INNE EBOOKI AUTORA
-22%
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Małgorzata Zabłocka prezentuje autorski program wspomagania rozwoju psychospołecznego dzieci nieśmiałych oraz wyniki badania jego skuteczności. Program ten adresowany jest do dzieci w wieku 10–12 lat. Jego podstawę stanowi poznawcze podejście do rozwoju i zmiany rozwojowej. Opiera się na założeniu, że przyczyny nieśmiałości tkwią zazwyczaj w specyficznym ukształtowaniu struktur poznawczych, co oznacza, że u podstaw nieśmiałości leżą niewłaściwe nawyki myślenia o sobie, o innych, o zadaniach. Pokonywanie nieśmiałości jest możliwe dzięki stworzeniu dzieciom nieśmiałym warunków umożliwiających nabywanie odmiennych od dotychczasowych doświadczeń.
Autorka przedstawia teoretyczne podstawy programu, cele i sposoby ich osiągania, wykorzystywane w trakcie zajęć metody pracy, scenariusze zajęć, jak również wskazówki metodyczne dla realizatorów programu. Książkę adresuje do pedagogów, socjoterapeutów, nauczycieli i wychowawców poszukujących sposobów pracy z tymi właśnie dziećmi.
Rok wydania | 2007 |
---|---|
Liczba stron | 188 |
Kategoria | Pedagogika społeczna |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Scholar |
ISBN-13 | 978-83-7383-291-6 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
WPROWADZENIE | 9 |
ROZDZIAŁ I. PROBLEM NIEŚMIAŁOŚCI U DZIECI | 13 |
1.1. Opisowe ujęcie nieśmiałości | 13 |
1.2. Interpretacyjne ujęcia nieśmiałości | 15 |
1.2.1. Ujęcie organiczne | 15 |
1.2.2. Ujęcie osobowościowe | 16 |
1.2.3. Środowiskowe uwarunkowania nieśmiałości | 19 |
1.3. „Pomocowe” ujęcie nieśmiałości | 23 |
1.4. Podsumowanie | 25 |
ROZDZIAŁ II. KONCEPCJA DIAGNOZOWANIA SYTUACJI SPOŁECZNEJ DZIECI NIEŚMIAŁYCH | 27 |
2.1. Wybór dzieci nieśmiałych | 28 |
2.2. Diagnozowanie aktywności społecznej | 31 |
2.2.1. Postrzeganie sytuacji zadaniowej | 35 |
2.2.2. Samopoczucie podczas zadania rozwiązywanego zespołowo | 36 |
2.3. Diagnozowanie kompetencji społecznych | 37 |
2.4. Poziom i adekwatność samooceny | 42 |
2.5. Styl wyjaśniania przyczyn zdarzeń | 45 |
2.6. Podsumowanie | 47 |
ROZDZIAŁ III. PROGRAM PRZEZWYCIĘŻANIA NIEŚMIAŁOŚCI U DZIECI | 49 |
3.1. Założenia teoretyczne | 49 |
3.1.1. Teoria rozbieżności informacyjnej Wiesława Łukaszewskiego | 49 |
3.1.2. Teoria społecznego uczenia się Alberta Bandury | 51 |
3.2. Cele programu | 53 |
3.2.1. Podejmowanie aktywności społecznej | 54 |
3.2.2. Rozwijanie kompetencji społecznych | 56 |
3.2.3. Kształtowanie wyższej i bardziej adekwatnej samooceny | 58 |
3.2.4. Kształtowanie optymistycznego stylu wyjaśniania przyczyn zdarzeń | 60 |
3.3. Metody i formy pracy | 63 |
3.4. Podsumowanie | 68 |
ROZDZIAŁ IV. BADANIE SKUTECZNOŚCI ODDZIAŁYWAŃ | 69 |
4.1. Plan i etapy badań | 69 |
4.2. Trafność planu eksperymentalnego i czynniki ją zakłócające | 71 |
4.2.1. Trafność wewnętrzna | 71 |
4.2.2. Trafność zewnętrzna | 73 |
4.3. Analiza wyników badań | 74 |
4.3.1. Poziom nieśmiałości u dzieci | 75 |
4.3.2. Zmiany w aktywności społecznej u dzieci nieśmiałych objętych oddziaływaniami i w grupie kontrolnej | 78 |
4.3.3. Zmiany w kompetencjach społecznych u dzieci nieśmiałych w grupie objętej oddziaływaniami i w grupie kontrolnej | 81 |
4.3.4. Zmiany w poziomie samooceny u dzieci nieśmiałych w grupie objętej oddziaływaniami i w grupie kontrolnej | 83 |
4.3.5. Zmiany w stylu wyjaśniania przyczyn zdarzeń u dzieci nieśmiałych w grupie objętej oddziaływaniami i w grupie kontrolnej | 84 |
4.4. Podsumowanie | 86 |
ROZDZIAŁ V. WSKAZÓWKI DLA REALIZATORÓW PROGRAMU | 91 |
5.1. Język nieakceptacji, czyli zachowania niesprzyjające pracy z dziećmi | 91 |
5.2. Język akceptacji – co zamiast barier? | 94 |
5.2.1. Empatyczne zrozumienie | 95 |
5.2.2. Autentyczność w relacji z dziećmi | 98 |
5.2.3. Bezwarunkowa akceptacja | 100 |
5.3. Trudności, jakie mogą wystąpić podczas realizacji programu | 101 |
5.3.1. Czas | 101 |
5.3.2. Brak aktywności | 102 |
5.3.3. Cisza | 103 |
5.3.4. Poruszanie trudnych sytuacji, delikatnych spraw | 103 |
5.3.5. Niesłuchanie siebie | 104 |
5.3.6. Błaznowanie | 104 |
5.4. Podsumowanie | 105 |
ROZDZIAŁ VI. SCENARIUSZE ZAJĘĆ | 107 |
Scenariusz 1 | 109 |
Scenariusz 2 | 111 |
Scenariusz 3 | 114 |
Scenariusz 4 | 117 |
Scenariusz 5 | 120 |
Scenariusz 6 | 125 |
Scenariusz 7 | 130 |
Scenariusz 8 | 134 |
Scenariusz 9 | 138 |
Scenariusz 10 | 143 |
Scenariusz 11 | 146 |
Scenariusz 12 | 151 |
Scenariusz 13 | 154 |
Scenariusz 14 | 157 |
Scenariusz 15 | 159 |
LITERATURA | 163 |
ANEKS | 169 |