Koncepcja systemu zarządzania efektywnością pracy personelu medycznego w szpitalach

Koncepcja systemu zarządzania efektywnością pracy personelu medycznego w szpitalach

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,93 zł  


6,93

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Monografia łączy zagadnienia zarządzania zasobami ludzkimi, a dokładniej zarządzania efektywnością pracy pracowników, oraz zarządzania w ochronie zdrowia. Stanowi rezultat wieloletnich badań autorki dotyczących problematyki zarządzania personelem medycznym. Uwaga skupiona została na dwóch grupach pracowniczych – lekarzach i pielęgniarkach. Oprócz walorów o charakterze teoretycznym, monografia ma walory aplikacyjne, użyteczne dla praktyki zarządzania personelem lekarskim i pielęgniarskim. Może posłużyć jako inspiracja dla kadr menedżerskich do budowania lub poprawy efektywności systemów zarządzania kapitałem ludzkim w podmiotach leczniczych.
W pracy dogłębnie wyjaśniono ideę performance management na poziomie pracownika. Ukazano ewolucję podejścia do zarządzania efektywnością pracy zatrudnionych. Szczegółowa analiza literatury przedmiotu pozwoliła na syntezę dotychczas stosowanych rozwiązań i ukazanie architektury systemu zarządzania przez efekty. Wyróżniono dwa jego wymiary: procesowy i organizacyjny. Wskazano determinanty efektywności pracy i podzielono je na trzy grupy: indywidualne, organizacyjne oraz pozaorganizacyjne.
Przeprowadzono wielowymiarową analizę czynników o charakterze polityczno-prawnym, makroekonomicznym oraz związanych z rynkiem pracy. Zwrócono uwagę, że otoczenie szpitali charakteryzuje wysoki poziom turbulentności. Niejednokrotnie szpitale funkcjonują w sytuacji wzajemnie wykluczających się paradoksów: ograniczony zasób finansowy, presja na efektywność ekonomiczną, a jednocześnie oczekiwanie inwestycji w nowoczesne technologie, pozyskiwania i implementacji nowych metod leczenia, poprawy jakości faktycznej i postrzeganej, a to wszystko przy wyraźnym niedoborze zasobów ludzkich. Sprostanie wyzwaniom nie jest możliwe bez zapewnienia odpowiedniego stanu i struktury zasobu ludzkiego.
Przedstawione zostały zmiany w podejściu do zarządzania szpitalami. Podkreślono, że nie powinny one bezkrytycznie implementować rozwiązań, które są stosowane w innych organizacjach rynkowych, czy nawet innych organizacjach sektora ochrony zdrowia. Wśród efektywnych narzędzi zarządzania szpitalem, które można by adaptować, wskazano koncepcję zrównoważonego podejścia do zarządzania analizowanym podmiotem medycznym, a mianowicie performance management, w jej ramach bowiem aspekty ilościowe (ekonomiczne) oraz jakościowe, tj. szeroko pojmowany dobrostan pacjentów, traktowane są równorzędnie.
W dalszej części pracy omówiono aspekty metodologiczne i metodyczne związane z przeprowadzonymi badaniami empirycznymi. Uzasadniono wybór metodyki badawczej oraz dobór szpitali, które poddano analizie (były to szpitale: uniwersytecki, specjalistyczny - wojewódzki, i powiatowy). Wskazano specyficzne dla lekarzy i pielęgniarek metody i narzędzia zarządzania efektywnością pracy.
W ostatniej części monografii zawarto szczegółowy opis tego, w jaki sposób należy zarządzać efektywnością pracy lekarzy i pielęgniarek. Charakterystykę modelu zarządzania efektywnością pracy ze względu na odmienność profesji lekarskiej i pielęgniarskiej prowadzono dwutorowo. Trzon koncepcji stanowi proces: ustalanie celów pracy – przejawianie zachowań proefektywnościowych – weryfikacja zrealizowanych celów. Jednocześnie wskazano możliwości rozwiązań dotyczących elementów konfiguracyjnych, takich jak szkolenia, wynagrodzenia czy udzielanie informacji zwrotnej lub wyprzedzającej. Wyszczególniono też układ pomiotów zaangażowanych w zarządzanie efektywnością pracy personelu medycznego.


Rok wydania2017
Liczba stron388
KategoriaZarządzanie zasobami ludzkimi (HR)
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
ISBN-13978-83-7252-752-3
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    7
  
  Rozdział 1. TEORETYCZNE ASPEKTY ZARZĄDZANIA EFEKTYWNOŚCIĄ PRACY 15
    1.1. Współczesne podejście do zarządzania przez efekty    15
    1.2. Konstrukcja systemu zarządzania przez efekty    35
    1.3. Determinanty zarządzania efektywnością pracy pracowników    56
  
  Rozdział 2. CHARAKTERYSTYKA OTOCZENIA SZPITALI W POLSKIM SYSTEMIE OCHRONY ZDROWIA 75
    2.1. Aspekty prawno-polityczne funkcjonowania sektora ochrony zdrowia    75
    2.2. Uwarunkowania makroekonomiczne    90
    2.3. Kluczowe trendy na sektorowym rynku pracy    108
  
  Rozdział 3. UWARUNKOWANIA ZARZĄDZANIA EFEKTYWNOŚCIĄ PRACY W SZPITALACH    135
    3.1. Szpital i jego specyfika    135
    3.2. Strategiczne aspekty zarządzania zasobami ludzkimi    152
    3.3. Elementy procesu i podmioty zarządzania efektywnością pracy    168
    3.4. Atrybuty kluczowych profesji medycznych    186
  
  Rozdział 4. WYMIAR FUNKCJONALNY I ORGANIZACYJNY SYSTEMU ZARZĄDZANIA EFEKTYWNOŚCIĄ PRACY W SZPITALACH W ŚWIETLE BADAŃ WŁASNYCH    201
    4.1. Metodyczne aspekty badań empirycznych    201
    4.2. Praktyki zarządzania efektywnością pracy oraz udział podmiotów ZZLw zarządzaniu efektywnością pracy    221
    4.3. Wnioski z przeprowadzonych badań terenowych    265
  
  Rozdział 5. PROPOZYCJA KONCEPCJI ZARZĄDZANIA EFEKTYWNOŚCIĄ PRACY PRZEDSTAWICIELI KLUCZOWYCH PROFESJI MEDYCZNYCH W SZPITALACH 277
    5.1. Antecedencje zarządzania efektywnością pracy w szpitalach    277
    5.2. Koncepcja architektury systemu zarządzania efektywnością pracy lekarzy i pielęgniarek    283
  
  Zakończenie    300
  
  Załącznik. Kwestionariusz ankiety    311
  Literatura     329
  Spis tabel     371
  Spis rysunków     375
  Streszczenie w języku angielskim    376
  Wykaz prac wydanych przez Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie w serii specjalnej Zeszytów Naukowych: Monografie    378
RozwińZwiń