Rozwój zawodowy pracownika

Rozwój zawodowy pracownika

Szanse i zagrożenia

17 ocen

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

W niniejszej pracy przyjęto założenie, iż rozwój zawodowy pracownika jako proces złożony, zdeterminowany jest przez siły działające zarówno po stronie organizacji jak i jednostki, które konstytuują jego przebieg w ciągu całego życia człowieka. Celem teoretycznym prezentowanej książki jest identyfikacja i analiza owych czynników oraz próba ich charakterystyki jako stymulatorów i inhibitorów procesu rozwoju, natomiast praktycznym – wskazanie i rekomendację kompleksowego ujmowania rozwoju zawodowego, z koniecznością uwzględnienia satysfakcji z pracy oraz wartości preferowanych przez pracownika.


Książka składa się z trzech części. W pierwszej podano szczegółowej analizie zagadnienie rozwoju w ujęciu teoretycznym. Część druga ma charakter zdecydowanie praktyczny, trzecia zaś stanowi konstatację prezentowanych treści, wskazując na zależności i powiązania w rozwoju jednostki, pracownika i organizacji.


Książka prócz rozważań merytorycznych, które mogą być podstawą do działalności dydaktycznej i wykorzystywania jej w charakterze podręcznika akademickiego, zawiera również szereg wskazówek dla praktyków zarządzania, które mogą stać się inspiracją do kształtowania pożądanego środowiska organizacyjnego.


Rok wydania2009
Liczba stron266
KategoriaZarządzanie zasobami ludzkimi (HR)
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-7525-273-6
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    7
  CZĘŚĆ I. ZAGADNIENIA ROZWOJU W ASPEKCIE TEORETYCZNYM    12
    1.1. Charakterystyka pojęcia rozwoju – ujęcie ogólne    12
      1.1.1. Definicje rozwoju    12
      1.1.2. Rozwój w kontekście innych kategorii    15
        1.1.2.1. Zmiana i homeostaza    16
        1.1.2.2. Rozwój a wzrost    19
        1.1.2.3. Ewolucja i rewolucja    20
      1.1.3. Wybrane kategorie opisu rozwoju    23
        1.1.3.1. Czynniki rozwoju    25
        1.1.3.2. Mechanizm rozwoju    25
        1.1.3.3. Efekt rozwoju    29
    1.2. Podstawowe założenia i czynniki rozwoju organizacji    32
      1.2.1. Ogólna charakterystyka rozwoju organizacji    32
        1.2.1.1.Wybrane koncepcje rozwoju organizacji    34
        1.2.1.2. Strategie adaptacji organizacji do zmian    36
      1.2.2. Środowisko organizacji a jej rozwój    40
        1.2.2.1.Dynamika zmian jako predyktor rozwoju    42
        1.2.2.2. Elementy środowiska i ich wpływ na funkcjonowanie organizacji    44
      1.2.3. Procesy uczenia się organizacji jako przejaw adaptacji do zmian    52
    1.3. Człowiek jako podmiot procesu rozwoju    66
      1.3.1. Filozoficzne koncepcje rozwoju człowieka    66
        1.3.1.1. Starożytność i średniowiecze    66
        1.3.1.2. Filozofia nowożytna    71
        1.3.1.3. Współczesne refleksje na temat natury człowieka    75
      1.3.2. Rozwój człowieka w ujęciu socjologicznym    78
        1.3.2.1. Otoczenie społeczne a rozwój człowieka    79
        1.3.2.2. Proces socjalizacji    80
      1.3.3. Rozwój człowieka w ujęciu psychologicznym    86
        1.3.3.1. Rodzaje zmian rozwojowych    87
        1.3.3.2. Psychologiczne koncepcje rozwoju człowieka    91
      1.3.4. Rozwój osobowy a rozwój zawodowy – próba syntezy    97
        1.3.4.1. Pojęcie rozwoju zawodowego    97
        1.3.4.2. Koncepcje rozwoju zawodowego    99
        1.3.4.3. Rozwój zawodowy a kariera zawodowa    105
  CZĘŚĆ II. ROZWÓJ ZAWODOWY PRACOWNIKA W ŚWIETLE BADAŃ WŁASNYCH    110
    2.1. Metodyka badań    110
      2.1.1. Charakterystyka zbiorowości    111
      2.1.2. Techniki badawcze    112
    2.2. Przedmiotowe i podmiotowe uwarunkowania rozwoju zawodowego pracowników    116
      2.2.1. Determinanty rozwoju zawodowego    116
      2.2.2. Orientacja na rozwój zawodowy    121
        2.2.2.1. Orientacja pracowników na rozwój zawodowy w badanych grupach    122
        2.2.2.2. Orientacja na rozwój zawodowy wśród kobiet i mężczyzn    123
        2.2.2.3. Wiek a orientacja pracowników na rozwój zawodowy    125
        2.2.2.4. Staż pracy a orientacja pracowników na rozwój zawodowy    128
        2.2.2.5. Zajmowane stanowisko a orientacja pracowników na rozwój zawodowy    130
        2.2.2.6. Wykształcenie a orientacja pracowników na rozwój zawodowy    131
    2.3. Organizacyjna perspektywa rozwoju zawodowego pracownika    134
      2.3.1. Rola organizacji w kreowaniu środowiska sprzyjającego rozwojowi    135
        2.3.1.1. Kultura organizacyjna    137
        2.3.1.2. Organizacja procesów pracy    148
        2.3.1.3. Relacje przełożony - podwładny    159
        2.3.1.4. Rozwój pracownika w kontekście zarządzania zasobami ludzkimi    166
          2.3.1.4.1. Rozwój zasobów ludzkich jako element strategii organizacji    166
          2.3.1.4.2. Rozwój pracownika jako proces kształtowania zasobów ludzkich organizacji    169
      2.3.2. Oceny rozwoju zawodowego    174
    2.4. Pracownicza perspektywa rozwoju zawodowego    178
      2.4.1. Motywacyjne aspekty pracy zawodowej    180
      2.4.2. Wartości zawodowe    186
      2.4.3. Strategie rozwoju    195
      2.4.4. Oceny jakości życia w pracy    205
        2.4.4.1. Wymiary jakości życia w pracy    206
        2.4.4.2. Jakość życia w pracy a motywacja    213
    2.5. Wnioski z badań    220
  CZĘŚĆ III. ROZWÓJ JEDNOSTKI, PRACOWNIKA, ORGANIZACJI WYZWANIA I WARUNKI REALIZACJI    224
    3.1. Integratywny kierunek rozwoju    224
    3.2. Warunki ukształtowania orientacji pracowników na rozwój zawodowy    230
      3.2.1. Dojrzałość rozwojowa pracownika    230
      3.2.2. Dojrzałość rozwojowa organizacji    233
  PODSUMOWANIE    240
  Spis tabel i rysunków    242
  Bibliografia    244
  Aneks    262
RozwińZwiń