POLECAMY
Redakcja:
Format:
ibuk
e-ISBN: 978-83-233-8602-5
Książka przedstawia współczesnego nauczyciela w świetle wyzwań stawianych mu przez społeczeństwo wiedzy oraz wobec nowego zestawu kompetencji zawodowych, wśród których ważne miejsce zajmują kompetencje poznawcze. Autor dzieli się z Czytelnikami analizą wyników przeprowadzonych przez siebie badań na temat potrzeb poznawczych nauczycieli (m.in. potrzeb w zakresie wiedzy pedagogicznej, wiedzy psychologicznej, wiedzy metodycznej, wiedzy dotyczącej kultury oraz technologii informacyjnych), w szczególności stanu tych potrzeb, uwarunkowań ich kształtowania oraz zaspokajania. Nieustanna troska o nauczyciela jest troską o edukację, a tym samym o stan społeczeństwa i państwa. Czuwanie nad procesami kształcenia i zawodowym funkcjonowaniem nauczycieli należy do podstawowych powinności i zadań nauk pedagogicznych oraz społecznych i państwowych instytucji odpowiedzialnych za stan oświaty i przyszłość kraju. Poznawcze właściwości nauczycieli z pewnością dotyczą węzłowych problemów wskazanego kręgu spraw, a recenzowaną pracę każą uznać za trafne i udane przedsięwzięcie naukowo-badawcze i wydawnicze.
Z recenzji prof. dra hab. Wojciecha Kojsa
Rok wydania | 2010 |
---|---|
Liczba stron | 186 |
Kategoria | Pedagogika ogólna |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego |
ISBN-13 | 978-83-233-2920-6 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 7 |
Rozdział I. Istota potrzeb i potrzeb poznawczych człowieka – ustalenia terminologiczne | 13 |
1. Rozumienie potrzeb człowieka | 13 |
2. Wybrane koncepcje i klasyfi kacje ludzkich potrzeb | 16 |
3. Potrzeby poznawcze i ich miejsce w wybranych teoriach potrzeb | 20 |
Rozdział II. Aktywność poznawcza współczesnego nauczyciela | 27 |
1. Potrzeba aktywności poznawczej nauczycieli | 27 |
2. Aktywność poznawcza i zdobywanie wiedzy jako ważne zadania nauczyciela | 36 |
Rozdział III. Kompetencje nauczyciela XXI wieku | 45 |
1. Kompetencje w zakresie wiedzy ogólnej | 50 |
2. Kompetencje poznawcze | 54 |
3. Kompetencje badawcze, twórcze, innowacyjne | 62 |
4. Kompetencje pedagogiczne | 67 |
5. Kompetencje metodyczne | 71 |
6. Kompetencje filozofi czne (w tym kompetencje etyczne) | 73 |
7. Inne obszary postulowanych kompetencji współczesnego nauczyciela | 77 |
Rozdział IV. Metodologia badań własnych | 85 |
1. Problematyka badań | 85 |
2. Zmienne i wskaźniki | 86 |
3. Metody i narzędzia badawcze | 87 |
4. Miejsce i czas badań | 92 |
5. Charakterystyka badanych osób | 93 |
6. Organizacja i przebieg badań | 95 |
7. Charakterystyka zgromadzonego materiału | 96 |
Rozdział V. Potrzeby poznawcze nauczycieli w świetle analizy wyników badań własnych | 97 |
1. Stan potrzeb poznawczych nauczycieli | 98 |
1.1. Poziom odczuwania przez nauczycieli potrzeb poznawczych | 98 |
1.2. Dziedziny wiedzy związane z potrzebami poznawczymi nauczycieli | 99 |
1.3. Uwarunkowania stanu potrzeb poznawczych nauczycieli | 104 |
2. Kształtowanie potrzeb poznawczych nauczycieli | 108 |
2.1. Motywy podejmowania aktywności poznawczej | 108 |
2.2. Korzyści dostrzegane przez nauczycieli w zaspokajaniu własnych potrzeb poznawczych | 111 |
2.3. Sposoby kształtowania potrzeb poznawczych nauczycieli przez instytucje doskonalenia zawodowego | 114 |
3. Zaspokajanie potrzeb poznawczych nauczycieli | 123 |
3.1. Aktywność poznawcza nauczycieli | 123 |
3.2. Sposoby zaspokajania potrzeb poznawczych przez nauczycieli | 126 |
3.3. Uwarunkowania zaspokajania potrzeb poznawczych przez nauczycieli | 131 |
4. Możliwości efektywniejszego kształtowania i zaspokajania potrzeb poznawczych nauczycieli | 136 |
Uogólnienia i wnioski z badań | 145 |
Aneksy | 161 |
Bibliografia | 175 |
Summary | 185 |