Piśmienność młodzieży w epoce nowej oralności

1 opinia

Format:

epub, mobi, pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

26,98  32,50

Format: epub, mobi, pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 32,50 zł (-17%)

Najniższa cena z 30 dni: 19,50 zł  


26,98

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Autorka koncentruje się na problemach związanych z nabywaniem i doskonaleniem umiejętności tworzenia tekstu pisanego przez młodzież. Uwzględnia szeroki kontekst kulturowy, społeczny, poznawczy i edukacyjny tego procesu.


Pismo traktowane jest jako dostępne i użyteczne narzędzie rozwoju ludzkiego potencjału, które wspiera umiejętności: kategoryzacji, analizy, wnioskowania, abstrahowania oraz budowania generalizacji. Piśmienność stanowi klucz do uczestnictwa w kulturze, umożliwia korzystanie z dorobku określonej społeczności oraz ułatwia przejście od języka obrazu do języka abstrakcji i związanego z nim symbolicznego ujęcia rzeczywistości. Nabycie tej sprawności ma więc swoje konsekwencje poznawcze, społeczne i kulturowe. W wyniku obecnych przemian kultury pisma młodzież coraz częściej styka się z praktykami językowo-kulturowymi charakterystycznymi dla nowej oralności. Szybkość, skrótowość i potoczność współczesnej komunikacji językowej powodują, że w wielu obszarach staranność oraz precyzja pisanej odmiany języka postrzegane są jako nieefektywne. Podstawową przestrzenią doskonalenia tych sprawności jest edukacja szkolna, a jednym z jej obowiązków – wprowadzenie ucznia w świat pisma.


Przygotowanie do obligatoryjnych egzaminów zewnętrznych odbywających się na zakończenie obowiązkowego etapu edukacji stanowi ważny element praktyki szkolnej. W jakim zakresie egzaminy umożliwiają diagnozę piśmienności młodzieży? Jak w świetle ich wyników przedstawiają się umiejętności piśmienne uczniów? Autorka udziela odpowiedzi na te pytania na podstawie analizy dokumentacji egzaminów gimnazjalnych oraz egzaminów ósmoklasisty. Badania ujawniły duże kłopoty młodzieży w konstruowaniu dłuższych wypowiedzi pisemnych, co może utrudnić pełne uczestnictwo w kulturze opartej na piśmie.


******


Youth Literacy in the New Orality Age


The author describes the problems connected with acquiring and improving texts written by young people. She addresses a broad cultural, social, cognitive and educational context of this process. The author answers the questions if and how young people cope with constructing the text, analysing the documents concerning exams written at the end of primary and lower secondary school.


Rok wydania2023
Liczba stron258
KategoriaPedagogika ogólna
WydawcaUniwersytet Warszawski
ISBN-13978-83-235-5901-6
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie    9
  
  1. Pismo jako wizualny system kodowania informacji 13
   1.1. Pismo – ustalenia definicyjne, relacja między
   mową a pismem    13
   1.2. Od malowideł naskalnych do alfabetu –
   najważniejsze systemy pisma    20
   1.2.1. Pierwotne formy kodowania informacji –
   rysunki naskalne, środki mnemotechniczne, symbole
       20
   1.2.2. Pismo właściwe – piktografia; pisma:
   ideograficzne, fonetyczne i sylabiczne; alfabet    23
   1.3. Powstanie i rozwój pisma    27
   1.3.1. Pisma niealfabetyczne – pismo klinowe,
   hieroglify egipskie; pisma: kreteńskie, chińskie,
   hetyckie klinowe, Majów, Azteków oraz innych ludów
       27
   1.3.2. Powstanie i rozpowszechnienie się pisma
   literowego    35
  
  2. Społeczne, kulturowe i cywilizacyjne skutki powstania i rozwoju pisma 39
   2.1. Pismo jako środek komunikacji wysoko
   rozwiniętych kultur    39
   2.2. Pismo a wierzenia i praktyki religijne    43
   2.3. Pismo a działalność gospodarcza    46
   2.4. Umiejętność pisania a pozycja społeczna    50
   2.4.1. Wczesna sztuka pisania jako środek
   sprawowania władzy i przywilej społeczny    50
   2.4.2. Kulturowe i społeczne skutki demokratyzacji
   sztuki pisania    55
   2.5. Kontrowersje wokół pisma jako nowej technologii
       62
  
  3. Jak pismo przekształca ludzkie myślenie? Poznawcze skutki nabycia umiejętności piśmiennych 65
   3.1. Opozycja mowa – pismo    65
   3.1.1. Mowa    68
   3.1.2. Pismo    71
   3.1.3. Zastrzeżenia wobec budowania opozycji mowa
   – pismo    73
   3.2. Wielka Teoria Piśmienności i jej krytyka    78
   3.3. Oralność a piśmienność – odmienne sposoby
   myślenia i konstruowania wypowiedzi    87
   3.4. Piśmienność podstawowa i zaawansowana    99
  
  4. Nowa oralność – kulturowe uwarunkowania nabywania
  i kształtowania piśmienności współczesnej młodzieży 105
   4.1. Od piśmienności do wtórnej oralności    105
   4.2. Nowa oralność – zmiany we współczesnej
   komunikacji i kulturze    110
   4.3. Język i komunikacja młodzieży w epoce nowej
   oralności    120
   4.4. Slang młodzieżowy a piśmienność nastolatków    128
  
  5. Edukacja szkolna a wprowadzanie młodzieży w kulturę pisma 137
   5.1. Tekst    137
   5.2. Kompetencja tekstotwórcza    147
   5.2.1. Kompetencja tekstotwórcza jako część
   kompetencji komunikacyjnej    147
   5.2.2. Piśmienność a kompetencja tekstotwórcza    150
   5.3. Kształcenie językowe w edukacji szkolnej –
   uwarunkowania    151
   5.4. Kompetencja tekstotwórcza w programach
   kształcenia    154
   5.5. Piśmienność w dydaktyce i metodyce szkolnej    161
   5.5.1. Założenia a praktyka edukacyjna    161
   5.5.2. Obligatoryjne testy zewnętrzne a
   kształcenie umiejętności piśmiennych uczniów    168
   5.6. Piśmienność młodzieży w świetle badań    173
  
  6. Podstawy metodologiczne badań 183
   6.1. Przedmiot, cel badań i pytania badawcze    183
   6.2. Metoda zbierania danych    185
   6.3. Sposób analizy danych    188
  
  7. Egzaminy kończące obowiązkowy etap edukacji szkolnej a możliwość diagnozy piśmienności młodzieży – analiza wyników egzaminów gimnazjalnych i egzaminów ósmoklasisty 191
   7.1. Piśmienność a diagnozowane umiejętności językowe
   uczniów podczas egzaminu gimnazjalnego    192
   7.2. Piśmienność a diagnozowane umiejętności językowe
   uczniów podczas egzaminu ósmoklasisty    196
   7.3. Piśmienność młodzieży w świetle wyników
   egzaminów gimnazjalnych    205
   7.3.1. Tworzenie własnego tekstu – poziom
   realizacji zadań    205
   7.3.2. Analiza wypowiedzi rozszerzonej
   gimnazjalistów    210
   7.4. Piśmienność młodzieży w świetle wyników
   egzaminów ósmoklasisty    215
   7.4.1. Tworzenie własnego tekstu – poziom
   realizacji zadań    215
   7.4.2. Analiza wypowiedzi rozszerzonej
   ósmoklasistów    223
  
  Podsumowanie wyników badań i wnioski    232
  Bibliografia    237
  Indeks osobowy    249
  Indeks przedmiotowy    252
  Spis tabel i wykresów    255
  Summary    256
RozwińZwiń