POLECAMY
Redakcja:
Format:
ibuk
e-ISBN: 978-83-233-8536-3
W 1928 roku Senat Uniwersytetu Jagiellońskiego powołał Katedrę Psychologii Pedagogicznej, powierzając jej kierownictwo Profesorowi Stefanowi Szumanowi. Założenie tej jednostki naukowo-dydaktycznej stanowiło organizacyjną podstawę do prowadzenia szeroko zakrojonych badań nad rozwojem i wychowaniem. Podjęte w międzywojniu prace naukowo-badawcze były mocno zaawansowane, co pozwoliło powrócić do nich po latach wojennej zawieruchy. Zmieniono nazwę placówki badawczej (Zakład Psychologii Rozwojowej i Wychowawczej), utrzymano natomiast zapoczątkowane przez pierwszego kierownika, Profesora Stefana Szumana, podejście do badania zjawisk rozwojowych: obserwowanie ich przejawów, rzetelne rejestrowanie, dokładne opisywanie i dążenie do wyjaśnienia. Wiele tematów podjętych przez Profesora i realizowanych przez Jego współpracowników znajduje kontynuację także w aktualnie prowadzonych pracach.
Doceniając organizacyjny, naukowy i dydaktyczny wkład Stefana Szumana w rozwój polskiej psychologii rozwojowej, Senat Uniwersytetu Jagiellońskiego nadał w 75. rocznicę istnienia Zakładowi Psychologii Rozwojowej i Wychowawczej – Jego imię. Dla upamiętnienia 80. rocznicy powołania Katedry Psychologii Pedagogicznej, która stała się ośrodkiem polskiej myśli psychologicznej o rozwoju, przygotowano niniejszą publikację. Studia nad rozwojem i wychowaniem zawierają przypomnienie osób i ważnych zdarzeń naukowych, a także przedstawiają obraz aktualnych kierunków badań podejmowanych przez uczniów i naukowych „wnuków” Profesora Stefana Szumana.
Rok wydania | 2009 |
---|---|
Liczba stron | 218 |
Kategoria | Psychologia rozwoju człowieka |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego |
ISBN-13 | 978-83-233-2679-3 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie | 7 |
LUDZIE I FAKTY | 13 |
Maria Kielar-Turska, Jak budowano polską psychologię rozwojową na Uniwersytecie Jagiellońskim | 13 |
Jadwiga Wrońska, Pracownia Psychologii Dziecka | 29 |
OBSZARY BADAŃ ROZWOJU POZNAWCZEGO I JĘZYKOWEGO | 35 |
Jan Kaiser, Stany subiektywne a język | 35 |
Maria Ligęza, Jak żyć? – wiedza zdobywana przez pytania dziecięce | 43 |
Marta Białecka-Pikul, Teoria umysłu. Istota i mechanizmy rozwoju | 53 |
DZIECKO I DOROSŁY W RELACJI ZE SZTUKĄ I MEDIAMI | 67 |
Maria Manturzewska, Stefana Szumana psychologia muzyki | 67 |
Dorota Kubicka, Rozwój człowieka w zmediatyzowanym świecie | 77 |
Anna Kołodziejczyk, Dziecko w świecie kultury i ekonomii – spojrzenie psychologii rozwoju na rozumienie reklamy | 87 |
ROZWÓJ W DOROSŁOŚCI | 107 |
Adam Niemczyński, Wewnętrzna regulacja rozwoju człowieka dorosłego | 107 |
Marian Olejnik, Perspektywa epistemiczna a sposób przedstawiania sytuacji krytycznych w autonarracjach rozwojowych | 117 |
Dorota Czyżowska, Głos troski i sprawiedliwości w myśleniu moralnym kobiet i mężczyzn | 131 |
Maria Kujawa, Motywacja aktywności poznawczej człowieka w toku życia według Stefana Szumana | 141 |
RODZINA I SZKOŁA WYZNACZNIKIEM ROZWOJU I WYCHOWANIA | 153 |
Ewa Gurba, Uwarunkowania relacji rodzice – dorastające dzieci | 153 |
Jan Łuczyński, Zarządzanie edukacją jako warunek rozwoju indywidualnego | 171 |
Stanisław Nieciuński, Fragmentaryzacja systemu społeczno-kulturowego wyższej uczelni a tożsamość studentów | 187 |
Noty biograficzne autorów | 213 |