Współczesna młodzież postrzegana z perspektywy rówieśników. Studium teoretyczno-empiryczne

Współczesna młodzież postrzegana z perspektywy rówieśników. Studium teoretyczno-empiryczne

Studium teoretyczno-empiryczne

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Młodzież borykająca się z trudnościami wynikającymi z bycia pomiędzy dzieciństwem a dorosłością oraz między sprzecznymi tendencjami tkwiącymi wewnątrz jednostki zagubionej w gąszczu licznych powinności, wnosi istotny wkład w ocenę jakości zachodzących procesów społecznych i kulturowych – młodzi są niejako twórcami, ale też odbiorcami tych zmian. Autorka zawarła w pracy wielokontekstową refleksję na temat sytuacji „współczesnych młodych”, skoncentrowaną na poczuciu tożsamości, orientacjach normatywnych, ocenie pokolenia rówieśników oraz poglądach i opiniach badanej młodzieży na temat społeczeństwa zorientowanego na globalną zmianę. Zadanie określenia autodefinicyjnego portretu rówieśników ujawniło wiele trudności, ale również zasobów będących „wyposażeniem” współczesnej młodzieży w podejmowaniu trudu egzystencji w zmiennej rzeczywistości społeczno-kulturowej. Wyniki podjętych badań pokazują, że młodzież widzi szansę na rozwój w zastanych warunkach społeczno-kulturowych poprzez uznanie siebie za kreatora własnych losów oraz partycypowanej rzeczywistości. Egzystencja w zaistniałych warunkach społecznych-kulturowych wymaga nastawienia na rozwój, aktywność oraz siłę i wiarę w moc sprawczą jednostki, czego uosobieniem są współcześni młodzi ludzie poddani badaniom.


Rok wydania2014
Liczba stron230
KategoriaPedagogika ogólna
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
ISBN-13978-83-232-2741-0
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie     7
  
  ROZDZIAŁ 1. SPOŁECZNO-KULTUROWY WYMIAR GLOBALIZACJI     13
  
  1.1. Globalna „ekumena kulturowa” ‒ w stronę permanentnej zmiany społeczno-kulturowej     14
  1.2. Orientacje współczesnego społeczeństwa w płynnej nowoczesności     37
  1.3. Bycie „pomiędzy” ‒ o kondycji współczesnego człowieka     60
  
  ROZDZIAŁ 2. MŁODZIEŻ JAKO PODMIOT ŻYCIA SPOŁECZNEGO     87
  
  2.1. Psychospołeczna charakterystyka okresu adolescencji     93
  2.2. Kształtowanie tożsamości jako zadanie rozwojowe okresu adolescencji     107
  
  ROZDZIAŁ 3. OSOBLIWOŚCI SPOSTRZEGANIA SPOŁECZNEGO     119
  
  3.1. Własna osoba jako przedmiot spostrzegania     120
  3.2. Procesy interpersonalnego porównania. Spostrzeganie podobieństw i odrębności „ja” ‒ inni ludzie     131
  3.3. Ustosunkowanie do innych ludzi     136
  
  ROZDZIAŁ 4. OBRAZ WSPÓŁCZESNEJ MŁODZIEŻY Z PERSPEKTYWY RÓWIEŚNIKÓW W ŚWIETLE WYNIKÓW BADAŃ WŁASNYCH     147
  
  4.1. Założenia metodologiczne badań własnych oraz społeczno-demograficzna charakterystyka badanej populacji     147
  4.2. Tożsamość badanej młodzieży partycypującej w rzeczywistości płynnej nowoczesności     158
  4.3. Orientacje normatywne współczesnej młodzieży w opinii respondentów     188
  4.4. Społeczeństwo globalnej zmiany oraz obraz współczesnej młodzieży w opinii osób badanych     207
  
  ZAKOŃCZENIE     215
  BIBLIOGRAFIA     220
  HOW CONTEMPORARY YOUNG PEOPLE PERCEIVE THEIR GENERATION
  A THEORETICAL AND EMPIRICAL STUDY (Summary)     229
RozwińZwiń