INNE EBOOKI AUTORA
-24%
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Zjawiska zaburzeń w odżywianiu się młodzieży, manifestujące się głównie w formie anoreksji i bulimii, stają się coraz powszechniejsze. Obejmują one głównie młodzież w wieku dorastania - przede wszystkim dziewczęta. Przewrażliwienie na punkcie własnego wyglądu zewnętrznego wynika u młodzieży ze stanu rozwoju psychofizycznego a także, w bardzo dużym stopniu, z przyjmowania przez nią wzorców wyglądu fizycznego lansowanych przez środki masowej komunikacji, przede wszystkim telewizję i czasopisma. Niesie to z sobą różne rozterki i dramaty osobiste i zdrowotne, sytuacja powyższa powinna stawać się więc obiektem troski pedagogicznej w szkołach skupiających młodzież w wieku dorastania. Przyczyny i skutki zaburzeń odżywiania się u młodzieży szkolnej powinny być obiektem zainteresowania pedagogicznego i psychologicznego nie tylko w toku wychowania zdrowotnego, lecz także wychowania moralnego i estetycznego. Niezbędne stają się publikacje na temat diagnozy i profilaktyki zaburzeń odżywiania się uczniów, które byłyby pomocne dla nauczycieli, pedagogów szkolnych, nadzoru szkolnego, rodziców, studentów kierunków nauczycielskich i pedagogicznych. Taką publikacją jest praca Marty Kowalczuk pod tytułem „Pedagogiczna diagnoza i profilaktyka zaburzeń odżywiania się u młodzieży szkolnej".
Prof. zw. dr hab. Stanisław Palka
Uniwersytet Jagielloński, Instytut Pedagogiki
Rok wydania | 2008 |
---|---|
Liczba stron | 216 |
Kategoria | Psychologia społeczna |
Wydawca | Oficyna Wydawnicza IMPULS |
ISBN-13 | 978-83-7850-019-3 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp .... | 7 |
Część I | |
Teoretyczne podstawy pedagogicznej diagnozy i profilaktyki | |
zaburzeń odżywiania się u młodzieży szkolnej .... | 13 |
Rozdział I | |
Zaburzenia odżywiania się w ujęciu literatury psychologicznej i medycznej .... | 15 |
Zaburzenia odżywiania się – wyjaśnienia terminologiczne ... | 15 |
Anoreksja – charakterystyka zaburzenia ... | 17 |
Kryteria rozpoznawania ... | 18 |
Symptomatologia i przebieg .... | 23 |
Uwarunkowania .... | 27 |
Główne strategie w terapii ... | 31 |
Bulimia – charakterystyka zaburzenia .... | 36 |
Kryteria rozpoznawania ... | 36 |
Symptomatologia i przebieg .... | 38 |
Uwarunkowania .... | 42 |
Główne strategie w terapii ... | 45 |
Rozdział II | |
Diagnoza zaburzeń odżywiania się u młodzieży szkolnej | |
w działalności pedagogicznej nauczycieli .... | 49 |
Edukacyjny kontekst zaburzeń odżywiania się ... | 49 |
Pedagogiczna (nauczycielska) diagnoza zaburzeń odżywiania się | |
u młodzieży szkolnej .... | 54 |
Podstawowe zasady metodyczne dotyczące diagnozowania | |
zaburzeń odżywiania się u młodzieży w środowisku szkolnym ... | 59 |
Metody nauczycielskiej diagnozy zaburzeń odżywiania się ... | 61 |
Etapy stawiania diagnozy ... | 77 |
Rozdział III | |
Profilaktyka zaburzeń odżywiania się u młodzieży w środowisku szkolnym ... | 81 |
Cele i zadania działalności profilaktycznej w szkole | |
w zakresie zaburzeń odżywiania się .... | 84 |
Role i zadania dyrektorów, pedagogów szkolnych, nauczycieli, | |
wychowawców i rodziców w profilaktyce zaburzeń odżywiania się | |
u uczniów .... | 86 |
Część II | |
Program profilaktyczny „Powstrzymać anoreksję i bulimię” ... | 95 |
Rozdział IV | |
„Powstrzymać anoreksję i bulimię”– charakterystyka programu | |
i jego realizacja .... | 99 |
Cele i zadania programu .... | 99 |
Treści programu .... | 101 |
Zasady realizacji programu .... | 102 |
Scenariusze zajęć szkoleniowych dla nauczycieli, | |
wychowawców, pedagogów, dyrektorów i rodziców | |
dotyczących problematyki zaburzeń odżywiania się u młodzieży .... | 103 |
Scenariusze zajęć psychoedukacyjnych dla młodzieży | |
szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych | |
dotyczących problematyki zaburzeń odżywiania się ... | 115 |
Rozdział V | |
Przebieg i rezultaty realizacji programu „Powstrzymać anoreksję i bulimię” | |
w świetle wyników badań empirycznych .... | 135 |
Metodologia badań własnych .... | 135 |
Analiza wyników badań ... | 140 |
Przebieg realizacji programu i jego rezultaty | |
w Szkole Podstawowej nr 29 im. Synów Pułku w Białymstoku ... | 140 |
Przebieg realizacji programu i jego rezultaty | |
w Publicznym Gimnazjum nr 20 w Białymstoku .... | 147 |
Przebieg realizacji programu i jego rezultaty w IV Liceum | |
Ogólnokształcącym im. Cypriana Kamila Norwida w Białymstoku ... | 164 |
Zakończenie .... | 177 |
Bibliografia .... | 181 |
Aneksy .... | 193 |