POLECAMY
Autor:
Format:
ibuk
e-ISBN: 978-83-233-8352-9
Książka jest jedną z pierwszych w polskiej literaturze z zakresu zarządzania w oświacie prób pokazania specyfiki zarządzania w sferze edukacji. Autor stawia w niej, i wnikliwie uzasadnia, tezę o konieczności tworzenia wiedzy o zarządzaniu szkołą na podstawie przyjętych założeń, że centralną wartością, na której należy budować wiedzę z tego zakresu oraz praktyczne działania w kierowaniu szkołą, musi być rozwój indywidualny ucznia. Myśl ta, nieobecna - jak się zdaje - wystarczająco dobitnie w dyskusji o zarządzaniu szkołą, ma dzięki temu szansę na trwale zagościć w świadomości ludzi zajmujących się zarządzaniem w oświacie.
Jan Łuczyński (1957-2010) – doktor nauk humanistycznych w zakresie psychologii, był wykładowcą w Instytucie Spraw Publicznych Uniwersytetu Jagiellońskiego, wcześniej wiele lat pracownikiem naukowo-dydaktycznym Instytutu Psychologii UJ. Zajmował sie badaniami nad psychologicznymi aspektami zarządzania w oświacie. Uczestniczył w wielu programach i projektach poświęconych reformie systemu edukacji w Polsce, takich jak na przykład: TEMPUS „Developing schools for Democracy in Europe”, TERM-IAE, Program Wzmocnienia Efektywności Systemu Nadzoru Pedagogicznego i Oceny Jakości Pracy Szkoły. Opublikował ponad 50 artykułów z zakresu psychologii i zarządzania humanistycznego, tłumaczył wiele książek z psychologii rozwoju człowieka. Był przez wiele lat członkiem redakcji „Psychologii Rozwojowej” oraz „Zarządzania Publicznego”.
Rok wydania | 2011 |
---|---|
Liczba stron | 198 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego |
ISBN-13 | 978-83-233-2825-4 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 7 |
Część I. Współczesna szkoła i jej otoczenie | 17 |
Rozdział 1. Koncepcje edukacji a zarządzanie szkołą | 17 |
1.1. Edukacja jako kształcenie | 18 |
1.2. Edukacja jako narzędzie socjalizacji | 20 |
1.3. Edukacja jako wspieranie rozwoju indywidualnego uczniów | 20 |
1.4. Edukacja jako źródło zmiany społecznej | 24 |
1.5. Polski system edukacyjny a koncepcje edukacji | 25 |
Rozdział 2. Szkoła i jej środowisko | 31 |
2.1. Szkoła wobec nacisków środowiska | 32 |
2.2. Szkoła wobec wyzwań współczesności | 36 |
2.2.1. Szkoła wobec globalizacji | 37 |
2.2.2. Szkoła wobec demokratyzacji | 44 |
2.2.3. Szkoła w społeczeństwie obywatelskim | 47 |
Rozdział 3. Główne problemy edukacyjne w szkole i sposoby ich rozwiązywania | 51 |
3.1. Zarządzanie szkołą | 51 |
3.2. Wychowanie w szkole | 53 |
3.3. Poznawanie świata przez uczniów w szkole | 57 |
3.4. Poznawanie siebie przez uczniów | 59 |
3.5. Wychowanie dla demokracji | 66 |
3.6. Wychowanie do życia w społeczeństwie obywatelskim | 79 |
3.7. Wychowanie szkolne wobec globalizacji | 83 |
Rozdział 4. Szkoła jako organizacja i instytucja | 87 |
4.1. Cechy szkoły jako organizacji publicznej i instytucji społecznej | 87 |
4.2. Kierowanie szkołą: administrowanie a zarządzanie | 91 |
4.3. Zarządzanie w organizacjach służb publicznych | 94 |
4.4. Zarządzanie edukacyjne | 101 |
Część II. Edukacyjne funkcje szkoły a zarządzanie | 107 |
Rozdział 5. Sprawność pracy szkoły i zarządzanie personelem | 107 |
5.1. Planowanie pracy szkoły | 107 |
5.2. Zarządzanie personelem szkolnym | 113 |
5.2.1. Dobór kadr | 114 |
5.2.2. Motywowanie w szkole | 119 |
5.2.3. Zarządzanie rozwojem zawodowym w edukacji | 123 |
5.2.4. Zarządzanie personelem niepedagogicznym w szkole | 129 |
Rozdział 6. Najważniejsze problemy w zakresie zarządzania i oceniania pracy szkoły | 133 |
6.1. Zarządzanie zespołami w szkole | 133 |
6.2. Zarządzanie relacjami szkoły z otoczeniem zewnętrznym | 139 |
6.2.1. Wykorzystanie zewnętrznych zasobów edukacyjnych | 140 |
6.2.2. Relacje z innymi szkołami | 143 |
6.2.3. Relacje z władzami szkolnymi | 145 |
6.3. Ocenianie | 146 |
6.4. Kultura organizacyjna szkoły | 154 |
Rozdział 7. Zarządzanie szkołą wobec różnorodności potrzeb uczniów | 159 |
7.1. Szkoła masowa a rozwój indywidualny | 159 |
7.2. Zarządzanie wychowaniem szkolnym wobec potrzeb uczniów uzdolnionych | 163 |
7.3. Zarządzanie wychowaniem szkolnym wobec potrzeb uczniów z dysfunkcjami | 166 |
7.4. Zarządzanie wychowaniem szkolnym wobec potrzeb uczniów z problemami społecznymi | 168 |
7.5. Zarządzanie szkolną profilaktyką | 177 |
Zakończenie | 181 |
Bibliografia | 189 |
Słowo o Autorze | 197 |