INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Format:
ibuk
Problematyka adaptacji stanowi pasjonujące zagadnienie badawcze, uznawane za jedno z dziewięciu kluczowych zagadnień naukowego filmoznawstwa. Monografia prezentuje panoramę kluczowych zagadnień dotyczących adaptacji filmowej, ze szczególnym uwzględnieniem adaptacji współczesnej. Autor omawia najważniejsze problemy adaptacji, łącząc spojrzenie diachroniczne z ujęciem synchronicznym oraz rozważania syntetyzujące z licznymi analizami konkretnych filmów. W systemie kultury przełomu XX i XXI wieku adaptowanie nie stało się zjawiskiem marginalnym. Wprost przeciwnie, funkcjonuje nadal i ma się dobrze jak nigdy dotąd, odgrywając niekiedy pierwszorzędnie ważną rolę w rozwoju współczesnej sztuki filmowej i nie tylko filmowej.
Rok wydania | 2014 |
---|---|
Liczba stron | 268 |
Kategoria | Filmoznawstwo |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-2677-2 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Podziękowania | 8 |
Wprowadzenie | 9 |
Część I | 17 |
Rzut oka na historię adaptacji filmowej | 18 |
1. Wokół definicji | 19 |
2. Powinowactwa z wyboru | 24 |
3. Słowa i obrazy – zagadnienie konkretyzacji | 28 |
4. Czy adaptator jest autorem? | 33 |
5. Modele adaptatora | 39 |
Adaptator-ilustrator | 41 |
Adaptator-ekranizator | 44 |
Adaptator-kopista | 47 |
Adaptator-artysta | 52 |
Część II | 61 |
Wokół praktyki adaptowania | 62 |
1. Adaptowanie w systemie kultury | 63 |
2. Kulturowy kontekst adaptacji | 66 |
3. Adaptacja jako przekład intersemiotyczny | 72 |
4. Operacje adaptatorskie | 78 |
5. Adaptacja jako ponowne wykonanie | 85 |
6. Adaptacja jako rozpoznanie sensu pierwowzoru | 87 |
7. Udział emocji | 92 |
8. Adaptacja jako „twórcza zdrada” | 98 |
9. Adaptacja jako proces | 101 |
10. Intertekst adaptacyjny | 104 |
11. Pakt adaptacyjny | 115 |
12. Poliadaptacja i multiadaptacja | 127 |
Praktyka poliadaptacji | 127 |
Multiadaptacja, czyli prawo serii | 131 |
Łańcuch adaptacyjny | 137 |
Aneks | 140 |
Dziesięć przesądów na temat adaptacji | 140 |
Część III | 141 |
Adaptacja w kulturze współczesnej | 142 |
1. Pytania wokół adaptacji | 143 |
2. Film wobec literatury. Literatura wobec filmu. O partnerskiej relacji dwu dziedzin sztuki | 144 |
3. Klasyka literacka na ekranie, czyli recykling | 148 |
4. Adaptacja ekstremalna | 160 |
5. Wartość powtórzenia | 168 |
6. Wyobraźnia dialogowa | 171 |
7. Strategie adaptowania w kinie polskim | 175 |
8. Metaforyka adaptacji filmowej | 189 |
9. Nowe formy adaptacji w kulturze współczesnej | 196 |
10. Hybrydy adaptacyjne | 199 |
11. W stronę redefinicji | 210 |
12. Kultura adaptacji | 217 |
Suplement | 225 |
Visconti w Wenecji, czyli adaptacja kongenialna | 225 |
Sto adaptacji filmowych w dziejach kina | 245 |
Dwadzieścia arcydzieł światowej adaptacji filmowej | 248 |
Sto adaptacji literatury w kinie polskim | 249 |
Złota dwudziestka polskich adaptacji filmowych | 252 |
Bibliografia | 253 |
Indeks terminów i zagadnień | 261 |
A Contemporary Film Adaptation. Summary | 265 |