POLECAMY
Autor:
Format:
ibuk
Młodzież borykająca się z trudnościami wynikającymi z bycia pomiędzy dzieciństwem a dorosłością oraz między sprzecznymi tendencjami tkwiącymi wewnątrz jednostki zagubionej w gąszczu licznych powinności, wnosi istotny wkład w ocenę jakości zachodzących procesów społecznych i kulturowych – młodzi są niejako twórcami, ale też odbiorcami tych zmian. Autorka zawarła w pracy wielokontekstową refleksję na temat sytuacji „współczesnych młodych”, skoncentrowaną na poczuciu tożsamości, orientacjach normatywnych, ocenie pokolenia rówieśników oraz poglądach i opiniach badanej młodzieży na temat społeczeństwa zorientowanego na globalną zmianę. Zadanie określenia autodefinicyjnego portretu rówieśników ujawniło wiele trudności, ale również zasobów będących „wyposażeniem” współczesnej młodzieży w podejmowaniu trudu egzystencji w zmiennej rzeczywistości społeczno-kulturowej. Wyniki podjętych badań pokazują, że młodzież widzi szansę na rozwój w zastanych warunkach społeczno-kulturowych poprzez uznanie siebie za kreatora własnych losów oraz partycypowanej rzeczywistości. Egzystencja w zaistniałych warunkach społecznych-kulturowych wymaga nastawienia na rozwój, aktywność oraz siłę i wiarę w moc sprawczą jednostki, czego uosobieniem są współcześni młodzi ludzie poddani badaniom.
Rok wydania | 2014 |
---|---|
Liczba stron | 230 |
Kategoria | Pedagogika ogólna |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-2741-0 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie | 7 |
ROZDZIAŁ 1. SPOŁECZNO-KULTUROWY WYMIAR GLOBALIZACJI | 13 |
1.1. Globalna „ekumena kulturowa” ‒ w stronę permanentnej zmiany społeczno-kulturowej | 14 |
1.2. Orientacje współczesnego społeczeństwa w płynnej nowoczesności | 37 |
1.3. Bycie „pomiędzy” ‒ o kondycji współczesnego człowieka | 60 |
ROZDZIAŁ 2. MŁODZIEŻ JAKO PODMIOT ŻYCIA SPOŁECZNEGO | 87 |
2.1. Psychospołeczna charakterystyka okresu adolescencji | 93 |
2.2. Kształtowanie tożsamości jako zadanie rozwojowe okresu adolescencji | 107 |
ROZDZIAŁ 3. OSOBLIWOŚCI SPOSTRZEGANIA SPOŁECZNEGO | 119 |
3.1. Własna osoba jako przedmiot spostrzegania | 120 |
3.2. Procesy interpersonalnego porównania. Spostrzeganie podobieństw i odrębności „ja” ‒ inni ludzie | 131 |
3.3. Ustosunkowanie do innych ludzi | 136 |
ROZDZIAŁ 4. OBRAZ WSPÓŁCZESNEJ MŁODZIEŻY Z PERSPEKTYWY RÓWIEŚNIKÓW W ŚWIETLE WYNIKÓW BADAŃ WŁASNYCH | 147 |
4.1. Założenia metodologiczne badań własnych oraz społeczno-demograficzna charakterystyka badanej populacji | 147 |
4.2. Tożsamość badanej młodzieży partycypującej w rzeczywistości płynnej nowoczesności | 158 |
4.3. Orientacje normatywne współczesnej młodzieży w opinii respondentów | 188 |
4.4. Społeczeństwo globalnej zmiany oraz obraz współczesnej młodzieży w opinii osób badanych | 207 |
ZAKOŃCZENIE | 215 |
BIBLIOGRAFIA | 220 |
HOW CONTEMPORARY YOUNG PEOPLE PERCEIVE THEIR GENERATION | |
A THEORETICAL AND EMPIRICAL STUDY (Summary) | 229 |