Rozwój i wychowanie rehabilitujące dziecka niewidzącego w okresie wczesnego i średniego dzieciństwa

Rozwój i wychowanie rehabilitujące dziecka niewidzącego w okresie wczesnego i średniego dzieciństwa

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Autorka ukazuje cechy i prawidłowości rozwoju dzieci niewidzących głównie w okresie wczesnego i średniego dzieciństwa oraz formułuje zadania dla rodziców i opiekunów, których realizacja stanowić będzie czynnik wspomagający, czyli dynamizujący i korygujący, przebieg tego rozwoju. Część pracy poświęcona została wczesnej interwencji oraz wychowaniu, które Autorka nazywa rehabilitującym.


Rok wydania2010
Liczba stron270
KategoriaPedagogika specjalna
WydawcaUniwersytet Pedagogiczny Kraków
ISBN-13978-83-7271-587-6
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    5
  
  1. Znaczenie zmysłu wzroku w psychomotorycznym rozwoju dziecka    14
    1.1. Neurofizjologiczne potwierdzenie znaczenia zmysłu wzroku dla człowieka    14
    1.2. Udział wzroku w reprezentacji intermodalnej świata    16
    1.3. Wzrok jako stymulator rozwoju ruchowego    18
  
  2. Deficyt wzrokowy — problemy klasyfikacji i diagnozy    30
    2.1. Klasyfikacja uszkodzenia wzroku    31
    2.2. Diagnoza pedagogiczno-psychologiczna    34
  
  3. Ograniczenia w realizacji potrzeb dziecka niewidzącego    40
    3.1. Potrzeby emocjonalne i społeczne    45
    3.2. Potrzeby poznawcze i estetyczne    50
    3.3. Potrzeba aktywności    55
    3.4. Wpływ deprywacji potrzeb na rozwój psychofizyczny dziecka niewidzącego    62
    3.5. Rola rodziców i związane z nią trudności w rozwijaniu potrzeb    66
  
  4. Rozwój emocjonalno-uczuciowy i społeczny dziecka niewidzącego    78
    4.1. Nadmierne przeciążenie systemu nerwowego jako efekt braku wzroku    83
    4.2. Zagrożenie bliskości emocjonalnej z matką    87
    4.3. Warunki i zagrożenia prawidłowego rozwoju społecznego    93
    4.4. Poczucie własnej odrębności jako emocjonalno-poznawczy i społeczny aspekt rozwoju    98
    4.5. Zabawa — naturalna forma i przejaw uspołecznienia dziecka    109
  
  5. Kompetencje społeczne i relacje interpersonalne    113
    5.1. Pierwsze przejawy komunikacji interpersonalnej    115
    5.2. Kontakt słowny w relacjach interpersonalnych    117
    5.3. Zachowanie pozawerbalne w relacjach interpersonalnych    120
    5.4. Społeczne uwarunkowanie relacji interpersonalnych    122
  
  6. Percepcja świata przez dziecko niewidzące    127
    6.1. Kompensacja zmysłu wzroku przez inne zmysły    129
    6.2. Rola rodziców w kształtowaniu mechanizmów kompensujących brak wzroku    149
  
  7. Rozwój intelektualny i rozwój mowy dziecka niewidzącego    153
    7.1. Rola pamięci w integrowaniu spostrzeżeń pozawzrokowych    155
    7.2. Rozumowanie przez analogię    163
    7.3. Wiek przedszkolny — najkorzystniejszy okres dla stymulowania rozwoju intelektualnego    168
    7.4. Związek myślenia i mowy    172
    7.5. Specyfika rozwoju mowy dziecka niewidzącego    179
    7.6. Rodzice pierwszymi nauczycielami mowy    189
  
  8. Wczesna interwencja interdyscyplinarna    199
    8.1. Wczesna interwencja wobec dziecka niewidzącego    203
    8.2. Kompleksowość i interdyscyplinarność    209
    8.3. Programy wczesnego wspomagania rozwoju dziecka niewidzącego    217
  
  9. Rehabilitacja przez wychowanie    223
    9.1. Model rehabilitującego wychowania transgresyjnego    230
    9.2. Wykorzystanie muzyki w rehabilitacyjnym wychowaniu małego dziecka    238
  
  Zakończenie    243
  Bibliografia    250
RozwińZwiń