacje i pracowników | 31 |
Rozdział II. Znaczenie instytucji edukacyjnych, samorządowych, administracji publicznej oraz przedsiębiorstw w procesie doskonalenia kompetencji indywidualnych | 37 |
2.1.Funkcjonowanie systemu oświatowego w Polsce od 1990 roku | 37 |
2.2. Kształcenie zawodowe w systemie edukacji | 39 |
2.3. Charakterystyka szkół zasadniczych zawodowych oraz średnich zawodowych | 43 |
2.3.1. Zasadnicze szkoły zawodowe | 43 |
2.3.2. Technika | 44 |
2.3.3. Licea profilowane | 45 |
2.4. Czynniki wpływające na jakość kształcenia zawodowego | 46 |
2.4.1. Praktyczna nauka zawodu w szkolnictwie zawodowym | 46 |
2.4.2. Baza dydaktyczna szkół zawodowych | 48 |
2.4.3. Kształcenie przedmiotów ponadzawodowych w szkolnictwie zawodowym | 49 |
2.4.3.1. Kształcenie języków obcych w szkolnictwie zawodowym | 50 |
2.4.3.2. Znaczenie nowoczesnych technologii informacyjnych w kształceniu zawodowym | 51 |
2.4.4. Doskonalenie nauczycieli zatrudnionych w szkolnictwie zawodowym | 53 |
2.5. Klasyfikacja zawodów nauczanych przez polskie szkolnictwo zawodowe | 54 |
2.6. Znaczenie zasobów ludzkich w przedsiębiorstwie | 58 |
2.7. Instytucje lokalne i regionalne oddziałujące na doskonalenie kompetencji indywidualnych | 60 |
Rozdział III. Ocena aktualnego stanu kształtowania kompetencji młodych | 67 |
3.1. Przedstawienie wyników ankiety przeprowadzonej w terenie | 67 |
3.2. Podstawowe czynniki kształtujące kompetencje | 72 |
3.3. Jakość kształtowanych kompetencji indywidualnych w systemie edukacyjnym a potrzeby pracodawców | 75 |
3.4. Kształcenie zawodowe w wymiarze zawodu oraz praktycznej nauki zawodu | 77 |
3.5. Współpraca między jednostkami edukacyjnymi a przedsiębiorstwami lokalnymi | 80 |
3.6. Znaczenie zasobu ludzkiego w przedsiębiorstwie | 82 |
Rozdział IV. Koncepcja sieci społeczno-zawodowej dla doskonalenia kompetencji młodych | 85 |
4.1. Propozycje usprawnień w systemie edukacyjnym, polityce przedsiębiorstw, instytucji samorządowych oraz organu administracji publicznej | 86 |
4.2. Walidacja koncepcji sieci społeczno-zawodowej regionu lubuskiego | 94 |
Zakończenie | 103 |
Literatura | 105 |
Spis tablic i rysunków | 109 |