POLECAMY
Autor:
Wydawca:
Format:
Współczesnym przedsiębiorstwom przychodzi działać w coraz bardziej złożonych warunkach, w świecie zmienności i niepewności, natłoku danych i informacji, nieprzewidywalności zjawisk (co najlepiej pokazała pandemia COVID-19), a także dynamizmu procesów społeczno-ekonomicznych oraz silnej konkurencji. Niestabilność i nieprzewidywalność to główne cechy współczesnego otoczenia.
Ważnym czynnikiem konkurencyjności przedsiębiorstw, regionów i gospodarek w obecnych warunkach jest innowacyjność. Dla wielu polskich przedsiębiorstw staje się ona warunkiem sine qua non poprawy bądź wręcz utrzymania pozycji rynkowej. W dzisiejszych czasach troska o interesy ekonomiczne musi być powiązana z dbałością o przestrzeganie etycznych zasad odpowiedzialności względem społeczeństwa. Jednocześnie procesy działalności innowacyjnej, w szczególności te nakierowane na społeczeństwo, pozostają nadal niewystarczająco zoperacjonalizowane i podbudowane metodologicznie, zwłaszcza w kontekście decyzyjnym.
Podstawowym celem monografii jest próba teoretycznej i empirycznej refleksji nad złożoną problematyką innowacji społecznych w zrównoważonym rozwoju organizacji na przykładzie przedsiębiorstw działających na obszarze województwa śląskiego. Monografia podzielona jest na dwie zasadnicze części. Pierwsza posiada charakter teoretyczny, druga integruje w sobie cechy wywodu teoretycznego oraz praktycznego, posiada także walor ilustrujący, szkoleniowy i inspirujący. Służy zrozumieniu okoliczności i ścieżek decyzyjnych w konkretnych przedsiębiorstwach i w określonych okolicznościach. Dzięki analogii część ta może zainspirować Czytelników do zaprojektowania ich własnych działań. Książka pozwoli mniej doświadczonym menedżerom zrozumieć istotę i docenić rolę innowacji społecznych, zaś doświadczonych praktyków zmobilizuje do prowadzenia odpowiedzialnej działalności gospodarczej oraz poszukiwania dalszych rozwiązań zarządczych, które będą korzystne zarówno dla przedsiębiorstwa, jak i społeczeństwa.
Rok wydania | 2021 |
---|---|
Liczba stron | 237 |
Kategoria | Zarządzanie, organizacja, strategie |
Wydawca | Politechnika Częstochowska |
ISBN-13 | 978-83-7193-768-2 |
Numer wydania | 1 |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | |
Rozdział | 1 |
Innowacja jako podstawa działań przedsiębiorczych we współczesnych przedsiębiorstwach komercyjnych | |
1.1. Eksplikacja pojęcia „innowacja” | |
1.2. Źródła innowacji | |
1.3. Rodzaje innowacji | |
1.4. Cele aktywności przedsiębiorstw komercyjnych tworzących innowacje | |
1.5. Proces generowania innowacji w przedsiębiorstwach komercyjnych | |
Rozdział | 2 |
Innowacje w strategicznej orientacji przedsiębiorstw komercyjnych | |
2.1. Zarządzanie innowacjami z perspektywy funkcji kierowniczych | |
2.2. Interesariusze przedsiębiorstwa innowacyjnego | |
2.3. Innowacyjne strategie a strategie innowacji | |
2.4. Tworzenie i wdrażanie strategii innowacji | |
2.5. Marketingowe aspekty zarządzania innowacjami | |
2.6. Kulturowe i organizacyjne uwarunkowania innowacyjności | |
Rozdział | 3 |
Otoczenie społeczne a innowacyjność przedsiębiorstw komercyjnych | |
3.1. Innowacje społeczne przedsiębiorstw komercyjnych jako szczególny rodzaj działalności twórczej | |
3.2. Innowacje społeczne w koncepcjach zrównoważonego rozwoju i corporate social responsibility | |
3.3. Zagrożenia społeczne i ekologiczne jako przesłanka tworzenia innowacji społecznych | |
3.4. Znaczenie innowacji społecznych dla przedsiębiorstw komercyjnych i otoczenia | |
3.5. Doświadczenia przedsiębiorstw komercyjnych województwa śląskiego w tworzeniu i wdrażaniu innowacji społecznych | |
Rozdział | 4 |
Plan badań własnych dotyczących innowacyjności społecznej przedsiębiorstw komercyjnych | |
4.1. Kierunki badań własnych wraz z uzasadnieniem | |
4.2. Badanie preliminarne | |
4.3. Cel, problem badawczy i tezy pracy | |
4.4. Metodologia badań własnych | |
4.5. Charakterystyka obszaru badań | |
4.6. Dobór i charakterystyka respondentów oraz badania pilotażowe | |
Rozdział | 5 |
Wyniki badań empirycznych | |
5.1. Problemy społeczne województwa śląskiego i udział przedsiębiorstw komercyjnych w ich rozwiązywaniu w opinii respondentów | |
5.2. Wpływ innowacji społecznych na efekty działalności i wizerunek przedsiębiorstw komercyjnych | |
5.3. Autorski model zarządzania działalnością społeczną w przedsiębiorstwach komercyjnych | |
5.4. Weryfikacja hipotez, wnioski końcowe oraz kierunki dalszych badań | |
Zakończenie | |
Bibliografia | |
Spis tabel | |
Spis rysunków | |
Spis fotografii | |