INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
ibuk
Książka prof. Kupisiewicza jest systematycznym i zwięzłym przybliżeniem reform w obrębie szkolnictwa, jakie przeprowadzano w XX wieku, głównie w Europie i Stanach Zjednoczonych. Analizując rozległe inspiracje filozoficzne i moralne, jakie wpłynęły w rezultacie na myśl pedagogiczną, pokazuje, jak zmieniały się koncepcje wychowania, zakres obowiązków ucznia, a także sama instytucja szkoły. Autor w krytyczny sposób śledzi próby zreformowania, czy też przebudowania szkoły, od dominującej jeszcze na początku XX wieku szkoły herbartowskiej, przez progresywizm, nowe wychowanie, esencjalizm, alternatywizm (łącznie z ruchem tzw. szkoły otwartej), aż do pedagogiczny integryzm. Każdy z rozdziałów pracy poświęcony jest innemu nurtowi i prezentuje jego główne założenia, tezy, ale także i krytykę. Jednym słowem, jest to ciekawa wycieczka po historii myśli pedagogicznej w XX wieku i jej społecznych efektach.
Rok wydania | 2006 |
---|---|
Liczba stron | 132 |
Kategoria | Historia wychowania |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-14894-2 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 7 |
Rozdział I. Szkoła tradycyjna (herbartowska) | 12 |
Główne założenia herbartyzmu | 12 |
Główne tezy herbartowskiej pedagogiki | 14 |
Krytyka herbartyzmu | 17 |
Rozdział II. Szkoła progresywistyczna | 19 |
Pragmatyzm | 20 |
Progresywizm | 22 |
Szkoła progresywistyczna | 25 |
Zalety i niedostatki szkoły progresywistycznej | 28 |
Rozdział III. Szkoła "nowego wychowania" | 31 |
Ogólna chrakterystyka nowego wychowania | 32 |
Różne modele "nowej szkoły" | 35 |
Wkład nowego wychowania w przebudowę szkoły tradycyjnej | 44 |
Rozdział IV. Szkoła esencjalistyczna | 47 |
Geneza i rozwój esencjalizmu | 48 |
Szkoła herbartowska, progresywistyczna i esencjalistyczna - podobieństwa i różnice | 50 |
Szkoła esencjalistyczna | 55 |
Rozdział V. Szkoła ustawicznie doskonalona | 59 |
Geneza i rozwój koncepcji szkoły ustawicznie doskonalonej | 61 |
Krytyka i próby przebudowy szkoły w myśl strategii "pogoni za doskonałością" | 64 |
Krytyka i próby przebudowy europejskiej szkoły według strategii jej ustawicznego doskonalenia | 66 |
Próba podsumowania | 69 |
Rozdział VI. Antyszkoła | 71 |
Krytyka szkoły ustawicznie doskonalonej dokonywana przez descholaryzatorów | 73 |
Krytyka szkoły ustawicznie doskonalonej jako podstawa zbudowania wolnego od niej systemu oświaty | 75 |
Krytyka krytyki szkoły | 79 |
Wnioski | 80 |
Rozdział VII. Szkoła alternatywna | 83 |
Ogólne cechy szkoły alternatywnej | 85 |
Odmiany szkoły alternatywnej | 88 |
Próba syntezy | 98 |
Rozdział VIII. Szkoła zintegrowana | 101 |
Krytyka szkołocentryzmu | 104 |
Geneza i konstytutywne cechy szkoły zintegrowanej | 108 |
Zadania szkoły zintegrowanej | 110 |
Szkoła zintegrowana a inne modele edukacyjne | 113 |
Rozdział IX. Szkoła przyszłości | 115 |
Konstytutywne cechy szkoły jutra | 118 |
Słowo końcowe | 123 |
Bibliografia | 124 |
Indeks nazwisk | 127 |
Indeks rzeczowy | 130 |