POLECAMY
-25%
Autor:
Wydawca:
Format:
Książka Zarządzanie szkołą XXI wieku. Perspektywa menedżerska prezentuje tezę o upodabnianiu się roli dyrektora szkoły publicznej do roli menedżerskiej realizowanej w organizacjach gospodarczych. Zmiany w polskiej gospodarce, wynikające przede wszystkim z transformacji ustrojowej i integracji Polski z Unią Europejską wymagają nowego spojrzenia na zarządzanie placówką oświatową. Opracowanie kompleksowo przedstawia rolę i zadania dyrektora w zarządzaniu szkołą, zwłaszcza publiczną, w zmieniającej się rzeczywistości społecznej XXI wieku Z przeprowadzonej analizy wynika, że proces menedżeryzacji kadry kierowniczej oświaty będzie się pogłębiał.
Publikacja jest nieocenionym wsparciem dla osób zarządzających szkołami. Może stanowić podręcznik do nauczania przedmiotu Organizacja i Zarządzanie Oświatą, bez względu na kierunek studiów. Oraz innych przedmiotów, które w swych programach podejmują problemy pracy dyrektora szkoły, ze szczególnym uwzględnieniem podyplomowych studiów poświęconych zarządzaniu oświatą. Przydatne informacje znajdą w niej wszystkie osoby zainteresowane procesem oraz szkołą.
Rok wydania | 2010 |
---|---|
Liczba stron | 184 |
Kategoria | Zarządzanie, organizacja, strategie |
Wydawca | Wolters Kluwer Polska SA |
ISBN-13 | 978-83-264-0801-4 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie str. | 7 |
Rozdział 1. Miejsce szkoły w procesie zarządzania str. | 13 |
1.1. Funkcjonowanie szkoły jako organizacji publicznej str. | 13 |
1.2. Relacje dyrektor - środowisko w zarządzaniu szkołą publiczną str. | 23 |
1.3. Usytuowanie dyrektora w strukturze szkoły - jego zadania i obowiązki str. | 31 |
Rozdział 2. Kształtowanie się menedżeryzmu oświatowego w Polsce str. | 37 |
2.1. Podstawowe koncepcje w zarządzaniu oświatą - ich istota i oddziaływanie na pracę dyrektora szkoły str. | 37 |
2.2. Zmiany w sferze edukacji a rozwój menedżeryzmu oświatowego str. | 46 |
2.3. Wpływ menedżeryzmu oświatowego na rolę dyrektora w zarządzaniu szkołą publiczną str. | 55 |
Rozdział 3. Kompetencje menedżera oświaty w świetle praktyki zarządzania szkołą str. | 63 |
3.1. Kompetencje jako podstawowa kategoria opisu roli kierowniczej str. | 63 |
3.2. Charakterystyka i zakres kompetencji dyrektora szkoły str. | 66 |
3.2.1. Wiedza str. | 67 |
3.2.2. Doświadczenie zawodowe str. | 73 |
3.2.3. Cechy osobowościowe str. | 77 |
3.2.4. Umiejętności str. | 86 |
3.3. Zarządzanie kompetencjami w szkole oraz praktyczne możliwości ich zastosowania str. | 96 |
Rozdział 4. Funkcje zarządzania menedżera oświaty - teoretyczne i praktyczne aspekty ich realizacji str. | 102 |
4.1. Funkcje kierownicze - istota i ich znaczenie w pracy dyrektora szkoły str. | 102 |
4.2. Rodzaje funkcji dyrektora szkoły str. | 106 |
4.3. Stanowisko dyrektora szkoły w kontekście realizacji funkcji zarządzania str. | 108 |
4.3.1. Planowanie str. | 108 |
4.3.2. Organizowanie str. | 119 |
4.3.2.1. Organizacja czasu pracy str. | 120 |
4.3.2.2. Struktura organizacyjna szkoły str. | 127 |
4.3.3. Motywowanie str. | 134 |
4.3.4. Kontrolowanie str. | 140 |
4.3.4.1. Dyrektor jako podmiot kontrolujący str. | 141 |
4.3.4.2. Dyrektor jako podmiot kontrolowany str. | 144 |
Rozdział 5. Kierunki zmian w zarządzaniu szkołą str. | 148 |
5.1. Wyzwania dla menedżera oświaty w świetle współczesnych koncepcji zarządzania - wytyczne dla dyrektorów szkół str. | 148 |
5.2. Zalecenia dotyczące działań wspierających adaptację menedżera oświaty w warunkach zmian str. | 161 |
Zakończenie str. | 167 |
Bibliografia str. | 171 |
Spis ilustracji str. | 180 |
Spis tabel str. | 181 |
Spis wykresów str. | 182 |