O rozwoju dydaktyki języków obcych jako dyscypliny naukowej

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

10,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

10,00

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Książka zawiera autorską koncepcję dydaktyki języków obcych jako nauki: a) względnie autonomicznej, tzn. określającej swój przedmiot badań według własnych priorytetów, b) empirycznej, czyli docierającej do rzeczywistych procesów użycia języka jako komunikacji językowej, oraz, przede wszystkim, c) humanistycznej, stawiającej w centrum swojego zainteresowania osobę ucznia jako podmiot procesów użycia i uczenia się języka.


Czytelnik znajdzie w książce uzasadnienie, dlaczego tylko tak rozumiana dyscyplina naukowa może mieć szanse na generowanie wiedzy praktycznie użytecznej, to znaczy aplikacji będących podstawą nowoczesnego i profesjonalnego nauczania języków obcych, zwłaszcza angielskiego, w skali masowej.


Liczba stron144
WydawcaUniwersytet Warszawski
ISBN-13978-83-235-1412-1
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  WSTĘP    13
  ROZDZIAŁ 1. W poszukiwaniu wiedzy praktycznie użytecznej    15
    1.1. Nauczanie języków obcych jako sfera działalności praktycznej a przyswajanie i nauczanie języków obcych jako przedmiot dyscypliny naukowej    16
    1.2. Stadia rozwoju dziedziny uczenia się i nauczania języków obcych    18
    1.3. Konstytucja dydaktyki języków obcych jako empirycznej dyscypliny naukowej i jej znaczenie dla możliwości generowania wiedzy praktycznie użytecznej    20
    1.4. Program nauki empirycznej jako recepta na wiedzę praktycznie użyteczną    22
    1.5. Podsumowanie    23
  ROZDZIAŁ 2. Dydaktyka języków obcych we współczesności    24
    2.1. Wnioski z przeszłości – koncepcja nauczania języków obcych jako metodyki    25
      2.1.1. Wady tej koncepcji    26
    2.2. Na czym polega określenie własnej tożsamości dziedziny naukowej i dlaczego jest to trudne w przypadku dydaktyki języków obcych?    28
    2.3. O możliwościach poznawczych nauki    30
    2.4. Zalety programu „normalnej” nauki    32
    2.5. Odrzucenie metodyki jako docelowej koncepcji dziedziny przyswajania i nauczania języków obcych    33
    2.6. Na czym polega tożsamość dydaktyki języków obcych?    35
    2.7. Wybrane koncepcje w nauczaniu języków obcych i ich ocena    38
      2.7.1. Autonomia ucznia    38
      2.7.2. Nauczanie przez treść    40
      2.7.3. Nauczanie oparte na zadaniach    42
      2.7.4. Wnioski na przyszłość    45
    2.8. Społeczeństwo informacyjne a nauczanie języków obcych    46
    2.9. Podsumowanie    50
  ROZDZIAŁ 3. Determinanty przedmiotu badań dydaktyki języków obcych    51
    3.1. O nieodzowności modelowania zjawisk językowych dla celów dydaktyki językowej    51
    3.2. Determinanty zewnętrzne modelu przedmiotu badań    54
    3.3. Determinanty wewnętrzne modelowania użycia i przyswajania języka jako przedmiotu badań dydaktyki języków obcych_   57
      3.3.1. Źródło i status modelu    57
      3.3.2. Funkcje modelu wewnątrz nauki    59
    3.4. Podsumowanie    60
  ROZDZIAŁ 4. Dydaktyka języków obcych jako „normalna” nauka    63
    4.1. Problem zasadniczy    63
    4.2. Dydaktyka języków obcych jako nauka – w jakim sensie tego terminu?    65
    4.3. Co oznacza określenie „normalna” nauka?    65
    4.4. Program „normalnej” nauki jako alternatywa względem ujęć skrajnych    67
    4.5. Stopień skomplikowania materii językowej a społeczne zapotrzebowanie na wiedzę praktycznie użyteczną    70
    4.6. Program „normalnej” nauki jako sposób na redukcję niepewności    73
    4.7. Program „normalnej” nauki jako panaceum na rozterki związane z akademicką tożsamością dydaktyki języków obcych    76
    4.8. Plusy i minusy programu „normalnej” nauki jako redukcji niepewności    77
    4.9. Podsumowanie    78
  ROZDZIAŁ 5. Kognitywna koncepcja nauki a dydaktyka języków obcych    79
    5.1. Aktywność podmiotu poznawczego w środowisku naturalnym i społeczno-kulturowym    80
    5.2. Cechy dystynktywne poznawczej działalności człowieka    81
    5.3. Konstruktywny charakter procesów poznawczych    85
    5.4. Poznanie naukowe jako specjalizacja procesów poznawczych człowieka    86
    5.5. Naukowe procesy poznawcze a dydaktyka języków obcych jako nauka    89
    5.6. Podsumowanie    91
  ROZDZIAŁ 6. Wyposażenie poznawcze i komunikacyjne ucznia języka obcego    93
    6.1. Mapa problemu    94
    6.2. Rola świadomości w przyswajaniu języka obcego    96
    6.3. Przyswajanie języka obcego jako przetwarzanie informacji przez człowieka    97
    6.4. Przyswajanie języka obcego jako przypadek komunikacji językowej    102
    6.5. Charakter procesów komunikacyjnych    102
    6.6. Zaangażowanie uczestników komunikacji całymi swoimi osobami, umysłem i ciałem    105
    6.7. Rodzaje zdarzeń komunikacyjnych    106
    6.8. Centralna pozycja znaczenia i sensu w komunikacji językowej    107
    6.9. Konstruktywny i strategiczny udział ucznia w komunikacji językowej    108
    6.10. Język jako kod komunikacji    109
    6.11. Procesy rozumowania dostępne uczniowi    110
    6.12. Interakcja pomiędzy procesami komunikacyjnymi a uczeniem się    112
    6.13. Podsumowanie    113
  ROZDZIAŁ 7. Zamiast wniosków: pytania podstawowe dla nauczania języków obcych    114
    7.1. Główne punkty odniesienia w dziedzinie uczenia się i nauczania języków obcych    115
    7.2. Z jakim zjawiskiem mamy do czynienia, mówiąc o użyciu i przyswajaniu języka nieprymarnego?    118
    7.3. Gdzie zlokalizowane są procesy użycia i uczenia się języka i co ta lokalizacja oznacza dla kwestii nauczania języka obcego w warunkach edukacyjnych?    119
    7.4. Jaki jest mechanizm uczenia się języka obcego i co to oznacza dla procesów nauczania tego języka?    120
    7.5. Jak przebiega uczenie się języka i jak możemy wywoływać ten proces w warunkach edukacyjnych?    121
    7.6. Na czym polega akt przyswajania języka obcego i co to oznacza dla konstruowania aktów nauczania języka?    123
    7.7. Jaki charakter mają zmiany zachodzące w procesie uczenia się języka i do jakiego stopnia mogą być one stymulowane w warunkach klasowych?    124
    7.8. Jeśli dla celów nauczania odrzucamy tradycyjną lingwistyczną definicję języka jako systemu form, jaka charakterystyka użycia języka powinna ją w związku z tym zastąpić?    124
    7.9. Podsumowanie    128
  ZAKOŃCZENIE    129
  SUMMARY: On the development of foreign language didactics as a scientific discipline    131
  SPIS LITERATURY    133
  WYJAŚNIENIE WAŻNIEJSZYCH TERMINÓW    138
  INDEKS    141
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia