Poznawcze potrzeby nauczycieli

Poznawcze potrzeby nauczycieli

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

e-ISBN: 978-83-233-8602-5


Książka przedstawia współczesnego nauczyciela w świetle wyzwań stawianych mu przez społeczeństwo wiedzy oraz wobec nowego zestawu kompetencji zawodowych, wśród których ważne miejsce zajmują kompetencje poznawcze. Autor dzieli się z Czytelnikami analizą wyników przeprowadzonych przez siebie badań na temat potrzeb poznawczych nauczycieli (m.in. potrzeb w zakresie wiedzy pedagogicznej, wiedzy psychologicznej, wiedzy metodycznej, wiedzy dotyczącej kultury oraz technologii informacyjnych), w szczególności stanu tych potrzeb, uwarunkowań ich kształtowania oraz zaspokajania. Nieustanna troska o nauczyciela jest troską o edukację, a tym samym o stan społeczeństwa i państwa. Czuwanie nad procesami kształcenia i zawodowym funkcjonowaniem nauczycieli należy do podstawowych powinności i zadań nauk pedagogicznych oraz społecznych i państwowych instytucji odpowiedzialnych za stan oświaty i przyszłość kraju. Poznawcze właściwości nauczycieli z pewnością dotyczą węzłowych problemów wskazanego kręgu spraw, a recenzowaną pracę każą uznać za trafne i udane przedsięwzięcie naukowo-badawcze i wydawnicze.


Z recenzji prof. dra hab. Wojciecha Kojsa


Rok wydania2010
Liczba stron186
KategoriaPedagogika ogólna
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
ISBN-13978-83-233-2920-6
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    7
  
  Rozdział I. Istota potrzeb i potrzeb poznawczych człowieka – ustalenia terminologiczne    13
    1. Rozumienie potrzeb człowieka    13
    2. Wybrane koncepcje i klasyfi kacje ludzkich potrzeb    16
    3. Potrzeby poznawcze i ich miejsce w wybranych teoriach potrzeb    20
  
  Rozdział II. Aktywność poznawcza współczesnego nauczyciela    27
    1. Potrzeba aktywności poznawczej nauczycieli    27
    2. Aktywność poznawcza i zdobywanie wiedzy jako ważne zadania nauczyciela    36
  
  Rozdział III. Kompetencje nauczyciela XXI wieku    45
    1. Kompetencje w zakresie wiedzy ogólnej    50
    2. Kompetencje poznawcze    54
    3. Kompetencje badawcze, twórcze, innowacyjne    62
    4. Kompetencje pedagogiczne    67
    5. Kompetencje metodyczne    71
    6. Kompetencje filozofi czne (w tym kompetencje etyczne)    73
    7. Inne obszary postulowanych kompetencji współczesnego nauczyciela    77
  
  Rozdział IV. Metodologia badań własnych    85
    1. Problematyka badań    85
    2. Zmienne i wskaźniki    86
    3. Metody i narzędzia badawcze    87
    4. Miejsce i czas badań    92
    5. Charakterystyka badanych osób    93
    6. Organizacja i przebieg badań    95
    7. Charakterystyka zgromadzonego materiału    96
  
  Rozdział V. Potrzeby poznawcze nauczycieli w świetle analizy wyników badań własnych    97
    1. Stan potrzeb poznawczych nauczycieli    98
      1.1. Poziom odczuwania przez nauczycieli potrzeb poznawczych    98
      1.2. Dziedziny wiedzy związane z potrzebami poznawczymi nauczycieli    99
      1.3. Uwarunkowania stanu potrzeb poznawczych nauczycieli    104
    2. Kształtowanie potrzeb poznawczych nauczycieli    108
      2.1. Motywy podejmowania aktywności poznawczej    108
      2.2. Korzyści dostrzegane przez nauczycieli w zaspokajaniu własnych potrzeb poznawczych    111
      2.3. Sposoby kształtowania potrzeb poznawczych nauczycieli przez instytucje doskonalenia zawodowego    114
    3. Zaspokajanie potrzeb poznawczych nauczycieli    123
      3.1. Aktywność poznawcza nauczycieli    123
      3.2. Sposoby zaspokajania potrzeb poznawczych przez nauczycieli    126
      3.3. Uwarunkowania zaspokajania potrzeb poznawczych przez nauczycieli    131
    4. Możliwości efektywniejszego kształtowania i zaspokajania potrzeb poznawczych nauczycieli    136
  
  Uogólnienia i wnioski z badań    145
  Aneksy    161
  Bibliografia    175
  Summary    185
RozwińZwiń