POLECAMY
Format:
ibuk
Współczesna rzeczywistość znamionuje się niestałością, permanentną zmianą i dynamizmem przeobrażeń. Stwarza nowe możliwości wkomponowywania się w przestrzenie społeczne, co sprzyja samorealizacji oraz podmiotowemu zaistnieniu w zglobalizowanym społeczeństwie. Publikacja pt. "Orientacje zawodowe młodzieży z zespołów szkół zawodowych" odnosi się do problematyki kształtowania nastawień młodzieży w stosunku do własnej przyszłości zawodowej. Uznając, że strefa życia zawodowego pochłania coraz większy wycinek egzystencji człowieka - zagadnienie kariery oraz planowania przyszłości zawodowej, stanowi interesujący kognitywnie przedmiot badań. Dociekliwość badawcza, nie bez powodu została skierowana na młodzież z zespołów szkół zawodowych. W perspektywie niedalekiej przyszłości stanie się ona bowiem kreatorem rynku pracy. Ponadto, mając na uwadze, że postrzegana jest ona jako grupa, która "już wybrała swój zawód", jednym z celów prowadzonych analiz było sprawdzenie, czy podejmowane przez uczniów tego rodzaju placówek edukacyjnych decyzje, uznawane są przez nich za trafne. Orientacja zawodowa stanowi konstrukt bardzo zmienny, wyróżniający się dynamiczną naturą, co dowodzi tego, iż jego jednoznaczne dookreślenie nie należy do zadań najprostszych. W niniejszej pracy podjęto zatem próbę usystematyzowania dotychczasowej wiedzy na temat orientacji zawodowych oraz ich wnikliwej eksploracji w wyniku badań naukowych, których rezultatem okazały się interesujące poznawczo spostrzeżenia, istotne dla teorii i praktyki doradztwa zawodowego.
Rok wydania | 2016 |
---|---|
Liczba stron | 368 |
Kategoria | Pedagogika społeczna |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-3172-1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie | 7 |
Rozdział 1 Przemiany i tendencje współczesnego rynku pracy | 19 |
1.1. Makrouwarunkowania współczesnego rynku pracy | 19 |
1.2. Edukacja a współczesny rynek pracy | 32 |
1.3. Edukacja zawodowa w Polsce po transformacji ustrojowej | 47 |
Rozdział 2 Orientacja zawodowa jako kategoria teoretyczna i badawcza | 69 |
2.1. Orientacja zawodowa – sposoby rozumienia konstruktu | 69 |
2.2. Typologie orientacji zawodowych | 90 |
2.3. Orientacja zawodowa jako kategoria badawcza | 107 |
Rozdział 3 Uwarunkowania rozwoju zawodowego młodzieży | 119 |
3.1. Decyzje edukacyjno-zawodowe jako istotny wymiar rozwoju kariery zawodowej | 119 |
3.2. Wybór zawodu i jego uwarunkowania | 143 |
3.3. Planowanie kariery zawodowej przez młodzież jako decyzja życiowo doniosła | 160 |
Rozdział 4 Orientacje zawodowe badanej grupy młodzieży z zespołów szkół zawodowych | 176 |
4.1. Metodologiczne podstawy badań własnych oraz społeczno-demograficzna charakterystyka badanej populacji | 176 |
4.2. Czynniki proaktywności oraz orientacje temporalne warunkujące orientacje zachowaniowe w rozwoju kariery zawodowej badanej grupy młodzieży | 201 |
4.3. Wymiary orientacji zawodowych i „przewodniki” w karierze badanej grupy młodzieży | 230 |
4.4. Poglądy i opinie badanej grupy młodzieży na temat złożoności i uwarunkowań współczesnego rynku pracy | 305 |
Nota końcowa – implikacje dla praktyki doradztwa zawodowego | 326 |
Bibliografia | 339 |
Aneks | 359 |
Spis tabel | 363 |
Spis wykresów | 364 |
Spis schematów | 365 |
Occupational choice among the youth of complexes of vocational schools (summary) | 367 |