Szkoła w XX wieku

Szkoła w XX wieku

Kierunki i próby przebudowy

1 opinia

Format:

ibuk

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

17,45

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Książka prof. Kupisiewicza jest systematycznym i zwięzłym przybliżeniem reform w obrębie szkolnictwa, jakie przeprowadzano w XX wieku, głównie w Europie i Stanach Zjednoczonych. Analizując rozległe inspiracje filozoficzne i moralne, jakie wpłynęły w rezultacie na myśl pedagogiczną, pokazuje, jak zmieniały się koncepcje wychowania, zakres obowiązków ucznia, a także sama instytucja szkoły. Autor w krytyczny sposób śledzi próby zreformowania, czy też przebudowania szkoły, od dominującej jeszcze na początku XX wieku szkoły herbartowskiej, przez progresywizm, nowe wychowanie, esencjalizm, alternatywizm (łącznie z ruchem tzw. szkoły otwartej), aż do pedagogiczny integryzm. Każdy z rozdziałów pracy poświęcony jest innemu nurtowi i prezentuje jego główne założenia, tezy, ale także i krytykę. Jednym słowem, jest to ciekawa wycieczka po historii myśli pedagogicznej w XX wieku i jej społecznych efektach.


Liczba stron132
WydawcaWydawnictwo Naukowe PWN
ISBN-13978-83-01-14894-2
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    7
  Rozdział I. Szkoła tradycyjna (herbartowska)    12
    Główne założenia herbartyzmu    12
    Główne tezy herbartowskiej pedagogiki    14
    Krytyka herbartyzmu    17
  Rozdział II. Szkoła progresywistyczna    19
    Pragmatyzm    20
    Progresywizm    22
    Szkoła progresywistyczna    25
    Zalety i niedostatki szkoły progresywistycznej    28
  Rozdział III. Szkoła "nowego wychowania"    31
    Ogólna chrakterystyka nowego wychowania    32
    Różne modele "nowej szkoły"    35
    Wkład nowego wychowania w przebudowę szkoły tradycyjnej    44
  Rozdział IV. Szkoła esencjalistyczna    47
    Geneza i rozwój esencjalizmu    48
    Szkoła herbartowska, progresywistyczna i esencjalistyczna - podobieństwa i różnice    50
    Szkoła esencjalistyczna    55
  Rozdział V. Szkoła ustawicznie doskonalona    59
    Geneza i rozwój koncepcji szkoły ustawicznie doskonalonej    61
    Krytyka i próby przebudowy szkoły w myśl strategii "pogoni za doskonałością"    64
    Krytyka i próby przebudowy europejskiej szkoły według strategii jej ustawicznego doskonalenia    66
    Próba podsumowania    69
  Rozdział VI. Antyszkoła    71
    Krytyka szkoły ustawicznie doskonalonej dokonywana przez descholaryzatorów    73
    Krytyka szkoły ustawicznie doskonalonej jako podstawa zbudowania wolnego od niej systemu oświaty    75
    Krytyka krytyki szkoły    79
    Wnioski    80
  Rozdział VII. Szkoła alternatywna    83
    Ogólne cechy szkoły alternatywnej    85
    Odmiany szkoły alternatywnej    88
    Próba syntezy    98
  Rozdział VIII. Szkoła zintegrowana    101
    Krytyka szkołocentryzmu    104
    Geneza i konstytutywne cechy szkoły zintegrowanej    108
    Zadania szkoły zintegrowanej    110
    Szkoła zintegrowana a inne modele edukacyjne    113
  Rozdział IX. Szkoła przyszłości    115
    Konstytutywne cechy szkoły jutra    118
  Słowo końcowe    123
  Bibliografia    124
  Indeks nazwisk    127
  Indeks rzeczowy    130
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia