Osoby z upośledzeniem umysłowym w stereotypowym postrzeganiu społecznym

Osoby z upośledzeniem umysłowym w stereotypowym postrzeganiu społecznym

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

35,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 35,00 zł  


35,00

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Publikacja podejmuje ważny problem stereotypów dotyczących osób z upośledzeniem umysłowym. Jej znaczenie należy postrzegać w kontekście trendów integracyjnych w edukacji i społecznym współbyciu osób niepełnosprawnych z pełnosprawnymi. Autorki wnoszą niewątpliwy wkład do teorii pedagogiki specjalnej i socjologii, dostarczając praktykom podstaw do rozwiązań systemowych oraz inspirując innych badaczy problemu do podejmowania kolejnych eksploracji.


Rok wydania2012
Liczba stron256
KategoriaPedagogika specjalna
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej
ISBN-13978-83-778-4148-8
Numer wydania1
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    7
  1. Upośledzenie umysłowe w ujęciu teoretycznym 13
    1.1. Ujęcia definicyjno-klasyfikacyjne upośledzenia umysłowego     13
    1.2. Przyczyny i rozmiary upośledzenia umysłowego     20
    1.3. Charakterystyka osób z upośledzeniem umysłowym     24
    1.4. Możliwości edukacyjne osób z upośledzeniem umysłowym    35
  2. Teoretyczne podstawy problematyki stereotypów     43
    2.1. Pojęcie stereotypu i stereotypizacji     43
    2.2. Cechy stereotypu     48
    2.3. Źródła i mechanizmy kształtowania się stereotypów     52
    2.4. Funkcje stereotypów     57
    2.5. Możliwości modyfikacji stereotypów     63
    2.6. Stereotypy dotyczące niepełnosprawności a uprzedzenia do osób niepełnosprawnych    69
  3. Założenia metodologiczne badań własnych 75
    3.1. Uzasadnienie wyboru tematu     75
    3.2. Cel badań i problematyka badawcza     77
    3.3. Metoda i techniki badań     81
    3.4. Dobór i charakterystyka badanych grup     84
  4. Stereotypy o osobach z upośledzeniem umysłowym    89
    4.1. Stereotypy o osobach z upośledzeniem umysłowym w świetle literatury    89
    4.2. Stereotypy młodzieży i dorosłych o osobach z upośledzeniem umysłowym w świetle wyników badań własnych     102
  5. Postawy i ich znaczenie w postrzeganiu osób z upośledzeniem umysłowym poprzez stereotypy     133
    5.1. Postawa jako kategoria analityczna nauk społecznych    133
    5.2. Źródła postaw i mechanizmy ich przekształcania    136
    5.3. Przemiany postaw wobec osób z niepełnosprawnością    141
    5.4. Postawy młodzieży i dorosłych wobec osób niepełnosprawnych w świetle badań własnych    145
    5.5. Postawy młodzieży i dorosłych wobec osób niepełnosprawnych a tendencje do stereotypizacji w postrzeganiu osób z upośledzeniem umysłowym w świetle badań własnych    160
  6. Empatia i jej znacznie w postrzeganiu osób z upośledzeniem umysłowym poprzez stereotypy 167
    6.1. Definicyjne ujęcia empatii    167
    6.2. Empatia a psychospołeczne funkcjonowanie człowieka w kontekście problemów stereotypizacji osób z upośledzeniem umysłowym    171
    6.3. Empatia młodzieży i dorosłych w świetle wyników badań własnych     175
    6.4. Empatia młodzieży i dorosłych a tendencje do stereotypizacji osób z upośledzeniem umysłowym    187
  7. Samoocena i jej znacznie w postrzeganiu osób z upośledzeniem umysłowym poprzez stereotypy    191
    7.1. Pojęcie samooceny i jej rodzaje     191
    7.2. Samoocena a psychospołeczne funkcjonowanie człowieka w kontekście problemów stereotypizacji osób z upośledzeniem umysłowym    196
    7.3. Samoocena młodzieży i dorosłych w świetle wyników badań własnych    201
    7.4. Samoocena młodzieży i dorosłych a tendencje do stereotypizacji osób z upośledzeniem umysłowym    205
  8. Lęk i jego znacznie w postrzeganiu osób z upośledzeniem umysłowym poprzez stereotypy 211
    8.1. Pojęcie, rodzaje i źródła lęku    211
    8.2. Lęk a psychospołeczne funkcjonowanie człowieka w kontekście problemów stereotypizacji osób z upośledzeniem umysłowym    214
    8.3. Lęk młodzieży i dorosłych w świetle wyników badań własnych     218
    8.4. Lęk młodzieży i dorosłych a tendencje do stereotypizacji osób z upośledzeniem umysłowym    228
  Zakończenie    235
  Bibliografia    245
  Spis tabel    253
RozwińZwiń