POLECAMY
Redakcja:
Format:
ibuk
Problematyka kreowania i doskonalenia systemów zarządzania przedsiębiorstwami od dawna była przedmiotem zainteresowania teoretyków i przedstawicieli praktyki gospodarczej. Radykalne i często gwałtowne zmiany zewnętrznych warunków funkcjonowania przedsiębiorstw oraz powstanie nowych koncepcji ich postrzegania spowodowały, że dotychczasowe sposoby definiowania i rozumienia samej istoty systemu zarządzania tymi organizacjami oraz kształtowania jego elementów wymagają gruntownej modyfikacji. Skłoniło to zespół pracowników Katedry Projektowania Systemów Zarządzania Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu do podjęcia gruntownych badań nad funkcjonowaniem systemów zarządzania w przedsiębiorstwach, prowadzonych w latach 2008-2010 w ramach projektu badawczego nr NN115 213935 „Kształtowanie i doskonalenie systemu zarządzania w przedsiębiorstwach”. Wyniki uzyskane dzięki tym badaniom stały się inspiracją do sformułowania nowej autorskiej definicji systemu zarządzania przedsiębiorstwem, określenia mechanizmu jego funkcjonowania oraz sposobów kształtowania elementów wspomnianego systemu. Treść 10 artykułów zamieszczonych w niniejszych Pracach Naukowych jest twórczą propozycją wynikającą z tej inspiracji. Propozycja ta zawiera określenie istoty systemu zarządzania przedsiębiorstwem oraz szczegółową prezentację jego składowych, tj. wartości i celów, struktur i regulacji, metod i praktyk zarządzania oraz mechanizmów regulacyjnych. Treść dwóch pierwszych artykułów Rozumienie systemu zarządzania. Próba definicji oraz Kształtowanie systemu zarządzania przedsiębiorstwem przybliża czytelnikowi rozumienie samej istoty systemu zarządzania oraz pozwala na pozyskanie wiedzy niezbędnej do jego zaprojektowania. Nadrzędną a zarazem pierwotną rolę w złożonym procesie budowy systemu zarządzania odgrywają wartości i cele. Wyjaśnieniu ich istoty, szczególnego charakteru i możliwości ukształtowania poświęcone są dwa kolejne artykuły Wybrane determinanty wartości i celów w procesie kształtowania systemu zarządzania oraz Kształtowanie wartości i celów w organizacji. W złożonych całościach, jakimi są przedsiębiorstwa, osiąganie ich strategicznych i operacyjnych celów z poszanowaniem przyjętych wartości jest związane z koniecznością wykorzystania umiejętnie zaprojektowanych struktur organizacyjnych i regulacji określających zachowania. Dlatego też w artykułach Wpływ determinant na postać struktur i regulacji oraz Kształtowanie obszaru struktur i regulacji systemu zarządzania przedstawiono podstawowe zasady i uwarunkowania ich trafnego ich doboru, uwzględniającego zarówno wewnętrzną specyfikę funkcjonowania przedsiębiorstwa, jak i jego usytuowanie w otoczeniu. Wśród składowych stabilizujących system zarządzania przedsiębiorstwem są metody i praktyki zarządzania. Są one uświadomionym know-how w zakresie podejścia i sposobów realizacji funkcji planowania, organizowania, motywowania i kontroli. Wyjaśnieniu ich treści oraz możliwościom skutecznego kształtowania i doboru poświęcone zostały dwa artykuły: Kluczowe determinanty kształtujące metody i praktyki zarządzania oraz Kształtowanie obszaru metod i praktyk zarządzania. Za zdolność do kształtowania nowych warunków równowagi oraz dostosowania się do nich odpowiedzialne są w systemie zarządzania przedsiębiorstwem mechanizmy regulacyjne. Wyjaśnieniu ich treści i przedstawieniu subtelnej roli, jaką odgrywają w tym systemie, poświęcone są dwa ostatnie artykuły – Składowe i struktura mechanizmów regulacyjnych systemu zarządzania oraz Mechanizmy regulacyjne w świetle osobowości organizacji. Czyli co czyni organizację obiektem działania systemów zarządzania.
Rok wydania | 2011 |
---|---|
Liczba stron | 176 |
Kategoria | Zarządzanie, organizacja, strategie |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu |
ISBN-13 | 978-83-7695-133-1 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 7 |
Grzegorz Bełz, Jan Skalik: Rozumienie systemu zarządzania. Próba definicji | 9 |
Jan Skalik, Grzegorz Bełz: Kształtowanie systemu zarządzania przedsiębiorstwem | 24 |
Łukasz Wawrzynek, Ewa Głuszek: Kluczowe determinanty wartości i celów w procesie kształtowania systemu zarządzania | 36 |
Ewa Głuszek, Łukasz Wawrzynek: Kształtowanie wartości i celów w organizacjach | 60 |
Joanna Kacała, Arkadiusz Wierzbic, Ewelina Kołaczyk: Kluczowe determinanty kształtowania struktur i regulacji w systemie zarządzania przedsiębiorstwem | 81 |
Arkadiusz Wierzbic, Joanna Kacała, Ewelina Kołaczyk: Kształtowanie obszaru struktur i regulacji w systemie zarządzania przedsiębiorstwem | 95 |
Ewa Głuszek, Marek Wąsowicz: Kluczowe determinanty kształtujące metody i praktyki zarządzania | 115 |
Marek Wąsowicz: Kształtowanie obszaru metod i praktyk systemu zarządzania | 132 |
Grzegorz Bełz: Składowe i struktura mechanizmów regulacyjnych systemu zarządzania przedsiębiorstwem | 144 |
Adela Barabasz: Mechanizmy regulacyjne w świetle osobowości organizacji czyli co czyni organizację obiektem działania systemów zarządzania | 159 |
Summaries | 23 |
Grzegorz Bełz, Jan Skalik: Understanding management systems | 23 |
Jan Skalik, Grzegorz Bełz: Designing and shaping enterprise management systems | 25 |
Łukasz Wawrzynek, Ewa Głuszek: Key determinants of values and goals in the process of the management system development | 59 |
Ewa Głuszek, Łukasz Wawrzynek: Development of values and goals in organizations | 80 |
Joanna Kacała, Arkadiusz Wierzbic, Ewelina Kołaczyk: The key determinants of the structure and regulations design in the company management system | 94 |
Arkadiusz Wierzbic, Joanna Kacała, Ewelina Kołaczyk: The process of design of structure and regulations area in the company management system | 114 |
Ewa Głuszek, Marek Wąsowicz: Key determinants forming methods and practices of management | 131 |
Marek Wąsowicz: Development of the methods and practices of the system management | 143 |
Grzegorz Bełz: Constituents and structure of driving forces of management systems | 158 |
Adela Barabasz: Driving forces in perspective of organizational personality – what makes the organization a subject for influences of management systems | 176 |