Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego. T. 24

1 ocena

Redakcja:

Danuta Krzyżyk

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

21,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 21,00 zł  


21,00

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

24. tom „Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego” adresowany jest do polonistów, studentów polonistyki, dydaktyków języka ojczystego i literatury oraz do pedagogów. Zamieszczono w nim kilkanaście artykułów z zakresu edukacji literackiej i kulturowej oraz językowej, a ponadto – 8 recenzji najnowszych prac o profilu dydaktycznym. Dydaktycy literatury przedstawiają m.in. ciekawe pomysły na cykle lekcji o Holokauście (tej propozycji towarzyszy refleksja nad szkolną koncepcją mówienia o Zagładzie, także próba nowego odczytania "Akademii Pana Kleksa" Jana Brzechwy) oraz o paradoksach poetyckich w twórczości księdza Jana Twardowskiego (analiza i interpretacja poezji Twardowskiego połączona została z elementami kształcenia językowego i kulturowego), wskazują, jak kształtować świadomość aksjologiczną uczniów (np. wykorzystując powieść Gustawa Morcinka "Judasz z Monte Sicuro"); podejmują problem inności we współczesnej literatury dziecięcej (m.in. miejsca dzieci w nowym modelu współczesnej rodziny).


Dydaktycy języka dzielą się natomiast wynikami swoich badań dotyczących obrazu nauczyciela w wypowiedziach internautów i czynników, które mają wpływ na ocenę nauczycieli przez społeczeństwo; sposobu opracowania szkolnych słowników poprawnej polszczyzny (na przykładzie haseł z komponentem GŁOWA); znajomości znaczeń wybranych frazeologizmów somatycznych przez uczniów gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych; wartości stylistycznej spójników w analizowanych tekstach informacyjnych i materiale ćwiczeniowym w wybranych podręcznikach szkolnych.


Artykuły, które znalazły się w tomie wzbogacą warsztat dydaktyczny nauczycieli i studentów oraz skłonią ich do refleksji nad rolą przedmiotu język polski w rozwijaniu postaw i osobowości uczniów, a także funkcją nauczyciela we współczesnej szkole.


Rok wydania2015
Liczba stron158
KategoriaEdukacja
WydawcaUniwersytet Śląski
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Spis rzeczy
  
  I. Edukacja literacka i kulturowa
  
  Małgorzata WÓJCIK-DUDEK: Inkaust. Holokaust. Trudna lekcja pisania w czasach Zagłady /    7
  
  Magdalena OCHWAT : Jana Twardowskiego (o)czarowanie paradoksami. Źródła paradoksów poetyckich — lektura licealisty /    19
  
  Lucyna SADZIKOWSKA: Judasz z Monte Sicuro — lekcja o moralności czasów wojny /    41
  
  Karolina KWAK: Czy normalnie znaczy inaczej? O literaturze dziecięcej przełamującej stereotypy /    61
  
  II. Edukacja językowa
  
  Diana JAGODZIŃSKA: Obraz(y) zawodu nauczyciela w opiniach internautów (wokół listu otwartego MEN do rodziców i opiekunów) /    73
  
  Emilia CZARNOTA : Związki frazeologiczne z komponentem GŁOWA w słownikach szkolnych oraz uczniowskich eksplikacjach /    87
  
  Aleksandra ZOK-SMOŁA : Wartość stylistyczna spójników w wybranych podręcznikach do kształcenia językowego na III etapie kształcenia /    99
  
  III. Recenzje
  
  Sylwia KAROLAK: Doświadczenie Zagłady w literaturze polskiej 1947—1991. Kanon, który nie powstał (Małgorzata WÓJCIK-DUDEK) /    113
  
  Magdalena OCHWAT : Poezja paradoksów — paradoksy w poezji. Poetycka teologia księży Jana Twardowskiego, Janusza Stanisława Pasierba, Wacława Oszajcy (Ewa OGŁOZA) /    119
  
  Ewa OGŁOZA : Wokół opowieści Hansa Christiana Andersena. O radości czytania (Lucyna SADZIKOWSKA) /    123
  
  Helena BOROWIEC : Dziecięce rozumienie świata (studium lingwistyczne) (Małgorzata KARWATOWSKA) /    127
  
  Helena SYNOWIEC : Śląska ojczyzna polszczyzna z perspektywy edukacyjnej. Wybór zagadnień (Zofia BUDREWICZ) /    133
  
  Językowe, literackie i kulturowe ścieżki edukacji polonistycznej (tradycja i współczesność) (Edyta KOREPTA) /    139
  
  Bogumił Hoff (1829—1894) — „odkrywca” Wisły. Red. R. Czyż (Ewa OGŁOZA) /    140
  
  Małgorzata Karwatowska, Leszek Tymiakin: Światy uczniowskie. Język — media — komunikacja (Bernadeta NIESPOREK-SZAMBURSKA) /    149
RozwińZwiń