Oralność i piśmienność

Słowo poddane technologii

1 opinia

Redakcja:

Józef Japola

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

19,26  23,20

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 23,20 zł (-17%)

Najniższa cena z 30 dni: 13,92 zł  


19,26

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Dzieło Onga jest jednym z kamieni węgielnych w zakresie problematyki oralności i piśmienności, ujętej w wymiarze antropologicznym i teoretycznoliterackim. Przedstawia podstawową charakterystykę literackiej oralności, rozpatruje znaczenie pisma dla przekształceń świadomości, rolę druku, zmianę kulturowej orientacji ze słyszenia na widzenie. Uwzględnia problematykę narracji, budowy fabuły i postaci w literaturze ustnej i pisanej. Odnosi się do głównych kierunków metodologicznych w literaturoznawstwie dwudziestowiecznym, od strukturalizmu i amerykańskiej Nowej Krytyki, poprzez teorię aktów mowy i jej teoretycznoliterackie konsekwencje po dekonstrukcjonizm. Słowem - prezentuje komplet zagadnień z dziedziny oralności i piśmienności, ta jak zostały one ujęte u początków badań nad tą problematyką. (Z recenzji Małgorzaty Czermińskiej)


Praca nad nową edycją tekstu naukowego może stanowić źródło satysfakcji. Radość sprawia konstatacja, że potrzeba wznowienia książki wynikła stąd, że wydanie wcześniejsze zostało zaczytane, zniknęło z obiegu, a więc obudziło zainteresowanie; w tym przypadku na pewno ponad oczekiwania sceptyków. Zarazem to szczęsna okazja, by poprawić wyłowione błędy, których, jak mówią, ustrzec się niepodobna w żadnym ludzkim wytworze. (Józefa Japola, Nowe wydanie – uwagi tłumacza


*********


Orality and Literacy. The Technologizing of the Word Translated


A key publication concerning the theory of orality and literacy, one of the most important conceptions to emerge in cultural studies in the second half of the 20th century. It presents the fundamental characteristics of literary orality in its anthropological and theoretical sense. It discusses the importance of writing for changes in thought, the role of print and the transition from the world of sound to the world of sight. It considers the issue of narrative, the plot structure and the characters in oral and written literature. It refers to the main methodological trends in 20th century literary studies, from structuralism and New Criticism, through speech act theory and its literary consequences to deconstruction.


*********


Walter Jackson Ong (1912-2003) – amerykański jezuita, profesor Saint Louis University, przywiązany do duchowości swego zakonu i katolicyzmu (Hopkins, the Self, and God, 1986), a równocześnie pasjonat wielu dziedzin wiedzy i niezwykły erudyta, wydawca ("Knowledge and the Future of Man", 1968; "Fighting for Life", 1981). Jego publikacje książkowe i liczne artykuły są wpisywane w nurt ramistyczny ("Ramus, Method, and the Decay of Dialogue", 1958), religijny ("Frontiers in American Catholicism", 1957; "The Presence of the Word", 1967), kulturoznawczy ("In the Human Grain", 1967; "Rhetoric, Romance, and Technology", 1971) i komunikacyjny ("Interfaces of the Word", 1977). Ale Ong nie daje się kwalifikować, o czym świadczą tomy "Faith and Contexts" (1992-1999), "An Ong Reader" (2002). Chociaż mocno zapracowany, bywał turystą górskim, wędkarzem, niekiedy organistą i... ogrodnikiem odpowiedzialnym (z własnej woli) za los wszystkich przepięknych roślin zgromadzonych na rozległym patio na XIII piętrze klasztoru jezuitów w Saint Louis w stanie Missouri.


Rok wydania2022
Liczba stron302
KategoriaHistoria kultury
WydawcaUniwersytet Warszawski
TłumaczenieJózef Japola
ISBN-13978-83-235-5940-5
Numer wydania2
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Nowe wydanie – uwagi tłumacza    9
  Od tłumacza    17
  Podziękowania    27
  Wprowadzenie    29
  
  1. Oralność języka 33
   Myślenie człowieka piśmiennego a przeszłość oralna    33
   Powiedzieliście „literatura oralna”?    41
  
  2. Odkrycie pierwotnych kultur oralnych 49
   Początki poznawania tradycji oralnej    49
   Kwestia homerycka    50
   Odkrycie Milmana Parry’ego    53
   Kontynuacja badań    62
  
  3. Nieco o psychodynamice oralności 69
   Siła i działanie słowa dźwiękowego    69
   Wiem to, co mogę przywołać: mnemonika i formuły    72
   Kolejne cechy charakteryzujące myśl i wyrażenie
   oralne    75
   (a) Addytywność zamiast upodrzędnienia    76
   (b) Nagromadzenie zamiast analizy    78
   (c) Redundancja lub obfitość    79
   (d) Zachowawczość czy tradycjonalizm    81
   (e) Blisko ludzkiego świata    83
   (f) Zabarwienie agonistyczne    85
   (g) Empatia i zaangażowanie zamiast dystansu
   obiektywizującego    88
   (h) Homeostaza    89
   (i) Sytuacja zamiast abstrakcji    92
   Zapamiętywanie oralne    103
   Werbomotoryczny sposób bycia    117
   Role noetyczne „ciężkiej” postaci heroicznej oraz
   dziwności    120
   Wnętrze dźwięku    121
   Oralność, społeczność a sacrum    125
   Słowo nie jest znakiem    127
  
  4. Pismo przekształca świadomość 131
   Nowy świat dyskursu autonomicznego    131
   Platon, pismo i komputery    132
   Pismo jest technologią    135
   Czym jest „pismo” lub „zapis”?    138
   Wiele zapisów i tylko jeden alfabet    140
   Narodziny piśmienności    149
   Od pamięci do pisanych dokumentów    154
   Nad dynamiką tekstowości    160
   Dystans, precyzja, grafolekt i wielki słownik    163
   Retoryka i miejsca – zależności    170
   Języki wyuczone – zależności    175
   Trwałość oralności    178
  
  5. Druk, przestrzeń i zamknięcie 181
   Dominacja słyszenia ustępuje dominacji widzenia    181
   Przestrzeń i znaczenie    188
   (a) Skorowidze    188
   (b) Książki, spisy treści, nagłówki    192
   (c) Powierzchnia znacząca    192
   (d) Przestrzeń typografi czna    194
   Skutki rozproszone    197
   Druk i zamknięcie: intertekstowość    199
   Posttypografia: elektronika    204
  
  6. Pamięć oralna, przebieg opowieści, tworzenie postaci 209
   Prymat przebiegu opowieści    209
   Opowieść a kultury oralne    210
   Pamięć oralna a linia fabuły    212
   Zamknięcie fabuły: od dziennika podróży do kryminału
       220
   Postać „pełna”, pismo i druk    224
  
  7. Kilka tez 231
   Historia literatury    232
   Nowa Krytyka i formalizm    237
   Strukturalizm    242
   Tekstowcy i dekonstrukcjoniści    243
   Teoria aktów mowy oraz – reakcji czytelnika    249
   Nauki społeczne, fi lozofi a, studia biblijne    251
   Oralność, pismo a człowieczeństwo    254
   „Media” a komunikowanie się ludzi    256
   Ku wnętrzu: świadomość a tekst    259
  
  Bibliografia    263
  Indeks osobowo-rzeczowy    279
RozwińZwiń