Efektywność usług publicznych - teoria i praktyka

Efektywność usług publicznych - teoria i praktyka

1 ocena

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Celem zasadniczym pracy jest nowe spojrzenie na dotychczasowy stan teorii sektora publicznego w zakresie metodyki badania efektywności usług publicznych na poziomie samorządu lokalnego oraz opracowanie własnych propozycji wzbogacających dorobek teoretyczny i praktyczny w tym zakresie. Główną hipotezą badawczą jest stwierdzenie, że orientacja na stały wzrost efektywności usług publicznych świadczonych na poziomie jednostek samorządu terytorialnego jest przedsięwzięciem uzasadnionym wobec trudnej sytuacji finansów publicznych i stale rosnących oczekiwań wspólnot samorządowych. Potrzebna jest więc adekwatna metodyka badawcza pozwalająca na wartościowanie aktualnego stanu wydatków oraz identyfikowanie zjawisk dysfunkcyjnych występujących w procesie świadczenia usług publicznych. Badaniem objęto powiaty województwa dolnośląskiego.


Rok wydania2012
Liczba stron267
KategoriaUsługi
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
ISBN-13978-83-7695-284-0
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp     7
  
  1. Usługi publiczne jako przedmiot badań ekonomicznych     17
  1.1. Usługi publiczne jako element sektora publicznego     17
  1.2. Pojęcie i klasyfikacja usług publicznych     23
  1.3. Ewolucja poglądów na organizację usług publicznych na świecie     30
  1.4. Światowe trendy a świadczenie usług publicznych w Polsce     39
  1.5. Samorząd lokalny w badaniach ekonomicznych     45
  
  2. Efektywność usług publicznych     60
  2.1. Efektywność – zagadnienia terminologiczne     60
  2.2. Zasadność określania efektywności usług publicznych     65
  2.3. Efektywność usług publicznych w świetle studiów literaturowych     72
  2.3.1. Ogólny zarys ewolucji kierunków badań efektywności organizacji     72
  2.3.2. Ocena dorobku światowego     74
  2.3.2. Ocena dorobku krajowego     80
  
  3. Metodyka pomiaru efektywności usług publicznych na poziomie powiatów     92
  3.1. Założenia badawcze     92
  3.2. Charakterystyka przyjętych procedur badawczych     98
  3.3. Uzasadnienie wyboru przedmiotu badań     107
  3.3.1. Obszar badawczy     107
  3.3.2. Struktura i zakres badanych usług     112
  3.4. Źródła i metody pozyskania danych     116
  
  4. Efektywność usług publicznych na przykładzie powiatów dolnośląskich     123
  4.1. Prezentacja wyników badań empirycznych     123
  4.1.1. Usługi administracyjne     123
  4.1.2. Usługi komunalne     139
  4.1.3. Usługi społeczne     155
  4.2. Syntetyczna miara efektywności powiatów dolnośląskich     169
  
  5. Czynniki różnicujące efektywność powiatów ziemskich Dolnego Śląska     176
  5.1. Modernizacja zasobów materialnych     176
  5.2. Sfera zarządzania     181
  5.3. Ekonomia skali     185
  5.4. Wielkość dochodów     190
  5.5. Kapitał ludzki     196
  5.6. Zatrudnienie     198
  
  6. Orientacja na efektywność w zarządzaniu usługami publicznymi w jednostkach samorządu lokalnego     203
  6.1. Koncepcja nowego podejścia do oceny efektywności usług publicznych w samorządzie lokalnym     203
  6.2. Warunki i scenariusze wdrożenia nowych rozwiązań w praktyce samorządowej     208
  6.3. Realne efekty w wymiarze lokalnym i makroekonomicznym     213
  
  Zakończenie     218
  Aneks     225
  Literatura     241
  Spis rysunków     255
  Spis tabel     257
  Summary     258
RozwińZwiń