EBOOKI WYDAWCY
Redakcja:
Wydawca:
Format:
ibuk
Podręcznik prezentuje oryginalną i uniwersalną propozycję uporządkowania wiedzy pedagogicznej, potrzebnej nauczycielom w codziennej praktyce szkolnej. Uwzględnia problemy wynikające ze zmieniającej się rzeczywistości szkolnej oraz postępu w badaniach pedagogicznych. Przedstawia zagadnienia z zakresu dydaktyki (cele kształcenia, wyniki kształcenia, metody nauczania, gry dydaktyczne, itp.), ujęte w sposób zgodny z założeniami reformy nauczania, treści dotyczące nowych zjawisk w szkole (negocjacje), agresji oraz uzależnienia młodzieży. Wiadomości na temat uczniów "niezwyczajnych", czyli zarówno trudnych, jak i zdolnych stanowią cenną pomoc w praktycznym rozwiązywaniu problemów szkolnych.
Książka:
Pozycja przeznaczona jest dla studentów kierunków nauczycielskich i pedagogicznych oraz nauczycieli w ich codziennej praktyce.
Tom stanowi komplementarną całość z książką Sztuka nauczania, t. 2. Szkoła.
Rok wydania | 2008 |
---|---|
Liczba stron | 532 |
Kategoria | Pedagogika ogólna |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-14239-1 |
Numer wydania | 7 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Przedmowa (Krzysztof Kruszewski) | 11 |
Rozdział 1. Cele kształcenia (Bolesław Niemierko) | 17 |
1.1. Edukacja jako działanie celowe | 18 |
1.2. Operacjonalizacja celów kształcenia | 21 |
1.3. Klasyfikacja celów kształcenia | 28 |
1.4. Cele szkoły a cele ucznia | 32 |
1.5. Materiał kształcenia | 35 |
1.6. Różnicowanie wymagań | 40 |
1.7. Treść kształcenia | 48 |
1.8. Planowanie zajęć edukacyjnych | 50 |
Rozdział 2. Wyniki kształcenia (Bolesław Niemierko) | 54 |
2.1. Sprawdzanie osiągnięć uczniów | 55 |
2.2. Metody sprawdzania | 60 |
2.3. Narzędzia sprawdzania | 64 |
2.4. Jakość sprawdzania | 82 |
2.5. Wewnątrzszkolne ocenianie osiągnięć uczniów | 94 |
2.6. Egzaminy zewnętrzne | 102 |
Rozdział 3. O nauczaniu i uczeniu się w szkole (Krzysztof Kruszewski) | 109 |
3.1. Proces dydaktyczny | 110 |
3.2. Utrzymywanie ładu na lekcji | 123 |
3.2.1. Zapobieganie zakłóceniom | 124 |
3.2.2. Nadzorowanie ładu | 126 |
3.2.3. Przywracanie ładu | 127 |
3.3. Indywidualizacja kształcenia | 128 |
3.3.1. Indywidualizacja ze względu na nauczyciela | 129 |
3.3.2. Indywidualizacja ze względu na ucznia | 130 |
3.3.3. Różnicowanie kształcenia ze względu na cele i materiał | 135 |
3.3.4. Sposoby indywidualizowania | 136 |
3.3.5. Niebezpieczeństwo etykietowania | 139 |
3.4. Program ukryty | 141 |
Rozdział 4. Nauczanie i uczenie się faktów, pojęć, zasad (Krzysztof Kruszewski) | 145 |
4.1. Nauczanie i uczenie się nazw, faktów oraz faktów zorganizowanych w porcje treściowe | 146 |
4.1.1. Praca z uczniami | 147 |
4.1.2. Przygotowanie materiału nauczania | 150 |
4.2. Nauczanie i uczenie się pojęć i zasad | 154 |
4.2.1. Przygotowanie materiału nauczania | 157 |
4.2.2. Praca z uczniami | 157 |
4.2.3. Nauczanie i uczenie się zasad — informacje uzupełniające | 160 |
Rozdział 5. Nauczanie i uczenie się rozwiązywania problemów (Krzysztof Kruszewski) | 162 |
5.1. Co to jest problem? | 162 |
5.2. Problem a uczenie się | 167 |
5.3. Lekcja problemowa | 169 |
5.3.1. Przygotowanie materiału nauczania | 170 |
5.3.2. Praca z uczniami | 174 |
5.4. Uczenie się we współpracy | 179 |
Rozdział 6. Metody nauczania (Krzysztof Kruszewski) | 186 |
6.1. Prowadzenie pogadanki | 186 |
6.1.1. Przygotowanie materiału nauczania | 189 |
6.1.2. Praca z uczniami | 189 |
6.2. Prowadzenie wykładu | 191 |
6.2.1. Przygotowanie materiału nauczania | 194 |
6.2.2. Praca z uczniami | 198 |
6.3. Kierowanie dyskusją | 200 |
6.3.1. Przygotowanie materiału nauczania | 202 |
6.3.2. Praca z uczniami | 203 |
6.4. Kierowanie obserwacją | 206 |
6.4.1. Przygotowanie materiału nauczania | 207 |
6.4.2. Praca z uczniami | 208 |
6.5. Kierowanie korzystaniem z materiałów źródłowych | 210 |
6.6. Kierowanie kształtowaniem się wartości | 212 |
6.6.1. Praca z uczniami | 212 |
6.6.2. Przygotowanie materiału nauczania | 214 |
6.7. Kierowanie nabywaniem umiejętności praktycznych | 215 |
6.7.1. Przygotowanie materiału nauczania | 217 |
6.7.2. Praca z uczniami | 218 |
Rozdział 7. Gry dydaktyczne (Krzysztof Kruszewski) | 221 |
7.1. Co to są gry dydaktyczne? | 222 |
7.2. Burza mózgów | 226 |
7.3. Metoda sytuacyjna | 229 |
7.4. Metoda biograficzna | 231 |
7.5. Metoda symulacyjna | 233 |
7.6. Użyteczność gier | 238 |
Rozdział 8. Najpotrzebniejsze zasady dydaktyczne (Krzysztof Kruszewski) | 240 |
8.1. Zasady dotyczące materiału nauczania | 244 |
8.2. Zasady dotyczące motywacji | 249 |
8.3. Zasady dotyczące pracy ucznia | 253 |
8.4. Zasady dotyczące zharmonizowania systemów pedagogicznych | 258 |
8.5. Zasady dotyczące stosunków społecznych w klasie | 261 |
8.6. Zasady dotyczące czynności nauczania | 264 |
8.7. Zasady dotyczące warunkowa zewnętrznych | 268 |
Rozdział 9. O wychowaniu w szkole (Krzysztof Konarzewski) | 271 |
9.1. Pojęcie wychowania | 273 |
9.1.1. Kto? | 277 |
9.1.2. Jak? | 277 |
9.1.3. Co? | 278 |
9.1.4. Po co? | 280 |
9.1.5. Podsumowanie | 282 |
9.2. Szkolne warunki wychowawcze | 283 |
9.2.1. Ograniczona kontrola nad wychowaniem | 284 |
9.2.2. Prymat zbiorowości | 284 |
9.2.3. Prymat nauczania | 286 |
9.2.4. Autorytet z zewnętrznego nadania | 287 |
9.2.5. Podsumowanie | 288 |
9.3. Cele wychowania | 289 |
9.3.1. Cel jako funkcja | 289 |
9.3.2. Cel jako ideał | 290 |
9.3.3. Cel jako zamierzenie | 293 |
9.3.4. Podejście psychologiczne | 296 |
9.3.5. Podejście socjologiczne | 298 |
9.3.6. Wątpliwości i konkluzje | 307 |
9.4. Metody wychowania | 312 |
9.4.1. Metody sktrukturalne | 314 |
9.4.2. Metody sytuacyjne | 322 |
9.4.3. Podsumowanie | 330 |
Rozdział 10. Niezwyczajni uczniowie (Marta Bogdanowicz) | 331 |
10.1. Specjalne potrzeby edukacyjne | 331 |
10.1.1. Objawy zaburzeń rozwoju i zachowania | 337 |
10.2. Rodzaje zaburzeń | 338 |
10.2.1. Niepełnosprawność intelektualna | 338 |
10.2.2. Inteligencja niższa od przeciętnej | 341 |
10.2.3. Dysleksja rozwojowa | 343 |
10.2.4. Zaburzenia neurodynamiczne | 348 |
10.3. Diagnozowanie trudności w uczeniu się | 353 |
10.3.1. Rozwój umysłowy | 354 |
10.3.2. Dysleksja | 355 |
10.3.3. Zaburzenia neurodynamiczne | 357 |
10.4. Pomoc i terapia psychopedagogiczna | 358 |
10.4.1. Dzieci niepełnosprawne intelektualnie | 358 |
10.4.2. Dzieci z inteligencją niższą od przeciętnej | 360 |
10.4.3. Uczniowie z dysleksja rozwojową | 361 |
10.4.4. Dzieci z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej i zahamowaniem psychoruchowym | 365 |
10.5. Uczniowie zdolni (Krzysztof Kruszewski) | 368 |
10.5.1. Opis | 368 |
10.5.2. Postępowanie | 370 |
10.6. Kulturowe zróżnicowanie uczniów (Krzysztof Kruszewski) | 371 |
Rozdział 11. Problemowe zachowania uczniów (Irena Obuchowska) | 375 |
11.1. Zachowania lękowe | 377 |
11.1.1. Opis | 377 |
11.1.2. Postępowanie | 380 |
11.2. Zachowania bierne | 381 |
11.2.1. Opis | 381 |
11.2.2. Postępowanie | 383 |
11.3. Zachowania nerwowe | 384 |
11.3.1. Opis | 384 |
11.3.2. Postępowanie | 387 |
11.4. Zachowania agresywne | 388 |
11.4.1. Opis | 388 |
11.4.2. Postępowanie | 390 |
11.5. Zachowania negatywistyczne | 393 |
11.5.1. Opis | 393 |
11.5.2. Postępowanie | 396 |
11.6. Zachowania autodestrukcyjne | 398 |
11.6.1. Opis | 398 |
11.6.2. Postępowanie | 402 |
11.7. Problemowe zachowania seksualne | 404 |
11.7.1. Opis | 404 |
11.7.2. Postępowanie | 408 |
Rozdział 12. Zbieranie i wykorzystywanie informacji o uczniu i klasie (Andrzej Janowski) | 410 |
12.1. Po co poznawać uczniów? | 410 |
12.1.1. Pierwsze spotkanie | 410 |
12.1.2. Cele poznawania uczniów | 412 |
12.1.3. Warunki skutecznego poznawania uczniów | 413 |
12.2. Główne sposoby poznawania uczniów | 415 |
12.2.1. Obserwacja | 416 |
12.2.2. Badania ankietowe | 417 |
12.2.3. Wywiad | 420 |
12.2.4. Socjometria | 420 |
12.3. Poznawanie zespołu | 422 |
12.3.1. Struktura zespołu | 422 |
12.3.2. Role uczniów w zespole | 424 |
12.3.3. Przywództwo w zespole | 426 |
12.3.4. Normy obowiązujące w zespole | 427 |
12.4. Poznawanie pojedynczych uczniów | 428 |
12.4.1. Uczeń jako problem | 428 |
12.4.2. Samowiedza i samoocena | 430 |
12.4.3. Cenione wartości | 433 |
12.4.4. Aspiracje | 433 |
12.5. Stosunek do nauki szkolnej | 435 |
12.5.1. Stosunek do nauczycieli, przedmiotu nauczania i szkoły jako instytucji | 435 |
12.5.2. Strategie uczniów | 438 |
12.6. Uczeń w środowisku pozaszkolnym | 439 |
12.6.1. Czas wolny i zainteresowania | 439 |
12.6.2. Środowisko rodzinne | 441 |
12.7. Informacje o własnej pracy nauczyciela | 442 |
12.7.1. Różne orientacje i podejścia | 442 |
12.7.2. Negocjacje | 444 |
Rozdział 13. Nauczyciel jako twórca programu (Krzysztof Kruszewski) | 447 |
13.1. Cele | 448 |
13.1.1. Cel-funkcja | 449 |
13.1.2. Cel-ideał | 450 |
13.1.3. Cel-zamiar | 452 |
13.2. Materiał | 453 |
13.2.1. Dobór materiału | 453 |
13.2.2. Układ materiału | 458 |
13.3. Proces dydaktyczny | 461 |
13.3.1. Czynności nauczyciela i uczniów | 461 |
13.3.2. Wyposażenie i materiały dydaktyczne | 462 |
13.3.3. Czas | 463 |
13.4. Ewaluacja programu | 464 |
13.4.1. Ewaluacja przed wdrożeniem programu | 464 |
13.4.2. Ewaluacja w czasie użytkowania programu i po skończeniu programu | 465 |
13.5. Ograniczenia | 466 |
13.5.1. Nauczyciele | 466 |
13.5.2. Uczniowie | 467 |
13.5.3. Warunki materialne | 467 |
13.5.4. Powiązania z innymi programami | 467 |
13.5.5. Wymagania władz szkolnych | 468 |
13.5.6. Wymagania środowiskowe | 468 |
13.6. Diagnoza | 469 |
Rozdział 14. Scenariusze (Krzysztof Kruszewski) | 472 |
14.1. Prace semestralne | 473 |
14.1.1. Ósma kardynalna cnota nauczania | 473 |
14.1.2. Opis obrazu – trzy wersje | 475 |
14.1.3. Metafora szkoły | 478 |
14.1.4. Rejestr wskazówek pedagogicznych | 482 |
14.1.5. Gry dydaktyczne | 484 |
14.1.6. Program ukryty | 486 |
14.2. Gry dydaktyczne | 486 |
14.2.1. Manifest szkoły | 486 |
14.2.2. Bladaczka wielkim nauczycielem był! | 491 |
14.2.3. Ingracjacja | 497 |
14.2.4. Przeszczep | 500 |
14.2.5. System punktowy. Rozpoznawanie i ocena kompetencji pedagogicznych | 505 |
14.2.6. Przyrzeczenie | 508 |
14.3. Warsztaty | 509 |
14.3.1. Obserwacja pedagogiczna | 509 |
14.3.2. Miejsca złe i dobre | 510 |
14.3.3. Planowanie lekcji i myślenie w jej trakcie | 511 |
14.3.4. Cenzor | 512 |
14.3.5. Sytuacje dydaktyczne i wychowawcze na lekcji | 512 |
14.3.6. Dyskryminacja ze względu na pleć lub pochodzenie społeczne (typ i rozmiary kapitału kulturowego) w stanowieniu celów edukacji i sprawdzaniu ich osiągnięcia | 513 |
14.4. Zadania do poszczególnych rozdziałów | 514 |
Literatura dodatkowa | 517 |
Indeks nazwisk | 519 |
Indeks rzeczowy | 522 |