POLECAMY
-24%
Autor:
Redakcja:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
W książce rozpatrywane są opinie dzieci w wieku sześciu i dziesięciu lat na temat osób niepełnosprawnych, uzyskane metodą badań sondażowych oraz metodą indywidualnych przypadków. Badaniom poddano trzy grupy osób: dzieci, ich rodziców oraz nauczycieli. Głównymi kryteriami doboru w odniesieniu do dzieci były: wiek, płeć oraz doświadczenia związane z osobami niepełnosprawnymi (w rodzinach, placówkach masowych i integracyjnych). Kryterium doboru grupy rodziców było posiadanie dziecka objętego programem badawczym. W badaniach wzięły również udział nauczycielki pracujące z dziećmi w placówkach integracyjnych i masowych.
Głównym celem badań było ukazanie, jak jednostka spostrzega osoby niepełnosprawne, oraz ustalenie wspólnych cech badanego zjawiska dla wszystkich osób objętych badaniami. Autorka starała się odpowiedzieć na pytanie: Jak dzieci sześcioletnie i dziesięcioletnie spostrzegają osoby niepełnosprawne oraz jakie czynniki różnicują kształtujący się obraz osoby niepełnosprawnej u dziecka?
Treści przedstawione w książce mogą stać się źródłem wiedzy, inspiracji i refleksji dla nauczycieli przedszkoli lub klas I-III, dyrektorów (przedszkoli i szkół), doradców metodycznych, studentów pedagogiki oraz innych osób, które profesjonalnie zajmują się organizacją warunków edukacji dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
Rok wydania | 2007 |
---|---|
Liczba stron | 181 |
Kategoria | Pedagogika specjalna |
Wydawca | Oficyna Wydawnicza IMPULS |
ISBN-13 | 978-83-7587-800-4 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | |
Rozdział I | |
Spostrzeganie osób jako problem psychologiczny i pedagogiczny | |
Pojęcie i istota spostrzegania osób | |
Determinanty procesu spostrzegania osób w ujęciu różnych badaczy | |
Rozdział II | |
Charakterystyka rozwoju dzieci w wieku sześciu i dziesięciu lat w kontekście spostrzegania ludzi | |
Zmiany rozwojowe w reprezentacji poznawczej drugiego człowieka | |
Rozwój emocjonalny – główne kierunki | |
Społeczno-moralny rozwój dziecka | |
Rozdział III | |
Środowiska wychowawcze i ich oddziaływanie na dzieci w wieku sześciu i dziesięciu lat w aspekcie kształtowania obrazu innych ludzi | |
Rodzina jako grupa społeczna wpływająca na poznawanie przez dziecko innych ludzi | |
Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna jako obszary wspierające poznawanie innych osób przez dziecko | |
Rozdział IV | |
Charakterystyka badanego środowiska jako obszaru zdobywania przez dziecko doświadczeń związanych z niepełnosprawnością | |
Rodzice wobec problemów osób niepełnosprawnych | |
Nauczycielki wobec problemów osób niepełnosprawnych | |
Źródła informacji o osobach niepełnosprawnych w opiniach dzieci | |
Rozdział V | |
Obraz osób niepełnosprawnych w opiniach dzieci sześcioletnich i dziesięcioletnich | |
Spostrzeganie osób niepełnosprawnych przez dzieci w aspekcie opisującym | |
Spostrzeganie osób niepełnosprawnych przez dzieci w aspekcie oceniającym | |
Rozdział VI | |
Zróżnicowanie obrazu osób niepełnosprawnych w opiniach dzieci ze względu na płeć i doświadczenia | |
Obraz osób niepełnosprawnych w opiniach dzieci (w aspektach opisującym i oceniającym) a płeć | |
Obraz osób niepełnosprawnych w opiniach dzieci (w aspektach opisującym i oceniającym) a doświadczenia rodzinne | |
Obraz osób niepełnosprawnych w opiniach dzieci (w aspektach opisującym i oceniającym) a obecność lub brak dziecka niepełnosprawnego w grupie przedszkolnej, klasie szkolnej | |