Zarządzanie rozwojem zasobów ludzkich

1 opinia

Format:

epub, mobi, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

116,10  129,00

Format: epub, mobi

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 129,00 zł (-10%)

Najniższa cena z 30 dni: 77,40 zł  


116,10

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Nowe, trzecie wydanie światowego bestsellera!


Każdy związany z tematem rozwoju zasobów ludzkich znajdzie w tej książce wartościowe wskazówki.


Rozwój zasobów ludzkich (RZL) jest procesem mocno zaangażowanym w rozwijanie i późniejsze wykorzystanie ludzkiej wiedzy, z uwzględnieniem kwestii dynamicznych zmian indywidualnych i organizacyjnych. Rozwój zasobów ludzkich to bardzo rozległa dziedzina praktyki i stosunkowo młoda dyscyplina naukowa. A zatem profesja ta wymaga stworzenia kompletnego i przemyślanego zestawu głównych założeń — jest to cel tej książki.


Ten cieszący się zainteresowaniem na całym świecie podręcznik autorstwa Richarda A. Swansona, wybitnego profesora badań nad rozwojem zasobów ludzkich, ma na celu pomóc praktykom i naukowcom stworzyć bardziej przejrzystą wizję ich własnej drogi zawodowej. Dzięki tej publikacji Czytelnicy mogą lepiej zrozumieć teorie i modele, których zastosowanie przynosi najlepsze rezultaty, zaznajomić się z historią i filozofią RZL, zyskać szerszą perspektywę na temat uczenia się, wyników i zmian, a przez to mieć pełną świadomość swoich działań, zamiast ślepo podążać za najnowszymi trendami.


Książka została napisana przede wszystkim dla refleksyjnych praktyków, którzy aktywnie biorą udział w rozwijaniu dziedziny RZL w miarę jej wzrostu i dojrzewania. Z pewnością też badacze RZL uznają tę publikację za prowokujący do przemyśleń i użyteczny przewodnik ułatwiający identyfikację ważnych problemów badawczych. Jest to również niezbędne źródło wiedzy dla studentów kierunków związanych z rozwojem zasobów ludzkich i zarządzaniem zasobami ludzkimi.


Rok wydania2023
Liczba stron588
KategoriaZarządzanie, organizacja, strategie
WydawcaWydawnictwo Naukowe PWN
TłumaczenieAleksandra Paziewska
ISBN-13978-83-01-23315-0
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Przedmowa     11
  Część I. Wstęp do rozwoju zasobów ludzkich     13
  1. Granice rozwoju zasobów ludzkich     15
    Wstęp     16
    Cel RZL     16
    Definicja RZL     16
    Początki RZL     20
    Kontekst RZL     20
    Podstawowe wartości RZL     22
    Rozwój zasobów ludzkich jako dyscyplina i dziedzina praktyki zawodowej     23
    Wnioski     24
    Tematy do refleksji     25
  2. Podstawy rozwoju zasobów ludzkich     27
    Wstęp     28
    Punkty porozumienia     28
    Pogląd na temat RZL     32
    Proces RZL     36
    Zagrożenia dla doskonałych praktyk     37
    Standardy etyki i integralności     38
    Wnioski     40
    Tematy do refleksji     40
  3. Historia rozwoju zasobów ludzkich     41
    Wstęp     43
    Początki − przetrwanie dzięki pracy i nauce     43
    Renesans 1400–1800     44
    Praktyki w Ameryce kolonialnej     46
    Rewolucja przemysłowa w Ameryce     47
    Wpływy w XX-wiecznej Ameryce     49
    Ewolucja rozwoju organizacji jako komponentu RZL     52
    Rozwój funkcji zarządzania i kadry zarządzającej w Stanach Zjednoczonych     56
    Powstanie społeczności badawczej RZL     62
    Wnioski − historyczna oś czasu RZL     64
    Tematy do refleksji     68
  Część II. Teoria i filozofia rozwoju zasobów ludzkich     69
  4. Rola teorii i filozofii rozwoju zasobów ludzkich     71
    Wstęp     72
    Proces rozwoju teorii jako rodzaj badania     73
    Potrzeba sprecyzowanej teorii     75
    Filozofia i teoria zjawiska RZL     75
    Filozoficzne metafory dla teorii i praktyki RZL (współautorzy Karen E. Watkins i Ajit Bhattarai, Uniwersytet Georgii)     77
    Wnioski     92
    Tematy do refleksji     94
  5. Teoria rozwoju zasobów ludzkich     95
    Wstęp     96
    Perspektywy teorii i praktyki     96
    Framework teorii dyscyplin stosowanych     98
    Teoria rozwoju zasobów ludzkich     100
    Wnioski     114
    Tematy do refleksji     114
  6. Teorie składowe rozwoju zasobów ludzkich     115
    Wstęp     116
    Psychologia i dyscyplina RZL (współautor Elwood F. Holton III, Uniwersytet Stanu Luizjana)     116
    Ekonomia, teoria kapitału ludzkiego a RZL (współautor Richard J. Torraco, Uniwersytet Nebraski)     123
    Teoria systemów jako podstawa RZL (współautorka Wendy E.A. Ruona, Uniwersytet Georgii)     132
    Wnioski     141
    Tematy do refleksji     141
  Część III. Perspektywy rozwoju zasobów ludzkich     143
  7. Paradygmaty w rozwoju zasobów ludzkich     145
    Wstęp     146
    Przegląd paradygmatów w RZL     146
    Debata nad uczeniem się i wydajnością     148
    Filozoficzne teorie uczenia się i wydajności     149
    Paradygmat uczenia się w RZL     152
    Paradygmat wydajności w RZL     155
    Fuzja dwóch paradygmatów     162
    Wnioski     165
    Tematy do refleksji     165
  8. Perspektywy wydajności działań w ramach rozwoju zasobów ludzkich     167
    Wstęp     168
    Efektywność organizacyjna jako prekursor wydajności     168
    Dyscyplinarne perspektywy wydajności     170
    Wynik finansowy     175
    Wielopoziomowe modele wydajności     179
    Modele wydajności na poziomie procesu i zespołu     189
    Modele wydajności na poziomie jednostki     190
    Korzyści wydajności     194
    Wnioski     194
    Tematy do refleksji     194
  9. Perspektywy uczenia się w ramach rozwoju zasobów ludzkich     197
    Wstęp     198
    Teorie uczenia się     198
    Modele uczenia się na poziomie jednostki     207
    Modele uczenia się na poziomie organizacji     217
    Wnioski     222
    Tematy do refleksji     222
  10. Tradycyjne technologie informacyjne i komunikacyjne w rozwoju zasobów ludzkich     223
    Wstęp     224
    Technologie informacyjne i komunikacyjne w RZL (współautor Theo J. Bastiaens, Uniwersytet Otwarty Niderlandów)     225
    Wnioski     238
    Tematy do refleksji     239
  Część IV. Rozwój wiedzy specjalistycznej w drodze szkolenia i rozwoju     241
  11. Opis procesu szkolenia i rozwoju     243
    Wstęp     244
    Poglądy na temat SiR     245
    Kluczowe strategie i pojęcia w ramach SiR     250
    Ogólny proces SiR     252
    Rozwój systemów kształcenia (RSK)     252
    Szkolenie z systemów kontroli wydajności (SSKW)     254
    Szkolenia i rozwój zorientowane na jednostki     264
    Szkolenia i rozwój zorientowane na zespoły (grupy)     266
    Role i obowiązki szkolenia     268
    Wnioski     269
    Tematy do refleksji     269
  12. Charakterystyka wiedzy specjalistycznej     271
    Wstęp     272
    Wiedza ogólna a wiedza specjalistyczna     272
    Definicje wiedzy specjalistycznej i kompetencji     277
    Wnioski     287
    Tematy do refleksji     288
  13. Praktyki szkoleń i rozwoju     289
    Wstęp     290
    Różnorodność praktyk SiR     290
    Podstawowe praktyki SiR     291
    Praktyki SiR w kontekście jednostki     294
    Praktyki SiR w kontekście grupy     295
    Praktyki SiR w kontekście procesu pracy     298
    Praktyki SiR w kontekście organizacji     300
    Wnioski     303
    Tematy do refleksji     303
  Część V. Korzystanie z zasobów wiedzy specjalistycznej w procesie rozwoju organizacji     305
  14. Opis zjawiska rozwoju organizacji     307
    Wstęp     308
    Poglądy na temat RO     309
    Kluczowe pojęcia w ramach RO     315
    Ogólny proces RO     315
    Action research – metoda rozwiązywania problemów     318
    Model procesu RO     321
    Proces RO w kontekście systemu wydajności     323
    Wnioski     326
    Tematy do refleksji     326
  15. Charakterystyka procesu zmiany     329
    Wstęp     330
    Podstawowe aspekty zmiany     332
    Rezultaty zmiany     335
    Ogólne teorie zmiany     335
    Opór przed zmianą     340
    Perspektywy zmiany     344
    Kierowanie i zarządzanie zmianą organizacyjną     356
    Wnioski     356
    Tematy do refleksji     358
  16. Praktyki rozwoju organizacji     359
    Wstęp     360
    Różne warianty praktyk RO     360
    Kluczowe praktyki w ramach RO     362
    Praktyki RO w kontekście organizacji     363
    Praktyki RO w kontekście procesu pracy     367
    Praktyki RO w kontekście zespołu     370
    Praktyki RO w kontekście jednostki     373
    Wnioski     377
    Tematy do refleksji     377
  Część VI. Postępy w rozwoju zasobów ludzkich     379
  17. Praktyki rozwoju organizacji     381
    Wstęp     382
    Szkoły myślenia strategicznego     382
    Strategiczne role rozwoju zasobów ludzkich (współautor Richard J. Torraco, Uniwersytet Nebraski)     385
    Planowanie scenariuszowe (współautor Thomas J. Chermack, Uniwersytet Stanu Kolorado)     395
    Wnioski     406
    Tematy do refleksji     407
  18. Ocena rozwoju zasobów ludzkich     409
    Wstęp     410
    Procedury programu oceny odpowiedzialności     410
    Strategiczna karta wyników i kapitał intelektualny     414
    System oceny wyników     417
    Ocena finansowa     420
    Wnioski     424
    Tematy do refleksji     425
  19. Polityka i planowanie w kontekście rozwoju zasobów ludzkich     427
    Wstęp     428
    Polityka i planowanie w kontekście RZL (współautor Toby M. Egan, Uniwersytet Stanu Maryland)     429
    Wnioski     441
    Tematy do refleksji     443
  Część VII. Rozwój zasobów ludzkich w przyszłości     445
  20. Trudności związane z samodzielnym uczeniem się i rozwojem ścieżki kariery     447
    Wstęp     448
    Samodzielne uczenie się – moc sprawcza uczniów (współautorka Patricia McLagan, McLagan International)     448
    Rozwój ścieżki kariery a rozwój zasobów ludzkich (współautor Hyung Joon Yoon, Uniwersytet Stanu Pensylwania)     456
    Tematy do refleksji     463
  21. Era cyfryzacji, automatyzacji, big data i sztucznej inteligencji     465
    Wstęp     466
    Rozwój zasobów ludzkich w erze cyfryzacji, automatyzacji, big data i sztucznej inteligencji (współautor Mesut Akdere, Uniwersytet Purdue w West Lafayette)     466
    Wnioski     478
    Tematy do refleksji     479
  22. Wpływ globalizacji na rozwój zasobów ludzkich     481
    Wstęp     482
    Globalizacja a rozwój zasobów ludzkich (współautor Dae Seok Chai, Uniwersytet Stanu Kolorado)     482
    Wnioski     495
    Tematy do refleksji     495
  23. Dalsza ewolucja rozwoju zasobów ludzkich     497
    Wstęp     498
    Innowacyjne rozwiązania – dążenie do działania „szybciej i lepiej”     498
    Globalizm – zmiany systemów i gospodarki     503
    Systemy wartości – niebezpieczne zmiany przekonań     507
    Wnioski     509
    Tematy do refleksji     509
  Bibliografia     511
  Indeks nazwisk     575
  O Autorze     587
RozwińZwiń