Edukacja menedżerska w społeczeństwie współczesnym. Studium teoretyczno-empiryczne

Edukacja menedżerska w społeczeństwie współczesnym. Studium teoretyczno-empiryczne

1 opinia

Format:

ibuk

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

21,05

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Monografia o charakterze interdyscyplinarnym ukazuje w nowym świetle aspekt relacji międzyludzkich w różnego rodzaju przedsiębiorstwach, będący pochodną wykształcenia kadr menedżerskich w Polsce w zderzeniu z uwarunkowaniami makrospołecznymi. W ten sposób autor nawiązuje do międzynarodowych badań społecznych w nurcie neolewicowym, krytycznym wobec neoliberalizmu gospodarczego i politycznego. Interesujące jest, że taką kategorię jak „klasowość” można zastosować w zupełnie nowym kontekście społeczno-gospodarczym i politycznym.


Liczba stron308
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
ISBN-13978-83-232-2306-1
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Uwagi wstępne    9
  ROZDZIAŁ I. Społeczne funkcje menedżerów w strukturach nowoczesnych społeczeństw    15
    Pojęcie menedżera    15
    Funkcje menedżerów w podziale pracy społecznej    24
      Kooperacja. Uwarunkowania gospodarcze i społeczne    25
      Praca kierownicza i wykonawcza    28
      Rewolucja menedżerska – koncepcja i krytyka    31
      Menedżerowie a zagadnienie produkcyjności pracy ludzkiej    33
      Thorsteina Veblena rozumienie produkcyjności pracy a położenie menedżerów w społeczeństwie    35
      Archaiczność pojęcia „praca umysłowa i fizyczna”    36
      Menedżer jako zawód i powołanie    37
    Podsumowanie    42
  ROZDZIAŁ II. Klasowość menedżerów jako główny składnik tożsamości    44
    Znaczenie kategorii „klasa społeczna” w analizie pozycji społeczno-ekonomicznej menedżerów    44
    Pojęcie klasy społecznej    45
    Klasy menedżerskie a specyfika ekonomiczno-socjologicznego pojmowania własności    46
      Własność środków produkcji    47
      Własność siły roboczej    48
    Makro- i mikrozróżnicowania społeczne    49
      Menedżerowie jako klasa i jako stan społeczny    50
      Makroklasy i ich zorganizowane działania. Rola organizacji menedżerskich    51
    Menedżerowie jako technostruktura    53
    Menedżerowie a elita w sensie absolutnym i relacyjnym    55
    Sposoby produkcji a mikroklasy społeczne    57
    Niektóre przykłady praktyki zarządzania przedsiębiorstwami w świetle wykształcenia i kwalifikacji menedżerów    59
    Etyczne problemy menedżerów    62
    Mikroklasa top menedżerów a właściciele przedsiębiorstw    64
    Apropriacja stanowisk kierowniczych    66
    Stałość zatrudnienia menedżerów    68
    Menedżerowie a szacunek społeczny kształtujący ich tożsamość    71
    Podsumowanie    73
  ROZDZIAŁ III. Menedżerowie a organizacja i społeczeństwo wiedzy    74
    Kompetencje menedżerów a organizacja wiedzy i organizacja ucząca się    75
      Kwalifikacje a kompetencje. Uwagi definicyjne    75
      Organizacja wiedzy    80
      Społeczeństwo wiedzy    81
    Klasyczne koncepcje na gruncie nauk społecznych a współczesne stosunki w gospodarce. Prolegomena do Emila Durkheima koncepcji anomii i grupy profesjonalnej    83
      Anomia jako kategoria zapoznana    85
      Grupa profesjonalna i jej funkcje    88
      Socjalizacja w ramach grupy profesjonalnej. Znaczenie etyki zawodowej    90
      Grupa profesjonalna a typy więzi społecznej    91
      Współczesne przykłady anomii w życiu gospodarczym    92
    Podsumowanie – o przydatności Durkheimowskich kategorii w analizie współczesności    95
  ROZDZIAŁ IV. Konflikt w organizacji. Socjopedagogiczne ujęcie miejsca i roli menedżerów w procesie rozwiązywaniu konfliktów    97
    Pojęcie konfliktu organizacyjnego    97
    Typy konfliktów w organizacji    102
    Źródła konfliktu w organizacji    106
    Przebieg konfliktu w organizacji    109
    Strategie zachowań w konflikcie    113
    Rola konfliktu w organizacji    116
  Rozdział V. Edukacja menedżerska w nowoczesnych społeczeństwach    122
    Geneza edukacji menedżerskiej    124
    Szkoły biznesu i ich pozycje w rankingach światowych    125
    Akademickie formy kształcenia menedżerów    138
    Akademicka edukacja menedżerska w Polsce w świetle raportów Państwowej Komisji Akredytacyjnej    141
    „Rynek” edukacji menedżerskiej w Polsce po 1989 r.    148
    Edukacja a wzory sukcesu życiowego    162
      Sukces a szanse życiowe    163
      Dorośli i młodzież wobec możliwości osiągnięcia sukcesu    163
      Menedżerowie jako ludzie sukcesu    166
      Merytoryczne i pozamerytoryczne uwarunkowania sukcesu życiowego    167
    Edukacyjny kontekst roli kapitału społecznego w nowoczesnych społeczeństwach    168
    Język podręczników zarządzania a wartości i tożsamość menedżerów    171
    Obietnice sukcesu i awansu w świetle anonsów na studia MBA    174
    Kultura organizacyjna a edukacyjne oddziaływania we współczesnych organizacjach    176
      Pojęcie kultury organizacyjnej    176
      Wymiary kultury    178
      Poziomy kultury    180
      Zaufanie a kultura organizacyjna    182
      Kultura organizacyjna a klimat organizacyjny    182
      Kultura narodowa a typ kapitalizmu    185
  ROZDZIAŁ VI. Zarządcy bez wiedzy. Badania własne nad menedżerską edukacją w Polsce    188
    Założenia metodologiczne    188
    Eksplikacja problematyki badawczej    190
    Dobór metod, procedur i technik badawczych    199
    Wybór zbiorowości badanej    200
    Reprezentatywność typologiczna badań    203
    Pilotaż narzędzia    204
    Elementy zwiadu badawczego    205
    Zastosowanie analizy zawartości w badaniu edukacji menedżerskiej    206
    Styl życia polskich menedżerów w świetle analizy zawartości grup dyskusyjnych portalu GoldenLine    213
      Pokolenie GoldenLine a styl życia    215
      Uczeni-praktycy a popularność niektórych kredencjałów    217
      Funkcjoznaki w życiu polskich menedżerów. „Tania socjalizacja”    219
      Ekostyl menedżerów a podróże i rezygnacja z pracy    220
      Pozorna eksperckość a wiarygodność zarządców    222
    Prezentacja wyników badań ilościowych    224
      Charakterystyka badanych zarządców    225
      Miejsce badanych w strukturach organizacyjnych przedsiębiorstw    229
      Poczucie sprawstwa a decyzje edukacyjne    230
      Stosunek badanych do podwładnych    232
      Postawy badanych wobec kształcenia menedżerskiego oraz „kapitału społecznego”    239
    Prezentacja wyników badań jakościowych    248
      Bezcelowość studiów MBA. Urodzeni menedżerowie    249
    Wnioski    264
      Menedżerskie wypowiedzi a gramatyka ojczystego języka    272
      Menedżerowie – specjaliści od diagnozowania osobowości kandydatów do pracy i pracowników?    272
      Polskie uniwersytety w oczach zarządców. Wiedza a jej aplikacja    275
      Edukacja a inne czynniki sukcesu życiowego. Poczucie sprawstwa    276
      Lenistwo pracowników. Polscy zarządcy o swoich podwładnych    277
      Skrytość jako cecha polskich menedżerów    277
      Walory przyjętego postępowania badawczego i propozycje przyszłych ujęć empirycznych    278
  Uwagi końcowe    281
  Literatura    283
  Aneks    296
  Managerial Education in Modern Society. A Theoretical and Empirical Study (Summary)    306
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia