INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
epub, mobi, pdf, ibuk
Autorka koncentruje się na problemach związanych z nabywaniem i doskonaleniem umiejętności tworzenia tekstu pisanego przez młodzież. Uwzględnia szeroki kontekst kulturowy, społeczny, poznawczy i edukacyjny tego procesu.
Pismo traktowane jest jako dostępne i użyteczne narzędzie rozwoju ludzkiego potencjału, które wspiera umiejętności: kategoryzacji, analizy, wnioskowania, abstrahowania oraz budowania generalizacji. Piśmienność stanowi klucz do uczestnictwa w kulturze, umożliwia korzystanie z dorobku określonej społeczności oraz ułatwia przejście od języka obrazu do języka abstrakcji i związanego z nim symbolicznego ujęcia rzeczywistości. Nabycie tej sprawności ma więc swoje konsekwencje poznawcze, społeczne i kulturowe. W wyniku obecnych przemian kultury pisma młodzież coraz częściej styka się z praktykami językowo-kulturowymi charakterystycznymi dla nowej oralności. Szybkość, skrótowość i potoczność współczesnej komunikacji językowej powodują, że w wielu obszarach staranność oraz precyzja pisanej odmiany języka postrzegane są jako nieefektywne. Podstawową przestrzenią doskonalenia tych sprawności jest edukacja szkolna, a jednym z jej obowiązków – wprowadzenie ucznia w świat pisma.
Przygotowanie do obligatoryjnych egzaminów zewnętrznych odbywających się na zakończenie obowiązkowego etapu edukacji stanowi ważny element praktyki szkolnej. W jakim zakresie egzaminy umożliwiają diagnozę piśmienności młodzieży? Jak w świetle ich wyników przedstawiają się umiejętności piśmienne uczniów? Autorka udziela odpowiedzi na te pytania na podstawie analizy dokumentacji egzaminów gimnazjalnych oraz egzaminów ósmoklasisty. Badania ujawniły duże kłopoty młodzieży w konstruowaniu dłuższych wypowiedzi pisemnych, co może utrudnić pełne uczestnictwo w kulturze opartej na piśmie.
******
Youth Literacy in the New Orality Age
The author describes the problems connected with acquiring and improving texts written by young people. She addresses a broad cultural, social, cognitive and educational context of this process. The author answers the questions if and how young people cope with constructing the text, analysing the documents concerning exams written at the end of primary and lower secondary school.
Rok wydania | 2023 |
---|---|
Liczba stron | 258 |
Kategoria | Pedagogika ogólna |
Wydawca | Uniwersytet Warszawski |
ISBN-13 | 978-83-235-5901-6 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie | 9 |
1. Pismo jako wizualny system kodowania informacji 13 | |
1.1. Pismo – ustalenia definicyjne, relacja między | |
mową a pismem | 13 |
1.2. Od malowideł naskalnych do alfabetu – | |
najważniejsze systemy pisma | 20 |
1.2.1. Pierwotne formy kodowania informacji – | |
rysunki naskalne, środki mnemotechniczne, symbole | |
20 | |
1.2.2. Pismo właściwe – piktografia; pisma: | |
ideograficzne, fonetyczne i sylabiczne; alfabet | 23 |
1.3. Powstanie i rozwój pisma | 27 |
1.3.1. Pisma niealfabetyczne – pismo klinowe, | |
hieroglify egipskie; pisma: kreteńskie, chińskie, | |
hetyckie klinowe, Majów, Azteków oraz innych ludów | |
27 | |
1.3.2. Powstanie i rozpowszechnienie się pisma | |
literowego | 35 |
2. Społeczne, kulturowe i cywilizacyjne skutki powstania i rozwoju pisma 39 | |
2.1. Pismo jako środek komunikacji wysoko | |
rozwiniętych kultur | 39 |
2.2. Pismo a wierzenia i praktyki religijne | 43 |
2.3. Pismo a działalność gospodarcza | 46 |
2.4. Umiejętność pisania a pozycja społeczna | 50 |
2.4.1. Wczesna sztuka pisania jako środek | |
sprawowania władzy i przywilej społeczny | 50 |
2.4.2. Kulturowe i społeczne skutki demokratyzacji | |
sztuki pisania | 55 |
2.5. Kontrowersje wokół pisma jako nowej technologii | |
62 | |
3. Jak pismo przekształca ludzkie myślenie? Poznawcze skutki nabycia umiejętności piśmiennych 65 | |
3.1. Opozycja mowa – pismo | 65 |
3.1.1. Mowa | 68 |
3.1.2. Pismo | 71 |
3.1.3. Zastrzeżenia wobec budowania opozycji mowa | |
– pismo | 73 |
3.2. Wielka Teoria Piśmienności i jej krytyka | 78 |
3.3. Oralność a piśmienność – odmienne sposoby | |
myślenia i konstruowania wypowiedzi | 87 |
3.4. Piśmienność podstawowa i zaawansowana | 99 |
4. Nowa oralność – kulturowe uwarunkowania nabywania | |
i kształtowania piśmienności współczesnej młodzieży 105 | |
4.1. Od piśmienności do wtórnej oralności | 105 |
4.2. Nowa oralność – zmiany we współczesnej | |
komunikacji i kulturze | 110 |
4.3. Język i komunikacja młodzieży w epoce nowej | |
oralności | 120 |
4.4. Slang młodzieżowy a piśmienność nastolatków | 128 |
5. Edukacja szkolna a wprowadzanie młodzieży w kulturę pisma 137 | |
5.1. Tekst | 137 |
5.2. Kompetencja tekstotwórcza | 147 |
5.2.1. Kompetencja tekstotwórcza jako część | |
kompetencji komunikacyjnej | 147 |
5.2.2. Piśmienność a kompetencja tekstotwórcza | 150 |
5.3. Kształcenie językowe w edukacji szkolnej – | |
uwarunkowania | 151 |
5.4. Kompetencja tekstotwórcza w programach | |
kształcenia | 154 |
5.5. Piśmienność w dydaktyce i metodyce szkolnej | 161 |
5.5.1. Założenia a praktyka edukacyjna | 161 |
5.5.2. Obligatoryjne testy zewnętrzne a | |
kształcenie umiejętności piśmiennych uczniów | 168 |
5.6. Piśmienność młodzieży w świetle badań | 173 |
6. Podstawy metodologiczne badań 183 | |
6.1. Przedmiot, cel badań i pytania badawcze | 183 |
6.2. Metoda zbierania danych | 185 |
6.3. Sposób analizy danych | 188 |
7. Egzaminy kończące obowiązkowy etap edukacji szkolnej a możliwość diagnozy piśmienności młodzieży – analiza wyników egzaminów gimnazjalnych i egzaminów ósmoklasisty 191 | |
7.1. Piśmienność a diagnozowane umiejętności językowe | |
uczniów podczas egzaminu gimnazjalnego | 192 |
7.2. Piśmienność a diagnozowane umiejętności językowe | |
uczniów podczas egzaminu ósmoklasisty | 196 |
7.3. Piśmienność młodzieży w świetle wyników | |
egzaminów gimnazjalnych | 205 |
7.3.1. Tworzenie własnego tekstu – poziom | |
realizacji zadań | 205 |
7.3.2. Analiza wypowiedzi rozszerzonej | |
gimnazjalistów | 210 |
7.4. Piśmienność młodzieży w świetle wyników | |
egzaminów ósmoklasisty | 215 |
7.4.1. Tworzenie własnego tekstu – poziom | |
realizacji zadań | 215 |
7.4.2. Analiza wypowiedzi rozszerzonej | |
ósmoklasistów | 223 |
Podsumowanie wyników badań i wnioski | 232 |
Bibliografia | 237 |
Indeks osobowy | 249 |
Indeks przedmiotowy | 252 |
Spis tabel i wykresów | 255 |
Summary | 256 |