Edukacja regionalna. Wybór tekstów

Edukacja regionalna. Wybór tekstów

Wybór tekstów

1 opinia

Format:

ibuk

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

24,95

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Książka prezentuje dzieje zainteresowania edukacją regionalną oraz sposoby badania, opisywania i interpretowania różnic kulturowych. Z perspektywy różnych dyscyplin nauk humanistycznych i społecznych pokazuje, jak odmienne mogą być podejścia do wiedzy o środowisku lokalnym i zjawisk kulturowych zachodzących w najbliższym otoczeniu. Przedstawia również propozycje sposobów nauczania o poszczególnych elementach dziedzictwa kulturowego, takich jak zwyczaje ludowe, tradycyjne stroje i potrawy. Zawiera przykłady praktycznego wykorzystania wiedzy dotyczącej regionu nie tylko w szkole, ale również w życiu codziennym.

Książka skierowana jest do studentów pedagogiki, socjologii, etnologii, kulturoznawstwa, ale także nauczycieli prowadzących zajęcia w ramach międzyprzedmiotowej ścieżki Edukacja regionalna – dziedzictwo kulturowe w regionie.


Liczba stron446
WydawcaWydawnictwo Naukowe PWN
ISBN-13978-83-01-14857-7
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Edukacja regionalna, czyli jak poznawać swój świat? – wprowadzenie (Anna W. Brzezińska, Aleksandra Hulewska, Justyna Słomska)    13
  Część 1. Humanistyczne podstawy edukacji regionalnej    21
    Społeczność lokalna a kultura regionalna (Stanisław Kowalik)    21
      Wprowadzenie    21
      Społeczność lokalna i jej rozwój z perspektywy kultury regionu    23
      Kultura regionalna i jej rozwój z perspektywy społeczności lokalnej    32
      Podsumowanie    44
    Dzieciństwo i dorastanie: korzenie tożsamości osobistej i społecznej (Anna Izabela Brzezińska)    47
      Wprowadzenie: konteksty rozwoju człowieka    47
      Pojęcie tożsamości i poczucia tożsamości    52
      Tożsamość osobista i tożsamość społeczna    58
      Etapy kształtowania się tożsamości    63
      Status tożsamości a funkcjonowanie w okresie dorosłości    67
      Uwarunkowania procesu kształtowania się tożsamości    70
      Kształtowanie się podstaw tożsamości w dzieciństwie    70
      Kształtowanie się tożsamości w okresie dorastania    74
      Podsumowanie    76
    Współczesna kultura wsi polskiej w procesie zmian. W poszukiwaniu metod badań i analizy (Anna Szyfer)    79
      Wprowadzenie    79
      Od społeczności lokalnej do aktorów społecznych    80
      Przestrzeń społeczna jako przedmiot badań    83
      Teoria „światów społecznych” i jej wykorzystanie w badaniach zbiorowości terytorialnych    86
      Badanie dziedzictwa kulturowego – podsumowanie    88
    Edukacja regionalna na pograniczach (Jerzy Nikitorowicz)    91
      Wprowadzenie    91
      Pogranicze i jego rodzaje    92
      Perspektywy badania kultury na pograniczach    100
      Region jako przestrzeń edukacyjna    102
      Regionalizm a przekazywanie treści kultury    103
      Rola nauczyciela regionalisty    107
      Rola wychowawcy w konstruowaniu tożsamości    109
      Współczesne wyzwania edukacyjne    112
    Edukacja regionalna w ujęciu Aleksandra Kazimierza Patkowskiego (Dorota Żołądź-Strzelczyk, Wiesław Jamrożek)    115
    Edukacyjna rola muzeów (Witold Przewoźny)    131
      Wprowadzenie    131
      Muzeum – zarys historyczny    134
      Historia muzeów w Polsce    139
      Postmodernizm a dylematy muzealnictwa    143
      Edukacja – muzeum – region    147
      Podsumowanie    156
  Część 2. Problemy i aspekty edukacji regionalnej    161
    Region w pradziejach. Edukacyjna rola poznania dziedzictwa archeologicznego (Agnieszka Przybył)    161
      Wprowadzenie    161
      Dziedzictwo archeologiczne jako źródło wiedzy regionalnej    163
      Archeologiczne studia regionalne w prahistoriografii    167
      Dzieje regionalne – perspektywa    174
      Archeologia wobec zagadnień tożsamości kulturowej    177
      Edukacja regionalna a ochrona dziedzictwa archeologicznego    180
      Podsumowanie    184
    W poszukiwaniu korzeni kulturowych (Anna Weronika Brzezińska)    187
      Wprowadzenie    187
      Dziedzictwo kultury ludowej    188
      Krajobraz kulturowy wsi    195
      Badanie i upowszechnianie własnej kultury jako propozycja edukacyjna    198
      Podsumowanie    206
    Sztuka ludowa, czyli o potrzebie ludowości (Justyna Słomska)    209
      Wprowadzenie    209
      Od sztuki ludowej do sztuki regionalnej    210
      Dziedziny sztuki ludowej i ich zróżnicowanie    222
      Obecność sztuki ludowej w procesie edukacji    231
      Metody popularyzacji wiedzy o sztuce ludowej i jej znaczenie w edukacji regionalnej    232
      Podsumowanie    235
    Edukacja na pograniczu kulturowym (Urszula Wróblewska)    237
      Wprowadzenie    237
      Wielokulturowość w ujęciu teoretycznym    238
      Wielokulturowość Polski    240
      Pogranicza kulturowe    244
      Pogranicze jako szansa    246
      Tożsamość na pograniczu kulturowym    247
      Przekaz kulturowy na pograniczach    249
      Rodzina jako środowisko wychowawcze na pograniczu    250
      Szkoła na pograniczu kulturowym    253
      Edukacja międzykulturowa    255
      Podsumowanie    258
    O stereotypie kulturowym, czyli jak widzimy innych (Izabela Czerniejewska)    261
      Czym jest stereotyp – wprowadzenie    261
      Cechy stereotypu, czyli jaki stereotyp być powinien    263
      Skąd się biorą stereotypy? Jak się od nich uwolnić?    267
      Kogo się boimy, kogo nie lubimy? Co wykazują badania?    270
      Różne oblicza stereotypów    273
      Uczenie o stereotypach    281
      Podsumowanie    293
    Kierowanie zespołami wielokulturowymi: podstawowe problemy oraz strategie zaradcze (Aleksandra Hulewska)    295
      Wprowadzenie    295
      Problemy w interakcjach międzykulturowych    296
      Strategie kierowania zespołami wielokulturowymi    305
  Część 3. Praktykowanie edukacji regionalnej    317
    Archeolog – odkrywca i badacz (Julianna Sójkowska)    317
    Andrzejki i katarzynki, czyli wróżby ludowe (Karolina Kuberska, Katarzyna Linda)    323
    Chłopskie jadło, czyli tradycyjne pożywienie polskie (Karolina Kuberska, Katarzyna Linda)    331
    Kapliczki przydrożne jako wyróżniki krajobrazu kulturowego (Justyna Czerkawska-Strychar)    339
    „Krakowiacy i Górale”, czyli sztuka w cieniu wierchów (Łukasz Ogiński)    345
    Obrzędy i zwyczaje wielkanocne na terenie Białej Puszczy Kurpiowskiej – dawniej i dziś (Sylwia Słojkowska-Affelska)    351
    Moda z malowanej skrzyni – łowicki strój ludowy (Magdalena Bartosiewicz)    357
    Własną ręką wy-tworzone (Kazimiera Mira Dobaczewska)    365
    Dwa światy – jedna szkoła (Agnieszka Ciszewska, Anna Korkus, Justyna Witkowska)    371
    Moje korzenie, moja tożsamość (Zofia Pluta, Joanna Schmidt, Alicja Nazarewska)    377
    „Ja tej” – czyli tożsamość poznaniaka (Violetta Nowicka, Barbara Orkiszewska)    383
    Dwa narody – jedna społeczność (na przykładzie bambrów poznańskich) (Karolina Głowniak)    389
    Stereotyp – typ podstępny (Tomasz Antoszek, Dominika Grzeszczak)    395
    Kto tak naprawdę jest kolorowy?! (Aleksandra Bachorska, Anna Weronika Baranowska)    401
    Inny czy taki sam? – integracja osób pochodzących z różnych kręgów kulturowych (Joanna Jakuczun, Dominika Rynkowska, Emilia Sztark)    409
    Konflikt tu i tam (Inga Kuźma, Justyna Mingielewicz)    415
  Bibliografia    423
  Indeks nazwisk    440
  Indeks rzeczowy    445
  O Autorach    451
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia