Edukacja historyczna w szkole

-20%

Edukacja historyczna w szkole

Teoria i praktyka

1 opinia

Format:

ibuk

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

7,969,95

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Kompendium wiedzy z zakresu szkolnej edukacji historycznej!

Książka w przystępny sposób prezentuje:

- aktualne trendy edukacyjne (m.in. nowoczesne techniki aktywacji ucznia);
- odkrywcze spojrzenie na rolę dwóch podmiotów kształcenia historycznego – ucznia i nauczyciela;
- wiele nowatorskich technik mających na celu lepsze przyswajanie przez uczniów wiedzy m.in. poprzez świadomość czynnego uczestnictwa w procesie badawczym, jakim może być każda lekcja historii;
- zestaw propozycji innowacji dydaktycznych i możliwości dostosowania ich do szczegółowych potrzeb uczniów, również zdolnych, z przykładami i zadaniami dla pedagogów.

Autorzy przedstawili problemy i wyzwania współczesnego nauczania historii w dwóch wymiarach: teoretycznym i praktycznym. Podręcznik jest zatem przydatny zarówno studentom specjalizacji pedagogicznej, jak i doświadczonym nauczycielom historii.

Doświadczenia pracy w szkole (...), zajęcia ze studentami z zakresu dydaktyki historii, metodologii i historii historiografii, praca a nauczycielami w ramach studiów podyplomowych czy wreszcie doświadczenia wyniesione ze współpracy w komisjach egzaminacyjnych skłaniały nas do refleksji nad kondycją szkolnej edukacji historycznej i poszukiwań innych niż dotychczasowe rozwiązań teoretyczno-praktycznych.


(Ze Wstępu)


Liczba stron402
WydawcaWydawnictwo Naukowe PWN
ISBN-13978-83-01-15443-1
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

EBOOKI WYDAWCY

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    9
  CZĘŚĆ I. EDUKACJA HISTORYCZNA    13
    1. Dlaczego warto uczyć historii?    13
      1.1. Kto i co w historii?    13
        1.1.1. Czas    13
        1.1.2. Przestrzeń    16
        1.1.3. Kim zaludnić historię szkolną    20
      1.2. Jaka historia?    23
        1.2.1. Fakty, zjawiska, procesy    23
        1.2.2. Miejsca pamięci    28
        1.2.3. Mity i stereotypy    31
        1.2.4. Pars pro toto    36
    2. Od historii naukowej do historii szkolnej    39
      2.1. Transpozycja dydaktyczna    39
      2.2. Jaka historia po transpozycji?    46
      2.3. Treści nauczania a rozwój intelektualny i emocjonalny ucznia    52
        2.3.1. Rozwój intelektualny    52
        2.3.2. Myślenie historyczne    55
        2.3.3. Rozwój emocjonalny    57
      2.4. Treści nauczania a kompetencje uczniów    58
      2.5. Dwie drogi kształcenia historycznego    61
    3. Nauczyciel historii    75
  CZĘŚĆ II. NAUCZYCIEL HISTORII W PROCESIE DYDAKTYCZNYM    91
    1. Cele edukacji historycznej    91
      1.1. Dlaczego powinniśmy ustalać cele?    91
      1.2. Różne rodzaje celów kształcenia    92
      1.3. Cele ogólne i operacyjne    94
      1.4. Jak formułujemy cele operacyjne?    96
      1.5. Taksonomie celów    98
      1.6. Cele edukacji historycznej we współczesnej szkole    102
    2. Formy organizacyjne edukacji historycznej    107
    3. Metody nauczania historii    109
      3.1. Czym jest metoda nauczania?    109
      3.2. Klasyfikacje metod nauczania    110
      3.3. Która metoda jest najskuteczniejsza?    112
      3.4. Jak wybrać optymalną metodę nauczania?    113
      3.5. Charakterystyka wybranych metod nauczania    114
        3.5.1. Klasyczne metody nauczania    114
          3.5.1.1. Opis słowny    115
          3.5.1.2. Opowiadanie    116
          3.5.1.3. Wykład    117
          3.5.1.4. Pogadanka    119
        3.5.2. Metody aktywizujące ucznia    121
          3.5.2.1. Metody kształcące umiejętność pracy w zespole    121
          3.5.2.2. Metody kształcące umiejętność pracy pod kierunkiem    124
          3.5.2.3. Metody kształcące umiejętność twórczego myślenia    125
          3.5.2.4. Metody kształcące umiejętność podejmowania decyzji    127
          3.5.2.5. Metody kształcące umiejętność wymiany poglądów    132
          3.5.2.6. Metody kształcące umiejętność rozwiązywania problemów    137
          3.5.2.7. Metody kształcące wyobraźnię i umiejętności społeczne    143
          3.5.2.8. Metody kształcące umiejętność gromadzenia materiałów i zapisu informacji    147
          3.5.2.9. Metody integrujące wiedzę oraz umiejętności z różnych dziedzin    149
    4. Środki dydaktyczne w edukacji historycznej    157
      4.1. Czym są środki dydaktyczne?    158
      4.2. Klasyfikacje środków dydaktycznych    158
      4.3. Media edukacyjne    160
      4.4. Jak stosować środki dydaktyczne na lekcjach historii?    161
      4.5. Charakterystyka wybranych środków kształcenia historycznego    162
        4.5.1. Szkolny podręcznik historii    162
          4.5.1.1. Dlaczego warto wykorzystywać podręcznik w kształceniu ucznia?    163
          4.5.1.2. Rodzaje podręczników    164
          4.5.1.3. Próby modernizacji podręcznika szkolnego    165
          4.5.1.4. Elementy składowe podręcznika    167
          4.5.1.5. Jak wybrać optymalny podręcznik historii?    167
          4.5.1.6. Praca z podręcznikiem    170
        4.5.2. Mapy historyczne    171
          4.5.2.1. Rodzaje map    172
          4.5.2.2. Jak kształtować umiejętność pracy z mapą historyczną?    174
          4.5.2.3. Praca z mapą na lekcjach historii    176
        4.5.3. Muzyka w edukacji historycznej    177
          4.5.3.1. Jaką funkcję pełnia środki foniczne w nauczaniu historii?    177
          4.5.3.2. Zasady wykorzystywania utworów muzycznych na lekcjach historii    178
        4.5.4. Filmy i programy telewizyjne w edukacji historycznej    182
          4.5.4.1. Dlaczego warto wykorzystywać środki audiowizualne w edukacji historycznej?    182
          4.5.4.2. Jak stosować filmy i programy telewizyjne na lekcjach historii?    183
        4.5.5. Technologia informacyjna w edukacji historycznej    186
          4.5.5.1. Zasady i możliwości wykorzystania technologii informacyjnej w edukacji historycznej    187
          4.5.5.2. Metoda WebQuest    191
    5. Źródła historyczne    199
      5.1. Definicje i klasyfikacje    199
      5.2. Krytyka źródeł historycznych    203
      5.3. Specyfika źródeł literackich    206
      5.4. Specyfika źródeł ikonograficznych    210
      5.5. Źródła historyczne w praktyce edukacyjnej    214
    6. Lekcja historii    217
      6.1. Kto wymyślił lekcję?    217
      6.2. Wady i zalety lekcji    218
      6.3. A może zrezygnujmy z lekcji i klas szkolnych?    218
      6.4. Jak zaplanować typową lekcję historii?    219
      6.5. Konspekt czy scenariusz?    223
      6.6. Co decyduje o strukturze lekcji?    230
      6.7. Typy lekcji    232
        6.7.1. Lekcja służąca przekazywaniu nowych wiadomości    232
        6.7.2. Lekcja kompetencyjna (kreatorska)    235
        6.7.3. Lekcja powtórzeniowa    241
        6.7.4. Lekcja służąca kontroli i ocenie    248
    7. Pozalekcyjne i pozaszkolne formy edukacji historycznej    253
      7.1. Wycieczka historyczna    253
      7.2. „Lekcja” w muzeum    258
      7.3. „Lekcja” w archiwum    262
      7.4. Praca domowa ucznia    264
      7.5. Szkolne koło historyczne    266
    8. Ocenianie    273
      8.1. Czym jest ocena szkolna?    273
      8.2. Rodzaje, funkcje i rola oceniania    274
      8.3. Ocenianie sumujące i kształcące    276
      8.4. Przedmiotowy system oceniania    277
      8.5. Jak sprawdzić osiągnięcia ucznia?    288
      8.6. Komunikowanie oceny    296
      8.7. System oceniania zewnętrznego    297
        8.7.1. Egzamin maturalny z historii    297
        8.7.2. Kryteria oceniania zadań egzaminacyjnych    299
  CZĘŚĆ III. NAUCZYCIEL HISTORII W DZIAŁANIU    311
    1. Programy nauczania historii    311
      1.1. Czym jest program nauczania i jakie są jego elementy składowe?    311
      1.2. Jakie czynniki wpływają na program nauczania?    314
      1.3. Rodzaje programów nauczania    315
      1.4. Jaki powinien być optymalny program nauczania?    325
      1.5. Jak wybierać program nauczania?    326
      1.6. Jak modyfikować i dostosowywać program nauczania?    328
      1.7. Jak opracować własny program nauczania?    329
    2. Planowanie pracy dydaktycznej nauczyciela historii    333
      2.1. Jak być skutecznym - zasady planowania dydaktycznego    333
      2.2. Cechy dobrego planu    334
      2.3. Planowanie kierunkowe    335
      2.4. Planowanie wynikowe - planowaniem pracy nauczyciela i ucznia    337
      2.5. Planowanie metodyczne    340
      2.6. Zaplanujmy razem, czyli przykładowy plan kierunkowy i wynikowy    340
      2.7. Zalety i wady planowania dydaktycznego    344
      2.8. Wykorzystanie wyników egzaminów do planowania pracy dydaktycznej    344
    3. Indywidualizacja nauczania    349
      3.1. Nie wszyscy uczniowie są jednakowi    349
      3.2. Specjalne potrzeby edukacyjne    350
      3.3. Praca z uczniem zdolnym    353
    4. Nauczyciel w zespole    359
      4.1. Jakie funkcje pełni nauczyciel w szkole?    359
      4.2. Nie tylko lekcja, czyli zadania i obowiązki nauczyciela    362
      4.3. Współpraca z rodzicami    364
    5. Rozwój zawodowy nauczyciela historii    371
    Bibliografia    387
    Indeks rzeczowy    395
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia