Wprowadzanie i funkcjonowanie systemów zarządzania wiedzą w przedsiębiorstwach

Wprowadzanie i funkcjonowanie systemów zarządzania wiedzą w przedsiębiorstwach

1 ocena

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Monografia jest pierwszym na gruncie krajowym kompleksowym opracowaniem, ukazującym i systematyzującym teoretyczno-metodyczne i praktyczne aspekty tworzenia, funkcjonowania i rozwoju systemów zarządzania wiedzą. Zawiera szeroki przegląd metodyk i wytycznych implementacji zarządzania wiedzą w przedsiębiorstwach, ze wskazaniem na procedury, metody, narzędzia oraz rozwiązania organizacyjne. Autorka przedstawia wyniki własnych badań empirycznych, głównie w postaci studiów przypadków, a także omawia problem efektywności funkcjonowania systemów zarządzania wiedzą. Opracowanie ma charakter zarówno poznawczy, jak i aplikacyjny, znajdzie więc czytelników nie tylko w wąskich gremiach naukowych, ale również wśród przedstawicieli praktyki gospodarczej.


Rok wydania2012
Liczba stron365
KategoriaZarządzanie, organizacja, strategie
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
ISBN-13978-83-7695-199-7
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    9
  Rozdział 1. Zarządzanie wiedzą – perspektywa systemowa    17
    1.1. Zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwie    17
      1.1.1. Wiedza jako kluczowy zasób przedsiębiorstwa    17
      1.1.2. Zarządzanie wiedzą jako przekrojowa koncepcja zarządzania przedsiębiorstwem    23
    1.2. System zarządzania wiedzą (SZW)    32
      1.2.1. Pojęcie systemu zarządzania wiedzą    32
      1.2.2. Charakterystyka systemu ZW    46
  Rozdział 2. Metodyczne aspekty wprowadzania systemu zarządzania wiedzą    53
    2.1. Pojęcie metodyki implementacji systemu zarządzania wiedzą    53
    2.2. Cele, założenia i trudności opracowania metodyki    57
    2.3. Klasyfikacja metodyk i wytycznych wprowadzania SZW    62
    2.4. Przegląd teoretycznych metodyk i wytycznych    65
      2.4.1. Podejście systemowe    65
        Metodyka K.M. Wiiga i współautorów (1997)    65
        Propozycja wytycznych implementacji według C. Gore’a i E. Gore (1999)    72
        Trójelementowy zbiór wytycznych autorstwa C.W. Holsapple’a i K.D. Joshiego (2002)    74
        Metodyka według Y.F. Jarrara (2002)    81
        Wytyczne R. Shankara i A. Gupty (2005)    85
      2.4.2. Podejście krokowe (etapowe)    90
        Metodyki autorstwa K.M. Wiiga (1998, 1999)    90
        Wytyczne według J. Liebowitza i T.J. Beckmana (1999)    99
        Wytyczne zaproponowane przez A. Tiwanę (1999)    100
        Wytyczne implementacji SZW według S. Kima, Ch. Lee oraz Y. Parka (2006)    105
      2.4.3. Podejście hybrydowe    108
        Wytyczne implementacji według G. Probsta, S. Rauba, K. Romhardta (1998)    108
        Wytyczne SMARTVISION (2001)    111
        Metodyka Know-Net (2001)    117
    2.5. Wytyczne implementacji SZW według organizacji doradczych    124
      Wytyczne zaproponowane przez Dataware Technologies (1998)    125
      Propozycja firmy Xerox Corporation (1999)    130
      Wytyczne implementacji według firmy BOC (2000)    130
      Podejście zaproponowane przez APQC (2000)    134
    2.6. Analiza porównawcza metodyk i wytycznych implementacji systemu zarządzania wiedzą    140
  Rozdział 3. Implementacja systemów zarządzania wiedzą w praktyce przedsiębiorstw    146
    3.1. Charakterystyka badań empirycznych dotyczących implementacji i funkcjonowania SZW    146
      3.1.1. Obiekty i metodyka badań    146
      3.1.2. Ogólna charakterystyka badanych firm    151
      3.1.3. Opis studiów przypadków    154
    3.2. Wprowadzanie SZW w świetle badań empirycznych    157
      3.2.1. Implementacja SZW – studia przypadków    157
        Firma C – przedsiębiorstwo prowadzące działalność badawczo- -rozwojową    158
        Firma F – Gambit Lubawka Sp. z o.o.    163
        Firma G – PMPoland S.A    169
      3.2.2. Synteza ustaleń diagnostycznych    177
    3.3. Kluczowe czynniki sukcesu implementacji i funkcjonowania SZW    178
    3.4. Projekt implementacji SZW – charakter i podejście    195
    3.5. Propozycja metodyki implementacji SZW    201
      3.5.1. Podstawowe założenia    201
      3.5.2. Tok postępowania    203
      3.5.3. Próba oceny proponowanej metodyki    218
  Rozdział 4. Funkcjonowanie systemów zarządzania wiedzą    220
    4.1. Systemy zarządzania wiedzą wybranych przedsiębiorstw krajowych    220
      4.1.1. Analiza porównawcza funkcjonowania SZW    220
        SZW przedsiębiorstw oferujących wiedzę    220
        SZW przedsiębiorstw produkcyjnych    224
      4.1.2. Synteza ustaleń diagnostycznych    229
    4.2. Etapy rozwoju systemów zarządzania wiedzą badanych przedsiębiorstw    235
    4.3. Uwarunkowania funkcjonowania systemów zarządzania wiedzą    241
      4.3.1. Determinanty funkcjonowania SZW – wyniki badań obcych    241
      4.3.2. Uwarunkowania projektowania SZW – wyniki badań własnych    246
    4.4. Efektywność funkcjonowania systemów zarządzania wiedzą    252
      4.4.1. Efekty funkcjonowania SZW    253
        Rodzaje uzyskiwanych korzyści funkcjonowania SZW    253
        Wyniki badań empirycznych, w tym własnych    257
      4.4.2. Pomiar efektywności systemów zarządzania wiedzą    261
        Wybrane propozycje metod pomiaru efektywności SZW    262
        Pomiar efektywności SZW w badanych przedsiębiorstwach krajowych    265
  Zakończenie    270
  Załączniki    277
  Literatura    330
  Spis rysunków    351
  Spis tabel    352
  Summary    355
RozwińZwiń