Zarządzanie zasobami ludzkimi

Przesłanki, funkcje, instrumenty

1 ocena

Format:

epub, mobi, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

71,10  79,00

Format: epub, mobi

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 79,00 zł (-10%)

Najniższa cena z 30 dni: 47,40 zł  


71,10

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Wśród wyzwań, które stoją przed współczesnymi przedsiębiorstwami, szczególnie ważna jest rosnąca rola zasobów ludzkich jako źródła przewagi konkurencyjnej. Istotne jest także dążenie do podnoszenia efektywności, wykorzystywanie możliwości stwarzanych przez nowoczesne technologie, konieczność działania przy założeniu ciągłych zmian. Nowe uwarunkowania wymagają szybkości, elastyczności czy też zdolności uczenia się, które mogą zapewnić kompetentni pracownicy.
Inspiracją do napisania książki są systematyczne i ciągłe zmiany zachodzące w obszarze zarządzania zasobami ludzkimi. Wynikają one z przeobrażeń widocznych na rynku pracy, zmian społecznych, ekonomicznych czy pokoleniowych. Wszystkie te modyfikacje powodują, że choć tematyka zarządzania zasobami ludzkimi jest podejmowana od lat, wymaga ciągłego aktualizowania.
Książka powstała na podstawie zgromadzonej przez autorów wiedzy w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi, prowadzonych przez nich badań naukowych oraz praktycznego doświadczenia. Dzięki temu w książce opisano najnowsze metody, narzędzia, instrumenty oraz trendy, które stanowią obszar zainteresowania zarówno dla praktyków, jak i teoretyków.


Rok wydania2019
Liczba stron400
KategoriaZarządzanie zasobami ludzkimi (HR)
WydawcaWydawnictwo Naukowe PWN
ISBN-13978-83-01-20937-7
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie (Renata Oczkowska)     9
  ROZDZIAŁ 1     13
  Zarządzanie zasobami ludzkimi organizacji – geneza i rozwój koncepcji (Renata Oczkowska)     13
    1.1. Ewolucja funkcji personalnej     13
    1.2. Geneza i modelowe ujęcia zarządzania zasobami ludzkimi     19
    1.3. Pojęcie, cele i zakres zarządzania zasobami ludzkimi     23
    1.4. Koncepcja zarządzania kapitałem ludzkim     26
    1.5. Organizacyjny wymiar zarządzania zasobami ludzkimi     28
    Literatura     33
  ROZDZIAŁ 2     35
  Uwarunkowania zarządzania zasobami ludzkimi (Urszula Bukowska, Anna Dolot, Jacek Kopeć, Tomasz Kusio, Renata Oczkowska, Robert Szydło, Sylwia Wiśniewska, Piotr Zając)     35
    2.1. Uwarunkowania zewnętrzne     35
      2.1.1. Globalizacja     35
      2.1.2. Koniunktura gospodarcza     38
      2.1.3. Zmiany demograficzne     39
      2.1.4. Rynek pracy     41
      2.1.5. Różnice pokoleniowe     43
      2.1.6. Uwarunkowania prawne     45
      2.1.7. Nowoczesne technologie     49
    2.2. Uwarunkowania wewnętrzne     52
      2.2.1. Fazy rozwoju organizacji     52
      2.2.2. Kultura organizacyjna     56
      2.2.3. Style kierowania     58
      2.2.4. Różnorodność pracownicza     60
    Literatura     62
  ROZDZIAŁ 3     67
  Strategiczne zarządzanie zasobami ludzkimi (Sylwia Wiśniewska)     67
    3.1. Istota i cele strategicznego zarządzania zasobami ludzkimi     67
    3.2. Proces strategicznego zarządzania zasobami ludzkimi     72
    3.3. Typologia strategii zarządzania zasobami ludzkimi     80
    3.4. Relacje między strategią organizacji a strategią zarządzania zasobami ludzkimi     90
    3.5. Charakterystyka strategicznego zarządzania kapitałem ludzkim     95
    Literatura     99
  ROZDZIAŁ 4     103
  Planowanie zasobów ludzkich (Piotr Zając)     103
    4.1. Planowanie zasobów ludzkich w kontekście nowych uwarunkowań gospodarczych     103
    4.2. Cel i treść planowania zasobów ludzkich     109
    4.3. Identyfikacja potrzeb personalnych     112
    4.4. Przewidywanie zmian w stanie zatrudnienia     116
    Literatura     123
  ROZDZIAŁ 5     125
  Analiza pracy (Urszula Bukowska)     125
    5.1. Istota i rodzaje analizy pracy     125
    5.2. Opis stanowiska pracy     129
    5.3. Przebieg analizy pracy     135
    5.4. Metody i techniki analizy pracy     139
    5.5. Wykorzystanie wyników analizy pracy     152
    Literatura     155
  ROZDZIAŁ 6     157
  Pozyskiwanie pracowników (Anna Dolot)     157
    6.1. Pozyskiwanie pracowników – istota i kluczowe pojęcia     157
    6.2. Proces rekrutacji kandydatów do pracy     160
      6.2.1. Funkcje i rodzaje rekrutacji     160
      6.2.2. Przebieg procesu rekrutacji     164
    6.3. Proces selekcji kandydatów do pracy     172
      6.3.1. Cele i etapy procesu selekcji     172
      6.3.2. Metody selekcji     173
    6.4. Ocena efektywności metod selekcji kandydatów do pracy     185
    6.5. Adaptacja pracowników do organizacji     188
    Literatura     193
  ROZDZIAŁ 7     195
  Ocenianie pracowników (Tomasz Kusio)     195
    7.1. Pojęcie i znaczenie oceniania pracowników     195
    7.2. Projektowanie i doskonalenie systemu ocen okresowych     198
      7.2.1. Elementy systemu oceny     198
      7.2.2. Przeprowadzenie oceny pracowniczej     206
    7.3. Ocenianie osób pracujących w ramach niestandardowych form zatrudnienia     208
    7.4. Ocenianie menedżerów     209
    7.5. Błędy w ocenianiu i ich wpływ na motywację do pracy     212
    Literatura     215
  ROZDZIAŁ 8     219
  Rozwój pracowników (Anna Dolot)     219
    8.1. Istota rozwoju z ukierunkowaniem na specyfikę rozwoju ludzi dorosłych     219
    8.2. Organizacja procesu rozwoju pracowników     227
      8.2.1. Istota i etapy procesu rozwoju pracowników     227
      8.2.2. Identyfikacja potrzeb rozwojowych     228
      8.2.3. Planowanie procesu rozwoju pracowników     235
      8.2.4. Realizacja procesu rozwoju pracowników     236
      8.2.5. Ewaluacja procesu rozwoju pracowników .237
    8.3. Podmioty uczestniczące w rozwoju pracowników     238
    Literatura     242
  ROZDZIAŁ 9     243
  Instrumenty rozwoju pracowników oraz kształtowanie karier (Anna Dolot)     243
    9.1. Szkolenia pracowników     243
      9.1.1. Funkcje szkoleń pracowników     243
      9.1.2. Metody i techniki szkolenia na stanowisku pracy     245
      9.1.3. Metody i techniki szkolenia poza stanowiskiem pracy     249
      9.1.4. Metody i techniki uniwersalne     254
      9.1.5. Typologie szkoleń     260
    9.2. Przemieszczenia pracowników     261
    9.3. Strukturyzacja pracy     265
    9.4. Kształtowanie karier     267
      9.4.1. Istota kariery i terminy pokrewne     267
      9.4.2. Podejścia i strategie w zarządzaniu karierą     271
      9.4.3. Etapy kariery zawodowej     275
    Literatura     278
  ROZDZIAŁ 10     281
  Wynagradzanie pracowników (Jacek Kopeć)     281
    10.1. Pojęcie i funkcje wynagrodzeń     281
    10.2. Strategie wynagradzania pracowników     288
    10.3. Projektowanie i wdrażanie zakładowego systemu wynagradzania pracowników     298
      10.3.1. Etapy projektowania i wdrażania systemu wynagradzania pracowników     298
      10.3.2. Elementy składowe systemu wynagradzania pracowników     301
      10.3.3. Ocena efektywności i motywacyjności zakładowego systemu wynagradzania pracowników     318
    Literatura     322
  ROZDZIAŁ 11     325
  Zwalnianie pracowników (Jacek Kopeć)     325
    11.1. Przyczyny wpływające na decyzję firmy o zwolnieniu pracowników     325
    11.2. Rodzaje zwolnień     329
    11.3. Proces redukcji zatrudnienia     331
    11.4. Skutki zwolnień pracowniczych     343
    Literatura     348
  ROZDZIAŁ 12     351
  Trendy w zarządzaniu zasobami ludzkimi (Urszula Bukowska, Robert Szydło, Sylwia Wiśniewska, Piotr Zając)     351
    12.1. Kształtowanie wizerunku pracodawcy     351
    12.2. Partycypacja pracownicza     360
    12.3. Controlling w obszarze zarządzania zasobami ludzkimi     375
    12.4. Grywalizacja w zarządzaniu zasobami ludzkimi     385
    Literatura     393
  Spis rysunków     399
  Spis tabel     401
  Indeks     403
  O Autorach     407
RozwińZwiń