EBOOKI WYDAWCY
Wydawca:
Format:
ibuk
Podręcznik wprowadza w teoretyczne podstawy skali, charakteryzuje podtesty skali słownej i skali bezsłownej. Przedstawia ogólne zasady badania Skalą WISC-R, jak również w sposób szczegółowy omawia zasady psychometrycznej i klinicznej interpretacji wyników. Omawia zastosowanie kliniczne skal Wechslera w diagnozie trudności w uczeniu się oraz w badaniu dzieci z upośledzeniem umysłowym, z zaburzeniami mowy i języka, z uszkodzonym słuchem, z nadpobudliwością psychoruchową, z zaburzeniami emocjonalnymi i zaburzeniami zachowania, w diagnozie neuoropsychologicznej, a także w badaniu dzieci specjalnie uzdolnionych. Pokazuje również praktyczne aspekty badania skalą WISC-R wykorzystując obserwacje i badania własne autorek.
Książka skierowana jest wyłącznie do psychologów, zajmujących się profesjonalnie diagnozą psychologiczną oraz studentów psychologii i kierunków pokrewnych. Może być wykorzystywana do nauczania przedmiotów: metody diagnozy psychologicznej, psychologia kliniczna, neuropsychologia, logopedia, pedagogika, surdopedagogika.
Rok wydania | 2008 |
---|---|
Liczba stron | 236 |
Kategoria | Metodologia badań psychologicznych |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-14856-0 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 7 |
Rozdział 1. Historia i podstawy skal inteligencji Wechslera | 11 |
1.1. Co wiemy o autorze skali Davidzie Wechslerze | 11 |
1.2. Poglądy Davida Wechslera dotyczące inteligencji i diagnozzy psychologicznej - teoretyczne podstawy skali | 14 |
1.3. Historia skal inteligencji Wechslera | 16 |
1.4. Struktura czynnikowa skali WISC-R | 20 |
Rozdział 2. Charakterystyka podtekstów w skali słownej | 35 |
2.1. Wiadomości | 37 |
2.2. Podobieństwa | 39 |
2.3. Arytmetyka | 42 |
2.4. Słownik | 46 |
2.5. Rozumienie | 49 |
2.6. Powtarzanie Cyfr | 52 |
Rozdział 3. Charakterystyka podtekstów w skali bezsłownej | 55 |
3.1. Uzupełnianie Obrazków | 53 |
3.2. Porządkowanie Obrazków | 58 |
3.3. Wzory z Klocków | 61 |
3.4. Układanki | 64 |
3.5. Kodowanie | 67 |
3.6. Labirynty | 70 |
Rozdział 4. Ogólne zasady badania skalą WISC-R | 73 |
4.1. Wprowadzenie | 73 |
4.2. Kto może przeprowadzać badanie skalą WISC-R | 75 |
4.3. Warunki badania | 77 |
4.4. Przygotowanie do badania | 78 |
4.5. Przeprowadzania badania | 79 |
4.6. Nawiązanie i utrzymanie dobrego kontaktu z badanym | 87 |
4.7. Problem badania dzieci z pogranicza grup wiekowych | 93 |
Rozdział 5. Obliczanie i interpretacja wyników | 97 |
5.1. Obliczanie wyników w podskalach | 99 |
5.2. Obliczenie i interpretacja ilorazu inteligencji skali pełnej, słownej i bezsłownej | 104 |
5.3. Ocena różnicy między ilorazem słownym i bezsłownym | 115 |
5.4. Analiza trójczynnikowa | 118 |
5.5. Analiza intraprofilowa | 124 |
5.6. Analiza interprofilowa - interpretacja globalnych wymiarów inteligencji na podstawie wybranych modeli czynnikowych | 134 |
5.7. Podsumowanie | 139 |
Rozdział 6. Kliniczne zastosowania skal Wechslera | 141 |
6.1. Możliwości modyfikacji instrukcji i sposobu badania | 143 |
6.2. Zastosowanie WISC-R w badaniu dzieci z upośledzeniem umysłowym | 146 |
6.3. Zastosowanie WISC-R w badaniu dzieci z zaburzeniami mowy i języka | 151 |
6.4. Zastosowanie WISC-R w diagnozie trudności w uczeniu się | 154 |
6.5. Zastosowanie WISC-R w badaniu dzieci z uszkodzonym słuchem | 161 |
6.6. Zastosowanie WISC-R w diagnozie neuropsychologicznej | 166 |
6.7. Zastosowanie WISC-R w badaniu dzieci z nadpobudliwością psychochorobową | 172 |
6.8. Zastosowanie WISC-R w badaniu dzieci wybitnie uzdolnionych | 177 |
Rozdział 7. Ku przyszłości | 183 |
Aneksy | 193 |
1. Arkusz obliczeniowy do protokołu skali WISC-R | 193 |
2. Arkusz obserwacyjny do skali WISC-R | 198 |
3. Tabele do obliczania przedziałów ufności dla podtestów | 203 |
4. Tabele zawierające minimalne, wymagane do stwierdzenia statystycznej istotności, różnice między wynikami przeliczonymi poszczególnych testów a średnimi profilu | 206 |
Bibliografia | 219 |
Indeks nazwisk | 229 |
Indeks rzeczowy | 232 |