Sztuka nauczania, t. 2. Szkoła

Sztuka nauczania, t. 2. Szkoła

Szkoła

1 opinia

Format:

ibuk

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

19,95

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Podręcznik wprowadza w zagadnienia społecznego sensu i kontekstu uprawiania zawodu nauczyciela. Czytelnik znajdzie tu informacje na temat dziejów szkoły, jej funkcjonowania jako instytucji społecznej i swoistego organizmu (nauczyciel, uczeń, program). Szczegółowo omówione, zgodnie z najnowszymi tendencjami, zagadnienia dotyczące programu szkolnego, pomogą przygotować się do racjonalnego wybierania programów znajdujących się na rynku lub staną się pomocne przy samodzielnym tworzeniu programów autorskich.


Książka przeznaczona jest dla studentów kierunków pedagogicznych i nauczycielskich.

Tom stanowi komplementarną całość z książką Sztuka nauczania, t. 1. Czynności nauczyciela.

Liczba stron236
WydawcaWydawnictwo Naukowe PWN
ISBN-13978-83-01-14240-7
Numer wydania7
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Przedmowa (Krzysztof Konarzewski)    9
  Rozdział 1. Z dziejów szkoły (Irena Szybiak)    13
    1.1. Wprowadzenie    13
    1.2. Szkoła antyczna    16
    1.3. Wczesne chrześcijaństwo wobec szkoły rzymskiej    20
    1.4. Szkoła w wiekach średnich: od patronatu świeckiego do monopolu    21
    1.5. Szkoła w dobie humanizmu: złamanie i odrodzenie monopolu kościelnego    24
    1.6. U progu oświecenia: XVII-wieczna krytyka istniejącej szkoły    30
    1.7. Powstanie szkół użytecznych: rycerskich i realnych    31
    1.8. Państwo a szkoła: oświeceniowe reformy szkolne    33
    1.9. Szkoła polska w okresie oświecenia    35
    1.10. Zwiastuny demokratycznego ustawodawstwa szkolnego w okresie Wielkiej Rewolucji Francuskiej    38
    1.11. Szkoła w okresie rozwoju kapitalizmu: pogłębianie się przedziału między szkołą ludową a szkołą dla elity    39
    1.12. Szkoła a państwo w XIX wieku    44
    1.13. Szkoła na ziemiach polskich pod zaborami    47
    1.14. Szkoła a rozwój myśli pedagogicznej na przełomie XIX i XX wieku    50
    1.15. Podsumowanie    52
  Rozdział 2. Szkoła w społeczeństwie (Jan Szczepański)    54
    2.1. Definicje społeczeństwa    55
    2.2. Miejsce szkoły w społeczeństwie    57
    2.3. Społeczny sens tworzenia szkół    59
    2.4. Szkoła wśród instytucji socjalizacyjnych    62
    2.5. Wpływ społeczeństwa na relacje między nauczycielem i uczniem    64
    2.6. Szkoła i gospodarka    67
    2.7. Szkoła i klasy społeczne    69
    2.8. Szkoła w kulturze narodowej    72
    2.9. Szkoła a polityka    75
    2.10. Szkoła a badania naukowe    78
    2.11. Szkoła i oświata permanentna    79
    2.12. Szkoła w społeczności lokalnej    80
    2.13. Szkoła i dezorganizacja społeczeństwa    84
    2.14. Dezorganizacja szkolnictwa i jego reformy    86
  Rozdział 3. Oświata polska po roku 1989 (Krzysztof Konarzewski)    91
    3.1. Oświata w Polsce Ludowej    91
    3.2. Oświata w piętnastoleciu III Rzeczypospolitej    94
  Rozdział 4. Uczeń (Krzysztof Konarzewski)    105
    4.1. Pojęcie sytuacji    107
    4.2. Wymiary subiektywnego środowiska szkolnego    109
    4.3. Cechy ucznia    113
      4.3.1. Płeć    113
      4.3.2. Pochodzenie społeczne    119
      4.3.3. Inteligencja    122
      4.3.4. Język    125
      4.3.5. System wartości    130
      4.3.6. Podsumowanie    135
    4.4. Cechy szkoły    136
      4.4.1. Prestiż szkoł    136
      4.4.2. Właściwości szkoły i oddziału klasowego    139
      4.4.3. Struktura oddziału klasowego    143
      4.4.4. Klimat oddziału klasowego    146
      4.4.5. Trzy środowiska klasowe    151
      4.4.6. Podsumowanie    158
  Rozdział 5. Nauczyciel (Krzysztof Konarzewski)    160
    5.1. Pojęcie roli społecznej    161
    5.2. Osobliwości roli nauczyciela    164
      5.2.1. Niejasność roli    164
      5.2.2 Niespójność roli    166
      5.2.3. Psychologiczna trudność roli    169
      5.2.4. Niezgodność roli z innymi rolami    172
    5.3. Reakcje nauczycieli na dylematy swojej roli    173
      5.3.1. Jak nauczyciele reagują na niejasność kryteriów zawodowego    173
      5.3.2. Reakcje nauczycieli na niespójność oczekiwań    176
      5.3.3. Reakcja na psychologiczną trudność roli    184
      5.3.4. Reakcja na niezgodność roli nauczyciela z innymi rolami społecznymi    188
  Rozdział 6. Program szkolny (Krzysztof Konarzewski)    191
    6.1. Pojęcie programu szkolnego    191
    6.2. Miejsce programu szkolnego w systemie oświaty    192
    6.3. Funkcje programu szkolnego    193
    6.4. Zakres programu szkolnego    197
    6.5. Zasady selekcji treści kształcenia    197
      6.5.1. Pytanie Deweya    198
      6.5.2. Pytanie Spencera    200
    6.6. Struktura programu szkolnego    205
      6.6.1. Separacja treści    207
      6.6.2. Porządek czasowy    208
      6.6.3. Niewidzialna pedagogia    210
      6.6.4. Integracja wiedzy    211
    6.7. Implikacje praktyczne    215
    6.8. Budowa jednostki szkolnego programy kształcenia    217
      6.8.1. Cele jako oczekiwane osiągnięcia uczniów    218
      6.8.2. Materiał jako przedmiot aktywności uczniów    220
      6.8.3. Porządek czasowy    222
      6.8.4. Wymagania    225
  Indeks osób    227
  Indeks rzeczowy    230
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia