Systemy ekspertowe we wspomaganiu procesów zarządzania wiedzą w organizacji

-17%

Systemy ekspertowe we wspomaganiu procesów zarządzania wiedzą w organizacji

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

18,26  22,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 22,00 zł (-17%)

Najniższa cena z 30 dni: 18,26 zł  


18,26

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

W rozdziale pierwszym dokonano rozróżnienia podstawowych dla przedmiotu rozważań pojęć: danych, informacji, wiedzy, a nawet mądrości. Rozdział drugi zawiera omówienie systemów ekspertowych. Celem rozdziału trzeciego jest pokazanie, jak systemy ekspertowe mogą się przyczynić do wspomagania określonych procesów zarządzania wiedzą i występujących w nim problemów/trudności. Rozdział czwarty w całości omawia wieloletni dorobek inżynierii wiedzy jako w tej chwili wyraźnie wyodrębnionej dyscypliny naukowej na gruncie sztucznej inteligencji, a historycznie nierozerwalnie związanej z teorią systemów ekspertowych. Rozdział piąty w całości opisuje dorobek własny autora w postaci zaproponowanego modelu hybrydowego Sphinx i regułowego, hybrydowego systemu ekspertowego o nazwie PC-Shell do wspomagania wybranych procesów zarządzania wiedzą będących osobistym wkładem do tej dziedziny. Rozdział szósty stanowi egzemplifikację użyteczności systemów ekspertowych w niektórych procesach zarządzania wiedzą, zwłaszcza w procesie wykorzystania wiedzy, w tym wspomaganiu decyzji w zarządzaniu.


Rok wydania2014
Liczba stron237
KategoriaZarządzanie, organizacja, strategie
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
ISBN-13978-83-7875-175-5
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    11
  Rozdział    1
  Trudności w zarządzaniu wiedzą i procesami jej przetwarzania w organizacji    19
  1.1. Wiedza jako przedmiot zarządzania    19
  1.1.1. Dane    22
  1.1.2. Informacja    27
  1.1.3. Wiedza    31
  1.2. Procesy zarządzania wiedzą    41
  1.3. Reguły i systemy regułowe jako paradygmat przetwarzania wiedzy    46
  1.4. Podsumowanie rozdziału    55
  Rozdział    2
  Specyfika systemów ekspertowych    57
  2.1. Rys historyczny i przełom w informatyce    57
  2.2. Istota systemów ekspertowych i ich walory w kontekście zarządzania wiedzą    60
  2.2.1. Definicja i architektura systemów ekspertowych    60
  2.2.2. Jawna reprezentacja wiedzy    64
  2.2.3. Zdolność do wyjaśnień    65
  2.2.4. Wnioskowanie zamiast opisu algorytmów    68
  2.2.5. Przetwarzanie wiedzy w postaci symbolicznej    74
  2.3. Systemy reguł biznesowych a systemy ekspertowe    75
  2.3.1. Istota reguł biznesowych    75
  2.3.2. SRB i SE – podobieństwa i różnice    77
  2.3.3. SRB w zarządzaniu wiedzą    79
  2.4. Hybrydowe SE i ich znaczenie w ZW    81
  2.4.1. Pojęcie i przesłanki budowy hybrydowych SE w aspekcie ZW    81
  2.4.2. Klasy systemów hybrydowych    85
  2.4.3. Modele integracji systemów hybrydowych    87
  2.5. Podsumowanie rozdziału    94
  Rozdział    3
  Systemy ekspertowe jako narzędzie wspomagania zarządzania wiedzą    96
  3.1. Związek systemów ekspertowych z zarządzaniem wiedzą    96
  3.2. Proces retencji wiedzy w organizacji a systemy ekspertowe    97
  3.3. Możliwości wspomagania przez systemy ekspertowe procesu dystrybucji i dzielenia się wiedzą    104
  3.4. Rola systemów ekspertowych w procesie wykorzystania wiedzy    110
  3.4.1. Wspomaganie ZW w administracji publicznej    111
  3.4.2. Aspekt temporalny baz wiedzy    114
  3.4.3. Przykłady wspomagania ZW w ochronie zdrowia    116
  3.4.4. Przykłady wspomagania ZW w innych obszarach zarządzania i ekonomii    117
  3.5. Podsumowanie rozdziału    119
  Rozdział    4
  Rola inżynierii wiedzy w zarządzaniu wiedzą    120
  4.1. Istota pojęcia inżynierii wiedzy    120
  4.2. Pozyskiwanie wiedzy    123
  4.3. Walidacja i weryfikacja pozyskanej wiedzy    127
  4.4. Metodyki budowy SE inżynierii wiedzy użyteczne w zarządzaniu wiedzą    135
  4.4.1. Architektura tablicowa systemów ekspertowych    136
  4.4.2. Metodyki KADS i commonKADS    140
  4.4.3. Metodologia systemów hybrydowych na przykładzie HyM    145
  4.4.4. Metodyka Protege    147
  4.4.5. Metodyka CAKE    148
  4.5. Podsumowanie rozdziału    150
  Rozdział    5
  System ekspertowy PC-Shell jako narzędzie wspomagające zarządzanie wiedzą w organizacji    152
  5.1. Architektura systemu ekspertowego PC-Shell    152
  5.1.1. Wprowadzenie    152
  5.1.2. Wnioskowanie    155
  5.1.3. Wyjaśnienia    156
  5.2. Ogólna charakterystyka języka opisu bazy wiedzy jako narzędzia kodyfikacji wiedzy     159
  5.3. Wybrane aspekty architektury hybrydowej w systemie PC-Shell    165
  5.3.1. Mechanizm transferu wiedzy i realizacja architektury hybrydowej    166
  5.4. Modelowanie relacji ilościowych i jakościowych z użyciem zmiennych parametrycznych    171
  5.5. Podsumowanie rozdziału    175
  Rozdział    6
  Systemy ekspertowe w procesach zarządzania wiedzą – studium przypadków    177
  6.1. Wprowadzenie    177
  6.2. Egzemplifikacja automatycznego procesu pozyskiwania i kodyfikacji wiedzy w organizacji    178
  6.3. Aitech DSS jako przykład zastosowania modelu Sphinx w procesach retencji i wykorzystania wiedzy    184
  6.3.1. System ekspertowy w środowisku zintegrowanego systemu informatycznego zarządzania    184
  6.3.2. HybRex jako narzędzie do budowy hybrydowych systemów wspomagania decyzji    186
  6.3.3. System ekspertowy jako inteligentny system wspomagania decyzji    193
  6.4. Inne obszary zastosowań modelu Sphinx w sferze wspomagania decyzji    200
  6.4.1. Regułowy system ekspertowy „Doradca inwestycyjny”    200
  6.4.2. System ekspertowy we wspomaganiu kontrolingu banku    210
  6.5. Podsumowanie rozdziału    213
  Zakończenie    215
  Aneks    221
  Bibliografia    223
  Spis rysunków    235
  Spis tabel    237
RozwińZwiń