EBOOKI WYDAWCY
Autor:
Format:
ibuk
Książka odnosi się do ważnego społecznie problemu jakim jest przemoc w rodzinie oraz jej wpływ na rozwój osobowości dzieci i młodzieży. Badania nad społecznymi skutkami przemocy występującej w środowisku rodzinnym posiadają istotne znaczenie dla praktyki wychowawczej, gdyż wnioski z nich wynikające mogą przyczynić się do wzrostu skuteczności oddziaływań profilaktycznych.
Rok wydania | 2011 |
---|---|
Liczba stron | 192 |
Kategoria | Pedagogika społeczna |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej |
ISBN-13 | 978-83-227-3219-9 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 9 |
ROZDZIAŁ I. Przemoc wobec dziecka w rodzinie – analiza zjawiska | 13 |
1.Wprowadzenie w problematykę przemocy w rodzinie | 13 |
1.1. Pojęcie przemocy | 13 |
1.2. Przemoc w rodzinie | 16 |
2. Historyczno-kulturowy kontekst zjawiska przemocy wobec dziecka w rodzinie | 19 |
3. Formy i rozmiary przemocy rodziców wobec dzieci | 25 |
3.1. Przemoc fizyczna | 26 |
3.2. Przemoc psychiczna (emocjonalna) | 28 |
3.3. Przemoc seksualna | 31 |
3.4. Zaniedbywanie | 34 |
4. Etiologia przemocy wobec dzieci | 35 |
4.1.Uwarunkowania przemocy wobec dzieci w rodzinie | 35 |
4.2. Przemoc wobec dziecka w świetle wybranych koncepcji teoretycznych | 40 |
4.2.1. Koncepcja psychiatryczna | 41 |
4.2.2. Koncepcja socjologiczna | 42 |
4.2.3. Koncepcja społeczno-sytuacyjna | 44 |
4.2.4. Koncepcja integracyjna | 45 |
5. Psychospołeczne konsekwencje przemocy doświadczanej w dzieciństwie | 47 |
ROZDZIAŁ II. Psychopedagogiczne aspekty samooceny | 53 |
1. Samoocena jako element obrazu siebie | 53 |
2. Funkcje samooceny | 57 |
3. Rodzaje samooceny | 59 |
4. Rozwój samooceny w ontogenezie | 63 |
5. Czynniki kształtujące samoocenę | 66 |
5.1. Rola rodziny | 67 |
5.2.Opinie i oceny społeczne | 70 |
5.3. Porównywanie siebie z innymi osobami | 72 |
5.4. Sukcesy i niepowodzenia | 73 |
6. Przegląd badań nad samooceną młodzieży | 74 |
ROZDZIAŁ III. Program badań własnych | 81 |
1. Cel pracy, problemy badawcze i hipotezy robocze | 81 |
2. Metoda i techniki badawcze | 84 |
2.1. Kwestionariusz Krzywdzenia Dziecka M. Sajkowskiej i J. Siemaszko | 85 |
2.2. Skala Samooceny (TSCS) W. H. Fittsa | 86 |
3. Organizacja badań i charakterystyka badanej grupy | 87 |
ROZDZIAŁ IV. Zjawisko przemocy doświadczanej w rodzinie przez badaną młodzież | 93 |
1. Przemoc fizyczna | 94 |
2. Przemoc psychiczna (emocjonalna) | 100 |
3. Przemoc seksualna | 105 |
4. Zaniedbywanie | 107 |
5. Czynniki związane z doświadczaniem przemocy w rodzinie przez badaną młodzież | 112 |
ROZDZIAŁ V. Poziom samooceny badanej młodzieży | 125 |
1. Poziom samooceny a płeć badanej młodzieży | 126 |
2. Poziom samooceny a wiek badanej młodzieży | 129 |
3. Poziom samooceny a miejsce zamieszkania badanej młodzieży | 132 |
4. Poziom samooceny a status społeczno-ekonomiczny rodzin badanej młodzieży | 134 |
5. Poziom samooceny a struktura społeczna rodzin badanej młodzieży | 137 |
ROZDZIAŁ VI. Zależności między formami doświadczanej przemocy w rodzinie a poziomem samooceny badanej młodzieży | 141 |
1. Zależność między doświadczaniem różnych form przemocy w rodzinie a poziomem samooceny badanej młodzieży | 142 |
2. Zależność między doświadczaniem przemocy fizycznej a poziomem samooceny badanej młodzieży | 146 |
3. Zależności między doświadczaniem przemocy psychicznej a poziomem samooceny badanej młodzieży | 148 |
4. Zależności między doświadczaniem przemocy seksualnej a poziomem samooceny badanej młodzieży | 150 |
5. Zależności między doświadczaniem zaniedbywania a poziomem samooceny badanej młodzieży | 153 |
Podsumowanie i wnioski końcowe | 157 |
Bibliografia | 165 |
Aneksy | 179 |
Aneks 1. Kwestionariusz Krzywdzenia Dziecka | 179 |
Aneks 2. Skala Samooceny (TSCS) W. H. Fittsa | 189 |