POLECAMY
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Przedmiotem monografii jest sytuacja osób młodych na polskim rynku pracy na tle innych państw, a także możliwości udoskonalenia polityki państwa wobec tej grupy osób. Zakres czasowy przedstawianych analiz statystyczno-ekonomicznych obejmuje lata 2004-2022. Dla dokonania szerszego porównania sytuacji osób młodych w Polsce z wykorzystaniem danych statystycznych wybrano jeszcze pozostałe kraje członkowskie Unii Europejskiej, Wielką Brytanię, z krajów EFTA: Islandię Norwegię, Szwajcarię, jeden kraj kandydujący do UE – Turcję, a także Stany Zjednoczone Ameryki Północnej, Japonię oraz Rosję.
Przyjęto hipotezę badawczą, że na sytuację osób młodych na rynku pracy wpływa korzystnie implementacja systemu dualnego do kształcenia zawodowego na poziomie makroekonomicznym z wykorzystaniem zintegrowanych kompleksowych działań państwa w ramach polityki edukacyjnej, zatrudnienia i rynku pracy. System dualny zapewnia płynne przejście z systemu edukacji na rynek pracy.
Monografia ma charakter teoretyczno-empiryczny. Otwiera ją wprowadzenie w problematykę osób młodych na rynku pracy, omówienie procesu przejścia z systemu edukacji na rynek pracy, aktywizacji zawodowej osób młodych, a także ekonomiczno-społecznych konsekwencji niewykorzystania zasobów pracy młodzieży. Dalej przedstawiono współczesne teorie bezrobocia oraz dyskryminacji na rynku pracy wraz z interpretacją sytuacji osób młodych według każdej z koncepcji. Sytuacja osób młodych na rynku pracy w Polsce i w innych państwach ukazana została w oparciu o dane statystyczne. Przedmiotem rozważań są również oczekiwania osób młodych wobec pierwszej pracy w świetle wyników badań ankietowych, a przede wszystkim wyników badań własnych przeprowadzonych z udziałem osób studiujących na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu w latach 2007, 2013 i 2019 na próbach badawczych o łącznej liczebności 616 osób. Monografia zawiera istotne uzupełnienie w postaci prezentacji i oceny pożądanych kierunków zmian polityki państwa na rzecz usprawnienia aktywizacji zawodowej osób młodych, w tym w ramach polityki edukacyjnej, zatrudnienia i rynku pracy. Uwzględniając doświadczenia Japonii, Finlandii i Niemiec, przedstawiono tu model zmian w polityce państwa wobec osób młodych w Polsce.
Rok wydania | 2023 |
---|---|
Liczba stron | 206 |
Kategoria | Inne |
Wydawca | Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu |
ISBN-13 | 978-83-8211-176-7 |
Numer wydania | 1 |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | |
ROZDZIAŁ 1. Osoby młode na rynku pracy – aspekty pojęciowe i teoretyczne | |
1.1. Zakres i wymiary kategorii osób młodych | |
1.1.1. Wymiar demograficzny | |
1.1.2. Wymiar prawny | |
1.1.3. Wymiar psychologiczny | |
1.1.4. Wymiar edukacyjny | |
1.1.5. Wymiar społeczny | |
1.1.6. Wymiar ekonomiczny | |
1.2. Proces przejścia i aktywizacja zawodowa osób młodych | |
1.2.1. Proces przejścia między edukacją a rynkiem pracy i jego rodzaje | |
1.2.2. Aktywizacja i aktywność zawodowa | |
1.3. Determinanty aktywizacji zawodowej osób młodych | |
1.3.1. Uwarunkowania podażowe | |
1.3.2. Uwarunkowania popytowe | |
1.4. Ekonomiczno-społeczne konsekwencje niewykorzystania zasobów pracy młodzieży | |
1.5. Uwagi końcowe | |
ROZDZIAŁ 2. Współczesne teorie rynku pracy o osobach młodych | |
2.1. Klasyfikacja teorii rynku pracy | |
2.2. Teorie bezrobocia | |
2.2.1. Teorie tradycyjne | |
2.2.2. Teorie bezrobocia równowagi | |
2.2.3. Nowa ekonomia keynesowska | |
2.3. Teorie dyskryminacji | |
2.3.1. Perspektywa neoklasyczna | |
2.3.2. Teorie segmentacji rynku pracy | |
2.4. Uwagi końcowe | |
ROZDZIAŁ 3. Sytuacja osób młodych na rynku pracy w Polsce i innych wybranych krajach | |
3.1. Kryteria oceny | |
3.2. Kontekst międzynarodowy | |
3.2.1. Metoda badania | |
3.2.2. Aktywność zawodowa | |
3.2.3. Zatrudnienie | |
3.2.4. Bezrobocie | |
3.2.5. Analiza skupień | |
3.3. Polski rynek pracy | |
3.3.1. Aktywność zawodowa | |
3.3.2. Zatrudnienie | |
3.3.3. Bezrobocie | |
3.4. Uwagi końcowe | |
ROZDZIAŁ 4. Oczekiwania studiujących wobec pierwszej pracy | |
4.1. Wyniki badań ośrodków badawczych w Polsce i z innych państw | |
4.2. Uwagi metodologiczne | |
4.3. Charakterystyka próby badawczej | |
4.4. Wyniki badań własnych (2007, 2013, 2019) | |
4.4.1. Ocena sytuacji na rynku pracy | |
4.4.2. Praktyka zawodowa | |
4.4.3. Plan poszukiwania pracy | |
4.4.4. Oszczędności na czas aktywizacji zawodowej | |
4.4.5. Miejsce i ogólne warunki zatrudnienia | |
4.4.6. Oczekiwania płacowe | |
4.4.7. Elastyczność płacowa | |
4.5. Uwagi końcowe | |
ROZDZIAŁ 5. Działania na rzecz poprawy sytuacji osób młodych na rynku pracy | |
5.1. Pojęcie polityki państwa wobec osób młodych | |
5.2. Obszary polityki państwa wobec osób młodych na rynku pracy | |
5.2.1. Polityka edukacyjna | |
5.2.2. Polityka zatrudnienia | |
5.2.3. Polityka rynku pracy | |
5.2.4. Inne polityki | |
5.3. Modele aktywizacyjne | |
5.4. Rozwiązania systemowe na rzecz młodzieży w wybranych państwach | |
5.4.1. Japonia | |
5.4.2. Finlandia | |
5.4.3. Niemcy | |
5.5. Uwarunkowania polityki państwa wobec osób młodych w Polsce | |
5.6. Kierunki polityki państwa wobec osób młodych | |
5.6.1. Szkolnictwo wyższe | |
5.6.2. Struktura i profil kształcenia | |
5.6.3. Ku dualnemu kształceniu zawodowemu | |
5.6.4. Działania wobec osób młodych w trudnej sytuacji na rynku pracy | |
5.6.5. Aktywizująca polityka rynku pracy | |
5.7. Uwagi końcowe | |
Zakończenie | |
Aneks | |
Bibliografia | |
Spis tabel | |
Spis rysunków | |
Young people on the labour market (summary) | |