Restrukturyzacja. Wprowadzanie trudnych zmian z korzyścią dla organizacji i pracowników

-20%

Restrukturyzacja. Wprowadzanie trudnych zmian z korzyścią dla organizacji i pracowników

1 opinia

Format:

pdf

RODZAJ DOSTĘPU

40,00  50,00

Format: pdf

Cena początkowa: 50,00 zł (-20%)

Najniższa cena z 30 dni: 40,00 zł  


40,00

w tym VAT

Książka dotyczy prawnych, społecznych oraz praktycznych wyzwań, przed jakimi stoją firmy, które decydują się na wprowadzenie zmian o charakterze restrukturyzacyjnym oraz działań, jakich takie plany wymagają.
Autorzy, zajmujący się zawodowo projektami restrukturyzacyjnymi dla firm z różnych branż, dzielą się w publikacji swoim wieloletnim doświadczeniem w tym zakresie.
Posłuchaj rozmów z autorami i dowiedz się więcej:


Czytelnik znajdzie tu omówienie m.in. takich tematów jak:


zarządzanie talentami i karierą wewnątrz organizacji (upskilling i reskilling);
wyzwania formalnoprawne i praktyki w zakresie zwolnień;
udzielanie wsparcia zwalnianym pracownikom w poszukiwaniu nowej pracy (outplacement);
programy dobrowolnych odejść jako alternatywa dla zwolnień lub ich znacznego zmniejszenia (najczęstsze obawy i największe korzyści);
wyzwania stojące przed organizacjami podczas fuzji i przejęć;
restrukturyzacja w Polsce na tle innych krajów europejskich.


Ciekawym uzupełnieniem treści książki są prognozy autorów w zakresie najważniejszych trendów oraz ich wpływu na przyszłe procesy restrukturyzacyjne.
Publikacja przeznaczona jest przede wszystkim dla pracowników działów kadr, menadżerów oraz przedsiębiorców. Ze względu na swój praktyczny oraz kompleksowy charakter zainteresuje również prawników zawodowo zajmujących się sprawami z zakresu prawa pracy oraz pracowników naukowych.


Rok wydania2022
Liczba stron236
KategoriaInne
WydawcaWolters Kluwer Polska SA
ISBN-13978-83-8286-590-5
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie  | str.    11
   
  Rozdział 1. Restrukturyzacja jako ryzykowna zmiana – ryzyka społeczne i komunikacyjne  | str.    13
  Paweł Gniazdowski
  1.... Natura ryzyka biznesowego  | str.    13
  2.... Specyfika ryzyka restrukturyzacyjnego  | str.    14
  3.... Ryzyko prawne  | str.    15
  3.1... Uwagi ogólne  | str.    15
  3.2... Brak koordynacji korporacyjnego harmonogramu z przepisami lokalnymi  | str.    17
  3.3... Brak świadomości przepisów związanych z reprezentacją pracowniczą  | str.    18
  3.4... Problem ignorowania różnic między podmiotem biznesowym a prawnym  | str.    18
  3.5... Pułapka skupiania się na pozytywach  | str.    20
  3.6... Pułapki nadmiernej ostrożności prawnej  | str.    21
  4.... Ryzyko kontekstów  | str.    22
  4.1... Uwagi wprowadzające  | str.    22
  4.2... Kontekst dawnej obietnicy  | str.    23
  4.3... Kontekst treści poprzednich zmian  | str.    25
  4.4... Ryzyko kontekstów biznesowych  | str.    27
  5.... Ryzyko związane ze związkami zawodowymi i społecznością lokalną  | str.    28
  6.... Ryzyko odejść  | str.    33
   
  Rozdział 2. Jak minimalizować emocje, komunikując trudną zmianę?  | str.    35
  Maciej Mianowski
  1.... Dlaczego w praktyce to takie trudne?  | str.    35
  2.... Powody zmiany  | str.    38
  2.1... Czy trzeba komunikować wszystkie?  | str.    38
  2.2... Najtrudniejsze do podważenia  | str.    39
  2.3... Budzące jak najmniej emocji  | str.    40
  2.4... Nieuderzające osobiście w ludzi  | str.    41
  3.... Marketing w przekazie trudnej zmiany  | str.    44
  4.... Czy literalne trzymanie się prawa pomaga studzić emocje?  | str.    50
  5.... Informacja zwrotna wpływa na emocje  | str.    52
  6.... To, co się nie zmienia, jest równie ważne jak to, co się zmienia  | str.    54
   
  Rozdział 3. Rola kierowników/menedżerów liniowych podczas procesu restrukturyzacji – problem zaangażowania  | str.    57
  Piotr Kuron
  1.... Uwagi wprowadzające  | str.    57
  2.... Postrzeganie menedżera liniowego w czasie spokoju  | str.    58
  3.... Postrzeganie menedżera liniowego w czasie niepokoju  | str.    59
  4.... Dlaczego zarządy obawiają się włączenia kierowników liniowych do procesów restrukturyzacji?  | str.    60
  5.... Dlaczego kierownicy się nie angażują?  | str.    63
  6.... Jak w rozsądny sposób włączyć kierowników do procesu zmiany?  | str.    67
  7.... Dlaczego menedżerowie liniowi są krytycznie ważną grupą dla powodzenia restrukturyzacji?  | str.    72
   
  Rozdział 4. Diagnostyka, czyli o celach i metodach oceniania kompetencji pracowników podczas restrukturyzacji  | str.    74
  Agnieszka Jagiełka
  1.... Czy ocenianie jest konieczne?  | str.    74
  2.... Kryteria do wytypowania zwalnianych pracowników  | str.    80
  3.... Selekcja negatywna czy wyłonienie przyszłych talentów?  | str.    84
  4.... Co i jak warto oceniać?  | str.    86
  5.... Postawa i motywacja – jak mogą się zmieniać w procesie restrukturyzacji?  | str.    88
  6.... Lęk przed oceną w procesie restrukturyzacji  | str.    91
   
  Rozdział 5. Reskilling i upskilling – kogo, czego i kiedy można nauczyć?  | str.    94
  Milena Kosińska
  1.... Zmieniający się świat  | str.    94
  2.... Krótkie wprowadzenie do idei lifelong learning  | str.    95
  3.... Czym zatem jest reskilling i upskilling?  | str.    96
  4.... Kogo i czego można uczyć?  | str.    102
  5.... Jak wdrożyć reskilling i upskilling z uwzględnieniem różnorodnych potrzeb?  | str.    107
  6.... Podsumowanie  | str.    108
   
  Rozdział 6. Wyzwania formalne, prawne i praktyki rozstaniowe  | str.    110
  Paweł Gniazdowski, Agnieszka Jagiełka
  1.... Uwagi wprowadzające  | str.    110
  2.... Kontekst prawny  | str.    110
  3.... Benefity związane z odejściem – perspektywa pracownika  | str.    114
  3.1... Uwagi wstępne  | str.    114
  3.2... Korzyści finansowe  | str.    116
  3.3... Wsparcie w poszukiwaniu nowej pracy  | str.    124
  3.4... Inne benefity  | str.    127
   
  Rozdział 7. Outplacement – kiedy przydaje się przy restrukturyzacji?  | str.    129
  Agnieszka Jagiełka
  1.... Uwagi wprowadzające  | str.    129
  2.... Outplacement wciąż nie taki powszechny  | str.    130
  3.... Zakres outplacementu  | str.    131
  4.... Komu naprawdę jest potrzebny outplacement?  | str.    137
  5.... Outplacement z urzędem pracy, realizowany siłami wewnętrznymi czy z pomocą zewnętrznej firmy doradczej?  | str.    145
  6.... Restrukturyzacja z outplacementem czy bez?  | str.    148
   
  Rozdział 8. Program dobrowolnych odejść – niedoceniane narzędzie trudnych zmian  | str.    149
  Piotr Kuron, Paweł Gniazdowski
  1.... Uwagi wprowadzające  | str.    149
  2.... PDO – kontekst prawny  | str.    150
  3.... Kontekst organizacyjny i kulturowy PDO  | str.    154
  4.... Praktyki realizacji „nowoczesnych” PDO  | str.    156
  5.... Wybór modelu realizacji  | str.    163
  6.... Jaką przyszłość ma PDO?  | str.    166
   
  Rozdział 9. Utrzymanie kluczowych pracowników podczas restrukturyzacji  | str.    168
  Paweł Gniazdowski
  1.... Uwagi wprowadzające  | str.    168
  2.... Definicja kluczowego pracownika  | str.    169
  3.... Powody utraty kluczowych pracowników w okresie restrukturyzacji  | str.    170
  3.1... Zagrożenia prawne  | str.    170
  3.2... Utrata uwagi menedżerów  | str.    171
  3.3... Atmosfera niepewności i chaosu  | str.    173
  3.4... Spadek morale  | str.    173
  3.5... Wizerunkowe perturbacje  | str.    174
  3.6... Oddziaływania zewnętrzne  | str.    175
  3.7... Stosunek do zmiany  | str.    176
  4.... Metody zapobiegania odejściom  | str.    177
  4.1... Uwagi ogólne  | str.    177
  4.2... Bonusy retencyjne  | str.    177
  4.3... Wczesne dzielenie się informacjami o restrukturyzacji  | str.    182
  4.4... Indywidualne rozmowy wkrótce po zakomunikowaniu restrukturyzacji  | str.    184
  4.5... Zaproszenie do współtworzenia rzeczywistości po restrukturyzacji  | str.    185
   
  Rozdział 10. Specyficzne wyzwania integracji kultur po fuzjach i przejęciach  | str.    187
  Paweł Gniazdowski
  1.... Wstęp  | str.    187
  2.... Wyzwanie pierwsze – kto z kim się łączy  | str.    189
  3.... Wyzwanie drugie – kto odchodzi, kto zostaje  | str.    190
  4.... Wyzwanie trzecie – integracja kultur  | str.    192
  5.... Łączenie typów kultur  | str.    197
  6.... Łączenie kultur podobnych – kultura roli  | str.    202
  7.... Łączenie kultur zadania  | str.    203
   
  Rozdział 11. Praktyki restrukturyzacyjne w Europie i na świecie  | str.    204
  Piotr Kuron, Paweł Gniazdowski
  1.... Uwagi wprowadzające  | str.    204
  2.... Rosnące znaczenie programów dobrowolnych odejść  | str.    205
  3.... Wsparcie outplacementowe  | str.    206
  4.... Rola menedżerów w procesach reorganizacyjnych  | str.    207
  5.... Praktyki restrukturyzacyjne w poszczególnych krajach  | str.    207
  6.... Państwa o relatywnie niskim poziomie regulacji  | str.    209
  6.1... Wielka Brytania  | str.    209
  6.2... Norwegia, Szwecja i Dania  | str.    210
  6.3... Szwajcaria  | str.    211
  7.... Państwa o wyższym poziomie regulacji  | str.    212
  7.1... Niemcy  | str.    212
  7.2... Francja  | str.    214
  7.3... Hiszpania  | str.    215
  8.... Kraje o wysokiej złożoności projektów restrukturyzacyjnych  | str.    217
  8.1... Belgia i Holandia  | str.    217
  8.2... Włochy  | str.    218
  9.... Kraje pozaeuropejskie  | str.    219
  10.. Podsumowanie  | str.    224
   
  Rozdział 12. Restrukturyzacje przyszłości – jak będą wyglądały za 5–10 lat  | str.    225
  Paweł Gniazdowski
  1.... Uwagi wprowadzające  | str.    225
  2.... Wpływ regulacji i polityki  | str.    225
  3.... Zmiana lub podnoszenie kwalifikacji zamiast restrukturyzacji  | str.    228
  4.... Scenariusz końca wzrostu gospodarczego  | str.    229
  5.... Rozwój programów przygotowujących pracowników do zmian  | str.    230
  6.... „Dożywotnie” pakiety odprawowe  | str.    230
  7.... Częściej, ale na mniejszą skalę  | str.    232
  Autorzy  | str.    233
RozwińZwiń