INNE EBOOKI AUTORA
-20%
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Przedmiotem rozprawy jest przyspieszanie (akceleracja) tworzenia zasobów wiedzy, w tym umiejętności, stanowiące konsekwencję działań na rzecz rozwoju gospodarki opartej na wiedzy. Obiektem zainteresowań autora są działania w przedsiębiorstwach oraz podmioty tych działań, czyli ludzie lub zespoły ludzi. W rozdziale pierwszym dokonano syntetycznego przeglądu prezentowanych w literaturze poglądów na temat wiedzy w ujęciu ogólnym. Wprowadzono pojęcie wiedzy w przedsiębiorstwie oraz zaprezentowano temat zarządzania wiedzą, zawężając go do poziomu przedsiębiorstw. Dokonano rozróżnienia wiedzy w przedsiębiorstwie na wiedzę-zasób i wiedzę-produkt, a jednocześnie przedstawiono proces przemiany wiedzy z zasobu w produkt (lub w składową produktu). Skupiając się na wiedzy jako zasobie, wskazano główne obszary działań podejmowanych obecnie w przedsiębiorstwach w procesie zarządzania wiedzą postrzeganą jako zasób. W rozdziale drugim zaprezentowano model zarządzania akceleracją tworzenia zasobów wiedzy w przedsiębiorstwach, opisując jego składowe. Po wstępnej prezentacji modelu przedstawiono podstawowe kategorie, na których opiera się zarządzanie akceleracją tworzenia zasobów wiedzy w przedsiębiorstwach, oraz scharakteryzowano jej przesłanki. Dostrzegając jej procesowy charakter, zaproponowano systematykę procesów akceleracji tworzenia zasobów wiedzy w przedsiębiorstwach. W trakcie przygotowywania rozprawy autor prowadził pilotażowe badania, które dotyczyły wstępnego zdiagnozowania wybranych problemów zarządzania akceleracją tworzenia zasobów wiedzy w podmiotach gospodarczych. Niektóre wyniki tych badań zaprezentowano w podrozdziale 2.5. Potwierdzono istotność problematyki poruszanej w rozprawie, a jednocześnie zaproponowano wstępny model badania zjawiska, jakim jest dotychczas nieidentyfikowane w przedsiębiorstwach w ujęciu systemowym zarządzanie akceleracją tworzenia zasobów wiedzy. W dalszej części rozdziału zaproponowano model referencyjny tego procesu. W rozdziale trzecim dokonano weryfikacji modelu. W tym celu po jego implementacji zaprezentowano proces opracowania przykładowego systemu, którego wykorzystanie może być pomocne w zarządzaniu akceleracją tworzenia zasobów wiedzy w przedsiębiorstwach. Jest to „Wielkopolski system monitorowania i prognozowania (WSMiP) dostępu do zasobów wiedzy na regionalnym rynku pracy”. Przedstawiono etapy tworzenia systemu ze szczególnym uwzględnieniem przeprowadzonych badań. Istotne jest, że WSMiP po zaprojektowaniu oraz walidacji został wdrożony i funkcjonuje w Wielkopolsce od początku 2013 roku. Omówiono także perspektywy jego wykorzystania na szerszą skalę. Rozprawa kończy się podsumowaniem, w którym nawiązano do tez sformułowanych we wstępie, przedstawiono osiągnięte rezultaty oraz zaprezentowano kolejne problemy badawcze i zaproponowano organizację prac na rzecz ich rozwiązywania
Rok wydania | 2015 |
---|---|
Liczba stron | 346 |
Kategoria | Zarządzanie, organizacja, strategie |
Wydawca | Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej |
ISBN-13 | 978-83-7775-358-3 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wykaz głównych oznaczeń | 5 |
Wprowadzenie | 7 |
1. Wiedza jako biznesowy zasób przedsiębiorstwa | 25 |
1.1. Zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwie | 25 |
1.2. Transformacja wiedzy – ujęcie zasobowo-produktowe | 57 |
1.3. Wiedza techniczna jako szczególna kategoria w gospodarce opartej na wiedzy | 67 |
1.4. Program akceleracji tworzenia zasobów wiedzy technicznej i matematyczno-przyrodniczej | 73 |
2. Model zarządzania akceleracją tworzenia zasobów wiedzy w przedsiębiorstwach | 79 |
2.1. Wybrane problemy związane z akceleracją działań | 79 |
2.2. Przesłanki akceleracji tworzenia zasobów wiedzy w przedsiębiorstwach | 99 |
2.3. Model zarządzania akceleracją tworzenia zasobów wiedzy w przedsiębiorstwach | 109 |
2.4. Systematyka procesów akceleracji tworzenia zasobów wiedzy w przedsiębiorstwach | 112 |
2.5. Wyniki pilotażowych badań metod i narzędzi wspomagających zarządzanie akceleracją tworzenia zasobów wiedzy w przedsiębiorstwach | 140 |
2.6. Mapa procesu zarządzania akceleracją tworzenia zasobów wiedzy w przedsiębiorstwach | 175 |
3. Przykład implementacji referencyjnego modelu zarządzania akceleracją tworzenia zasobów wiedzy w przedsiębiorstwach | 179 |
3.1. Wstępne przedstawienie sposobu implementacji modelu zarządzania akceleracją tworzenia zasobów wiedzy w przedsiębiorstwach | 179 |
3.2. Uświadomienie potrzeby przyspieszania tworzenia zasobów wiedzy – etap 1 | 181 |
3.3. Identyfikacja problemu decyzyjnego wynikającego ze zbyt wolnego wzrostu zasobów wiedzy – etap 2 | 181 |
3.4. Wybór obiektu, w którym należy zarządzać procesem akceleracji tworzenia zasobów wiedzy (A-ZasW) – etap 3 | 182 |
3.5. Wybór obszaru (obszarów) zarządzania wiedzą i procesów, które należy uwzględnić w zarządzaniu akceleracją tworzenia zasobów wiedzy (A-ZasW) – etap 4 | 183 |
3.6. Wybór aspektów, które należy uwzględnić podczas zarządzania akceleracją działań A-ZasW – etap 5 | 188 |
3.7. Planowanie działań na rzecz akceleracji tworzenia zasobów wiedzy – etap 6 | 190 |
3.8. Badanie zapotrzebowania przedsiębiorców na informacje o zasobach wiedzy (w tym umiejętności) i o możliwościach akceleracji dostępu do nich | 190 |
3.8.1. Fazy badań | 190 |
3.8.2. Zaprojektowanie badań | 191 |
3.8.3. Organizacja i wykonanie badań | 196 |
3.8.4. Wyniki badań | 200 |
3.8.5. Ewaluacja uzyskanych rozwiązań | 231 |
3.9. Rezultaty prac planistycznych, w szczególności badawczych | 231 |
3.9.1 Wdrożenie „Wielkopolskiego systemu monitorowania i prognozowania” (WSMiP) | 231 |
3.9.2 Przykładowe wyniki analiz uzyskane z wykorzystaniem WSMiP | 235 |
3.9.3 Prace na rzecz rozszerzenia możliwości wykorzystania WSMiP w przedsiębiorstwach | 239 |
Podsumowanie | 241 |
Bibliografia | 249 |
Aneks 1. Wpływ rozwoju nauki, techniki i społeczeństwa na zmiany w zarządzaniu wiedzą w przedsiębiorstwie – rozważania o przyszłości | 265 |
Aneks 2. Umiejętności wspólne dla wszystkich zawodów (W), wskazywane w „Wielkopolskim systemie monitorowania i prognozowania” jako poszukiwane na rynku przez pracodawców – dane z okresu od 1 stycznia 2013 roku do 16 czerwca 2014 roku | 279 |
Aneks 3. Umiejętności wspólne w poszczególnych obszarach kształcenia (O), wskazywane w „Wielkopolskim systemie monitorowania i prognozowania” jako poszukiwane na rynku przez pracodawców – dane z okresu od 1 stycznia 2013 roku do 16 czerwca 2014 roku | 285 |
Aneks 4. Umiejętności zawodowe (Z) wskazywane w „Wielkopolskim systemie monitorowania i prognozowania” jako poszukiwane na rynku przez pracodawców – dane z okresu od 1 stycznia 2013 roku do 16 czerwca 2014 roku | 303 |
Aneks 5. Przykład analizy porównania umiejętności poszukiwanych przez pracodawców i umiejętności oferowanych przez kandydatów do pracy, na praktyki i staże na rynku w zawodzie technika ekonomisty – dane z dnia 16 czerwca 2014 roku | 335 |
Summary | 34 |