EBOOKI WYDAWCY
-24%
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
W niniejszej publikacji przedstawiono obecny stan wiedzy na temat biologicznych, psychologicznych i społecznych czynników i procesów rozwojowych, które odgrywają rolę w etiologii depresji u dzieci i młodzieży oraz utrzymywaniu się jej objawów. Pojedyncze czynniki ryzyka rzadko prowadzą do depresji, natomiast szczególna wielopoziomowa i bardzo złożona organizacja procesów biologicznych i psychospołecznych powoduje wystąpienie objawów choroby. Zatem klinicyści kontynuują badania, by efektywnie zapobiegać i leczyć depresję u dzieci i młodzieży. Należy podkreślić, że zarówno prewencja, jak leczenie muszą wynikać ze zrozumienia mechanizmów, jakie leżą u podłoża zaburzenia. Celem podjętych badań było poszerzenie wiedzy klinicznej o rodzinie z dziećmi cierpiącymi na depresję oraz charakterystyka procesów wewnątrzrodzinnych, czyli relacji emocjonalnych w rodzinach dzieci z depresją, ocena systemowych zasobów rodziny, jakości związku między rodzicami oraz analiza współzależności między powyższymi zmiennymi i próba wyodrębnienia najważniejszych predyktorów, będących czynnikami ryzyka depresji bądź czynnikami ochronnymi. Książkę kończy syntetyczne omówienie wyników wraz z implikacjami dla dalszych badań i praktyki klinicznej.
Rok wydania | 2010 |
---|---|
Liczba stron | 434 |
Kategoria | Psychologia rozwoju człowieka |
Wydawca | Oficyna Wydawnicza IMPULS |
ISBN-13 | 978-83-7587-581-2 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie | 9 |
Część teoretyczna | 14 |
Rozdział 1. Główne zagadnienia psychopatologii rozwojowej | 15 |
1.1. Co to jest psychopatologia rozwojowa? | 16 |
1.2. Cele psychopatologii rozwojowej | 18 |
1.3. Własności zmian rozwojowych | 19 |
1.4. Mediatory: jak i dlaczego występuje zaburzenie? | 22 |
1.5. Moderatory: kto jest narażony i kiedy pojawia się ryzyko? | 23 |
1.6. Moderacja mediacyjna lub mediacja moderacyjna: dlaczego osoby są podatne tylko w określonych warunkach? | 26 |
1.7. Odporność i czynniki ochronne | 27 |
1.7.1. Odporność a kompetencja | 27 |
1.7.2. Odporność jako dynamiczny i wielowymiarowy konstrukt | 29 |
1.7.3. Czynniki i procesy leżące u podstaw odporności | 31 |
Rozdział 2. Epidemiologia depresji u dzieci i młodzieży | 37 |
2.1. Rozpowszechnienie depresji u dzieci i młodzieży w Polsce | 37 |
2.2. Rozpowszechnienie depresji u dzieci i młodzieży na świecie | 41 |
2.3. Przyczyny uzyskiwania zróżnicowanych wyników badań nad epidemiologią depresji u dzieci i młodzieży | 44 |
2.3.1. Utożsamianie nastroju depresyjnego z epizodem depresyjnym | 44 |
2.3.2. Różnice kulturowe i społeczne | 48 |
2.3.2.1. Wzorce socjalizacji | 48 |
2.3.2.2. Style przywiązania | 51 |
2.3.2.3. Hierarchia celów wychowawczych | 53 |
2.3.2.4. Przemiany społeczno-polityczne | 55 |
2.4. Przyczyny częstszego występowania depresji u dziewcząt | 56 |
2.4.1. Negatywny styl atrybucji | 57 |
2.4.2. Negatywny obraz ciała i jego związek z postawami rodzicielskimi | 57 |
2.4.3. Dostosowanie się do kulturowego stereotypu roli płciowej | 58 |
2.4.4. Zadania rozwojowe i negatywne wydarzenia życiowe | 59 |
Rozdział 3. Obraz kliniczny depresji u dzieci i młodzieży | 61 |
3.1. Obraz kliniczny depresji w jej różnych postaciach | 66 |
3.2. Związek obrazu klinicznego depresji z wiekiem i płcią | 71 |
3.3. Związek obrazu klinicznego depresji u dzieci i młodzieży z uwarunkowaniami społeczno-kulturowymi | 76 |
3.4. Współwystępowanie depresji z innymi zaburzeniami psychicznymi | 78 |
Rozdział 4. Konsekwencje psychospołeczne depresji u dzieci i młodzieży | 93 |
4.1. Ryzyko podjęcia próby samobójczej | 93 |
4.2. Schorzenia somatyczne | 99 |
4.3. Przebieg przewlekły oraz nawroty epizodów depresji w ciągu życia | 102 |
4.4. Depresja u dzieci i młodzieży jako predyktor innych zaburzeń psychicznych w okresie dorastania i dorosłości | 105 |
4.5. Późniejsze funkcjonowanie w relacjach społecznych | 108 |
Rozdział 5. Modele depresji u dzieci i młodzieży | 113 |
5.1. Mechanizmy biologiczne w etiologii depresji u dzieci i młodzieży | 113 |
5.1.1. Czynniki genetyczne | 113 |
5.1.2. Zaburzenia struktury i funkcji ośrodkowego układu nerwowego | 115 |
5.1.3. Podłoże hormonalne zaburzeń depresyjnych | 120 |
5.2. Teorie psychologiczne | 126 |
5.2.1. Teorie psychodynamiczne | 126 |
5.2.2. Teorie poznawcze | 131 |
5.2.3. Teorie interpersonalne | 142 |
5.2.4. Model rozwojowy – synteza wszystkich podejść | 149 |
Część empiryczna | 158 |
Rozdział 6. Strategia badań własnych | 159 |
6.1. Przedmiot i cel badań | 159 |
6.2. Charakterystyka badanych grup | 166 |
6.2.1. Charakterystyka socjodemograficzna badanych grup | 166 |
6.2.2. Charakterystyka kliniczna badanych grup | 169 |
6.2.3. Obraz kliniczny depresji u dzieci i młodzieży | 173 |
6.3. Metody badań | 181 |
6.4. Procedura badań | 183 |
6.5. Analiza statystyczna | 184 |
Rozdział 7. Relacje emocjonalne w rodzinie | 187 |
7.1. Założenia teoretyczne | 187 |
7.2. Pytania i hipotezy badawcze | 191 |
7.3. Narzędzie badawcze | 192 |
7.4. Wyniki badań | 194 |
7.5. Dyskusja wyników | 229 |
Rozdział 8. Jakość związku małżeńskiego rodziców | 245 |
8.1. Założenia teoretyczne | 245 |
8.2. Pytania i hipotezy badawcze | 247 |
8.3. Narzędzie badawcze | 248 |
8.4. Wyniki badań | 249 |
8.5. Dyskusja wyników | 255 |
Rozdział 9. Systemowe zasoby rodziny | 265 |
9.1. Założenia teoretyczne | 265 |
9.2. Pytania i hipotezy badawcze | 268 |
9.3. Narzędzie badawcze | 268 |
9.4. Wyniki badań | 269 |
9.5. Dyskusja wyników | 273 |
Rozdział 10. Negatywne wydarzenia życiowe | 279 |
10.1. Założenia teoretyczne | 279 |
10.2. Pytania i hipotezy badawcze | 281 |
10.3. Narzędzie badawcze | 281 |
10.4. Wyn | |