Studia nad rozwojem i wychowaniem. W osiemdziesiątą rocznicę powstania Zakładu Psychologii Rozwojowej i Wychowawczej na Uniwersytecie Jagiellońskim

Studia nad rozwojem i wychowaniem. W osiemdziesiątą rocznicę powstania Zakładu Psychologii Rozwojowej i Wychowawczej na Uniwersytecie Jagiellońskim

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

e-ISBN: 978-83-233-8536-3


W 1928 roku Senat Uniwersytetu Jagiellońskiego powołał Katedrę Psychologii Pedagogicznej, powierzając jej kierownictwo Profesorowi Stefanowi Szumanowi. Założenie tej jednostki naukowo-dydaktycznej stanowiło organizacyjną podstawę do prowadzenia szeroko zakrojonych badań nad rozwojem i wychowaniem. Podjęte w międzywojniu prace naukowo-badawcze były mocno zaawansowane, co pozwoliło powrócić do nich po latach wojennej zawieruchy. Zmieniono nazwę placówki badawczej (Zakład Psychologii Rozwojowej i Wychowawczej), utrzymano natomiast zapoczątkowane przez pierwszego kierownika, Profesora Stefana Szumana, podejście do badania zjawisk rozwojowych: obserwowanie ich przejawów, rzetelne rejestrowanie, dokładne opisywanie i dążenie do wyjaśnienia. Wiele tematów podjętych przez Profesora i realizowanych przez Jego współpracowników znajduje kontynuację także w aktualnie prowadzonych pracach.


Doceniając organizacyjny, naukowy i dydaktyczny wkład Stefana Szumana w rozwój polskiej psychologii rozwojowej, Senat Uniwersytetu Jagiellońskiego nadał w 75. rocznicę istnienia Zakładowi Psychologii Rozwojowej i Wychowawczej – Jego imię. Dla upamiętnienia 80. rocznicy powołania Katedry Psychologii Pedagogicznej, która stała się ośrodkiem polskiej myśli psychologicznej o rozwoju, przygotowano niniejszą publikację. Studia nad rozwojem i wychowaniem zawierają przypomnienie osób i ważnych zdarzeń naukowych, a także przedstawiają obraz aktualnych kierunków badań podejmowanych przez uczniów i naukowych „wnuków” Profesora Stefana Szumana.


Rok wydania2009
Liczba stron218
KategoriaPsychologia rozwoju człowieka
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
ISBN-13978-83-233-2679-3
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie    7
  LUDZIE I FAKTY    13
    Maria Kielar-Turska, Jak budowano polską psychologię rozwojową na Uniwersytecie Jagiellońskim    13
    Jadwiga Wrońska, Pracownia Psychologii Dziecka    29
  OBSZARY BADAŃ ROZWOJU POZNAWCZEGO I JĘZYKOWEGO    35
    Jan Kaiser, Stany subiektywne a język    35
    Maria Ligęza, Jak żyć? – wiedza zdobywana przez pytania dziecięce    43
    Marta Białecka-Pikul, Teoria umysłu. Istota i mechanizmy rozwoju    53
  DZIECKO I DOROSŁY W RELACJI ZE SZTUKĄ I MEDIAMI    67
    Maria Manturzewska, Stefana Szumana psychologia muzyki    67
    Dorota Kubicka, Rozwój człowieka w zmediatyzowanym świecie    77
    Anna Kołodziejczyk, Dziecko w świecie kultury i ekonomii – spojrzenie psychologii rozwoju na rozumienie reklamy    87
  ROZWÓJ W DOROSŁOŚCI    107
    Adam Niemczyński, Wewnętrzna regulacja rozwoju człowieka dorosłego    107
    Marian Olejnik, Perspektywa epistemiczna a sposób przedstawiania sytuacji krytycznych w autonarracjach rozwojowych    117
    Dorota Czyżowska, Głos troski i sprawiedliwości w myśleniu moralnym kobiet i mężczyzn    131
    Maria Kujawa, Motywacja aktywności poznawczej człowieka w toku życia według Stefana Szumana    141
  RODZINA I SZKOŁA WYZNACZNIKIEM ROZWOJU I WYCHOWANIA    153
    Ewa Gurba, Uwarunkowania relacji rodzice – dorastające dzieci    153
    Jan Łuczyński, Zarządzanie edukacją jako warunek rozwoju indywidualnego    171
    Stanisław Nieciuński, Fragmentaryzacja systemu społeczno-kulturowego wyższej uczelni a tożsamość studentów    187
  Noty biograficzne autorów    213
RozwińZwiń