System zintegrowanego planowania rozwoju w warunkach polskich. Założenia – zasady kierunkowe – koncepcja

Założenia – zasady kierunkowe – koncepcja

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

18,96  24,95

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 24,95 zł (-24%)

Najniższa cena z 30 dni: 14,97 zł  


18,96

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

W polskiej literaturze naukowej brakuje kompleksowego opracowania eksperckiego poświęconego systemowemu ujęciu zagadnień integracji planowania. Książki o tematyce planowania przestrzennego i planowania rozwoju, ujęte w kontekście geografii społeczno-ekonomicznej, gospodarki przestrzennej, urbanistyki czy nauk prawnych i administracji, koncentrowały się na diagnozie problemów w planowaniu publicznym, a jeżeli formułowały pewne wytyczne – to tylko natury ogólnej.
Niniejszą monografię poświęcono wymiarowi instytucjonalnemu planowania, rozumianemu jako zbiór procedur wewnątrz organizacji, którą jest państwo. Procedury te powinny stanowić spójną, uzupełniającą się całość nastawioną na zwiększanie skuteczności interwencji publicznej w sferze regulowania sposobów użytkowania przestrzeni, a poprzez to – podniesienie sprawności prowadzenia polityki rozwoju. Planowanie przestrzenne stanowi bowiem niezwykle istotny instrument polityki rozwoju państwa. Z tego powodu dyskusja i prace konceptualne zmierzające do jego usprawnienia, w tym doskonalenia procedur, są bardzo aktualne, mając na uwadze pogłębiający się chaos w zagospodarowaniu przestrzennym kraju.
Zasadniczą część publikacji stanowią autorskie rekomendacje dotyczące reformy systemu planowania rozwoju i planowania przestrzennego ukierunkowanej na integrację procedur. Rozbudowany wątek aplikacyjno-postulatywny pracy ukazuje przedmiotową problematykę w sposób charakterystyczny dla ekonomii oraz nauk z zakresu zarządzania publicznego.


Rok wydania2023
Liczba stron278
KategoriaZarządzanie, organizacja, strategie
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-8331-175-3
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wykaz skrótów    9
  
  Wstęp    15
  1. Identyfikacja problemu i przesłanek podjęcia prac konceptualnych    15
  2. Przegląd literatury przedmiotu i omówienie wcześniejszych prac autorów    16
  3. Metoda opracowania koncepcji systemu zintegrowanego planowania    18
  4. Struktura treści i układ pracy    20
  5. Podziękowania    22
  
  CZĘŚĆ I
  Teoretyczne podstawy i formalne przesłanki zintegrowanego planowania rozwoju    23
  Rozdział    1
  Aksjologiczne oraz ustrojowe przesłanki na rzecz publicznego zintegrowanego planowania rozwoju    25
  Rozdział    2
  Interes publiczny a formułowanie celów rozwoju    31
  Rozdział    3
  Rozwój metod i technik planistycznych – historyczne trendy oraz współczesne uwarunkowania    35
  Rozdział    4
  Współczesne trendy gospodarcze jako wyzwanie dla nowej doktryny urbanistycznej i reformy systemu planowania przestrzennego    41
  Rozdział    5
  Elastyczność planowania jako warunek jego skuteczności    47
  Rozdział    6
  Planowanie zintegrowane jako instrument interwencji publicznej w systemie gospodarki rynkowej    51
  Rozdział    7
  Specyfika planowania zintegrowanego w świetle paradygmatu sustensywnego rozwoju    55
  Rozdział    8
  Przesłanki formalne podjęcia prac nad koncepcją systemu zintegrowanego planowania    61
  8.1. Elementy systemu planowania i zarządzania rozwojem wynikające z ustaw dotyczących planowania przestrzennego (1984–1994–2003)    61
  8.1.1. System planowania przestrzennego w początkowej fazie transformacji ustrojowej (1989–1994)    62
  8.1.2. System planowania przestrzennego w latach 1995–2003    63
  8.1.3. System planowania przestrzennego od 2003 r. do 2023 r.    67
  8.2. Planowanie i zarządzanie rozwojem w świetle przepisów ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju z 2006 r.    70
  8.3. Założenia systemu zarządzania rozwojem Polski (2009 r.)    74
  8.4. Koncepcja przestrzennego zagospodarowania kraju 2030 (2012 r.)    88
  8.5. Programowanie perspektywy finansowej na lata 2014–2020 – Umowa Partnerstwa (2014 r.)    98
  8.6. System zarządzania rozwojem Polski (2018 r.)    100
  8.6.1. Diagnoza funkcjonowania systemu zarządzania rozwojem Polski    100
  8.6.2. Generalne założenia nowego systemu zarządzania rozwojem Polski    102
  8.6.3. Zintegrowane podejście do podsystemu programowania rozwoju    104
  8.6.4. Układ i zakres zintegrowanych dokumentów strategicznych    106
  8.7. Ustawa o zmianie ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw (2020 r.)    115
  8.8. Prace nad zmianami w ustawie o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (2022–2023)    124
  
  CZĘŚĆ II
  Koncepcja systemu zintegrowanego planowania rozwoju    131
  Rozdział    9
  Założenia ogólne zmian rekomendowanych do wprowadzenia w systemie planowania rozwoju i planowania przestrzennego    133
  Rozdział    10
  Charakterystyka opracowań planistycznych rekomendowanych do wprowadzenia w systemie zintegrowanego zarządzania rozwojem    137
  10.1. Poziom lokalny planowania – gmina    137
  10.2. Procedury ustalania warunków zabudowy i zagospodarowania terenu oraz uzyskania pozwolenia na budowę    157
  10.3. Poziom lokalny planowania – powiat    159
  10.4. Poziom regionalny planowania – województwo    168
  10.4.1. Identyfikacja problemów i wyzwań planowania regionalnego    168
  10.4.2. Rekomendowane rozwiązania w zakresie planowania regionalnego    169
  10.5. Poziom krajowy planowania (narodowy)    184
  10.5.1. Identyfikacja problemów i wyzwań planowania krajowego    184
  10.5.2. Rekomendowane rozwiązania w zakresie planowania krajowego    186
  Rozdział    11
  Hierarchiczność planów zagospodarowania przestrzennego (hierarchiczność interesu publicznego)    201
  11.1. Problemy hierarchiczności w polskim systemie planowania    202
  11.2. Rekomendowane rozwiązania na rzecz wykształcenia powiązań systemowych w planowaniu przestrzennym    204
  Rozdział    12
  Służby publiczne w systemie zintegrowanego planowania rozwoju    207
  12.1. Wprowadzenie    207
  12.2. Diagnoza problemów i wyzwań związanych z funkcjonowaniem publicznych służb planowania    208
  12.3. Planowanie i urbanistyka w kontekście regulacyjnym a rola służb publicznych w systemie planowania zintegrowanego – założenia    214
  12.4. Rola urbanisty jako projektanta w urbanistyce operacyjnej    218
  12.5. Wymogi kompetencyjne w urbanistyce regulacyjnej i operacyjnej    219
  12.6. Struktura i funkcje służb planowania zintegrowanego na poszczególnych poziomach podziału administracyjnego kraju    221
  12.6.1. Lokalne służby planowania (gmina)    224
  12.6.2. Lokalne służby planowania (powiat)    226
  12.6.3. Regionalne służby planowania (województwo)    228
  12.6.4. Krajowe służby planowania    231
  Rozdział    13
  Partycypacja społeczna w systemie zintegrowanego planowania rozwoju    237
  13.1. Problemy i wyzwania związane z partycypacją społeczną w procesach planowania    237
  13.2. Rekomendacje odnośnie do sposobów organizacji partycypacji społecznej w procesach planowania    238
  Rozdział    14
  Regulacje przejściowe i warunki wyjściowe do zmiany systemu planowania    241
  14.1. Warunki wyjściowe do zmiany systemu planowania    241
  14.2. Regulacje przejściowe – wygaszające rozwiązania dotychczasowe    243
  14.2.1. Poziom krajowy    243
  14.2.2. Poziom regionalny    243
  14.2.3. Poziom powiatowy    244
  14.2.4. Poziom gminny    244
  
  Zakończenie    247
  
  Bibliografia    251
  
  Spis ramek    267
  
  Spis rysunków    269
  
  Spis tabel    271
  
  Załączniki    273
  
  Załącznik    1
  Skład zespołu dyskutującego zagadnienia konceptualne systemu zintegrowanego planowania rozwoju    275
  Załącznik    2
  Kalendarium prac nad koncepcją systemu zintegrowanego planowania rozwoju    277
RozwińZwiń