EBOOKI WYDAWCY
Autor:
Wydawca:
Format:
ibuk
Autorka ukazuje cechy i prawidłowości rozwoju dzieci niewidzących głównie w okresie wczesnego i średniego dzieciństwa oraz formułuje zadania dla rodziców i opiekunów, których realizacja stanowić będzie czynnik wspomagający, czyli dynamizujący i korygujący, przebieg tego rozwoju. Część pracy poświęcona została wczesnej interwencji oraz wychowaniu, które Autorka nazywa rehabilitującym.
Rok wydania | 2010 |
---|---|
Liczba stron | 270 |
Kategoria | Pedagogika specjalna |
Wydawca | Uniwersytet Pedagogiczny Kraków |
ISBN-13 | 978-83-7271-587-6 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 5 |
1. Znaczenie zmysłu wzroku w psychomotorycznym rozwoju dziecka | 14 |
1.1. Neurofizjologiczne potwierdzenie znaczenia zmysłu wzroku dla człowieka | 14 |
1.2. Udział wzroku w reprezentacji intermodalnej świata | 16 |
1.3. Wzrok jako stymulator rozwoju ruchowego | 18 |
2. Deficyt wzrokowy — problemy klasyfikacji i diagnozy | 30 |
2.1. Klasyfikacja uszkodzenia wzroku | 31 |
2.2. Diagnoza pedagogiczno-psychologiczna | 34 |
3. Ograniczenia w realizacji potrzeb dziecka niewidzącego | 40 |
3.1. Potrzeby emocjonalne i społeczne | 45 |
3.2. Potrzeby poznawcze i estetyczne | 50 |
3.3. Potrzeba aktywności | 55 |
3.4. Wpływ deprywacji potrzeb na rozwój psychofizyczny dziecka niewidzącego | 62 |
3.5. Rola rodziców i związane z nią trudności w rozwijaniu potrzeb | 66 |
4. Rozwój emocjonalno-uczuciowy i społeczny dziecka niewidzącego | 78 |
4.1. Nadmierne przeciążenie systemu nerwowego jako efekt braku wzroku | 83 |
4.2. Zagrożenie bliskości emocjonalnej z matką | 87 |
4.3. Warunki i zagrożenia prawidłowego rozwoju społecznego | 93 |
4.4. Poczucie własnej odrębności jako emocjonalno-poznawczy i społeczny aspekt rozwoju | 98 |
4.5. Zabawa — naturalna forma i przejaw uspołecznienia dziecka | 109 |
5. Kompetencje społeczne i relacje interpersonalne | 113 |
5.1. Pierwsze przejawy komunikacji interpersonalnej | 115 |
5.2. Kontakt słowny w relacjach interpersonalnych | 117 |
5.3. Zachowanie pozawerbalne w relacjach interpersonalnych | 120 |
5.4. Społeczne uwarunkowanie relacji interpersonalnych | 122 |
6. Percepcja świata przez dziecko niewidzące | 127 |
6.1. Kompensacja zmysłu wzroku przez inne zmysły | 129 |
6.2. Rola rodziców w kształtowaniu mechanizmów kompensujących brak wzroku | 149 |
7. Rozwój intelektualny i rozwój mowy dziecka niewidzącego | 153 |
7.1. Rola pamięci w integrowaniu spostrzeżeń pozawzrokowych | 155 |
7.2. Rozumowanie przez analogię | 163 |
7.3. Wiek przedszkolny — najkorzystniejszy okres dla stymulowania rozwoju intelektualnego | 168 |
7.4. Związek myślenia i mowy | 172 |
7.5. Specyfika rozwoju mowy dziecka niewidzącego | 179 |
7.6. Rodzice pierwszymi nauczycielami mowy | 189 |
8. Wczesna interwencja interdyscyplinarna | 199 |
8.1. Wczesna interwencja wobec dziecka niewidzącego | 203 |
8.2. Kompleksowość i interdyscyplinarność | 209 |
8.3. Programy wczesnego wspomagania rozwoju dziecka niewidzącego | 217 |
9. Rehabilitacja przez wychowanie | 223 |
9.1. Model rehabilitującego wychowania transgresyjnego | 230 |
9.2. Wykorzystanie muzyki w rehabilitacyjnym wychowaniu małego dziecka | 238 |
Zakończenie | 243 |
Bibliografia | 250 |