EBOOKI WYDAWCY
Wydawca:
Format:
ibuk
Niniejszą książkę można traktować jako pewną propozycję, podpowiedź wyboru podjęcia drogi ku przemianie, ku przywróceniu zasad naturalnego funkcjonowania człowieka w strukturach, które są jego udziałem. W koniecznym dziś światowym i międzykulturowym wymiarze aktywności ludzkiej niezbędne, zasadnicze i wręcz podstawowe jest posiadanie silnej tożsamości narodowej i kulturowej. Jedynie społeczeństwa i jednostki, które legitymizują się własną, codziennie artykułowaną tożsamością, mogą wchodzić w kreatywne relacje z „drugimi”, którzy także posiadają własne tożsamości. Wiedza o tym, kim się jest, daje możliwość otwarcia się na Innych, zaproponowania nowych jakości, tworzenia wspólnych, ciekawych i dla wszystkich uczestników wartościowych realizacji. Natomiast w sytuacji braku takiej świadomości łatwo i niepostrzeżenie można zgodzić się na uległość i uzależnienie. Jednak taka postawa przekreśla szanse na partnerstwo i szlachetny rozwój. Książka składa się z trzech rozdziałów: 1) Kształtowanie postawy humanistycznej współczesnego człowieka w oparciu o dziedzictwo kulturowe ludzkości, 2) Wdrażanie do prowadzenia dialogu i praktyki doświadczania Inności jako zadanie dla nowoczesnej edukacji, 3) Budowanie tożsamości kulturowej Polaków w obliczu szans i zagrożeń współczesnego świata. W każdej z nich Czytelnik znajdzie 5 podrozdziałów, w których autorka stara się podejmować tytułowy problem adekwatnie do swoich zainteresowań. Te, z kolei, są różnorodne. Wiążą się bezpośrednio z jej wykształceniem oraz z doświadczeniami pozaszkolnymi. Jako artysta–muzyk i pedagog proponuje realizowanie przesłania budowania wspólnej przyszłości poprzez sztukę. Stara się w różnorodny, a być może i atrakcyjny sposób przedstawić wielość form i korzyści płynących z odwoływania się do edukacji multikulturowej.
Rok wydania | 2010 |
---|---|
Liczba stron | 238 |
Kategoria | Publikacje darmowe |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-7525-555-3 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie | 13 |
Rozdział 1. Kształtowanie postawy humanistycznej współczesnego człowieka w oparciu o dziedzictwo kulturowe ludzkości | 19 |
1.1. Kondycja wychowania moralnego w perspektywie edukacji i pedeutologii jutra | 19 |
1.1.1. Słowo wstępne – człowiek w rzeczywistości społecznej początku XXI w. | 19 |
1.1.2. Przyczyny i propozycje przezwyciężania współczesnego kryzysu moralnego | 21 |
Zmniejszanie się liczby nakazów i zakazów moralnych | 21 |
Niezgodność między teorią a praktyką postępowania etycznego | 22 |
Umiejętność odróżniania zachowań moralnych od wierzeń i przekonań | 22 |
Zalecenia dla wychowawców i rodziców, od czego rozpoczynać edukację ku wartościom | 23 |
1.1.3. Przekształcenia polityczno-ekonomiczne tłem i wyzwaniem dla wychowania moralnego na przykładzie społeczeństwa rosyjskiego | 23 |
Historyczna spuścizna ideologii zamiast kanonu wartości | 24 |
Zmiany podczas pieriestrojki i liberalizacji gospodarki | 24 |
Ideały wyznawane przez Rosjan a praktyka życia codziennego | 24 |
Odradzające się priorytety życiowe młodych moskwian wyzwaniem dla pedagogów | 25 |
1.1.4. Edukacja multikulturowa i multietniczna drogą rozwoju człowieka XXI w. | 25 |
Potrzeba wzajemnego poznawania się jako wyzwanie dla edukacji w nowym stuleciu | 25 |
Edukacja multikulturowa: historia, założenia i zmieniające się do niej podejście | 26 |
Edukacja międzynarodowa: początki, patronat i przesłanie | 28 |
Synteza edukacji multikulturowej z edukacją międzynarodową warunkiem humanistycznego wychowania współczesnego człowieka | 29 |
1.1.5. Rozwój zawodowy nauczycieli z Wysp Południowego Pacyfiku jako wymóg edukacji dla przyszłości | 30 |
Prowadzenie studiów licencjackich dla czynnych zawodowo nauczycieli w Uniwersytecie Południowego Pacyfiku na Fidżi | 30 |
Oczekiwania wobec współczesnego nauczyciela w głównych nurtach dyskursów społecznych | 31 |
Dostępność kształcenia wyższego dla nauczycieli | 33 |
Oczekiwania, korzyści i nadzieje z ukończenia studiów w opiniach nauczycieli | 33 |
Nauczyciel antypodów wobec globalnych wyzwań edukacyjnych: technologii informacyjnej, poradnictwa i zarządzania szkołą | 35 |
1.1.6. Podsumowanie – uniwersalne wartości humanistyczne podstawą dla lokalnej praktyki edukacyjnej | 36 |
1.2. Twórczy kontakt ze sztuką jednym z podstawowych warunków wychowania człowieka XXI w. | 37 |
1.2.1. Słowo wstępne – jakiego człowieka potrzebuje współczesna dynamiczna rzeczywistość? | 37 |
1.2.2. Człowiek merkantylny według E. Fromma | 38 |
1.2.3. Konieczność otwierania się na innych ludzi i podejmowania dialogu jako droga do wspólnej przyszłości | 39 |
Cztery filary edukacji według J. Delorsa | 40 |
Trzy wymiary edukacji ustawicznej według R. Kidda | 40 |
1.2.4. Możliwości realizowania edukacji permanentnej w trakcie kształcenia na poziomie wyższym | 41 |
Rola sztuki w edukacji ustawicznej | 41 |
Cechy sztuki i jej wymagania stawiane przed dzisiejszym człowiekiem | 42 |
Celowość, zakres i sposoby a możliwości powszechnego kształcenia muzycznego | 42 |
1.2.5. Podsumowanie – wychowywanie przez sztukę drogą do pozytywnej metamorfozy jednostki | 43 |
1.3. Multikulturowość w muzyce – nauczyciel muzyki wobec wyzwań edukacji humanistycznej | 45 |
1.3.1. Słowo wstępne – postmodernistyczna walka o pojedynczego człowieka | 45 |
1.3.2. Całościowo rozwijający się człowiek jako podmiot edukacji humanistycznej i antropologii funkcjonalnej według B. Malinowskiego | 45 |
1.3.3. Walory multikulturowego kształcenia humanistycznego | 47 |
1.3.4. Wzrost zainteresowania organizacji, instytucji i młodzieży folklorem muzycznym świata | 48 |
1.3.5. Zalety poznawania, obcowania i przeżywania folkloru muzycznego z różnych stron świata | 49 |
1.3.6. Badania międzykulturowe stosunku młodzieży do muzyki etnicznej | 50 |
1.3.7. Etapy prowadzące do uwzględnienia problematyki obcych kultur muzycznych w procesie kształcenia | 53 |
Merytoryczne przygotowanie nauczycieli i ich osobiste zaangażowanie | 53 |
Potrzeba opracowania nowoczesnych podręczników | |