POLECAMY
-24%
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Książka powstała z myślą o studentach kierunków ekonomicznych, a także o wszystkich osobach, które chciałyby pogłębić wiedzę na temat funkcjonowania gospodarki rynkowej oraz sposobów i możliwości osiągania ważnych celów gospodarczych. Głównym celem publikacji jest dostarczenie czytelnikom podstawowego kompendium współczesnej wiedzy na temat teorii i praktyki z zakresu polityki gospodarczej. Dodatkowym zamiarem jest zaś przybliżenie odbiorcom najnowszego dorobku światowej literatury ekonomicznej w tej dziedzinie. Niedawny kryzys finansowy i gospodarczy rzucił nowe światło na wiele zasadniczych założeń tradycyjnej polityki gospodarczej, zmuszając ekonomistów do ponownego ich przemyślenia i weryfikacji. Dlatego też niniejsza publikacja zawiera - oprócz "uznanych" prawd - także najważniejsze wnioski płynące z ostatniego kryzysu oraz odpowiedzi, jakich wobec tych wyzwań udziela współczesna nauka ekonomii. Mam nadzieję, że książka okaże się przydatna dla wszystkich tych, którzy zainteresowani są zagadnieniami polityki gospodarczej.
Rok wydania | 2017 |
---|---|
Liczba stron | 966 |
Kategoria | Inne |
Wydawca | Szkoła Główna Handlowa |
ISBN-13 | 978-83-8030-148-1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Rozdział 1. Podstawy polityki gospodarczej | |
1.1. Wprowadzenie | |
1.2. Niesprawności rynku | |
1.2.1. Zasada Pareto i pierwsze podstawowe twierdzenie ekonomii dobrobytu | |
1.2.2. Konkurencja nie jest doskonała | |
1.2.3. Niekompletność rynków | |
1.2.4. Efekty zewnętrzne | |
1.2.5. Dobra publiczne | |
1.2.6. Głosowanie większościowe i paradoks głosowania | |
1.2.7. Dobra społecznie pożądane | |
1.2.8. Niesprawność rynku na szczeblu makroekonomicznym | |
1.2.9. Polityka gospodarcza jako reakcja władzy publicznej na szoki zewnętrzne | |
1.2.10. Redystrybucja i drugie podstawowe twierdzenie ekonomii dobrobytu | |
1.3. Normatywna teoria polityki gospodarczej | |
1.3.1. Funkcje polityki gospodarczej | |
1.3.2. Cele | |
1.3.3. Instrumenty | |
1.3.4. Związki między celami a instrumentami. Modele gospodarcze | |
1.3.5. Reguły polityki | |
1.3.6. Krytyka Lucasa | |
1.3.7. Instytucje | |
1.3.8. Polityka gospodarcza jako sztuka wyboru w przestrzeni i w czasie (sekwencja wyborów) | |
1.3.9. Planowanie | |
1.4. Wzrost roli państwa w gospodarce w XX wieku | |
1.5. Pozytywna teoria polityki gospodarczej: niesprawności państwa | |
1.5.1. Czy istnieje interes publiczny? | |
1.5.2. Problem reprezentacji | |
1.5.3. Problem ograniczonej wiedzy i niepełnej informacji | |
1.5.4. Rola niepewności | |
1.5.5. Rola oczekiwań | |
1.5.6. Zawodne państwo? | |
1.6. Rodzaje polityki gospodarczej. Próba klasyfikacji | |
Literatura cytowana | |
Rozdział 2. Polityka gospodarcza w modelach makroekonomicznych | |
2.1. Wprowadzenie | |
2.2. Podstawowe zależności makroekonomiczne w modelu IS-LM | |
2.2.1. Rynek produktów | |
2.2.2. Rynek pieniądza | |
2.2.3. Równowaga ogólna i obszary nierównowagi | |
2.3. Model IS-LM z uwzględnieniem rynku pracy | |
2.4. Przywracanie równowagi i rola pieniądza | |
2.4.1. Przywracanie równowagi przy cenach giętkich i cenach sztywnych ("lepkich") | |
2.4.2. Klasyczna dychotomia i neutralność pieniądza | |
2.5. Polityka makroekonomiczna w modelu IS-LM | |
2.6. Uwzględnienie wymiany z zagranicą i bilansu płatniczego | |
2.6.1. Model IS-LM dla gospodarki otwartej | |
2.6.2. Model Mundella-Fleminga | |
2.7. Model AS-AD | |
2.7.1. Wpływ zmian cen i krzywa łącznego (zagregowanego) popytu AD | |
2.7.2. Krzywa łącznej (zagregowanej) podaży AS | |
2.8. Polityka pieniężna i polityka fiskalna w modelu Mundella-Fleminga w warunkach różnych systemów kursu walutowego | |
2.8.1. W systemie stałego kursu walutowego | |
2.8.2. W systemie płynnego kursu walutowego | |
2.9. Reguła efektywnego przyporządkowania | |
2.10. Przywracanie równowagi ogólnej przy pomocy polityki fiskalnej i polityki pieniężnej w warunkach stałego kursu walutowego | |
2.11. Alternatywne modele makroekonomiczne | |
2.11.1. Wprowadzenie | |
2.11.2. Synteza neoklasyczna | |
2.11.3. Monetaryzm i Nowa Synteza Neoklasyczna | |
2.11.4. Modele realnego cyklu koniunkturalnego | |
2.11.5. Nowe modele keynesowskie | |
Literatura cytowana | |
Rozdział 3. Polityka fiskalno-budżetowa | |
3.1. Zakres, cele i funkcje polityki fiskalno-budżetowej | |
3.1.1. Wprowadzenie | |
3.1.2. Udział sektora publicznego w gospodarce | |
3.1.3. Cele i funkcje polityki fiskalnej | |
3.2. Budżet | |
3.2.1. Podstawowa klasyfikacja pozycji budżetowych | |
3.2.2. Równowaga i nierównowaga budżetowa | |
3.2.3. Federalizm fiskalny | |
3.2.4. Unia fiskalna | |
3.2.5. Finanse samorządów terytorialnych | |
3.3. Skłonność do deficytu (deficit bias) | |
3.4. Finansowanie deficytu | |
3.4.1. Finansowanie deficytu przy pomocy zwiększania bazy monetarnej (monetyzacja deficytu) | |
3.4.2. Finansowanie deficytu z długu | |
3.4.3. Zaciąganie pożyczek za granicą | |
3.4.4. Przychody ze sprzedaży aktywów | |
3.5. Rachunkowe metody obliczania salda budżetu | |
3.5.1. Metoda kasowa i metoda memoriałowa | |
3.5.2. Zakres operacji finansowych objętych rachunkiem | |
3.5.3. Salda budżetowe poszczególnych części sektora finansów publicznych | |
3.5.4. Saldo pierwotne, saldo kapitałowe, saldo zagraniczne | |
3.5.5. Saldo strukturalne budżetu | |
3.5.6. Deficyt faktyczny i deficyt strukturalny w Polsce w latach 1995-2014 | |
3.5.7. Potrzeby pożyczkowe sektora publicznego | |
3.6. Ekonomiczne konsekwencje deficytu budżetowego | |
3.7. Dług publiczny - podstawowe zależności | |
3.7.1. Wprowadzenie | |
3.7.2. Płynność a wypłacalność | |
3.7.3. Związek między deficytem a długiem | |
3.7.4. Mechanizm rosnącego ryzyka suwerennej niewypłacalności | |
3.7.5. Zakres swobody fiskalnej | |
3.8. Relacje między długiem publicznym a wzrostem gospodarczym | |
3.8.1. Obserwacje empiryczne | |
3.8.2. Wpływ zadłużenia publicznego na tempo wzrostu gospodarczego i poziom stóp procentowych w krajach Unii Europejskiej i strefy euro | |
3.8.3. Maksymalna politycznie możliwa nadwyżka pierwotna i pułapka długu | |
3.8.4. Czy dług trzeba spłacać? | |
3.9. Wpływ wydatków publicznych i deficytu na popyt krajowy. Spór wokół polityki stabilizacyjnej | |
3.9.1. Mnożnik wydatków w modelu IS-LM | |
3.9.2. Mnożnik wydatków w modelu neoklasycznym | |
3.9.3. Mnożnik w modelach neokeynesowskich | |
3.9.4. Polityka fiskalna w gospodarce otwartej (na podstawie modelu Mundella-Fleminga) | |
3.9.5. Zwiększać wydatki czy zmniejszać podatki? | |
3.9.6. Równoważność rikardiańska - jak finansować deficyt: z długu czy z podatków? | |
3.9.7. Efekty podażowe i spór wokół polityki stabilizacyjnej | |
3.9.8. Mnożnik wydatków rządowych - wyniki badań empirycznych | |
3.10. Reguły fiskalne | |
3.10.1. Polityka dyskrecjonalna a polityka oparta na regułach | |
3.10.2. Rodzaje reguł fiskalnych | |
3.10.3. Reguły fiskalne w Unii Europejskiej | |
3.10.4. Reguły fiskalne w Polsce. Hamulec długu i progi ostrożnościowe | |
3.10.5. Stabilizująca reguła wydatkowa | |
3.10.6. Reguły fiskalne jednostek samorządu terytorialnego w Polsce | |
3.10.7. Reguły czy instytucje? Rady polityki fiskalnej | |
3.11. Polityka konsolidacji finansów publicznych | |
3.11.1. Struktura dostosowania fiskalnego: podnosić podatki czy obniżać wydatki? | |
3.11.2. Sekwencja działań - co czynić najpierw: oszczędzać czy pobudzać gospodarkę? | |
3.11.3. Tempo konsolidacji fiskalnej - co jest korzystniejsze: więcej konsolidacji teraz i mniej później czy odwrotnie? | |
3.11.4. Tempo konsolidacji fiskalnej - próby weryfikacji statystycznej w przypadku strefy euro | |
Literatura cytowana | |
Rozdział 4. Polityka podatkowa | |
4.1. Podstawowe pojęcia i definicje | |
4.2. Zasady opodatkowania | |
4.2.1. Potrzeba równoważenia skutków podatku | |
4.2.2. Zasada równości poziomej i zasada równości pionowej | |
4.3. Rodzaje podatków | |
4.3.1. Podatki bezpośrednie | |
4.3.2. Podatki pośrednie | |
4.3.3. Efekt zniekształcenia i podatki korekcyjne | |
4.4. Stawki podatkowe | |
4.4.1. Podatki ryczałtowe, proporcjonalne i progresywne | |
4.4.2. Nominalne i efektywne stawki podatkowe | |
4.5. Pożądane cechy systemu podatkowego | |
4.5.1. Efektywność fiskalna | |
4.5.2. Koszt funkcjonowania systemu podatkowego | |
4.5.3. Efektywność ekonomiczna: wpływ podatków na produkcję i konsumpcję | |
4.5.4. Efektywność ekonomiczna: wpływ podatków na zatrudnienie i dochód | |
4.5.5. Efektywność ekonomiczna: podatek optymalny według Ramseya | |
4.6. Podatki a podział dochodu | |
4.6.1. Efektywność a równość | |
4.6.2. Zróżnicowanie dochodów: krzywa Lorenza i współczynnik Giniego | |
4.6.3. Ulgi i zwolnienia podatkowe | |
Literatura cytowana | |
Rozdział 5. Polityka pieniężna | |
5.1. Podstawowe pojęcia | |
5.1.1. Wprowadzenie | |
5.1.2. Funkcje, rodzaje i miary pieniądza | |
5.1.3. Popyt na pieniądz | |
5.1.4. Pieniądz w bilansie banku centralnego, w bilansach banków komercyjnych i w bilansie skonsolidowanym systemu bankowego | |
5.1.5. Dwuwalutowość | |
5.1.6. Rezerwy bankowe | |
5.2. Mnożnik pieniężny | |
5.2.1. Definicja mnożnika | |
5.2.2. Wielkość mnożnika bazy monetarnej | |
5.3. Cele polityki pieniężnej | |
5.3.1. Tradycyjne cele polityki pieniężnej | |
5.3.2. Stabilność cen jako cel polityki pieniężnej | |
5.3.3. Pozostałe cele współczesnej polityki pieniężnej: stabilizacja makroekonomiczna, stabilność kursu walutowego i stabilność finansowa | |
5.3.4. Cele polityki pieniężnej w wybranych krajach | |
5.3.5. Mierniki inflacji | |
5.3.6. Dlaczego (wysoka) inflacja jest szkodliwa? | |
5.3.7. Epizody hiperinflacji na świecie | |
5.3.8. Dlaczego deflacja jest szkodliwa? | |
5.3.9. Cel nadrzędny (ostateczny) i cele pośrednie | |
5.4. Instrumenty polityki pieniężnej | |
5.4.1. Mechanizm zmian podaży pieniądza przez bank centralny | |
5.4.2. Operacje otwartego rynku | |
5.4.3. Stopa procentowa: podstawowe pojęcia | |
5.4.4. Stopa procentowa jako instrument polityki pieniężnej | |
5.4.5. Pozostałe instrumenty | |
5.4.6. Wskaźnik restrykcyjności polityki pieniężnej | |
5.5. Transmisja impulsów polityki pieniężnej do gospodarki | |
5.5.1. Mechanizm transmisji monetarnej | |
5.5.2. Rynek pieniężny | |
5.5.3. Instrumenty dłużne | |
5.5.4. Krzywa rentowności | |
5.5.5. Kanały transmisji | |
5.5.6. Oczekiwania inflacyjne | |
5.6. Reguły polityki pieniężnej | |
5.6.1. Dyskrecjonalność polityki pieniężnej i zjawisko niespójności czasowej | |
5.6.2. Rozwiązanie problemu niespójności czasowej w obrębie jednego kraju. Niezależny bank centralny | |
5.6.3. Podstawowe reguły polityki pieniężnej | |
5.6.4. Reguły polityki pieniężnej stosowane na świecie | |
5.7. Strategia bezpośredniego celu inflacyjnego | |
5.7.1. Istota i elementy składowe strategii BCI | |
5.7.2. Wybór miernika inflacji | |
5.7.3. Wybór celu inflacyjnego | |
5.7.4. System prognoz inflacji | |
5.7.5. Funkcja reakcji banku centralnego. Reguła Taylora | |
5.7.6. Inflacja jako skutek szoków zewnętrznych i efekty "drugiej rundy" | |
5.7.7. Rola niepewności | |
5.7.8. Strategia komunikowania się z rynkami | |
5.8. Polityka pieniężna w alternatywnych modelach makroekonomicznych | |
5.8.1. Model syntezy neoklasycznej | |
5.8.2. Monetaryzm i teoria realnego cyklu koniunkturalnego | |
5.8.3. Modele nowej syntezy neoklasycznej | |
5.9. Polityka pieniężna w nowych modelach keynesowskich | |
5.9.1. Wprowadzenie | |
5.9.2. Model Clarida, Gali i Gertner: polityka dyskrecjonalna | |
5.9.3. Model CGG: polityka pieniężna oparta na wiążących regułach | |
5.10. Konflikt celów w polityce pieniężnej i "trójkąt niemożności" | |
5.10.1. Parytet stóp procentowych | |
5.10.2. Konflikt celów i "trójkąt niemożności" (impossible trinity) | |
5.11. Zależność między polityką pieniężną a polityką fiskalną | |
5.11.1. Czy polityka pieniężna i polityka fiskalna są od siebie zależne? | |
5.11.2. "Nieprzyjemna arytmetyka monetarna" | |
5.12. Polityka pieniężna w Polsce | |
5.12.1. Lata 1990-1998: reguła celu kursowego i strategia "eklektyczna" | |
5.12.2. Lata 1999-2015: reguła BCI i stabilizacja inflacji | |
5.13. Polityka pieniężna a kryzys finansowy | |
5.13.1. Wpływ globalizacji | |
5.13.2. Kryzys finansowy w latach 2008-2009 | |
5.13.3. Polityka pieniężna a bańki spekulacyjne na rynku aktywów | |
5.13.4. Czy realizacja strategii celu inflacyjnego może zapobiegać kryzysom finansowym? | |
5.14. Nowe tendencje w polityce pieniężnej | |
5.14.1. Problem "zerowej dolnej granicy" i potrzeba zastosowania niekonwencjonalnych instrumentów polityki pieniężnej | |
5.14.2. Polityka luzowania ilościowego | |
5.14.3. Pieniądze z "helikoptera" (helicopter money) | |
5.14.4. Polityka "wytycznych na przyszłość" (forward guidance) | |
5.14.5. Zmiany w strategii BCI | |
5.14.6. Funkcja "pożyczkodawcy ostatniej szansy" dla rządów i wielorakie równowagi na rynku długu | |
5.15. Przyszłość pieniądza | |
5.15.1. Jaka będzie przyszłość pieniądza gotówkowego? | |
5.15.2. Pieniądz wirtualny | |
Literatura cytowana | |
Rozdział 6. Polityka kursu walutowego | |
6.1. Kurs walutowy: podstawowe pojęcia | |
6.1.1. Kurs walutowy jako cena waluty obcej | |
6.1.2. Kurs nominalny, realny i efektywny | |
6.1.3. Kurs parytetu siły nabywczej | |
6.1.4. Krótka historia kursów walutowych | |
6.1.5. Podstawowe decyzje z zakresu polityki kursowej | |
6.2. Wybór systemu kursowego | |
6.2.1. Wybór między kursem stałym a kursem płynnym | |
6.2.2. Rozwiązania pośrednie | |
6.3. Wpływ systemu kursowego na skuteczność polityki pieniężnej i fiskalnej | |
6.3.1. System kursowy a skuteczność polityki pieniężnej | |
6.3.2. System kursowy a skuteczność polityki fiskalnej | |
6.4. Wymienialność waluty krajowej | |
6.4.1. Przyczyny występowania ograniczeń w zakresie wymienialności walut krajowych na waluty obce | |
6.4.2. Zakres wymienialności | |
6.4.3. Czy kapitał powinien swobodnie przepływać między krajami? | |
6.5. Rynek walutowy | |
6.5.1. Podaż i popyt na rynku walutowym | |
6.5.2. Bilans płatniczy | |
6.5.3. Równowaga na rynku walutowym | |
6.5.4. Krótkookresowa zmienność kursu walutowego - zjawisko "przestrzelenia" (exchange rate overshooting) | |
6.6. Czynniki określające kurs walutowy | |
6.6.1. Kurs walutowy i strumienie handlu: podejście tradycyjne (strumieniowe) i warunek Marshalla-Lernera-Robinson | |
6.6.2. Kurs walutowy i rynek aktywów: model monetarny i model równowagi portfela | |
6.7. Kurs walutowy w krótkookresowym modelu makroekonomicznym | |
6.7.1. Kurs walutowy jako czynnik określający popyt w gospodarce otwartej | |
6.7.2. Równowaga na rynku produktów i konstrukcja krzywej DD | |
6.7.3. Równowaga na rynku pieniądza krajowego i na rynku pieniądza zagranicznego. Konstrukcja krzywej AA | |
6.7.4. Równowaga ogólna i przywracanie równowagi | |
6.8. Kurs walutowy w średnim i długim okresie | |
6.8.1. Kurs równowagi długookresowej (equilibrium exchange rate) | |
6.8.2. Kurs parytetu siły nabywczej: rozwinięcie | |
6.8.3. Efekt Balassy-Samuelsona | |
6.8.4. Efekt Balassy-Samuelsona a zmiany kursu walutowego | |
6.8.5. Wpływ zmian podaży i popytu na kurs walutowy w długim okresie | |
6.8.6. Wpływ trwałych zmian w zakresie polityki makroekonomicznej na kurs walutowy w długim okresie | |
6.9. Dewaluacja jako instrument polityki gospodarczej | |
6.9.1. Argumenty na rzecz dewaluacji | |
6.9.2. Argumenty przeciwko dewaluacji | |
6.10. Interwencje walutowe | |
6.10.1. Cele i zasady interwencji walutowych | |
6.10.2. Rodzaje interwencji walutowych | |
6.10.3. Skuteczność interwencji walutowych | |
6.10.4. Interwencja sterylizowana | |
6.11. Polityka kursowa w Polsce | |
6.11.1. Polityka kursowa w Polsce w latach 1990-1999 | |
6.11.2. Polityka kursowa w Polsce w latach 2000-2015 | |
Literatura cytowana | |
Rozdział 7. Polityka makroostrożnościowa | |
7.1. Wprowadzenie | |
7.2. Potrzeba stosowania nadzoru nad sektorem bankowym | |
7.2.1. Specyfika banków | |
7.2.2. Nadzór mikroostrożnościowy i jego ograniczenia | |
7.3. Ryzyko systemowe w sektorze bankowym | |
7.3.1. Słabości wspólne oraz instytucje "ważne systemowo" | |
7.3.2. Rodzaje ryzyka systemowego | |
7.3.3. Pomiar ryzyka systemowego | |
7.3.4. Modele ryzyka systemowego | |
7.4. Pojęcie, cele i zakres polityki makroostrożnościowej | |
7.4.1. Regulacja "mikro" i regulacja "makro" | |
7.4.2. Polityka makroostrożnościowa a polityka makroekonomiczna | |
7.5. Instrumenty polityki makroostrożnościowej | |
7.5.1. Instrumenty regulujące rozmiary i tempo wzrostu kredytu | |
7.5.2. Instrumenty regulujące płynność aktywów | |
7.5.3. Instrumenty regulujące wielkość kapitału banku | |
7.5.4. Instrumenty regulujące transgraniczne przepływy kapitału | |
7.5.5. Instrumenty oddziałujące na stronę aktywną i na stronę pasywną bilansu banku | |
7.6. Zastosowanie polityki makroostrożnościowej | |
7.6.1. Jeden czy kilka instrumentów jednocześnie? | |
7.6.2. Reguły czy dyskrecjonalność? | |
7.6.3. Instrumenty stałe czy zmieniane w czasie? | |
7.6.4. Polityka makroostrożnościowa a polityka makroekonomiczna (fiskalna, pieniężna, kursowa) | |
7.6.5. Ramy instytucjonalne polityki makroostrożnościowej | |
7.6.6. Podstawy polityki makroostrożnościowej w Unii Europejskiej | |
7.6.7. Ramy instytucjonalne polityki makroostrożnosciowej w Polsce | |
7.7. Transgraniczna transmisja szoków i potrzeba międzynarodowej koordynacji polityki makroostrożnościowej | |
7.8. Zakończenie | |
Literatura cytowana | |
Rozdział 8. Koordynacja polityki gospodarczej w skali międzynarodowej | |
8.1. Globalizacja | |
8.2. Potrzeba międzynarodowej koordynacji polityki | |
8.2.1. Międzynarodowe dobra publiczne | |
8.2.2. Efekty "rozlewania" (spillovers) | |
8.3. Granice koordynacji | |
8.3.1. Zawodność koordynacji | |
8.3.2. Koordynacja polityki w krajach rozwiniętych | |
8.4. Teoria unii gospodarczej | |
8.5. Teoria unii walutowej | |
8.5.1. Podstawy teorii optymalnych obszarów walutowych | |
8.5.2. Dalszy rozwój teorii optymalnych obszarów walutowych | |
8.5.3. Wstrząsy asymetryczne | |
8.6. Potrzeba koordynacji polityki gospodarczej w unii walutowej | |
8.6.1. Transmisja impulsów polityki fiskalnej w unii walutowej: kanał handlu i kanał stóp procentowych (fiscal policy spillovers) | |
8.6.2. Potrzeba stosowania dyscypliny fiskalnej w obrębie unii walutowej: uzasadnienie teoretyczne | |
8.7. Znaczenie konwergencji nominalnej. Kryteria konwergencji określone w Traktacie z Maastricht | |
8.7.1. Zapisy traktatowe | |
8.7.2. Ocena kryteriów konwergencji nominalnej | |
8.8. Koordynacja polityki gospodarczej w Unii Europejskiej | |
8.8.1. Ramy instytucjonalne koordynacji polityki gospodarczej w Unii Europejskiej | |
8.8.2. Pakt Stabilności i Wzrostu | |
8.8.3. Procedura nadmiernego deficytu | |
8.8.4. Ocena systemu koordynacji polityki fiskalnej w Unii Europejskiej w latach 1999-2009 | |
8.9. Kryzys w strefie euro | |
8.9.1. Kryzys w strefie euro w latach 2009-2012 | |
8.9.2. Czy brak konwergencji mógł być przyczyną kryzysu w strefie euro? | |
8.9.3. Co ujawnił kryzys? Niedostosowanie instytucjonalne w strefie euro | |
8.9.4. Brak mechanizmu podziału ryzyka | |
8.9.5. "Trójkąt" współzależności | |
8.10. Nowy system zarządzania ekonomicznego w Unii Europejskiej | |
8.10.1. Semestr Europejski i Procedura Nierównowagi Makroekonomicznej | |
8.10.2. Zreformowany Pakt Stabilności i Wzrostu | |
8.10.3. Traktat o Stabilizacji, Koordynacji i Zarządzaniu | |
8.10.4. Unia Bankowa | |
8.10.5. Europejski Mechanizm Stabilizacyjny | |
8.11. Przyszłość strefy euro | |
8.11.1. Czy strefa euro jest optymalnym obszarem walutowym? | |
8.11.2. Kierunki dalszych reform | |
8.11.3. Czy Polska powinna dołączyć do strefy euro? | |
Literatura cytowana | |