Prepositional Network Models. A hermeneutical case study

Prepositional Network Models. A hermeneutical case study

1 opinia

Format:

ibuk

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

18,90

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

e-ISBN: 978-83-233-8553-0


Primarily, it presents an ongoing debate in cognitive linguistics about the modelling of prepositional polysemy, known as "the story of over". Additionally, it discusses a Polish counterpart - "the story of za(-)" (a preposition and a verbal prefix). Its further aim is to reveal a deep divergence of perspectives between the cognitive and hermeneutical approaches to the meaning of words. The argument could be summarised as follows: the issue of the representation of lexical senses (available out of context) presupposes the issue of distinct meanings of words in communal use, which in turn presupposes the question of the transformative power of words (in linguistics, articulated by Humboldt as energeia). In short, the book proposes to complement a post hoc static cognitive approach with a dynamic "expressive" one.


Andrzej Pawelec teaches cognitive linguistics and translation in the Institute of English Philology, Jagiellonian University, Krakow. His research, in general, is focused on the communal background of symbolic meaning. In linguistics, he aims to probe current theories from the vantage point provided by the "expressive" conception of language, as developed in philosophical hermeneutics (Merleau-Ponty and Charles Taylor being his main sources of inspiration). He has published two books so far. In Znaczenie ucieleśnione (2005) ["Embodied meaning"], he opposes the cognitive position on the "embodiment of meaning", as described by Lakoff and his associates, to the hermeneutical interpretation of this notion in terms of articulation. In Metafora pojęciowa a tradycja (2006) ["Conceptual metaphor and tradition"], he offers a critique of the cognitive theory of metaphor in terms of the "interactive theory" and the "Romantic tradition".


Liczba stron194
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
ISBN-13978-83-233-2868-1
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  INTRODUCTION    7
  CHAPTER 0. THE HERMENEUTICAL SITUATION    17
    0.0. Introductory remarks    17
    0.1. The hermeneutical perspective    17
    0.2. Prototype effects and categorization    22
    0.3. Cognitive linguistics as prototype semantics    34
    0.4. The intractability of polysemy    42
    0.5. A recapitulation    51
  CHAPTER 1. NETWORK MODELS: FOUNDATIONAL ACCOUNTS    55
    1.0. Introductory remarks    55
    1.1. Motivations behind the Langackerian and Lakoffian model    57
    1.2. Schematic networks    61
      1.2.1. A resume of Langacker’s position    61
      1.2.2. A discussion    66
    1.3. Radial categories    70
      1.3.1. A resume of Lakoff’s radial model of over    72
      1.3.2. A critique    75
    1.4. Concluding remarks    77
  CHAPTER 2. THE STORY OF over    81
    2.0. Introductory remarks    81
    2.1. A consistently imagistic model    81
    2.2. A three-level account    85
    2.3. A principled polysemy network    88
    2.4. The case of (all) over    98
    2.5. A discussion    102
  CHAPTER 3. THE STORY OF za(-)    107
    3.0. Introductory remarks    107
    3.1. A network model of the preposition za    108
    3.2. A network model of the verbal prefix za-    114
    3.3. Some diachronic observations on the prefix za-    118
    3.4. A discussion    125
  CHAPTER 4. COGNITIVE “DIACHRONY WITHIN SYNCHRONY”?    131
    4.0. Introductory remarks    131
    4.1. Saussure: synchrony vs. diachrony    131
    4.2. Logical diachrony: the case of “length, width, and potential passing”    135
    4.3. The status of network models    143
  CHAPTER 5. THE HERMENEUTICAL CODA    151
    5.0. Introductory remarks    151
    5.1. Language, thought, and reality    152
      5.1.1. Teaching chimps symbols    157
      5.1.2. The mimetic origins of language    162
      5.1.3. First words of a child    165
      5.1.4. Words as “stopping orders”    166
      5.1.5. The Sapir-Whorf hypothesis    167
    5.2. The formalism of linguistics: a Gadamerian view    172
    5.3. A plea for “expressive” linguistics    176
  REFERENCES    181
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia