Współczesna adaptacja filmowa

Współczesna adaptacja filmowa

1 opinia

Format:

ibuk

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

17,50

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Problematyka adaptacji stanowi pasjonujące zagadnienie badawcze, uznawane za jedno z dziewięciu kluczowych zagadnień naukowego filmoznawstwa. Monografia prezentuje panoramę kluczowych zagadnień dotyczących adaptacji filmowej, ze szczególnym uwzględnieniem adaptacji współczesnej. Autor omawia najważniejsze problemy adaptacji, łącząc spojrzenie diachroniczne z ujęciem synchronicznym oraz rozważania syntetyzujące z licznymi analizami konkretnych filmów. W systemie kultury przełomu XX i XXI wieku adaptowanie nie stało się zjawiskiem marginalnym. Wprost przeciwnie, funkcjonuje nadal i ma się dobrze jak nigdy dotąd, odgrywając niekiedy pierwszorzędnie ważną rolę w rozwoju współczesnej sztuki filmowej i nie tylko filmowej.


Liczba stron268
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
ISBN-13978-83-232-2677-2
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Podziękowania    8
  
  Wprowadzenie    9
  
  Część I     17
  Rzut oka na historię adaptacji filmowej    18
  
  1. Wokół definicji    19
  2. Powinowactwa z wyboru    24
  3. Słowa i obrazy – zagadnienie konkretyzacji     28
  4. Czy adaptator jest autorem?     33
  5. Modele adaptatora     39
    Adaptator-ilustrator     41
    Adaptator-ekranizator    44
    Adaptator-kopista    47
    Adaptator-artysta    52
  
  Część II    61
  Wokół praktyki adaptowania    62
  
  1. Adaptowanie w systemie kultury     63
  2. Kulturowy kontekst adaptacji    66
  3. Adaptacja jako przekład intersemiotyczny     72
  4. Operacje adaptatorskie     78
  5. Adaptacja jako ponowne wykonanie    85
  6. Adaptacja jako rozpoznanie sensu pierwowzoru     87
  7. Udział emocji     92
  8. Adaptacja jako „twórcza zdrada”     98
  9. Adaptacja jako proces     101
  10. Intertekst adaptacyjny    104
  11. Pakt adaptacyjny     115
  12. Poliadaptacja i multiadaptacja     127
  Praktyka poliadaptacji     127
  Multiadaptacja, czyli prawo serii    131
  Łańcuch adaptacyjny     137
  
  Aneks    140
  Dziesięć przesądów na temat adaptacji     140
  
  Część III    141
  Adaptacja w kulturze współczesnej    142
  
  1. Pytania wokół adaptacji    143
  2. Film wobec literatury. Literatura wobec filmu. O partnerskiej relacji dwu dziedzin sztuki    144
  3. Klasyka literacka na ekranie, czyli recykling    148
  4. Adaptacja ekstremalna    160
  5. Wartość powtórzenia     168
  6. Wyobraźnia dialogowa     171
  7. Strategie adaptowania w kinie polskim     175
  8. Metaforyka adaptacji filmowej     189
  9. Nowe formy adaptacji w kulturze współczesnej    196
  10. Hybrydy adaptacyjne     199
  11. W stronę redefinicji     210
  12. Kultura adaptacji    217
  
  Suplement    225
  Visconti w Wenecji, czyli adaptacja kongenialna     225
  Sto adaptacji filmowych w dziejach kina     245
  Dwadzieścia arcydzieł światowej adaptacji filmowej     248
  Sto adaptacji literatury w kinie polskim     249
  Złota dwudziestka polskich adaptacji filmowych     252
  
  Bibliografia    253
  Indeks terminów i zagadnień     261
  A Contemporary Film Adaptation. Summary    265
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia