POLECAMY
-30%
Dzieci ulicy to problem ogólnoświatowy. Różne źródła podają, że żyje ich obecnie na świecie około 100 mln i zjawisko to ma niestety tendencję wzrostową.
Podstawowe cele książki to:
- omówienie na podstawie literatury zjawiska marginalizacji dzieci ulicy w świecie oraz podejmowanych wobec nich form pomocy
- przedstawienie zagrożeń wobec których stają współczesne dzieci ulicy, a które sprzyjają powstawaniu zjawiska „dzieci ulicy” i ich marginalizacji
- kształtowanie się oddziaływań pedagogicznych wobec dzieci ulicy przez ukazanie sylwetek różnych pedagogów ulicy
- formy pomocy dzieciom ulicy
Rok wydania | 2008 |
---|---|
Liczba stron | 125 |
Kategoria | Pedagogika ogólna |
Wydawca | Oficyna Wydawnicza IMPULS |
ISBN-13 | 978-83-7850-020-9 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | |
Rozdział I | |
Wprowadzenie w problematykę dzieci ulicy | |
1. Pojęcie dziecka ulicy | |
2. Kategorie dzieci ulicy | |
3. Sytuacja dzieci ulicy w krajach rozwijających się | |
4. Kwestia pomocy dzieciom ulicy | |
Wybrane formy pomocy dzieciom ulicy z obszaru Europy | |
Wybrane formy pomocy dzieciom ulicy w krajach Trzeciego Świata | |
Wskazania zawarte w Konwencji Praw Dziecka | |
Rozdział II | |
Kształtowanie się oddziaływań pedagogicznych wobec dzieci ulicy | |
1. Definicja pracy profilaktyczno-wychowawczej prowadzonej na ulicy | |
2. Pedagogia wyjścia do młodzieży – św. Jan Bosco | |
3. Antoni Makarenko i bezprizorni | |
4. Praca z młodzieżą na ulicach Paryża – Guy Gilbert | |
5. Pat Nixon z Calgary | |
6. Wkład Kazimierza Lisieckiego „Dziadka” w rozwój pracy wychowawczej na ulicy | |
7. Janusz Korczak i dzieci ulicy | |
8. Wychowanie podwórkowe w Polsce w latach 60. XX wieku | |
9. Współczesne przykłady form pomocy dzieciom ulicy w Polsce | |
Rozdział III | |
Rola pedagoga ulicy w profilaktyce środowiskowej | |
1. Profilaktyka a praca wychowawcza na ulicy | |
Teoretyczne problemy profilaktyki | |
Dzieci ulicy w systemie profilaktyki | |
2. Pedagog ulicy jako szansa dla dzieci ulicy w społeczeństwie transformacji | |
3. Metody pracy profilaktyczno-wychowawczej w środowisku | |
Organizowanie środowiska lokalnego | |
Animacja społeczna prowadzona przez pedagogów ulicy | |
Praca socjalna a streetwork | |
Nawiązanie kontaktu z dziećmi i młodzieżą | |
Metoda indywidualnego przypadku w pracy z dzieckiem ulicy | |
Praca z grupą i socjoterapia | |
Zooterapia – lecznicze działanie zwierząt | |
Praca z rodziną | |
Zakończenie | |
Bibliografia | |