Turystyka w naukach humanistycznych

Turystyka w naukach humanistycznych

1 ocena

Format:

ibuk

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

19,95

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Książka jest podręcznikiem humanistycznych podstaw turystyki, kierowanym do studentów i wykładowców kierunku turystyka i rekreacja oraz kierunków ekonomicznych i humanistycznych ze specjalnościami związanymi z problematyką turystyczną. Osobną grupę czytelników mogą stanowić pracownicy branży turystycznej, dla których wiedza humanistyczna stanowi ważny element przygotowania zawodowego (np. piloci wycieczek, przewodnicy, specjaliści do spraw marketingu i reklamy).

Podręcznik składa się z 9 rozdziałów, w których autorzy omawiają specyfikę poszczególnych dziedzin wiedzy, ukazując sposób, w jaki ujmują one problematykę związaną z turystyką.

Do dziedzin tych należą m.in.:

- filozofia,
- historia,
- psychologia,
- socjologia,
- pedagogika,
- teologia.

Książka zawiera pierwszą w Polsce próbę syntetycznego i zwięzłego ujęcia dorobku nauk humanistycznych w zakresie turystyki, podkreślając jej kulturowe i społeczne znaczenie w globalizującym się świecie. Łącząc różne ujęcia tego zjawiska, ukazuje jego interdyscyplinarny charakter.


Liczba stron178
WydawcaWydawnictwo Naukowe PWN
ISBN-13978-83-01-15608-4
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN Sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie. Turystyka jako zjawisko humanistyczne (Ryszard Winiarski)     9
  ROZDZIAŁ 1. Filozofia turystyki (Józef Lipiec)     13
   1.1. Ontologia turystyki     13
   1.2. Epistemologia turystyki     17
   1.3. Aksjologia turystyki     20
   1.4. Typologia turystyki     24
   1.5. W stronę istoty turystyki     27
   Pytania     32
   Literatura zalecana     32
  ROZDZIAŁ 2. Historia turystyki (Janusz Ślusarczyk)     33
   2.1. Historia turystyki wśród nauk historycznych     33
   2.2. Miejsce historii turystyki wśród nauk     34
   2.3. Geneza i dorobek badawczy historii turystyki     34
   2.4. Metody i techniki badawcze w historii turystyki     35
   2.4.1. Gatunki pisanych źródeł historiograficznych     36
   2.4.2. Gatunki pisanych źródeł dokumentacyjnych     37
   2.5. Historia turystyki historią kultury     38
   Pytania     47
   Literatura zalecana     47
  ROZDZIAŁ 3. Antropologia turystyki (Krzysztof Podemski)     48
   3.1. Wstęp: antropologia a socjologia     48
   3.2. Podróż i turystyka a antropologia     49
   3.3. Antropologia turystyki jako część antropologii     52
   3.4. Główne metody badawcze i kierunki antropologicznej refleksji nad turystyką     53
   3.5. Turystyka jako czynnik akulturacji, zmiany i rozwoju     54
   3.6. Turystyka jako proces wewnętrznej przemiany jednostki     58
   3.7. Turystyka jako rodzaj społecznej nadbudowy     61
   3.8. Zakończenie     62
   Pytania     64
   Literatura zalecana     64
  ROZDZIAŁ 4. Socjologia turystyki (Krzysztof Przecławski)     65
   4.1. Socjologia turystyki wśród innych nauk     65
   4.2. Geneza, dorobek, kierunki dalszych badań     66
   4.3. Przedmiot badań, metody i techniki badawcze     68
   4.4. Koncepcje teoretyczne     70
   4.4.1. Badania nad turystami     70
   4.4.2. Badania nad turystyką     71
   4.4.3. Badania nad stosunkami społecznymi     72
   4.5. Główne ośrodki w kraju i za granicą     73
   4.6. Sposób wykorzystania wyników badań     74
   Pytania     75
   Literatura zalecana     75
  ROZDZIAŁ 5. Psychologia turystyki (Janusz Zdebski)     76
   5.1. Kilka refleksji o definicjach     76
   5.2. Aktywność turystyczna człowieka jako przedmiot badań psychologicznych     77
   5.3. Model turysty i turystyki Jafara Jafari     80
   5.4. Problemy metodologiczne badań nad turystyką     84
   Pytania     86
   Literatura zalecana     86
  ROZDZIAŁ 6. Pedagogika turystyki (Andrzej Matuszyk)     87
   6.1. Geneza pedagogiki turystyki     87
   6.2. Aksjonormatywna wiedza o „człowieku wędrującym”     89
   6.3. Aksjologia turystyki jako epistemologiczna perspektywa pedagogicznego     90
   6.4. Zróżnicowanie i integralność pedagogiki turystyki     92
   6.5. Funkcje pedagogiki turystyki we współczesnej kulturze     93
   6.6. Obszar badawczy pedagogiki turystyki     94
   6.6.1. Struktura sytuacji turystycznej jako sytuacji wychowawczej     94
   6.6.2. Swoistość sytuacji turystycznej jako sytuacji wychowawczej     96
   6.7. O celach „dalekiego zasięgu” współczesnego wychowania przez turystykę     98
   Pytania     101
   Literatura zalecana     101
  ROZDZIAŁ 7. Teologia turystyki (Maciej Ostrowski)     102
   7.1. Czy można mówić o teologii turystyki?     102
   7.2. Historia teologii turystyki     104
   7.3. Chrześcijańskie spojrzenie na turystykę     105
   7.3.1. Podstawy teologiczne     105
   7.3.2. Rozwój osobowy człowieka     107
   7.3.3. Tworzenie międzyludzkiej wspólnoty     109
   7.3.4. Kontakt ze światem natury i kultury     111
   7.3.5. Droga ku Bogu     112
   7.4. Etyczne implikacje     113
   7.5. Duszpasterskie inicjatywy     114
   Pytania     116
   Literatura zalecana     116
  ROZDZIAŁ 8. Semiotyka turystyki (Sabina Owsianowska)     117
   8.1. Uwagi wstępne     117
   8.2. Semiotyka – podstawowe informacje     118
   8.2.1. Ferdinand de Saussure i nurt semiologiczny     119
   8.2.2. Charles S. Peirce – nurt logiczny, triadyczna koncepcja znaku     120
   8.2.3. Metody semiotyczne     121
   8.3. Relacje turystyki i kultury – u podstaw semiotycznych badań nad turystyką     122
   8.4. Przykłady wykorzystania metod semiotycznych w badaniach nad turystyką     124
   8.4.1. Uniwersalny system komunikacji w turystyce     125
   8.4.2. Semiotyka atrakcji turystycznej     126
   8.4.3. Semiotyczna funkcja przedmiotów     128
   8.4.4. Semiotyka przekazu informacyjno-promocyjnego w turystyce     130
   8.4.5. Socjolingwistyczna koncepcja języka turystyki     133
   8.4.6. Semiotyka przestrzeni (miejsca) w turystyce     134
   8.4.7. Wizualna konsumpcja miejsca a polisensualność doświadczenia turystycznego     135
   8.5. Znaczenie semiotyki w badaniach nad turystyką     137
   Pytania     139
   Literatura zalecana     139
  ROZDZIAŁ 9. Metodologia badań w turystyce (Wiesław Alejziak)     140
   9.1. Wprowadzenie     140
   9.2. Ogólna metodologia badań a metodologie szczegółowe     141
   9.3. Epistemologiczny wymiar procesu badawczego w turystyce     142
   9.3.1. Podstawowe paradygmaty badań naukowych     144
   9.3.2. Podejście pozytywistyczne     145
   9.3.3. Podejście interpretacyjne     146
   9.4. Paradygmat humanistyczny w badaniach nad turystyką     147
   9.5. Matryca dyscyplinarna badań nad turystyką     150
   9.6. Podejścia stosowane w badaniach nad turystyką     154
   9.7. Rola i znaczenie metod statystycznych w badaniach turystycznych     156
   9.8. Kwestia autonomizacji „nauk o turystyce”     159
   9.9. Perspektywy rozwoju metodologii badań nad turystyką     162
   Pytania     164
   Literatura zalecana     164
  Bibliografia     165
  Indeks     176
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia