EBOOKI WYDAWCY
-34%
Redakcja:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Książka stanowi oryginalną, innowacyjną, przystępną pozycję traktującą o edukacyjnych, kreacyjnych i egzystencjalnych wartościach zabawy. Składa się ona z trzech części, stanowiących zwarte bloki tematyczne.
Książka jest owocem pracy 37 autorów. Bogactwo oraz różnorodność zarówno problematyki ludycznej, jak i sposobów pisania o zabawie wynika z warunków ich pracy i życia. Wśród autorów przeważają bowiem pracownicy Uniwersytetu Śląskiego, ale mamy także 8 nauczycieli, 2 terapeutów i 2 dziennikarzy.
Wszyscy jednakże – na podstawie wnikliwych studiów, badań i własnej praktyki - próbują uzasadnić, że zabawa jest formą egzystencji, spotkaniem i niespodzianką, tworzeniem i odtwarzaniem. Ponadto w książce akcentuje się, co dzieje się w umyśle i sercu bawiącego się dziecka i jak to wpływa na jego rozwój, radość i szczęście.
Publikacja przybliża problematykę rozwoju języka, wrażliwości i wyobraźni w toku właściwie inspirowanych zabaw. Podkreśla bogactwo możliwości uspołeczniania dziecka. Uzasadnia również, że zabawa jako stan istnienia jest fenomenem, a zarazem potrzebą każdego człowieka.
Rok wydania | 2009 |
---|---|
Liczba stron | 476 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Oficyna Wydawnicza IMPULS |
ISBN-13 | 978-83-7850-340-8 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 17 |
Introduction | 20 |
Część pierwsza. Żywioł, radość i kultura zabawy – poszukiwanie zagubionej istoty ludycznej edukacji | 27 |
Jerzy Dymara; O kształtowaniu kultury zabawy | 27 |
Zabawa jako potrzeba egzystencjalna | 27 |
Zabawa jako wartość, cechy dobrze zorganizowanej zabawy | 28 |
Kultura ludycznej edukacji | 29 |
Bogactwo i różnorodność projektujących działań uczniów | 30 |
Przeżycie, radość i kultura współbycia – homo ludens i homo creator | 32 |
Bronisława Dymara; Żywioł i radość zabawy, czyli o zagubionych wartościach ludycznej edukacji | 35 |
Wokół wybranych znaczeń żywiołu | 35 |
Zabawa, gra i taniec – radość bawienia się i istnienia w zabawie | 37 |
Zagubienie wartości ludycznej edukacji – „zmęczenie zabawą” | 39 |
Miejsce zabawy w serii „Nauczyciele – Nauczycielom” i pedagogice twórczego współbycia | 43 |
Sztuka bycia nauczycielem, wychowawcą i inspiratorem dobrej zabawy | 45 |
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje | 47 |
Streszczenie – Summary | 48 |
Jerzy Oszelda; Zabawa z naturą istnienia | 49 |
Uwagi wstępne | 49 |
Na początku było słowo | 50 |
Duchowe korzenie zabawy | 51 |
Jesteśmy Jednym z... | 52 |
W stronę wychowania i edukacji integralnej | 55 |
Aneks 1 | 57 |
Aneks 2 | 59 |
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje | 66 |
Streszczenie – Summary | 66 |
Danuta Waloszek; Zabawa jako stan istnienia dziecka | 67 |
Tło problemu | 67 |
Uszczegółowienie | 69 |
Semantyka zabawy | 75 |
Interpersonalizm zabawy | 77 |
Zadaniowy kontekst zabawy | 80 |
Kulturowy kontekst zabawy | 82 |
Uogólnienie – podsumowanie | 84 |
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje | 85 |
Streszczenie – Summary | 86 |
Agnieszka Olczak; Zabawy w role jako sposób uczenia się przez dzieci zachowań demokratycznych | 89 |
Wprowadzenie | 89 |
Kilka słów o specyfice zabaw w role | 90 |
Zabawy w role źródłem wiadomości o ludziach i sobie | 94 |
Zabawy w role uczą działania wspólnotowego | 97 |
Postawy nauczycieli wspierające dziecięce zabawy w role | 98 |
Zalety zabaw w role – krótkie podsumowanie | 100 |
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje | 101 |
Streszczenie – Summary | 101 |
Genowefa Koć-Seniuch; Przeżycie symboliczne dziecka w zabawie tematycznej | 103 |
Symbol w zabawie dziecięcej | 103 |
Wyobraźnia dziecka jako forma aktywności w zabawach tematycznych | 106 |
Potrzeba badań symboliki dziecięcej | 107 |
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje | 109 |
Streszczenie – Summary | 109 |
Ewa Kochanowska; Zabawy ze słowem – o twórczości poetyckiej dzieci w młodszym wieku szkolnym | 111 |
Rozważania wstępne, czyli o istocie zabaw ze słowem | 111 |
Twórcze aspekty dziecięcych zabaw w poetyzowanie | 113 |
Zabawy w „rym dany” | 114 |
Dziecko jako odbiorca i twórca „naopaków” – wierszyków „wywracanek” | 118 |
Jak stymulować potrzeby i rozwój dziecka do zabaw ze słowem? Refleksje końcowe | 120 |
Aneks | 122 |
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje | 124 |
Streszczenie – Summary | 124 |
Barbara Bogołębska; Tuwimowskie inspiracje intelektualno-twórczych zabaw uczniowskich | 125 |
Ludyczne formy poezjowania | 125 |
Tuwim – zbieracz osobliwości | 129 |
Tuwima i Słonimskiego formy nonsensowe i absurdalne | 131 |
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje | 132 |
Streszczenie – Summary | 132 |
Katarzyna Marcol; Zabawy słowne dzieci na Śląsku Cieszyńskim | 133 |
W co się bawią dzieci? | 133 |
Tradycja i nowoczesność w dziecięcych tekstach | 134 |
Źródła inspiracji współczesnych zabaw słownych | 136 |
Dziecięce poczucie piękna | 138 |
Specyfika zabaw słownych na Śląsku Cieszyńskim | 139 |
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje | 140 |
Streszczenie – Summary | 141 |
Małgorzata Iwanowicz; Zabawy i gry językowe w szkole | 143 |
Wprowadzenie | 143 |
Rola zabaw i gier językowych w szkolnym kształceniu polonistycznym | 144 |
Typy zabaw językowych | 145 |
Krzyżówki i labirynty | 146 |
Szarady, rebusy, łamigłówki | 146 |
Zabawy wyrazami i dowcipy słowne | 148 |
Gry językowe | 148 |
Rola grafiki w zabawach i grach językowych | 149 |
Przykłady zastosowania zabaw i gier w kształceniu językowym | 150 |
Podsumowanie | 150 |
Aneks | 152 |
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje | 155 |
Streszczenie – Summary | 155 |
Anna Kurzeja; Dziecko w świecie bajek i baśni. Baśń i bajka – źródłem radości i zabawy | 157 |
Czym jest baśń? | 157 |
Uwagi o historii baśni | 159 |
Dom, w którym dzieciom opowiada się bajki – radość słuchania | 160 |
Rola baśni w wychowywaniu dzieci – radość tworzenia | 162 |
Symbolika i jej poznawanie jako droga do rozwoju wyobraźni dziecka | 163 |
Bajka terapeutyczna – podstawą do zabawy i samopoznania | 165 |
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje | 168 |
Streszczenie – Summary | 168 |
Barbara Pierzchała; Zabawa jako podstawa rozwoju wyobraźni | 171 |
Rozważania o cechach wyobraźni | 171 |
Wyobraźnia i jej „typy” u dziecka | 172 |
Dziecko jako osoba wrażliwa | 174 |
Zajęcia kształtujące wyobraźnię | 175 |
Dziecko a twórcza moc słowa | 176 |
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje | 177 |
Streszczenie – Summary | 177 |
Krzysztof Szczepański; Zabawa jako źródło i podstawa twórczości | 179 |
Człowiek w „pułapce radości” | 179 |
Stać się twórcą | 180 |
Dziecko w pustym pokoju | 182 |
Czym właściwie jest zabawa? | 182 |
Żywioły – zabawa twórcza | 184 |
Podsumowanie | 187 |
Aneks | 189 |
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje | 191 |
Streszczenie – Summary | 191 |
Szczepan Kutrowski; Zabawa – wyuzdanie czy sprawianie dobra? | 193 |
Zabawa – zamówienie na pokorę i troskę | 193 |
Zabawa – szansa czy bariera dla wspólnego języka? | 194 |
Zabawa – w obliczu argumentów siły czy siły argumentów? | 195 |
Zabawa – plan technosfery | 196 |
Jak daleko (zabawie) do przeciętniactwa, a jak blisko do sztuki? | 196 |
Zabawa contra subiektywizm | 197 |
Zabawa – inspiracje dziecięce | 197 |
Aneks | 199 |
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje | 201 |
Streszczenie – Summary | 201 |
Część druga. Społeczne, indywidualne i kulturowe wartości zabawy. Cechy, formy, funkcje | 205 |
Jadwiga Bińczycka; Janusz Korczak o zabawie – wybór tekstów | 205 |
Czym jest zabawa? | 205 |
Prawidła zabawy | 209 |
Antoni Gwizdak; Zabawa w pedagogice Aleksandra Kamińskiego | 213 |
Psychologiczne uwarunkowania zabawy | 213 |
Eksperyment mikołowski – zarys problemu | 214 |
Zabawa jako element eksperymentu mikołowskiego w ujęciu Aleksandra Kamińskiego | 216 |
Zabawa w nauczaniu szkolnym w ujęciu Aleksandra Kamińskiego | 218 |
Zakończenie | 219 |
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje | 220 |
Streszczenie – Summary | 220 |
Beata Oelszlaeger; Zabawa i praca. Kilka uwag o uczeniu się dzieci w klasie freinetowskiej | 221 |
Zabawa i praca w koncepcji Celestyna Freineta | 221 |
Związek pracy z zabawą – swoistość poglądów | 222 |
Swobodne teksty jako praca i zabawa | 224 |
Wybieranie jako poczucie wolności i zabawa | 225 |
Swoboda tworzenia i współbycia w interpersonalnej przestrzeni | 226 |
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje | 227 |
Streszczenie – Summary | 227 |
Lidia Wollman; Różnorodność i znaczenie dziecięcych zabaw w kontaktach z przyrodą | 229 |
Zabawy tematyczne | 230 |
Zabawy odkrywcze (badawcze) | 231 |
Zabawy ruchowe i sprawnościowe w świecie przyrody | 232 |
Zabawy terapeutyczne – znaczenie ciszy | 233 |
Zabawy w kontakcie z dorosłymi | 234 |
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje | 236 |
Streszczenie – Summary | 236 |
Ewa Ogrodzka-Mazur; Nabywanie przez dziecko kompetencji komunikatywnych w czasie zabaw tematycznych | 239 |
Wstęp | 239 |
Kulturowo-społeczny kontekst zabaw tematycznych w okresie późnego dzieciństwa | 240 |
Język w komunikowaniu się dzieci w zabawach tematycznych | 243 |
Mimika | 245 |
Gesty i inne ruchy ciała | 245 |
Postawa ciała | 246 |
Dotyk | 246 |
Wygląd i ubiór | 246 |
Wokalizacja | 247 |
Wyznaczniki procesu komunikowania się w zabawach tematycznych | 247 |
Język rodzinny – językiem dziecka | 247 |
Wzór językowy nauczyciela wychowawcy | 249 |
Współczesne technologie komunikacyjne | 251 |
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje | 253 |
Streszczenie – Summary | 253 |
Adam Adamski; Ruch, zabawa i muzyka jako czynniki aktywizujące osobowość dziecka | 255 |
Wstęp | 255 |
Wpływ ruchu na rozwój psychofizyczny dziecka | 255 |
Zabawa jako główna forma aktywności i działalności dziecka | 257 |
Wpływ muzyki i tańca na kształtowanie osobowości dziecka | 259 |
Terapeutyczne funkcje zabaw muzycznych | 262 |
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje | 263 |
Maria Noga; Zabawa jako źródło twórczych działań dziecka | 265 |
Wstęp | 265 |
Twórcze zabawy ze słowem | 266 |
Zabawa jako podstawowa forma działalności dziecka – aspekt społeczny | 267 |
Zabawa jako źródło aktywności twórczej dziecka w wieku przedszkolnym | 269 |
Zabawy i gry dydaktyczne jako szczególny rodzaj aktywności dziecka | 270 |
Rola nauczyciela w swobodnych zabawach dzieci | 271 |
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje | 272 |
Streszczenie – Summary | 273 |
Małgorzata Znaj; Tworzenie więzi w klasie szkolnej przez zabawę i pracę | 275 |
Związki między zabawą i pracą dziecka w kontekście wybranych teorii zabawy | 275 |
Klasa szkolna jako źródło inspiracji, poszukiwań i aktywności | 276 |
Współudział dzieci i wychowawcy w przygotowaniu przedstawień teatralnych | 278 |
Terapeutyczne i rozwojowe funkcje bawienia się w teatr | 280 |
Artystyczne, społeczne i indywidualne rezultaty wspólnych działań | 281 |
Przejawy radości i ich wartość istotą rozwoju osobowości dzieci | 283 |
Aneks 1 | 285 |
Aneks 2 | 293 |
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje | 296 |
Streszczenie – Summary | 296 |
Wacław Korzeniowski; Zabawka mechaniczna w świecie dziecka. Szkic z dziejów bawienia się i wychowania | 297 |
Wprowadzenie: homo ludens, faber i creator | 297 |
Zabawy i zabawki w ciągu wieków | 298 |
Zabawki mechaniczne w kulturze ludowej | 300 |
Zabawki mechaniczne w kulturze industrialnej | 301 |
Podsumowanie | 304 |
Aneks | 305 |
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje | 306 |
Streszczenie – Summary | 306 |
Katarzyna Moroz; Bliżej edukacji ludycznej – zabawy i zabawki naszych dzieci | 307 |
Najpiękniejsze są zabawy z rodzicami | 307 |
W świecie pluszowego misia, czyli o potrzebie zabawek w życiu dziecka | 309 |
O wspólnej zabawie dzieci w grupach | 311 |
Problematyka zabawy w edukacji wczesnoszkolnej | 314 |
Scenariusz zajęć w klasie III pt. „Wielka zabawa”, nawiązujący do uczenia się – nauczania kompleksowego | 316 |
Uwagi końcowe | 321 |
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje | 321 |
Streszczenie – Summary | 322 |
Edyta Łobaziewicz-Jania; Zabawy i zabawki naszych matek, babek i dzieci. Ich bogactwo i znaczenie dla rozwoju | 323 |
Rozważania wstępne | 323 |
Zabawy i zabawki w latach 1930–1949 | 324 |
Zabawy i zabawki naszych matek w latach 1950–1969 | 326 |
Zabawki i zabawy w latach 1970–1989 | 327 |
Najnowsze zabawki i zabawy (1990–2004) | 329 |
Bogactwo zabaw i zabawek – ich znaczenie dla rozwoju dziecka | 330 |
Międzypokoleniowe przekazy – refleksje końcowe | 333 |
Aneks 1 | 335 |
Aneks 2 | 336 |
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje | 337 |
Streszczenie – Summary | 337 |
Leonia Wałczyk; Przez zabawę do esperanto. Per ludado al esperanto | 339 |
Uwagi wstępne | 339 |
Sposoby powstawania grup wspólnotowych | 340 |
Baw się z nami (ludu kun ni), czyli główne metody i formy pracy | 341 |
Gry i zabawy z papierem – origami drogą do poznania języka | 343 |
Rezultaty uczenia się języka | 344 |
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje | 344 |
Streszczenie – Summary | 345 |
Wiesław Kluz; Gry komputerowe w życiu dziecka – korzyści i zagrożenia | 347 |
Współbycie dziecka z komputerem | 347 |
Kategorie i rodzaje gier komputerowych | 349 |
Wpływ gier komputerowych na rozwój fizyczny i emocjonalno-psychiczny dzieci | 351 |
Zastosowanie gier komputerowych w edukacji i wychowaniu | 353 |
Wnioski końcowe | 355 |
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje | 355 |
Streszczenie – Summary | 355 |
Część trzecia. Znaczenie zabawy i zabawek w rozwoju i społecznej integracji dziecka niepełnosprawnego | 359 |
Ryszard Cibor; Patologia zabawy | 359 |
Dwa oblicza zabawy | 359 |
Zabawki – jako źródło zagrożeń | 360 |
Zabawy ekstremalne | 361 |
Gry komputerowe – szczególny rodzaj zagrożenia | 361 |
Zabawy uzależniające | 362 |
Agresja – przemoc – okrucieństwo | 363 |
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje | 364 |
Streszczenie – Summary | 364 |
Elżbieta Maria Minczakiewicz; Zabawa symboliczna w rozwijaniu aktywności komunikacyjnej u dzieci ze sprzężonymi zaburzeniami rozwoju | 367 |
Wstęp | 367 |
Założenia teoretyczne i pragmatyczne podstawy rozwoju zabawy symbolicznej | 368 |
Dialog matki z dzieckiem źródłem doznań inspirujących rozwój zabawy symbolicznej | 369 |
Rozwój funkcji semiotycznej w zabawie dziecka | 374 |
Obiekt przejściowy i jego funkcja w zabawie dzieci o zróżnicowanych potrzebach i możliwościach rozwoju | 379 |
Zabawa symboliczna formą dialogu dziecka z otoczeniem | 383 |
Poznawczo-komunikacyjny aspekt rozwoju zabawy symbolicznej | 385 |
Próba podsumowania i wnioski końcowe | 387 |
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje | 389 |
Streszczenie – Summary | 389 |
Aneta Soroka-Fedorczuk; Zabawy badawcze dzieci jako podstawa spostrzegania inności | 391 |
Zabawy badawcze w poznawaniu świata przez dzieci | 391 |
Uczenie się przez dzieci spostrzegania inności w zabawach badawczych | 396 |
Warunki sprzyjające aktywności dzieci w zabawie badawczej | 397 |
Podsumowanie | 398 |
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje | 399 |
Streszczenie – Summary | 399 |
Aleksandra Miklewska, Agnieszka Miklewska; Oswoić świat. Kilka słów o zabawie dzieci „trudnych” | 401 |
Wprowadzenie | 401 |
Trudne dzieci? Znaczenie temperamentu w przystosowaniu do wymagań stawianych przez otoczenie | 402 |
Zabawy małych dzieci jako sposób na radzenie sobie w świecie i ze światem | 405 |
Czy w szkole można się bawić? | 408 |
Zakończenie | 410 |
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje | 410 |
Streszczenie – Summary | 411 |
Zenon Gajdzica; O integrującej funkcji zabawy w kształceniu dziecka niepełnosprawnego | 413 |
W świecie ograniczeń, czyli o rozwoju dziecka niepełnosprawnego | 413 |
Portret Piotrka i Kasi | 414 |
Zabawa a rytuały marginalizujące i stygmatyzujące | 415 |
Zabawa a rytuały sprzyjające integracji | 417 |
Zamiast zakończenia | 418 |
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje | 419 |
Streszczenie – Summary | 420 |
Beata Wojtal; Rozwojowe i terapeutyczne znaczenie zabawy w życiu dziecka niepełnosprawnego | 421 |
Klasa integracyjna a pojęcie integracji | 421 |
Piękno i pożytek dobrej zabawy | 423 |
Ogólnorozwojowe i terapeutyczne funkcje zabawy | 424 |
Rola nauczyciela i rodziców w kształtowaniu związku dziecka z dobrą zabawą | 426 |
Dynamika i harmonia dobrej zabawy – przykłady | 427 |
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje | 433 |
Streszczenie – Summary | 433 |
Anna Zielińska; „Fikołki”. Zabawowe formy stymulacji rozwoju małego dziecka w Pszczyńskim Ośrodku Rehabilitacyjno-Terapeutycznym | 435 |
Problemy | 436 |
Rozwiązaniem jest zabawa | 436 |
Sytuacje | 440 |
Przykładowy scenariusz zajęć w małej grupie | 441 |
Przykładowy scenariusz zajęć z dominacją pląsów | 443 |
Zakończenie | 446 |
Rezultaty | 447 |
Podsumowanie | 448 |
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje | 449 |
Streszczenie – Summary | 449 |
Karolina Kmiecik; Znaczenie zabawy w zajęciach hipoterapeutycznych | 453 |
Podstawowa wiedza o hipoterapii | 453 |
Jeździectwo jako praca, zabawa i terapia | 456 |
Ćwiczenia na koniu jako forma zabawy | 458 |
Rajdy konne i inne formy zabawy | 460 |
Wpływ kontaktów dziecka z koniem na naukę i wychowanie | 461 |
Aneks | 463 |
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje | 466 |
Streszczenie – Summary | 466 |
Krystyna Dmyterko; Współbycie z dzieckiem w zabawie. Refleksja z praktyki współbycia w Pszczyńskim Ośrodku Rehabilitacyjno-Terapeutycznym | 467 |
Wstęp | 467 |
Rozwój dziecka jak „górski potok” | 467 |
Poszukiwanie źródeł motywacji dla zabawowych działań dziecka | 468 |
Teoria relacji z obiektem a potrzeba więzi | 469 |
Zabawa jako romans dziecka ze światem | 470 |
Trudna sztuka współodczuwania i współbycia dorosłego z dzieckiem | 471 |
Zabawa jako forma poznawania, współbycia i rozwoju | 472 |
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje | 474 |
Streszczenie – Summary | 474 |