INNE EBOOKI AUTORA
-34%
Autor:
Wydawca:
Format:
epub, ibuk
Prezentowany podręcznik przedstawia wybrane zagadnienia współczesnej teorii wychowania. Należą do nich problemy dotyczące: teorii wychowania jako dyscypliny pedagogicznej; różnego rozumienia pojęcia "wychowanie"; wychowania w świetle kilku koncepcji psychologicznych i pedagogicznych; wartości jako podstawowego tworzywa wychowania; celów wychowania i różnych opinii na ich temat; psychospołecznych uwarunkowań skuteczności wychowania; indywidualnych i grupowych metod wychowania; technik oddziaływań wychowawczych; wybranych dziedzin wychowania; podstawowych środowisk wychowawczych. Książka adresowana jest szczególnie do studentów pedagogiki, odbywających studia zarówno licencjackie, jak i magisterskie. Może być również pomocna studentom studiów nauczycielskich, psychologii i socjologii. Mogą z niej skorzystać także czynni zawodowo nauczyciele wszystkich typów szkół i wychowawcy placówek opiekuńczo-wychowawczych. Podręcznik będzie także przydatny rodzicom i innym osobom interesującym się problemami wychowania dzieci i młodzieży.
Rok wydania | 2008 |
---|---|
Liczba stron | 360 |
Kategoria | Teorie wychowania |
Wydawca | Oficyna Wydawnicza IMPULS |
ISBN-13 | 978-83-7850-220-3 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 9 |
ROZDZIAŁ I. TEORIA WYCHOWANIA JAKO DYSCYPLINA PEDAGOGICZNA | 15 |
1. Ogólna charakterystyka teorii wychowania | 15 |
2. Z historii teorii wychowania | 17 |
3. Sposoby uprawiania teorii wychowania | 21 |
4. Perspektywy teorii wychowania | 24 |
ROZDZIAŁ II. POJĘCIE WYCHOWANIA I JEGO CECHY | 31 |
1. Wstępne refleksje nad wychowaniem | 31 |
2. Wychowanie jako oddziaływanie bezpośrednie lub pośrednie | 35 |
3. Wychowanie a socjalizacja i inkulturacja | 40 |
4. Wychowanie a opieka | 46 |
5. Cechy wychowania | 51 |
ROZDZIAŁ III. WYCHOWANIE W ŚWIETLE KONCEPCJI PSYCHOLOGICZNYCH I PEDAGOGICZNYCH | 59 |
1. Wychowanie według koncepcji behawiorystycznej | 60 |
2. Wychowanie według koncepcji humanistycznej | 64 |
3. Wychowanie według koncepcji psychospołecznej | 70 |
4. Wychowanie w koncepcjach pedagogicznych | 74 |
ROZDZIAŁ IV. WARTOŚCI ŹRÓDŁEM WYCHOWANIA | 91 |
1. Określenie wartości i sposoby ich istnienia | 91 |
2. Klasyfikacja wartości | 94 |
3. Rola wartości w wychowaniu | 98 |
4. Wartości preferowane w wychowaniu | 103 |
5. Prymat wartości nad celami wychowania | 113 |
ROZDZIAŁ V. CELE WYCHOWANIA | 119 |
1. Ogólne uwagi o celach wychowania | 120 |
2. Kontrowersje wokół celów wychowania | 123 |
3. W poszukiwaniu wiarygodnych celów wychowania | 127 |
4. Wnioski o stanowieniu i formułowaniu celów wychowania | 135 |
ROZDZIAŁ VI. PSYCHOSPOŁECZNE WARUNKI SKUTECZNEGO WYCHOWANIA | 141 |
1. Podmiotowe traktowanie dzieci i młodzieży | 141 |
2. Demokratyczny styl kierowania wychowawczego | 148 |
3. Praca nad sobą wychowawców i nauczycieli | 153 |
4. Poznawanie dzieci i młodzieży | 164 |
5. Unowocześnienie kształcenia pedagogicznego | 171 |
ROZDZIAŁ VII. METODY WYCHOWANIA | 181 |
1. Metoda modelowania | 182 |
2. Metoda zadaniowa | 188 |
3. Metoda perswazyjna | 196 |
4. Metoda nagradzania | 199 |
5. Metoda karania | 204 |
6. Metody oddziaływań grupowych | 208 |
ROZDZIAŁ VIII. TECHNIKI ODDZIAŁYWAŃ WYCHOWAWCZYCH | 223 |
1. Techniki wymiany opinii | 223 |
2. Techniki oparte na dramatyzacji | 233 |
3. Techniki wzmacniania pozytywnego i negatywnego | 239 |
4. Techniki oddziaływań niewerbalnych | 244 |
5. Techniki organizowania czasu wolnego | 247 |
ROZDZIAŁ IX. DZIEDZINY WYCHOWANIA | 257 |
1. Wychowanie moralne | 257 |
2. Wychowanie estetyczne | 263 |
3. Wychowanie seksualne | 269 |
4. Wychowanie patriotyczne | 276 |
5. Inne dziedziny wychowania | 283 |
ROZDZIAŁ X. PODSTAWOWE ŚRODOWISKA WYCHOWAWCZE | 297 |
1. Rodzina jako naturalne środowisko wychowawcze | 298 |
2. Szkoła jako intencjonalne środowisko wychowawcze | 305 |
3. Klasa szkolna jako grupa społeczna | 311 |
ZAKOŃCZENIE | 323 |
BIBLIOGRAFIA | 325 |