POLECAMY
Autor:
Format:
pdf, ibuk
Publikacja podejmuje ważny problem stereotypów dotyczących osób z upośledzeniem umysłowym. Jej znaczenie należy postrzegać w kontekście trendów integracyjnych w edukacji i społecznym współbyciu osób niepełnosprawnych z pełnosprawnymi. Autorki wnoszą niewątpliwy wkład do teorii pedagogiki specjalnej i socjologii, dostarczając praktykom podstaw do rozwiązań systemowych oraz inspirując innych badaczy problemu do podejmowania kolejnych eksploracji.
Rok wydania | 2012 |
---|---|
Liczba stron | 256 |
Kategoria | Pedagogika specjalna |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej |
ISBN-13 | 978-83-778-4148-8 |
Numer wydania | 1 |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 7 |
1. Upośledzenie umysłowe w ujęciu teoretycznym 13 | |
1.1. Ujęcia definicyjno-klasyfikacyjne upośledzenia umysłowego | 13 |
1.2. Przyczyny i rozmiary upośledzenia umysłowego | 20 |
1.3. Charakterystyka osób z upośledzeniem umysłowym | 24 |
1.4. Możliwości edukacyjne osób z upośledzeniem umysłowym | 35 |
2. Teoretyczne podstawy problematyki stereotypów | 43 |
2.1. Pojęcie stereotypu i stereotypizacji | 43 |
2.2. Cechy stereotypu | 48 |
2.3. Źródła i mechanizmy kształtowania się stereotypów | 52 |
2.4. Funkcje stereotypów | 57 |
2.5. Możliwości modyfikacji stereotypów | 63 |
2.6. Stereotypy dotyczące niepełnosprawności a uprzedzenia do osób niepełnosprawnych | 69 |
3. Założenia metodologiczne badań własnych 75 | |
3.1. Uzasadnienie wyboru tematu | 75 |
3.2. Cel badań i problematyka badawcza | 77 |
3.3. Metoda i techniki badań | 81 |
3.4. Dobór i charakterystyka badanych grup | 84 |
4. Stereotypy o osobach z upośledzeniem umysłowym | 89 |
4.1. Stereotypy o osobach z upośledzeniem umysłowym w świetle literatury | 89 |
4.2. Stereotypy młodzieży i dorosłych o osobach z upośledzeniem umysłowym w świetle wyników badań własnych | 102 |
5. Postawy i ich znaczenie w postrzeganiu osób z upośledzeniem umysłowym poprzez stereotypy | 133 |
5.1. Postawa jako kategoria analityczna nauk społecznych | 133 |
5.2. Źródła postaw i mechanizmy ich przekształcania | 136 |
5.3. Przemiany postaw wobec osób z niepełnosprawnością | 141 |
5.4. Postawy młodzieży i dorosłych wobec osób niepełnosprawnych w świetle badań własnych | 145 |
5.5. Postawy młodzieży i dorosłych wobec osób niepełnosprawnych a tendencje do stereotypizacji w postrzeganiu osób z upośledzeniem umysłowym w świetle badań własnych | 160 |
6. Empatia i jej znacznie w postrzeganiu osób z upośledzeniem umysłowym poprzez stereotypy 167 | |
6.1. Definicyjne ujęcia empatii | 167 |
6.2. Empatia a psychospołeczne funkcjonowanie człowieka w kontekście problemów stereotypizacji osób z upośledzeniem umysłowym | 171 |
6.3. Empatia młodzieży i dorosłych w świetle wyników badań własnych | 175 |
6.4. Empatia młodzieży i dorosłych a tendencje do stereotypizacji osób z upośledzeniem umysłowym | 187 |
7. Samoocena i jej znacznie w postrzeganiu osób z upośledzeniem umysłowym poprzez stereotypy | 191 |
7.1. Pojęcie samooceny i jej rodzaje | 191 |
7.2. Samoocena a psychospołeczne funkcjonowanie człowieka w kontekście problemów stereotypizacji osób z upośledzeniem umysłowym | 196 |
7.3. Samoocena młodzieży i dorosłych w świetle wyników badań własnych | 201 |
7.4. Samoocena młodzieży i dorosłych a tendencje do stereotypizacji osób z upośledzeniem umysłowym | 205 |
8. Lęk i jego znacznie w postrzeganiu osób z upośledzeniem umysłowym poprzez stereotypy 211 | |
8.1. Pojęcie, rodzaje i źródła lęku | 211 |
8.2. Lęk a psychospołeczne funkcjonowanie człowieka w kontekście problemów stereotypizacji osób z upośledzeniem umysłowym | 214 |
8.3. Lęk młodzieży i dorosłych w świetle wyników badań własnych | 218 |
8.4. Lęk młodzieży i dorosłych a tendencje do stereotypizacji osób z upośledzeniem umysłowym | 228 |
Zakończenie | 235 |
Bibliografia | 245 |
Spis tabel | 253 |