INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
epub, mobi, ibuk
Pierwszy podręcznik z zakresu teorii diagnozy edukacyjnej!
Książka prezentuje:
Podręcznik jest przeznaczony dla:
Rok wydania | 2009 |
---|---|
Liczba stron | 376 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-17717-1 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Przedmowa | 11 |
CZĘŚĆ I. Metody diagnostyczne | 15 |
ROZDZIAŁ 1. Diagnostyka edukacyjna jako dziedzina pedagogiki | 15 |
1.1. Uczenie się | 15 |
1.1.1. Cztery modele uczenia się | 16 |
1.1.2. Psychologiczna charakterystyka modeli uczenia się | 19 |
1.1.3. Historyczna zmienność modeli uczenia się | 20 |
1.2. Nauczanie, wychowanie i kształcenie | 22 |
1.2.1. Odmiany działania edukacyjnego | 22 |
1.2.2. Trzy systemy kształcenia | 25 |
1.3. Paradygmaty diagnostyki edukacyjnej | 28 |
1.3.1. Uczenie się jako przedmiot diagnostyki | 28 |
1.3.2. Pojęcie diagnozy i diagnostyki edukacyjnej | 30 |
1.3.3. Cztery paradygmaty diagnostyki | 31 |
1.4. Diagnostyka rozwojowa uczenia się | 36 |
1.4.1. Krytyka diagnostyki edukacyjnej | 37 |
1.4.2. Psycholog i pedagog jako diagności | 38 |
1.4.3. Etyczne problemy diagnostyki | 41 |
1.4.4. Normy etyczne diagnostyki | 42 |
1.4.5. Kodeksy etyczne | 44 |
1.4.6. Postępy edukacyjnej diagnostyki rozwojowej w Polsce | 46 |
Najważniejsze pojęcia | 46 |
Ćwiczenia | 48 |
Zalecenia | 50 |
ROZDZIAŁ 2. Pomiar pedagogiczny jako podstawa diagnostyki edukacyjnej | 52 |
2.1. Skale pomiarowe | 52 |
2.1.1. Skala nominalna | 52 |
2.1.2. Skala porządkowa | 54 |
2.1.3. Skala porządkowa znajomości języka obcego | 54 |
2.1.4. Skala przedziałowa | 56 |
2.1.5. Skala stosunkowa | 59 |
2.2. Pomiar sprawdzający i różnicujący | 60 |
2.2.1. Wyznaczanie normy ilościowej w pomiarze sprawdzającym | 61 |
2.3. Narzędzia pomiaru pedagogicznego | 63 |
2.3.1. Arkusz obserwacji | 64 |
2.3.2. Skala postaw | 65 |
2.3.3. Test socjometryczny | 67 |
2.3.4. Kwestionariusz wywiadu i szczególna rola ankietera | 68 |
2.3.5. Kwestionariusz ankiety | 70 |
2.3.6. Skala opisowa | 71 |
2.3.7. Test osiągnięć | 72 |
2.4. Etapy przygotowań do pomiaru pedagogicznego | 74 |
Najważniejsze pojęcia | 76 |
Ćwiczenia | 77 |
Zalecenia | 79 |
ROZDZIAŁ 3. Planowanie narzędzi diagnozy edukacyjnej | 80 |
3.1. Operacjonalizacja celów kształcenia | 80 |
3.2. Taksonomie celów kształcenia | 81 |
3.2.1. Taksonomia dziedziny emocjonalno-motywacyjnej | 82 |
3.2.2. Taksonomia dziedziny światopoglądowej | 83 |
3.2.3. Taksonomia dziedziny praktycznej | 84 |
3.2.4. Taksonomia dziedziny poznawczej | 85 |
3.3. Holizm i atomizm w planowaniu narzędzi pomiaru | 86 |
3.3.1. Plan opisowy | 86 |
3.3.2. Plan tabelaryczny | 89 |
3.3.3. Plan inwentarza modeli uczenia się | 90 |
3.3.4. Plan inwentarza atrybucji egzaminu szkolnego | 91 |
3.3.5. Plan graficzny | 92 |
3.3.6. Plan graficzny narzędzia pomiaru jako model badawczy | 93 |
Najważniejsze pojęcia | 93 |
Ćwiczenia | 94 |
Zalecenia | 96 |
ROZDZIAŁ 4. Konstrukcja i analiza elementów narzędzi diagnozy | 97 |
4.1. Zasady konstrukcji elementów narzędzi diagnozy | 97 |
4.1.1. Treść elementu | 97 |
4.1.2. Forma elementu | 100 |
4.1.3. Inwentarz modeli uczenia się | 102 |
4.1.4. Inwentarz atrybucji egzaminu szkolnego | 104 |
4.2. Analiza elementów | 107 |
4.2.1. Czas pracy | 108 |
4.2.2. Opuszczenia | 108 |
4.2.3. Aprobata i łatwość | 108 |
4.2.4. Przykład zastosowania wskaźnika aprobaty | 109 |
4.2.5. Profil zadania testu sprawdzającego | 110 |
4.2.6. Moc różnicująca | 112 |
4.2.7. Moc różnicująca pozycji skalowych i zadań testowych | 112 |
4.2.8. Planowanie testu a łatwość i moc różnicująca zadań | 115 |
4.2.9. Komputerowe programy analizy elementów | 116 |
4.3. Banki elementów | 118 |
4.3.1. Teoria wyniku zadania | 119 |
Najważniejsze pojęcia | 124 |
Ćwiczenia | 125 |
Zalecenia | 127 |
ROZDZIAŁ 5. Analiza i ocena narzędzia diagnozy | 129 |
5.1. Hierarchia niezbędnych właściwości pomiaru pedagogicznego | 129 |
5.2. Bezstronność sytuacji diagnostycznej | 130 |
5.2.1. Oszustwo w diagnostyce | 132 |
5.3. Dokładność punktowania elementów narzędzia | 134 |
5.3.1. Przykłady schematów punktowania | 136 |
5.4. Rzetelność diagnozy | 138 |
5.4.1. Metody szacowania rzetelności | 141 |
5.4.2. Współczynnik rzetelności | 142 |
5.4.3. Interpretacja błędu losowego pomiaru | 143 |
5.5. Trafność diagnozy | 145 |
5.5.1. Dyskurs trafności diagnozy modeli uczenia się gimnazjalistów | 149 |
5.6. Obiektywizm diagnozy | 153 |
5.6.1. Perspektywy pomiaru sprawdzającego | 154 |
Najważniejsze pojęcia | 156 |
Ćwiczenia | 157 |
Zalecenia | 160 |
ROZDZIAŁ 6. Metody diagnostyczne na użytek nauczyciela | 162 |
6.1. Odrębność metodologiczna nieformalnej diagnostyki edukacyjnej | 162 |
6.1.1. Właściwości pomiarowe nieformalnych metod diagnostycznych | 165 |
6.2. Obserwacja | 168 |
6.2.1. Janusz Korczak jako obserwator | 169 |
6.3. Nauczycielski pomiar dydaktyczny | 170 |
6.3.1. System ocen wypracowania szkolnego | 171 |
6.3.2. Improwizowane sprawdzanie osiągnięć matematycznych | 172 |
6.4. Analiza dokumentów | 172 |
6.4.1. Synektyka jako tworzenie dokumentów osobistych | 174 |
6.5. Rozmowa diagnostyczna | 175 |
6.5.1. „Wychowanie bez porażek” jako metoda rozmowy | 176 |
6.6. Ankieta | 177 |
6.7. Eksperyment | 179 |
6.7.1. Korczakowski eksperyment naturalny | 181 |
Najważniejsze pojęcia | 183 |
Ćwiczenia | 184 |
Zalecenia | 186 |
CZĘŚĆ II. Wyniki diagnozy | 191 |
ROZDZIAŁ 7. Diagnoza osiągnięć w dziedzinie emocjonalnej | 191 |
7.1. Pozycja społeczno-ekonomiczna rodziny ucznia | 191 |
7.1.1. Aspiracje edukacyjne gimnazjalistów | 193 |
7.2. Styl wychowania w rodzinie | 195 |
7.2.1. Błąd wychowawczy | 195 |
7.3. Osobowość, lęk, samoocena i podmiotowość ucznia | 197 |
7.3.1. Wyuczona bezradność w szkole | 198 |
7.4. Motywacja do uczenia się | 200 |
7.4.1. Trudność utrzymania motywacji do uczenia się | 201 |
7.4.2. Sylwetka najlepszego ucznia | 202 |
7.5. Uspołecznienie i rozwój moralny | 204 |
7.5.1. Edukacja domowa | 205 |
7.6. Wspólnota dydaktyczna i pozycja ucznia w zespole | 206 |
7.6.1. Twórczość a przystosowanie społeczne w klasie szkolnej | 207 |
Najważniejsze pojęcia | 209 |
Ćwiczenia | 210 |
Zalecenia | 213 |
ROZDZIAŁ 8. Diagnoza osiągnięć w dziedzinie poznawczej | 214 |
8.1. Schematy, style i strategie poznawcze | 214 |
8.1.1. Efekt wachlarzowy wyników uczenia się | 216 |
8.2. Wymagania dydaktyczne | 218 |
8.2.1. Dwa układy wymagań dydaktycznych | 219 |
8.3. Sprawdzanie osiągnięć poznawczych | 220 |
8.3.1. Kompetencje pomiarowe nauczycieli | 221 |
8.4. Dwa rodzaje oceniania szkolnego | 222 |
8.4.1. Pułapka pomiaru sprawdzającego | 223 |
8.4.2. Poglądy nauczycieli na ocenianie osiągnięć uczniów | 225 |
8.4.3. Dylematy sprawiedliwego oceniania | 227 |
8.5. Skala stopni szkolnych | 228 |
8.5.1. Siedem niegodziwych postaw wobec oceniania szkolnego | 230 |
8.6. Komunikowanie oceny osiągnięć poznawczych | 231 |
8.6.1. Komentowanie wyników pomiaru dydaktycznego | 231 |
Najważniejsze pojęcia | 232 |
Ćwiczenia | 234 |
Zalecenia | 235 |
ROZDZIAŁ 9. Egzaminy zewnętrzne | 237 |
9.1. Rodzaje egzaminów | 237 |
9.1.1. Złudzenia co do trafności egzaminów | 239 |
9.2. Standardy egzaminu doniosłego | 241 |
9.2.1. Powinności egzaminatora | 243 |
9.3. Efekt egzaminatora | 244 |
9.3.1. Statystyczne oszacowania efektu egzaminatora | 245 |
9.3.2. Moderowanie oceniania | 246 |
9.4. Wyniki egzaminu zewnętrznego | 248 |
9.4.1. Płeć ucznia a wyniki egzaminów | 251 |
9.5. Edukacyjna wartość dodana | 252 |
9.5.1. Wartość dodana względna | 253 |
9.5.2. Wartość dodana bezwzględna | 254 |
9.5.3. Zależność edukacyjnej wartości dodanej od szkoły | 257 |
9.6. Perspektywy egzaminów zewnętrznych | 259 |
9.6.1. Postawy uczniów wobec egzaminów | 261 |
9.6.2. Egzamin zewnętrzny a godność nauczyciela | 262 |
9.6.3. Kształcenie według wymagań | 264 |
Najważniejsze pojęcia | 265 |
Ćwiczenia | 266 |
Zalecenia | 269 |
ROZDZIAŁ 10. Diagnoza osiągnięć placówki edukacyjnej | 270 |
10.1. Rozwój osiągnięć ucznia i jego wspomaganie | 270 |
10.2. Wpływ szkoły na osiągnięcia uczniów | 271 |
10.2.1. Instytucjonalizacja edukacji i jej przezwyciężanie | 272 |
10.2.2. „Mierzenie jakości pracy szkoły” | 273 |
10.2.3. Czynnik szkoły w badaniach osiągnięć uczniów | 273 |
10.2.4. „Tabele ligowe szkół” jako szkodliwe uproszczenie | 274 |
10.2.5. Edukacyjna wartość dodana w strefach osiągnięć uczniów | 276 |
10.2.6. Stałość i trafność wartości dodanej | 278 |
10.3. Kierowanie placówką edukacyjną | 280 |
10.3.1. Style kierowania placówką | 281 |
10.3.2. Różnice rozwojowe między uczniami w szkole | 281 |
10.3.3. W poszukiwaniu przyczyn sukcesu szkoły | 283 |
10.4. Szkoła jako instytucja samoucząca się | 286 |
10.4.1. Profil samooceny szkoły | 287 |
Najważniejsze pojęcia | 288 |
Ćwiczenia | 289 |
Zalecenia | 291 |
ROZDZIAŁ 11. Diagnoza osiągnięć edukacyjnych kraju | 293 |
11.1. Diagnostyka edukacyjna w skali międzynarodowej | 293 |
11.1.1. Bariery kulturowe porównywania edukacji | 294 |
11.2. Diagnostyka rozwojowa systemów edukacyjnych | 296 |
11.2.1. Metodologiczne problemy wielkich badań pedagogicznych | 297 |
11.3. Międzynarodowe badania pedagogiczne | 302 |
11.3.1. Pionierskie badania IEA | 303 |
11.3.2. Drugie Studium Przedmiotów Przyrodniczych IEA na świecie i w Polsce | 305 |
11.3.3. Nowe badania IEA nad przedmiotami ścisłymi i czytaniem | 309 |
11.3.4. Badania Organizacji Współpracy Ekonomicznej i Rozwoju | 310 |
11.4. Znaczenie porównań międzynarodowych dla rozwoju systemów edukacyjnych | 312 |
Najważniejsze pojęcia | 314 |
Ćwiczenia | 314 |
Zalecenia | 316 |
ROZDZIAŁ 12. Ewaluacja w edukacji jako pochodna diagnozy | 317 |
12.1. Pojęcie i pole działania ewaluacji | 317 |
12.1.1. Rodzaje informacji zbieranej w toku ewaluacji | 319 |
12.1.2. Struktury formalne ewaluacji | 320 |
12.2. Modele ewaluacji | 321 |
12.2.1. Ewaluacja edukacyjna w Polsce | 323 |
12.2.2. Pseudoewaluacja | 323 |
12.3. Ewaluator edukacyjny | 325 |
12.3.1. Krytyczny przyjaciel szkoły | 326 |
Najważniejsze pojęcia | 326 |
Ćwiczenia | 327 |
Zalecenia | 329 |
Bibliografia | 330 |
Indeks nazwisk | 347 |
Indeks rzeczowy | 353 |