Koszty poznawcze uczenia mimowolnego

Koszty poznawcze uczenia mimowolnego

1 ocena

Format:

ibuk

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

16,50

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Działania autora miały za przedmiot uczenie mimowolne – przedmiot niezwykle interesujący, zajmujący poczesne miejsce w całości przedmiotu psychologii jako nauki z racji złożonych związków, w jakich pozostaje z innymi fragmentami tej całości i intensywnie badany w obrębie współczesnej psychologii poznawczej.


Szczególny walor poznawczy książki leży w tym, że koncentruje się ona na problematyce zupełnie podstawowej – najkrócej i najtrafniej można by ją określić, mówiąc o naturze uczenia mimowolnego (chociaż pytanie o naturę należy do ontologii) – w przedstawionym oryginalnym zamyśle jej rozwiązania, konsekwentnym teoretycznym i empirycznym (dokładniej, eksperymentalnym) jego przeprowadzeniu, wreszcie w uzyskanym ostatecznie rezultacie. Wszystko to było możliwe dzięki erudycji jej autora, idealnemu wręcz panowaniu nad przedmiotem i problematyką.


Z recenzji dr hab. Krzysztofa Krzyżewskiego


Liczba stron164
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
ISBN-13978-83-233-2759-2
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie    9
  CZĘŚĆ TEORETYCZNA    15
    1. Koszty poznawcze    15
      1.1. Ograniczone zasoby systemu poznawczego    16
        1.1.1. Zasoby uwagi    16
        1.1.2. Zasoby pamięci roboczej    18
        1.1.3. Metody badania kosztów poznawczych    20
    2. Procesy automatyczne    23
      2.1. Teorie procesów automatycznych    24
        2.1.1. Klasyczne koncepcje procesów automatycznych    24
        2.1.2. Krytyka klasycznych koncepcji procesów automatycznych    28
        2.1.3. Współczesne koncepcje procesów automatycznych    29
      2.2. Charakterystyka procesów automatycznych    35
        2.2.1. Cechy poznawcze procesów automatycznych    35
        2.2.2. Neurobiologiczne podstawy procesów automatycznych    43
        2.2.3. Jak określić stopień automatyczności procesu?    45
    3. Uczenie mimowolne    46
      3.1. Definicja uczenia mimowolnego    46
      3.2. Paradygmaty badania procesu uczenia mimowolnego    48
        3.2.1. Zadanie kontrolowania systemów dynamicznych    49
        3.2.2. Zadanie uczenia się sekwencji    50
        3.2.3. Zadanie uczenia się sztucznych gramatyk    52
      3.3. Reprezentacja wiedzy nabywanej w trakcie uczenia się sztucznych gramatyk    53
        3.3.1. Teorie abstrakcjonistyczne    54
        3.3.2. Teorie egzemplarzowe    55
        3.3.3. Teorie procesualno-epizodyczne    56
        3.3.4. Model nabywania statystycznych charakterystyk materiału    56
        3.3.5. Podsumowanie    57
    4. Poznawcza charakterystyka procesu uczenia mimowolnego    59
      4.1. Wysiłkowość    60
      4.2. Kontrolowalność    64
      4.3. Świadomość    66
    5. Podsumowanie i problemy badawcze    71
  CZĘŚĆ EMPIRYCZNA    75
    6. Problem badawczy I: Koszty poznawcze nabywania wiedzy ukrytej    75
      6.1. Wprowadzenie    75
      6.2. Metoda    78
        6.2.1. Osoby badane    78
        6.2.2. Aparatura i materiały    78
        6.2.3. Procedura    80
        6.2.4. Schemat analizy danych    82
        6.2.5. Hipotezy    83
      6.3. Wyniki    84
        6.3.1. Odpamiętywanie    84
        6.3.2. Klasyfi kacja    87
        6.3.3. Posteksperymentalny pomiar świadomości reguł    92
        6.3.4. Analiza poziomu wykonania zadania dodatkowego    94
      6.4. Dyskusja wyników    95
    7. Problem badawczy II: Koszty poznawcze wydobywania wiedzy ukrytej    100
      7.1. Wprowadzenie    100
      7.2. Metoda    102
        7.2.1. Osoby badane    102
        7.2.2. Aparatura i materiały    102
        7.2.3. Procedura    103
        7.2.4. Schemat analizy danych    105
        7.2.5. Hipotezy    105
      7.3. Wyniki    107
        7.3.1. Odpamiętywanie    107
        7.3.2. Klasyfikacja    109
        7.3.3. Posteksperymentalny pomiar świadomości reguł    115
        7.3.4. Analiza poziomu wykonania zadania dodatkowego    116
      7.4. Dyskusja wyników    117
    8. Problem badawczy III: Czy czas prezentacji wpływa na proces nabywanej wiedzy ukrytej?    122
      8.1. Wprowadzenie    122
      8.2. Metoda    124
        8.2.1. Osoby badane    124
        8.2.2. Aparatura i materiały    124
        8.2.3. Procedura    125
        8.2.4. Schemat analizy danych    126
        8.2.5. Hipotezy    126
      8.3. Wyniki    127
        8.3.1. Odpamiętywanie    127
        8.3.2. Klasyfikacja    132
      8.4. Dyskusja wyników    135
    9. Zakończenie. Czy uczenie mimowolne wywołuje koszty poznawcze?    138
  Załączniki    145
  Literatura cytowana    153
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia