POLECAMY
Autor:
Wydawca:
Format:
epub, mobi, ibuk
Nowe, trzecie wydanie światowego bestsellera!
Każdy związany z tematem rozwoju zasobów ludzkich znajdzie w tej książce wartościowe wskazówki.
Rozwój zasobów ludzkich (RZL) jest procesem mocno zaangażowanym w rozwijanie i późniejsze wykorzystanie ludzkiej wiedzy, z uwzględnieniem kwestii dynamicznych zmian indywidualnych i organizacyjnych. Rozwój zasobów ludzkich to bardzo rozległa dziedzina praktyki i stosunkowo młoda dyscyplina naukowa. A zatem profesja ta wymaga stworzenia kompletnego i przemyślanego zestawu głównych założeń — jest to cel tej książki.
Ten cieszący się zainteresowaniem na całym świecie podręcznik autorstwa Richarda A. Swansona, wybitnego profesora badań nad rozwojem zasobów ludzkich, ma na celu pomóc praktykom i naukowcom stworzyć bardziej przejrzystą wizję ich własnej drogi zawodowej. Dzięki tej publikacji Czytelnicy mogą lepiej zrozumieć teorie i modele, których zastosowanie przynosi najlepsze rezultaty, zaznajomić się z historią i filozofią RZL, zyskać szerszą perspektywę na temat uczenia się, wyników i zmian, a przez to mieć pełną świadomość swoich działań, zamiast ślepo podążać za najnowszymi trendami.
Książka została napisana przede wszystkim dla refleksyjnych praktyków, którzy aktywnie biorą udział w rozwijaniu dziedziny RZL w miarę jej wzrostu i dojrzewania. Z pewnością też badacze RZL uznają tę publikację za prowokujący do przemyśleń i użyteczny przewodnik ułatwiający identyfikację ważnych problemów badawczych. Jest to również niezbędne źródło wiedzy dla studentów kierunków związanych z rozwojem zasobów ludzkich i zarządzaniem zasobami ludzkimi.
Rok wydania | 2023 |
---|---|
Liczba stron | 588 |
Kategoria | Zarządzanie, organizacja, strategie |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
Tłumaczenie | Aleksandra Paziewska |
ISBN-13 | 978-83-01-23315-0 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Przedmowa | 11 |
Część I. Wstęp do rozwoju zasobów ludzkich | 13 |
1. Granice rozwoju zasobów ludzkich | 15 |
Wstęp | 16 |
Cel RZL | 16 |
Definicja RZL | 16 |
Początki RZL | 20 |
Kontekst RZL | 20 |
Podstawowe wartości RZL | 22 |
Rozwój zasobów ludzkich jako dyscyplina i dziedzina praktyki zawodowej | 23 |
Wnioski | 24 |
Tematy do refleksji | 25 |
2. Podstawy rozwoju zasobów ludzkich | 27 |
Wstęp | 28 |
Punkty porozumienia | 28 |
Pogląd na temat RZL | 32 |
Proces RZL | 36 |
Zagrożenia dla doskonałych praktyk | 37 |
Standardy etyki i integralności | 38 |
Wnioski | 40 |
Tematy do refleksji | 40 |
3. Historia rozwoju zasobów ludzkich | 41 |
Wstęp | 43 |
Początki − przetrwanie dzięki pracy i nauce | 43 |
Renesans 1400–1800 | 44 |
Praktyki w Ameryce kolonialnej | 46 |
Rewolucja przemysłowa w Ameryce | 47 |
Wpływy w XX-wiecznej Ameryce | 49 |
Ewolucja rozwoju organizacji jako komponentu RZL | 52 |
Rozwój funkcji zarządzania i kadry zarządzającej w Stanach Zjednoczonych | 56 |
Powstanie społeczności badawczej RZL | 62 |
Wnioski − historyczna oś czasu RZL | 64 |
Tematy do refleksji | 68 |
Część II. Teoria i filozofia rozwoju zasobów ludzkich | 69 |
4. Rola teorii i filozofii rozwoju zasobów ludzkich | 71 |
Wstęp | 72 |
Proces rozwoju teorii jako rodzaj badania | 73 |
Potrzeba sprecyzowanej teorii | 75 |
Filozofia i teoria zjawiska RZL | 75 |
Filozoficzne metafory dla teorii i praktyki RZL (współautorzy Karen E. Watkins i Ajit Bhattarai, Uniwersytet Georgii) | 77 |
Wnioski | 92 |
Tematy do refleksji | 94 |
5. Teoria rozwoju zasobów ludzkich | 95 |
Wstęp | 96 |
Perspektywy teorii i praktyki | 96 |
Framework teorii dyscyplin stosowanych | 98 |
Teoria rozwoju zasobów ludzkich | 100 |
Wnioski | 114 |
Tematy do refleksji | 114 |
6. Teorie składowe rozwoju zasobów ludzkich | 115 |
Wstęp | 116 |
Psychologia i dyscyplina RZL (współautor Elwood F. Holton III, Uniwersytet Stanu Luizjana) | 116 |
Ekonomia, teoria kapitału ludzkiego a RZL (współautor Richard J. Torraco, Uniwersytet Nebraski) | 123 |
Teoria systemów jako podstawa RZL (współautorka Wendy E.A. Ruona, Uniwersytet Georgii) | 132 |
Wnioski | 141 |
Tematy do refleksji | 141 |
Część III. Perspektywy rozwoju zasobów ludzkich | 143 |
7. Paradygmaty w rozwoju zasobów ludzkich | 145 |
Wstęp | 146 |
Przegląd paradygmatów w RZL | 146 |
Debata nad uczeniem się i wydajnością | 148 |
Filozoficzne teorie uczenia się i wydajności | 149 |
Paradygmat uczenia się w RZL | 152 |
Paradygmat wydajności w RZL | 155 |
Fuzja dwóch paradygmatów | 162 |
Wnioski | 165 |
Tematy do refleksji | 165 |
8. Perspektywy wydajności działań w ramach rozwoju zasobów ludzkich | 167 |
Wstęp | 168 |
Efektywność organizacyjna jako prekursor wydajności | 168 |
Dyscyplinarne perspektywy wydajności | 170 |
Wynik finansowy | 175 |
Wielopoziomowe modele wydajności | 179 |
Modele wydajności na poziomie procesu i zespołu | 189 |
Modele wydajności na poziomie jednostki | 190 |
Korzyści wydajności | 194 |
Wnioski | 194 |
Tematy do refleksji | 194 |
9. Perspektywy uczenia się w ramach rozwoju zasobów ludzkich | 197 |
Wstęp | 198 |
Teorie uczenia się | 198 |
Modele uczenia się na poziomie jednostki | 207 |
Modele uczenia się na poziomie organizacji | 217 |
Wnioski | 222 |
Tematy do refleksji | 222 |
10. Tradycyjne technologie informacyjne i komunikacyjne w rozwoju zasobów ludzkich | 223 |
Wstęp | 224 |
Technologie informacyjne i komunikacyjne w RZL (współautor Theo J. Bastiaens, Uniwersytet Otwarty Niderlandów) | 225 |
Wnioski | 238 |
Tematy do refleksji | 239 |
Część IV. Rozwój wiedzy specjalistycznej w drodze szkolenia i rozwoju | 241 |
11. Opis procesu szkolenia i rozwoju | 243 |
Wstęp | 244 |
Poglądy na temat SiR | 245 |
Kluczowe strategie i pojęcia w ramach SiR | 250 |
Ogólny proces SiR | 252 |
Rozwój systemów kształcenia (RSK) | 252 |
Szkolenie z systemów kontroli wydajności (SSKW) | 254 |
Szkolenia i rozwój zorientowane na jednostki | 264 |
Szkolenia i rozwój zorientowane na zespoły (grupy) | 266 |
Role i obowiązki szkolenia | 268 |
Wnioski | 269 |
Tematy do refleksji | 269 |
12. Charakterystyka wiedzy specjalistycznej | 271 |
Wstęp | 272 |
Wiedza ogólna a wiedza specjalistyczna | 272 |
Definicje wiedzy specjalistycznej i kompetencji | 277 |
Wnioski | 287 |
Tematy do refleksji | 288 |
13. Praktyki szkoleń i rozwoju | 289 |
Wstęp | 290 |
Różnorodność praktyk SiR | 290 |
Podstawowe praktyki SiR | 291 |
Praktyki SiR w kontekście jednostki | 294 |
Praktyki SiR w kontekście grupy | 295 |
Praktyki SiR w kontekście procesu pracy | 298 |
Praktyki SiR w kontekście organizacji | 300 |
Wnioski | 303 |
Tematy do refleksji | 303 |
Część V. Korzystanie z zasobów wiedzy specjalistycznej w procesie rozwoju organizacji | 305 |
14. Opis zjawiska rozwoju organizacji | 307 |
Wstęp | 308 |
Poglądy na temat RO | 309 |
Kluczowe pojęcia w ramach RO | 315 |
Ogólny proces RO | 315 |
Action research – metoda rozwiązywania problemów | 318 |
Model procesu RO | 321 |
Proces RO w kontekście systemu wydajności | 323 |
Wnioski | 326 |
Tematy do refleksji | 326 |
15. Charakterystyka procesu zmiany | 329 |
Wstęp | 330 |
Podstawowe aspekty zmiany | 332 |
Rezultaty zmiany | 335 |
Ogólne teorie zmiany | 335 |
Opór przed zmianą | 340 |
Perspektywy zmiany | 344 |
Kierowanie i zarządzanie zmianą organizacyjną | 356 |
Wnioski | 356 |
Tematy do refleksji | 358 |
16. Praktyki rozwoju organizacji | 359 |
Wstęp | 360 |
Różne warianty praktyk RO | 360 |
Kluczowe praktyki w ramach RO | 362 |
Praktyki RO w kontekście organizacji | 363 |
Praktyki RO w kontekście procesu pracy | 367 |
Praktyki RO w kontekście zespołu | 370 |
Praktyki RO w kontekście jednostki | 373 |
Wnioski | 377 |
Tematy do refleksji | 377 |
Część VI. Postępy w rozwoju zasobów ludzkich | 379 |
17. Praktyki rozwoju organizacji | 381 |
Wstęp | 382 |
Szkoły myślenia strategicznego | 382 |
Strategiczne role rozwoju zasobów ludzkich (współautor Richard J. Torraco, Uniwersytet Nebraski) | 385 |
Planowanie scenariuszowe (współautor Thomas J. Chermack, Uniwersytet Stanu Kolorado) | 395 |
Wnioski | 406 |
Tematy do refleksji | 407 |
18. Ocena rozwoju zasobów ludzkich | 409 |
Wstęp | 410 |
Procedury programu oceny odpowiedzialności | 410 |
Strategiczna karta wyników i kapitał intelektualny | 414 |
System oceny wyników | 417 |
Ocena finansowa | 420 |
Wnioski | 424 |
Tematy do refleksji | 425 |
19. Polityka i planowanie w kontekście rozwoju zasobów ludzkich | 427 |
Wstęp | 428 |
Polityka i planowanie w kontekście RZL (współautor Toby M. Egan, Uniwersytet Stanu Maryland) | 429 |
Wnioski | 441 |
Tematy do refleksji | 443 |
Część VII. Rozwój zasobów ludzkich w przyszłości | 445 |
20. Trudności związane z samodzielnym uczeniem się i rozwojem ścieżki kariery | 447 |
Wstęp | 448 |
Samodzielne uczenie się – moc sprawcza uczniów (współautorka Patricia McLagan, McLagan International) | 448 |
Rozwój ścieżki kariery a rozwój zasobów ludzkich (współautor Hyung Joon Yoon, Uniwersytet Stanu Pensylwania) | 456 |
Tematy do refleksji | 463 |
21. Era cyfryzacji, automatyzacji, big data i sztucznej inteligencji | 465 |
Wstęp | 466 |
Rozwój zasobów ludzkich w erze cyfryzacji, automatyzacji, big data i sztucznej inteligencji (współautor Mesut Akdere, Uniwersytet Purdue w West Lafayette) | 466 |
Wnioski | 478 |
Tematy do refleksji | 479 |
22. Wpływ globalizacji na rozwój zasobów ludzkich | 481 |
Wstęp | 482 |
Globalizacja a rozwój zasobów ludzkich (współautor Dae Seok Chai, Uniwersytet Stanu Kolorado) | 482 |
Wnioski | 495 |
Tematy do refleksji | 495 |
23. Dalsza ewolucja rozwoju zasobów ludzkich | 497 |
Wstęp | 498 |
Innowacyjne rozwiązania – dążenie do działania „szybciej i lepiej” | 498 |
Globalizm – zmiany systemów i gospodarki | 503 |
Systemy wartości – niebezpieczne zmiany przekonań | 507 |
Wnioski | 509 |
Tematy do refleksji | 509 |
Bibliografia | 511 |
Indeks nazwisk | 575 |
O Autorze | 587 |