Modele ról kobiety

Modele ról kobiety

w podręcznikach do wychowania seksualnego

1 opinia

Format:

ibuk

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

14,50

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Polemiki wokół problematyki kobiecej, potrzeb i aspiracji w życiu osobistym kobiety, jej miejsca w rodzinie i społeczeństwie są toczone równolegle z dyskusjami najpierw nad projektem, a z czasem licznymi modyfikacjami nowego, zinstytucjonalizowanego przedmiotu nauczania – wychowania seksualnego. Książka, analizując podręczniki do wychowania seksualnego z lat 1961–2001, przedstawia, jak – na tle zmieniającej się sytuacji politycznej, ekonomicznej, techniczno-informacyjnej, obyczajowej – ulegały przekształceniom bądź ścierały się ze sobą różne, często sprzeczne wyobrażenia na temat ról kobiety. Znalazły się wśród nich role małżeńsko-rodzinne, seksualne i macierzyńskie. Modele zostały wyodrębnione z określonej koncepcji człowieka, małżeństwa, rodziny oraz obowiązujących koncepcji wychowania.


(z Wprowadzenia)


Liczba stron150
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
ISBN-13978-83-2332-036-4
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie    7
  Rozdział I. Kobieta w polskiej tradycji życia rodzinnego i społecznego    13
    1. Między domem i gospodarstwem a aktywnością publiczną – kobieta w okresie staropolskim    13
      Kobieta w rolach rodzinnych – żony, matki, gospodyni i wychowawczyni    14
      Kobieta w życiu publicznym    16
    2. Kobieta w rodzinie i społeczeństwie na tle przemian XIX i XX wieku    19
      Religijność i patriotyzm w modelu matki Polki    19
      Aktywność społeczno-patriotyczna kobiet    20
      Ścieranie się ideałów z rzeczywistością – ruch emancypacyjny na ziemiach polskich    21
      Początki pracy zawodowej kobiet    22
      Propozycje przygotowania dziewcząt do życia w małżeństwie i rodzinie    24
  Rozdział II. Społeczna pozycja i miejsce kobiety w ideologii i praktyce socjalizmu    27
    1. Zmaskulinizowana kobieta na drodze awansu społecznego – próba integracji ról rodzinnych z zawodowymi    27
    2. Początki zinstytucjonalizowanego wychowania seksualnego w Polsce    32
  Rozdział III. Między tradycyjnym a współczesnym ujęciem ról kobiety w Polsce po 1989 roku    35
    1. Znaczenie rewolucji seksualnej jako elementu modyfikującego dotychczasowe modele ról kobiety    35
    2. Upowszechnianie znanych i nowych modeli i wzorów osobowych Polki w mediach po 1989 roku    38
    3. Rozwój feministycznych/feminologicznych idei nowej tożsamości kobiety w Polsce w latach 90.    41
    4. Zmieniająca się wizja wychowania seksualnego w nowej rzeczywistości społecznej po 1989 roku    44
  Rozdział IV. Problematyka, podstawa empiryczna i metoda badań    47
    1. Problematyka i podstawa empiryczna badań    47
    2. Metoda badań    49
  Rozdział V. Od unifikacji do zróżnicowania ról – przygotowanie kobiety do funkcji małżeńsko-rodzinnych    57
    1. Ujednolicanie ról kobiety i mężczyzny w podręcznikach z lat 60.    57
      Równorzędna pozycja kobiety i mężczyzny w małżeństwie    57
      Koedukacja jako droga kształtowania właściwych relacji między kobietą i mężczyzną    59
    2. Upowszechnianie idei partnerstwa w podręcznikach z lat 80./90.    61
      Ideał kobiety partnerki    63
      Wzory dostosowywania osobowości partnerów w małżeństwie    64
    3. Nawiązanie do naturalnej odrębności ról męża i żony w podręcznikach z drugiej połowy lat 90.    66
      Biopsychiczne determinanty małżeńsko-rodzinnych ról kobiety    66
      Model dobrej żony i dobrego męża – pozycja kobiety w hierarchicznej strukturze małżeństwa    69
      Proponowane sposoby doskonalenia więzi małżeńskiej    71
    Podsumowanie    73
  Rozdział VI. Kobieta jako istota płciowa    75
    1. Ewolucja modelu kobiety partnerki seksualnej w latach 1961–1990    75
      Postrzeganie seksualności kobiety przez pryzmat etyki socjalistycznej lat 60.    75
      Propagowanie emancypacji seksualnej kobiet w podręczniku W. Sokoluka, D. Andziak i M. Trawińskiej    79
      Określenie determinantów aktywności seksualnej kobiety w modelu z lat 80./90.    83
      Kształtowanie postaw tolerancji wobec „nietypowych” zachowań seksualnych    86
    2. Ścieranie się trzech modeli kobiecej seksualności w podręcznikach z drugiej połowy lat 90.    88
      Eksponowanie biologistycznego wymiaru kobiecej seksualności    88
      Akcent personalistyczny w spojrzeniu na kobietę w wymiarze jej seksualności    91
      Między naturą a kulturą – wizja kobiecej seksualności w modelu pośrednim    96
    Podsumowanie    100
  Rozdział VII. Kobieta w roli matki    103
    1. Popularyzowane wizerunki kobiety matki w latach 1961–1990    103
      Propagowanie idei świadomego macierzyństwa    103
      Dowartościowanie samotnego macierzyństwa    110
      Preferowanie modelu kobiety w podwójnej roli – matki i osoby aktywnej zawodowo    111
    2. Afirmacja macierzyństwa w modelu dominującym w latach 90.    113
      Postrzeganie płodności kobiety jako naturalnego daru    113
      Potrzeba doskonalenia oddziaływań wychowawczych we współczesnej rzeczywistości    117
      Wypieranie ideologii świadomego macierzyństwa na rzecz naturalnego planowania rodziny    118
    Podsumowanie    125
  Zakończenie    127
  Literatura    139
  Aneks    145
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia