Zarządzanie edukacyjne a wychowanie uczniów w szkole

Zarządzanie edukacyjne a wychowanie uczniów w szkole

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

e-ISBN: 978-83-233-8352-9


Książka jest jedną z pierwszych w polskiej literaturze z zakresu zarządzania w oświacie prób pokazania specyfiki zarządzania w sferze edukacji. Autor stawia w niej, i wnikliwie uzasadnia, tezę o konieczności tworzenia wiedzy o zarządzaniu szkołą na podstawie przyjętych założeń, że centralną wartością, na której należy budować wiedzę z tego zakresu oraz praktyczne działania w kierowaniu szkołą, musi być rozwój indywidualny ucznia. Myśl ta, nieobecna - jak się zdaje - wystarczająco dobitnie w dyskusji o zarządzaniu szkołą, ma dzięki temu szansę na trwale zagościć w świadomości ludzi zajmujących się zarządzaniem w oświacie.


Jan Łuczyński (1957-2010) – doktor nauk humanistycznych w zakresie psychologii, był wykładowcą w Instytucie Spraw Publicznych Uniwersytetu Jagiellońskiego, wcześniej wiele lat pracownikiem naukowo-dydaktycznym Instytutu Psychologii UJ. Zajmował sie badaniami nad psychologicznymi aspektami zarządzania w oświacie. Uczestniczył w wielu programach i projektach poświęconych reformie systemu edukacji w Polsce, takich jak na przykład: TEMPUS „Developing schools for Democracy in Europe”, TERM-IAE, Program Wzmocnienia Efektywności Systemu Nadzoru Pedagogicznego i Oceny Jakości Pracy Szkoły. Opublikował ponad 50 artykułów z zakresu psychologii i zarządzania humanistycznego, tłumaczył wiele książek z psychologii rozwoju człowieka. Był przez wiele lat członkiem redakcji „Psychologii Rozwojowej” oraz „Zarządzania Publicznego”.


Rok wydania2011
Liczba stron198
KategoriaEdukacja
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
ISBN-13978-83-233-2825-4
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    7
  Część I. Współczesna szkoła i jej otoczenie    17
    Rozdział 1. Koncepcje edukacji a zarządzanie szkołą    17
      1.1. Edukacja jako kształcenie    18
      1.2. Edukacja jako narzędzie socjalizacji    20
      1.3. Edukacja jako wspieranie rozwoju indywidualnego uczniów    20
      1.4. Edukacja jako źródło zmiany społecznej    24
      1.5. Polski system edukacyjny a koncepcje edukacji    25
    Rozdział 2. Szkoła i jej środowisko    31
      2.1. Szkoła wobec nacisków środowiska    32
      2.2. Szkoła wobec wyzwań współczesności    36
        2.2.1. Szkoła wobec globalizacji    37
        2.2.2. Szkoła wobec demokratyzacji    44
        2.2.3. Szkoła w społeczeństwie obywatelskim    47
    Rozdział 3. Główne problemy edukacyjne w szkole i sposoby ich rozwiązywania    51
      3.1. Zarządzanie szkołą    51
      3.2. Wychowanie w szkole    53
      3.3. Poznawanie świata przez uczniów w szkole    57
      3.4. Poznawanie siebie przez uczniów    59
      3.5. Wychowanie dla demokracji    66
      3.6. Wychowanie do życia w społeczeństwie obywatelskim    79
      3.7. Wychowanie szkolne wobec globalizacji    83
    Rozdział 4. Szkoła jako organizacja i instytucja    87
      4.1. Cechy szkoły jako organizacji publicznej i instytucji społecznej    87
      4.2. Kierowanie szkołą: administrowanie a zarządzanie    91
      4.3. Zarządzanie w organizacjach służb publicznych    94
      4.4. Zarządzanie edukacyjne    101
  Część II. Edukacyjne funkcje szkoły a zarządzanie    107
    Rozdział 5. Sprawność pracy szkoły i zarządzanie personelem    107
      5.1. Planowanie pracy szkoły    107
      5.2. Zarządzanie personelem szkolnym    113
        5.2.1. Dobór kadr    114
        5.2.2. Motywowanie w szkole    119
        5.2.3. Zarządzanie rozwojem zawodowym w edukacji    123
        5.2.4. Zarządzanie personelem niepedagogicznym w szkole    129
    Rozdział 6. Najważniejsze problemy w zakresie zarządzania i oceniania pracy szkoły    133
      6.1. Zarządzanie zespołami w szkole    133
      6.2. Zarządzanie relacjami szkoły z otoczeniem zewnętrznym    139
        6.2.1. Wykorzystanie zewnętrznych zasobów edukacyjnych    140
        6.2.2. Relacje z innymi szkołami    143
        6.2.3. Relacje z władzami szkolnymi    145
      6.3. Ocenianie    146
      6.4. Kultura organizacyjna szkoły    154
    Rozdział 7. Zarządzanie szkołą wobec różnorodności potrzeb uczniów    159
      7.1. Szkoła masowa a rozwój indywidualny    159
      7.2. Zarządzanie wychowaniem szkolnym wobec potrzeb uczniów uzdolnionych    163
      7.3. Zarządzanie wychowaniem szkolnym wobec potrzeb uczniów z dysfunkcjami    166
      7.4. Zarządzanie wychowaniem szkolnym wobec potrzeb uczniów z problemami społecznymi    168
      7.5. Zarządzanie szkolną profilaktyką    177
  Zakończenie    181
  Bibliografia    189
  Słowo o Autorze    197
RozwińZwiń